Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 18:00

Dödsbump?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav jonasp » 2018-02-27 18:10

IngOehman skrev:Dödsbump?


Vh, iö


Ja! När man bumpar upp en tråd från de döda! Fast den var väl inte riktigt död, bara lite vilande, sådär i 10 år. Tror dock frågeställaren glömt/förträngt/skitit i vilket vid det här laget! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 18:53

Historiebeskrivningen av TS är inte helt korrekt. Jag köpte min första anläggning 1970 och redan då läste jag i tidningen Radio & Television om att kablar kunde ha betydelse. Samma år inköpte jag ett antal meter vanlig el-kabel och ersatte mina medlevererade högtalarkablar med dessa. Betydligt bättre/fastare bas blev resultatet.

Olika typer av tvinnade (signal-)kablar fanns att tillgå decennier tidigare, mest då för att undgå störningar. Att tänka på/bry sig om kablage är inget nytt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Harryup » 2018-02-28 16:45

Nu har jag inte läst hela tråden men som jag minns så har det historiskt varit så att plastisoleringar har åldrats och blivit kladdiga eller fallit sönder. Sen så ärgade kopparen också en del i olika sladdar och även blev svartprickig en del. Så jag tror att även lampsladdar faktiskt har ändrats över åren. Eller?
Kablar sedan 10-15 år har inte längre dom problemen som jag ser det men har ju heller inte gjort några undersökningar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Almen » 2018-02-28 17:12

Bill50x skrev:Historiebeskrivningen av TS är inte helt korrekt. Jag köpte min första anläggning 1970 och redan då läste jag i tidningen Radio & Television om att kablar kunde ha betydelse. Samma år inköpte jag ett antal meter vanlig el-kabel och ersatte mina medlevererade högtalarkablar med dessa. Betydligt bättre/fastare bas blev resultatet.

Olika typer av tvinnade (signal-)kablar fanns att tillgå decennier tidigare, mest då för att undgå störningar. Att tänka på/bry sig om kablage är inget nytt!

/ B

Men ingen av dem kostade mer än några hundralappar. Fantasipriserna kom nog inte förrän på åttiotalet, va?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Bill50x » 2018-02-28 17:43

Almen skrev:
Bill50x skrev:Historiebeskrivningen av TS är inte helt korrekt. Jag köpte min första anläggning 1970 och redan då läste jag i tidningen Radio & Television om att kablar kunde ha betydelse. Samma år inköpte jag ett antal meter vanlig el-kabel och ersatte mina medlevererade högtalarkablar med dessa. Betydligt bättre/fastare bas blev resultatet.

Olika typer av tvinnade (signal-)kablar fanns att tillgå decennier tidigare, mest då för att undgå störningar. Att tänka på/bry sig om kablage är inget nytt!

Men ingen av dem kostade mer än några hundralappar. Fantasipriserna kom nog inte förrän på åttiotalet, va?

Fantasipriser på Hifi kom väl under slutet av 70-talet och början av 80. Då dök ju tex Mark Levinsson upp med sina svindyra klass-A steg, Koetsu med sina pickup'er osv.
Dyra tillbehör som kablar etc kom väl i "våg två".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav distad » 2018-02-28 18:01

Mycket om kablar nu..... Kan det bero på att det finns ett "visst" motstånd mot att kablar ska kosta mer än max några hundra lappar ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav mrGaskill » 2018-02-28 18:04

Du menar mer än nödvändigt? Tänk om Burger King tog 1195:- (inkl. moms) för sina Whoppers.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav distad » 2018-02-28 18:14

mrGaskill skrev:Du menar mer än nödvändigt? Tänk om Burger King tog 1195:- (inkl. moms) för sina Whoppers.

Ja jag hävdar att det är inte så gott som gratis att få kablar som låter vettigt, och det börjar smyga sig på medvetenheten här att så är fallet. Folk köper kabel på lösmeter och sätter på vettiga kontakter istället för lakritssnöre. Men gränsen här verkar vara hårfin vad som är okej. Sedan ser jag inte poängen i ditt exempel utan snarare absurt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav mrGaskill » 2018-02-28 18:42

Gillar man de speciella stripsen och är redo att betala så är det väl inte absurt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Perfector » 2018-02-28 20:41

mrGaskill skrev:Du menar mer än nödvändigt? Tänk om Burger King tog 1195:- (inkl. moms) för sina Whoppers.

Prova att beställa en wallenbergare så kanske prislappen blir det, förutsatt att miljön är den rätta förstås.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav mrGaskill » 2018-02-28 21:20

Ja, bra att det är fritt vad man vill lägga pengarna på och det man tycker är nödvändigt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav hifikg » 2018-02-28 21:27

FBK skrev:
mrGaskill skrev:Du menar mer än nödvändigt? Tänk om Burger King tog 1195:- (inkl. moms) för sina Whoppers.

Ja jag hävdar att det är inte så gott som gratis att få kablar som låter vettigt, och det börjar smyga sig på medvetenheten här att så är fallet. Folk köper kabel på lösmeter och sätter på vettiga kontakter istället för lakritssnöre. Men gränsen här verkar vara hårfin vad som är okej. Sedan ser jag inte poängen i ditt exempel utan snarare absurt.


Jämfört med mycket trams i branschen är det "så gott som gratis" att få kablar som låter vettigt. 2.000 SEK är överdrivet mycket, men ändå nästan "ingenting" jämfört med extremerna som marknadsförs... Bra att det finns något forum där lyssning krävs och där inte teknisk mumbo jumbo accepteras som något slags sanning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Perfector » 2018-02-28 21:51

1975 när jag började med högtalare köpte man en 5-meter till varje högtalare med dinkontakt på
0.75 mm diameter var "sladden".
Det lät väl bra då, men sedan började jag tvinna 4 sladdar för att få tjockare area och märkte skillnad.
Klarare och mindre ansträngt ljud vid lite gladare spelning.
Nu skulle jag aldrig röra mindre än 2.5 mm tvärsnitt och gärna med 40% av kardelerna försilvrade i sterlingsilver.
Dock har jag aldrig förstått vitsen med monokristallin koppar, där går taket i överkurs för mig i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster