HiFi-upplevelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg

HiFi-upplevelser

Inläggav Kranzberg » 2006-07-05 16:46

Så här i sommarens lataste dagar, när man inte orkar starta anläggningen ens, verkar den enda förnuftiga aktiviteten vara att sitta med PCn vid poolkanten och mellan doppen titta på "Faktiskt" eller surfa runt lite.
Eftersom värmen dövar tänkande av det djupare och mer rationella slaget, kanske lite lagom lättsmält läsning kan vara på sin plats.
Alla har vi väl roliga, tragikomiska eller udda minnen av händelser och upplevelser kring hifi. Varför inte berätta. Som trådstartare får jag väl vara först ut, med denna lilla historia från Cypern, för x antal år sedan.

Familjen var på chartersemester och en av dagarna åkte vi buss från Ayia Napa in till Larnaca. De tongivande tre fjärdedelarna av familjen (alla tre av kvinnligt kön) ägnade mest intresse åt klädaffärerna. Den i detta sammanhang missanpassade fjärde fjärdedelen hade inget annat val än att likt en svans följa med, men dessutom, och häri bestod den viktigaste uppgiften, vid anmodan öppna plånboken och ta fram VISA-kortet.
Dock kom vi omsider till en sorts marknad under tak, en hall påminnande om gamla tiders fisk- eller grönsakshallar. Där såldes det mesta, både nytt och begagnat. Det fanns även lite elektronik. En karl bjöd ut cd-spelare och kassettspelare, både bärbara och stationära, förstärkare och högtalare, det mesta var märken jag aldrig sett. Han hade också div annan elektronik; radioapparater, telefoner, bilstereo m m.
När han märkte att jag tittade lite mer noggrannt än vad som kunde betraktas som rent ointresse, kom han igång med sin försäljarsvada. Jag lyssnade med ett halvt öra, på sin höjd, men lyckades få upp intresset något när han påstod att en av högtalarna var hans egen konstruktion. Han hade t o m en egen fabrik där de tillverkades. Högtalarna påminde om gångna tiders. De såg ut ungefär som högtalare gjorde på 70- och 80-talen; kantig fanerad låda och skumplastfront. Bakom skumplasten satt en 8 tums bas och en domediskant. Lådan var sluten och såg ut att vara på ungefär 30 liter. Han pratade på och jag uppfattade att de här högtalarna var mycket populära, de såldes över hela Cypern, d v s den grekcypriotiska delen av ön, men han påstod sig även exportera dem till Grekland och Mellanöstern. "Inte till resten av Europa", frågade jag. Svaret var undvikande, men ett par tyskar och en engelsman hade köpt ett par och tagit med sig hem.
Oförsiktigt nog frågade jag hur de lät. Det skulle jag inte gjort. Han kunde inte demonstrera dem på plats, men jag kunde få följa med till fabriken och lyssna där. Jag svarade "ja" mest på skämt i tron att han bara snackade. När jag förstod att han verkligen tänkte ta med mig någonstans började jag ångra mig. Tänk om jag blir lurad, misshandlad och rånad. I alla fall beslutade jag mig för att chansa, och min bättre hälft och flickorna gick ner till stranden. Karln ropade fram en kille som tydligen var hans tonårsson. Denne skulle uppenbarligen sköta affärerna medan vi var borta. Jag fick hoppa in i en bil och iväg bar det. När jag tog på säkerhetsbältet tittade han lite på mig med en min som om han ville säga: Tror du inte jag kan köra?
Vi åkte iväg ur centrum och ut mot de yttre delarna av Larnaca, faktiskt den väg vi kommit med bussen. Såsmåningom stannade vi vid en inte alltför fräsch byggnad. Den hyste en liten slakteributik. Där gick han in och kom ut med två öl och gav mig den ena. Vi gick runt kåken och in på baksidan. Jag tittade efter skyltar som kunde bekräfta att det faktiskt byggdes högtalare här, men inget sådant fanns. Nu var jag helt säker på att jag blivit lurad och att hans rånarkumpaner skulle dyka upp innanför nästa dörr. Men så skedde inte. Vi kom in i en lokal där det satt några gamla kvinnor och monterade, ja just det, högtalare. Av åldern att döma kunde de alla ha varit hans mamma och mormor. Utmed en vägg stod tomma högtalarlådor, utmed en annan färdigmonterade. Kvinnorna fyllde lådorna med vit dämpvadd, skruvade i delningsfilter och terminal, och ansöt och skruvade i elementen. Klart!
Han berättade att han köpte lådorna färdiga från Turkiet. Verkade konstigt, med tanke på att Turiket och den grekcypriotiska delen av ön inte kommer helt bra överens. Elementen då. Ja, jag har än i dag ingen aning. Han sa att han köpte dem från Kina och jag hade ingen anledning att tvivla på det. De såg ut ungefär som de MGR-element som Ljudia säljer. Delningfiltret såg ut att vara på 6 dB, med luftlindade spolar och foliekondensatorer.
Vi gick in i ett angränsande rum, vilket uppenbarligen användes som mät- och lyssningslokal. Där fanns ett par datorer och diverse mätutrustning. Jag vet inte vad exakt, sådana saker är jag dålig på. Där stod också en mindre högtalarmodell och vad som såg ut som protoyper i obehandlad spånskiva. Högtalarna kallades "Afrodite" och hade nummerbeteckning beroende på storleken på basen. Den jag fick syn på, på marknaden hette Afrodite LS 8, minns jag.
En Technics SL 1200 och en integrerad förstärkare av samma märke användes vid provlyssningen. Det lät rätt okej minns jag, både från den modell jag sett på marknaden och från den mindre, LS 6. Båda hade kunna dugt gott och väl som budgethögtalare hemma hos mig. Prototyperna fick jag inte lyssna på. Hela tiden pratade karln på så mycket att jag inte kunde smälta ens hälften av vad han sa. Men så mycket minns jag att han själv stod för konstruktion och tester.
Om jag köpte något? Ja, fast ingen av högtalarna. Det skulle ha blivit för jobbigt att ta hem.
Men efter att vi kommit tillbaka till marknaden kände jag mig mer eller mindre tvungen att köpa något. Jag köpte en bilstereo med cd, en så´n där med fällbar front; märke Belson. Jag betalade runt 700 kr. Jag hade aldrig hört talas om det märket, men om man går in på www.belson.es, kan man se det nuvarande sortimentet. Tydligen är det ett spanskt märke.
Vad högtalarna kostade? Ja, LS 8 kostade runt tusenlappen styck; LS 6 var några hundra billigare. Huvuddelen av priset låg nog i den fanerade lådan. Den var faktiskt riktigt snygg. Elementen kan inte ha kostat så mycket.
Det var första och enda gången jag kommit i kontakt med hifiprodukter tillverkade på Cypern.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-05 22:01

Kul story - men vad fan skulle du med en Belson-bilstereo till? :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-05 22:58

En häftig hifiupplevelse hade jag för ca 2 år sedan. Var bjuden till min gamla mor på middag, där min gamla superintegrerade stereo fortfarande finns kvar. En Sanyo med skivspelare, kasettdäck, tuner, förstärkare i ett. Dessutom högtalare från samma firma. Tror jag köpte den 1970-71 på postorder. Vill minnas att kostnaden var ca 1500:-. Men jag hittade några EP av Creedence Clearwater Revival. Man kan ju säga att det inte var hifi precis, men ändå jäkligt häftigt! Oj vad jag njöt, men har provat samma några ggr efter det och resultatet var inte det samma.

Snacka om kick!
Det var väl främst en nostalgikick!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-06 07:52

Belson cd-stereon monterades i familjens importerade V70, vilken inte var utrustad med cd-spelare. Jag var nödd och tvungen att sätta in en. Gissa vilka som låg på och lobbade hårt? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-07 23:46

Jag minns när en klasskompis bjöd mig på en åktur i hans upphottade epa-traktor - han var DJ, bilen hade hysterisk inredning med sammet eller vad det nu var, minns ej, diskanter strategiskt placerade, stor bashögtalare bakom ryggstöden.... minns hur han log lite i mjugg när han drog på och jag satt där med stora ögon och bara... upplevde :D

Fast häromnatten hade jag en hemsk hifi-upplevelse.... jag vaknade kallsvettig, minnesbilder av ohyggligt långa, vidrigt smala, sataniskt ihoptrasslade lågpriskablar som höll mig fången så att jag inte kunde nå volymkontrollen... ur monsterhögtalarna strömmade elak, vass distortion och fasvridningar som från plågade själar fångade i en kosmisk avgrund.... :mrgreen:

förlåt var bara tvungen, inte mer nu :D

Edit: ser så här i dagsljus att jag skulle lagt mer emfas på ordet kablar, oh well :oops:
Senast redigerad av phloam 2006-07-08 14:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-08 03:46

Detta är kanske min, och många andras upplvelelse, men det är mina ord och det är enbart jag som skrivit dem!

När jag för några år sedan tänkte skaffa mig något fetare att bygga var det någon som viskade i mitt öra att du som bor så nära Lahäll måste ju åka dit och lyssna. Jag hade då inte något stort intresse i välljudet, utan mer i musiken samt med vänner (några av dem var med och såg faktiskt skapas. Då oträffade, idag träffade och väldigt omtyckta sådana) som hade ett mer inbitet tycke. Så, sagt och gjort så ringde jag det då mer okända numret till Ingvar Öhman, idag så välkänd skribent på faktiskt, för att kontrollera plats, tid, möjlighet och sånt där viktigt. Tre platser fanns i soffan och jag bokade upp dem för mig och två vänner, som idag befinner sig på forumet samt fortfarande är väldigt goda vänner :D

På den tiden så blev jag mäkta imponerad av vissa saker, det ena var väntetiden - en månad på en demo!! - det andra var placeringen - mitt i det obygge Lahäll faktiskt är (om man bor där jag bor) - och det tredje var att jag faktiskt behövde boka in en kväll för att lyssna på ett par högtalare istället för att bara gå till en affär och göra detsamma. Jag kommer fortfarande ihåg hur frågvisa alla i den inre cirkeln* var när jag kom hem från Inos dåvarande lyssningsrum. Hur som helst så lyckades en av de trenne pojkarna gå och plocka upp en flunsa inför demot, och därmed var vi bara två som fick uppleva det jag ska försöka berätta lite sådär "tre år senare"...

Vi satte oss på tåget från våran gemensamma skola, KTH, och åkte mot Näsbypark för att sedan m h a en karta utskriven från eniro leta oss upp mot demolokalen. Vi blev enorm förvånade när platsen för vår upplevelse var i villa, och jag än mer när han som hälsade oss välkomna hade ett par tofflor (rutiga om jag vill minnas) på sina fossingar.. hur konstigt kan det bli? Vi introducerar oss och går in i.. ett kaos! Överallt låg söndriga element, staplade lådor, kablar och saker. Jag kände mig osäker, fast som hemma**. Vi satte oss tillrätta och Invar förklarade elektroniken, mig veterligen var den bestående av något försteg (kanske en Denon AVR-1802, med tanke på att vi spelade en del multikanal), ett NAD 208, en pioneer cd-kopierare samt en DAC (bör väl varit Dianan) samt de välkända högtalarna piP och pi60s. Vi satte oss ner och demot började, och om det började?! Första låten var Bergakungens sal och jag minns bara hur jag reagerade på hur ball den var! Efter denna frågade vi om det var de stora som spelade - eftersom vi bara var intresserade av de små räckte det väl med att de spelades, tänkte vi - och därefter fortsatte kvällen från SR multikanal, mastringskontroll av Katzen Kappel, höjdinspelningar och hela vägen till den nedtransponerade orgeln. Givetvis med en god andel samtal därimellan! Detta var min första HIFI upplevelse, och jag har inte stött på något likt detta efteråt. Själva upplevelsen var kanske hälften kommen av att träffa Invar. Men prestationen av högtalarna går inte att räkna bort någonstans!

Eftersom kvällen blev sen fick jag dessutom nöjet att åka bil med Ingvar till mitt tåg, och under tiden bli förevisad hur oa58 skulle komma att se ut. Underbar kväll som jag inte kan tacka nog för!

/J

*De som hängde på IRC kallades i tidernas begynnelse för just den inre cirkeln eftersom allt som hände på faktiskt disskuterades där först, antar jag.

**Den som undrar kan ju leta upp foton från mitt "lyssningsrum".
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 14:55

Den idag häftigaste upplevelsen jag haft var då för två dagar sedan Per g Jeppson och Nicks från hf.nu var här med en philips rörhäck på 12 w ifrån 1961.. Nya rör är monterade iofs...

Om jag säger så här... Jag ställer upp "mot" vilken anläggning som helst oavsett pris och typ och storlek med vilket musikval som helst.. Upp då till begränsningen som dessa 12 w har...Gärna värsta sortens rockmusik... Eller klassiska utbrott... Eller sing o songwrighters.. Spelar ingen roll.. :lol: :lol:

Men resan dit 8O 8O Den tyngd o separation.. Basgångar.. tystnad mellan toner.. övertoner o vibbar i luften... Ja detta är idag det absolut värsta upplevelse jag har haft någonsin...

Och jag inbjuder vem som helst att försöka "slå" detta...Basgångarna är rena sagan.. Ja jäklar.... Detta var riktigt roligt..... riktigt riktigt roligt...

Jag har faktiskt inte hört roligare mer musikaliskt ljud någonsin..och jag menar detta utan ens en enda begränsning eller ursäkt på någon parameter mer än detta vad 12 w kan spela... Och ALLT spelar så "rätt" med absolut rätt tyngd o pondus.Och jag menar TYNGD O PONDUS!!!!.. Och den som tror små rör inte kan spela BAAAAAAS vet inte vad en philips 12 wattare ifrån 1961 med nya rör kan prestera helt enkelt med "rätt" högtalare... :lol: :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 14:59

Har haft ungefär samma upplevelse med Dynaco MKIII, ca 15W klass A. Men med ett par Canton RC-L. Nu har jag Klipsch RF-7 och det gick inte alls! Trots en verkningsgrad på 102 dB!? Så valet av högt är ju mycket viktigt! Dessutom ska man ha tur om man träffar rätt på matchningen! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 15:01

Föresten... Var har du varit? Inte semester igen???

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 15:42

Nefilim skrev:Föresten... Var har du varit? Inte semester igen???

Ingen semester härifrån i alla fall..Och på hf.nu är väl semestern över. Men det verkar ta tid att bli insläppt igen.. Men det har varit garaget som gällt till 100 % med nya (gamla 1970) Buicken som kom ifrån USA... :wink:

Och dessutom har jag väntat in dom nya rör monoblocken skall komma. Så inget speciellt att "tala" om inom hifi´n har väl funnits att förmedla heller...Men nu då denna tråds topic frågade om "upplevelser" och man just fått uppleva detta så var tillfället "rätt" att berätta om det...

Men men... Detta är faktiskt det i särklass häftigaste upplevelse jag NÅGONSIN upplevt inom hifin...

Då Per G J och Nicks åkt ställdes allt in i placering osv.. Och jag kan ärligt inte göra rättvisa 8O åt ljudet jag fick med ord.. Det är helt enkelt inte möjligt bara....

Tro mig, Jag skulle våga mig på att jämföra detta ljud med vad som helst hos vem som helst med endast begränsningen dessa 12 watt utgör... Och sådana ord tar jag aldrig i min mun föränn nu...

Det är helt enkelt bara sinnessjukt bra...

Och jag kan inte koppla i hjärnan detta hur mycket jag än försöker...

Jag är säker. INGEN skulle lämna mitt lyssningsrum idag och åkt hem utan att ha det mycket jobbigt efteråt....

oavsett musikval o typ eller inspelning.... Det ända är 12 watt begränsningen som sagt.. Men innan den gränsen uppnås så är det rena sagoberättelsen över alla parametrar en hifinörd kan söka eller TRO sig ha...

efter ett långt liv med hifi så har JAG aldrig hört detta tidigare.. Men iofs.. Detta kan ju skilja om man inte har samma "smak" . Så den begränsningen vet jag ju inte självklart... Men jag tror inte ändå man inte fick magvärkar efter lyssning nu här oavsett olika "smak"...Stor magvärk...

12 w ifrån 1961 philips 8O Jag kan bara inte få in detta i min hjärna hur gärna jag ville..Och jag tror inte jag är ensam om att ha sådan "känsla"... Tror per o nicks även dom fick nåt att fundera på..

Och snart kommer en till hit för att få sig en resa... En "hifiresa"... :lol:

Man blir aldrig fulllärd....det är då bevisat nu med stora bokstäver för mig.... Och vad det är för kablar som är inkopplade törs jag inte ens berätta... 8)

Eller som Nicks sa.. Att se en mätning på distrotion osv vore väl en mardröm... :lol:

Men ljudet... herrejäklars.... Det gör att man fullkomligt skiter i om så mätgrejorna pajade sönder av det som mättes... :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-08 15:54

Vad kör du på för högtalare då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 15:58

Silverline Grandeur II.

http://www.silverlineaudio.com/modules. ... cle&sid=79

Så iofs inte det billigaste man kan införskaffa som högtalare.. Samt en Opera Dropplet cd spelare. Och körd via RCA då jag anser den klart bäst via RCA som oftast gällande alla cd spelare enligt mina erfarenheter....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-08 16:08

Inte de smidigaste högtalarna man sett och knappast
de snyggaste heller - men visst utstrålar de high end;)

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 16:09

Mayro skrev:Tro mig, Jag skulle våga mig på att jämföra detta ljud med vad som helst hos vem som helst med endast begränsningen dessa 12 watt utgör... Och sådana ord tar jag aldrig i min mun föränn nu...

Jag är säker. INGEN skulle lämna mitt lyssningsrum idag och åkt hem utan att ha det mycket jobbigt efteråt....

Så när kan jag komma förbi och lyssna? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-08 16:26

Mayro> Jag tror att välljudet uppstod precis pga det vi pratade om per telefon, nämligen att dina högtalare verkar vara konstruerade med rörförstärkare och därmed anpassade till förstärkare med hög utimpedans (låg dämpningsfaktor).

Såg på Hififorum att folk direkt drog slutsatsen att det måste vara rörens förtjänst (jag är ju inte förvånad över den sviktande slutledningsförmågan) och förstår inte att det egentligen handlar om serieförlusterna i utgångstransformatorn. Läste även att EAR var på väg och om jag inte missminner mig har hans rörstegen förhållandevis låg utimpedans som kanske i ditt fall inte är att fördra.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 16:30

IngOehman skrev:
Mayro skrev:Tro mig, Jag skulle våga mig på att jämföra detta ljud med vad som helst hos vem som helst med endast begränsningen dessa 12 watt utgör... Och sådana ord tar jag aldrig i min mun föränn nu...

Vh, iö

När du vill Ingvar...När du vill... :) Det finns inget som "skrämmer" detta ljudet. Så exakt när du vill. 8) ..

Se till att det blir innan jag måste återlämna stärkaren bara...Eller i god tid så jag hinner låna hem den igen...

Men jag skall fasiken försöka få tag på en sån här själv .. Det spelar ingen roll att den begränsar en del i volym.. Det den gör INNAN begränsningen tillsammans med cd o högtalare är bara en sådan nivå av musikalitet o rytm så det lever man skrattande lätt med...gunget o fundamentet är rena rama solsommarhälsningen... Led Zeppelin 1972 är nu en ren skär highend att lyssna på..
Ta med vilken musik du vill. Hur kassa eller bra skivor som helst..Spelar absolut noll roll...Och det är INTE frågan om att den sätter dit egenklang som gör allt att "låta lika" jag talar om....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-08 16:31

Jag har en gång hört Hiragas 50W rörslutsteg och faktiskt blivit imponerad, vilket jag inte blivit av så många andra rörsteg. Vet inte om det har hög eller låg utgångsimpedans dock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 16:36

Högtalarna är snygga live. Bilder gör dom tyvärr INTE rättvisa... Små smidiga med en kompakt look...

Rydbrg..

Jo du kan nog vara på rätt spår... Exakt som vi talade om per tel..

Som sagt.. För två dagar sedan kunde dom åkt ut snudd på från fönstret... Och idag är jag totalt såld.... Med 12 w stärkare :lol:

ja mycket skall man vara med om.. 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 16:38

paa skrev:Jag har en gång hört Hiragas 50W rörslutsteg och faktiskt blivit imponerad, vilket jag inte blivit av så många andra rörsteg. Vet inte om det har hög eller låg utgångsimpedans dock.

en hiragabyggare o säljare i sthlm var det som gav mig ett handtag med mina filter på mina stora diy byggen jag byggde i början av nittiotalet...Dom stegen var rätt bra var väl då en rätt almän åsikt man hörde

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 16:46

Mayro skrev:
paa skrev:Jag har en gång hört Hiragas 50W rörslutsteg och faktiskt blivit imponerad, vilket jag inte blivit av så många andra rörsteg. Vet inte om det har hög eller låg utgångsimpedans dock.

en hiragabyggare o säljare i sthlm var det som gav mig ett handtag med mina filter på mina stora diy byggen jag byggde i början av nittiotalet...Dom stegen var rätt bra var väl då en rätt almän åsikt man hörde

Du Mayro skrev -"den idag häftigaste hifiupplevelsen !"!. Kan det vara så att det var nyhetens behag? Eller att upplevelsen/ljudet var annorlunda, eller något annat??

Bara undrar, för att jag har själv upplevt samma fenomen många ggr. Kanske lite impulsiv personlighet bara?

Eller för att du

visste att förstärkaren var på bara 12 w?

Mao lurade hjärnan? :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-08 16:52

Mayro skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

När du vill Ingvar...När du vill... :) Det finns inget som "skrämmer" detta ljudet. Så exakt när du vill. 8)
Jag kommer vara hemma i blekinge vecka 29-32 så om det blir då hänger jag gärna på om jag får :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 23:47

Du Mayro skrev -"den idag häftigaste hifiupplevelsen !"!. Kan det vara så att det var nyhetens behag? Eller att upplevelsen/ljudet var annorlunda, eller något annat??

Bara undrar, för att jag har själv upplevt samma fenomen många ggr. Kanske lite impulsiv personlighet bara?

Eller för att du

visste att förstärkaren var på bara 12 w?

Mao lurade hjärnan

tyvärr :wink: .. Den är helt sjukt bra i mitt system. och spelar med mina Silverline på ett sätt jag inte hört förr någonsin...någonstrans..i någon anläggning..För det är ju kombinationen som spelar och inte bara stärkaren..

Jag skojar inte ett enda ord.. Maken 8O till fundament och separation.. Glöd.. renhet.. och igen o igen.. PONDUS O FUNDAMENT i tonerna...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-08 23:50

Rydberg.
Du är välkommen oavsett om den är kvar eller ej självklart...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-08 23:52

Mayro skrev:på ett sätt jag inte hört förr någonsin...någonstrans..i någon anläggning..

Blir intressant att höra ett objektivt omdöme sen...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-09 00:07

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:på ett sätt jag inte hört förr någonsin...någonstrans..i någon anläggning..

Blir intressant att höra ett objektivt omdöme sen...

>Det finns redan objektiva bedömmare som hört.. Så den biten är nog inga problem med.. Dessutom är jag inte direkt "känd" för att rosa mina egna grejor någonsin.. Utan snarare brukar jag mörka eller säga att det "spelar RÄTT ok" som mest...

Denna gång så skriver jag inte så eftersom jag faktiskt inte hört det spela så som det gjort med denna lilla skit här ..Eller hos någon annan heller.. Sedan får man tro vad man vill.. :lol: Så är det i alla fall...

Den bara blir sååå rätt helt enkelt..

jaja. Nog tjatat om det nu.. Nu är det "nya blad som läses" här.. Dom nya monoblocken har kommit.. Så det är musiklyssnande som gäller i kväll.. :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-09 14:37

Låter ju makalöst kul att det kan bli så bra med 12w rörstärkare från 1961 :-)

Borde det inte finnas någon ny liknande konstruktion som gör jobbet minst lika bra?? Det kanske tom går att bygga själv för den händige :D

Mina erfarenheter av rörstärkare är väl sådär men jag har hört det låta riktigt bra tom på en mässa så det kan nog stämma det där med matchning med "rätt" högtalare.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-09 17:29

Ja Birger. det är verkligen "MAKALÖST" hur den kan spela .. Mina hjärnceller kan inte finna någon förklaring hur mycket jag än försöker "krossa" min egen upplevelse... Lite känns det som en kärlek man en gång haft och får minnas enbart och aldrig äga igen tyvärr..

För hur det än är så är det "bara" 12 w... Hade det varit runt kanske 20 så volymen kunde gå aningen upp så vore jag hemma för all framtid...och jag kunde ägna mig åt att förstöra er nattsömn efter ni besökt mig :lol: :lol: Fast klart.. Då borde man ju ÄGA den först också iofs.. :wink: Inte bara låna den. 8)

Men som skrivet... Nu står det nya sätt stora rör monoblock och kokar in.. Och ord som KOKAR IN är ingen överdrift...Det blir VAAAAAARMT!!!

Men men. "Pensinären" är en egen historia.. Jag har aldrig aldrig hört ett sådant gung o fundament och separation.. Ossy Osborn 8O .. Ni skulle bara höra Ossy här...Jag svär o lovar ni hade mardrömmar för tid o evighet om förmåga att lira hård tung brutal hårdrock...MARDRÖMMAR :twisted: :twisted: ...

Nå.. nu måste jag "landa igen". Men jag kan fasiken inte komma ner ifrån denna lilla händelse... Varför varför varför skulle "PeGe" per g jeppson ha med denna stärkare för :? ... Han har sabbat mitt hifiliv..
Han ler nog gott åt mina rader här troligen i vetskapen han äger denna best i fårakläder...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-09 22:54

Mayro: Du kanske bör spara på superlativen liiite grann ändå? Jag menar, du kommer ju (förr eller senare) höra nåt "bättre" och hur skall du då försöka förmedla den upplevelsen med minsta trovärdighet? I mina ögon så är du en kille som är entusiastisk och ibland underhållande - när det gäller dina subjektiva åsikter om hifi alltså - men jag har väldigt svårt att ta dina omdömen på allvar, det liksom ekar "Denver-dvd" i bakhuvudet... Inget illa ment men där har du förklaringen till mina svala inlägg i ämnet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-09 23:03

Vi får testa med ditt vanliga steg men med ett effektmotstånd på 1-2 ohm i serie istället.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-10 00:02

Har man fått en gudomlig upplevelse så har man, ingen mening att spara på krutet då. Och blir det bättre efter det så är det bara att gratulera till örongourmettillfället. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi