Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gamlingen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-06

Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav Gamlingen » 2006-07-07 12:30

Jag är helt ny här. Har läst debatterna om kablar.
Jag är så pass gammal att jag var med på 70-talet, då "alla skulle ha stereo". Jag var rätt intresserad då och har kvar de flesta delarna i den anläggning jag köpte då. Inga dyrare saker men ändå.
Jag kan inte låta bli att undra. Det talades aldrig om kablar på den tiden. Av en del diskussionsinlägg verkar det som om kablarna är viktigare för ljudet än t ex förstärkaren.
Om kablarna är så pass betydelsefulla, vare sig de är dyra eller billiga, så måste det ju ha låtit väldfigt dåligt på 70-talet då man bara hade de billigaste DIN-kablarna mellan apparaterna.
Vad jag minns lät det bra och jag tycker att min anläggning fortfarande låter bra.
Jag minns inte att man i tester i tidningarna pratade om kablar. man använde väl de som fanns antar jag. Ändå lät det tydligen rätt bra.
Det var bara det jag ville säga.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 12:34

du har helt rätt...kablarna är det sista man ska kolla över när man bygger en anläggning....dom gör förstås en liten skillnad men använder man tex EKK eller nån av dom vettiga supra kablarna (smidigare) så har man dessutom pengar över som man kan bjuda tjejen på en resa eller dyl för...verkar mycket vettiga imho...

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-07 12:47

Man kan ju tänka så här också.
På vägen från mikrofon till färdig skiva (vare sig vi köper en CD eller en LP) har musiksignalen passerat åtskilliga meter kabel och andra signalledare, troligen betydligt mer än vad som förekommer i lyssningsrummet hos HiFi-fantasten. Om kablarna vore så kritiska i lyssningsrummet kan man ju fundera över hur kritisk exempelvis mikrofonkabeln är. Man kan ju undra om den håller godtagbar "audiofil-standard".

Användarvisningsbild
Gamlingen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-06

Inläggav Gamlingen » 2006-07-07 13:12

Tack för svar!
Det ligger säkert en hel del i det niklasz säger.
EKK, installationskabel; jag har vanlig lampsladd. Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 13:15

Gamlingen skrev:Tack för svar!
Det ligger säkert en hel del i det niklasz säger.
EKK, installationskabel; jag har vanlig lampsladd. Vad är skillnaden?


inte så mycket lampsladden är mindre och enklare att hantera :) men ska helst inte dras längre än 3m...men som sagt det spelar nog ingen roll

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-07-07 13:23

Kabeldiskussionen kom väl igång så snart någon insåg att det fanns stora pengar att göra? Vet inte när det var - 80-talet någon gång?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2006-07-07 13:30

Man snacka inte om kablar då för att på den tiden var man seriös och hade en vetenskplig uppbackning. Som jag förstår det så var det vissa recensenter i USA som börja flumma och hörde skillnader mellan allt möjligt, utan någon som helst uppbackning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 13:31

Gamlingen skrev:Tack för svar!
Det ligger säkert en hel del i det niklasz säger.
EKK, installationskabel; jag har vanlig lampsladd. Vad är skillnaden?
Lampsladden som är flerkardelig ger tvärimpedansmodulation som eventuellt kan vara hörbart. EKK kostar ju inte mycket mer och den har potential att vara bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Gamlingen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-06

Inläggav Gamlingen » 2006-07-07 13:40

Jaha? Vad är tvärimpedansmodulation? Har det att göra med att signalen hoppar mellan koppartrådarna? Har det betydelse om kabeln är 2,5 - 3 m till varje högtalare?
De andra inläggen är intressanta. Det där med vetenskaplig uppbackning är nog inte helt fel. Tänk vad mycket mätande på apparaterna man gjorde förr, t ex i Radio & Television.
Ibland läser jag HIFI Musik på biblioteket. Och när jag läser en del tester undrar jag; testar de stereoapparater eller bedömer de vin och mat på restauranter.
Dessutom ett plus till vintage-avdelningen. Där finns en del intressanta saker.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 13:54

Gamlingen skrev:Jaha? Vad är tvärimpedansmodulation? Har det att göra med att signalen hoppar mellan koppartrådarna? Har det betydelse om kabeln är 2,5 - 3 m till varje högtalare?
Det kan möjligen vara hörbart men i förhållande till de flesta andra fel är det ju i sammanhanget försumbart. Dock kostar ju en enkardelig kabel inte mycket mer och den ger ju poteniellt bättre prestanda.

IngOehman skrev:Man kan säga att impedansen på tvären i kabel moduleras likt en kolkornmikrofon (sådan som satt i telefonerna förr i tiden) av musiksignalen. Därför kallas distorsionsformen från flerkardeliga kablar för "tvärimpedansmodulation". Av olika skäl brukar den yttra sig värst i flerkardeliga kablar med silver som ledarmaterial, bäst (minst illa) yttrar den sig i flerkardeliga kablar med förtennta kardeler.

Fast Litz-kablar får vara flerkardeliga dock utan att tvärimpedansmodulatio yttrar sig överhuvudtaget, eftersom deras kardeler inte kan röra varandra - så Litz-kablar är lika bra som enkardeliga kablar därvidlag. :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-07-07 13:58

Det finns mätningar och vetenskap bakom kablar också. Anledningarna till att det uppmärksammas mer nu är flera. Högre upplösning i alla apparater bidrar. Jag hörde aldrig skillnad (testade några ggr) på kablar med "midfi" pryttlar men med tillräckligt högpresterande grejor så kliver skillnaderna fram.

Man tittade inte mycket på rumsakustik å sånt heller back then men utvecklingen går framåt, ribbor är till för att höjas... typ.

Jag tror att flerkardelig kabel ger en grynighet i ljudet som hörs med avslöjande grejor. Har på senare tid alltid föredragit solid kabel men sedan spelar det inte så stor roll verkar det som. Dvs. jag har hört samma subjektiva förbättring med olika typer av solida kablar, EKK, kopparfolie eller dyrkabel som Audioquest har givit bra resultat, dvs. det kan gärna vara billigt.



Det behöver inte bli fråga om långa kablar för att skillnader skall uppstå. 1-2 meter högtalarkabel räcker gott och väl.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-07-07 14:05

Angående IÖ´s text i Rydbergs post ovan. Även om tvärimpedansmodulation upphör hos en Litz så kan ju "magnetostriktion" fortfarande uppstå. Om denna rörelse ger upphov till hörbara fel vette gudarna, men ett teoretiskt "fel" hos kabeln kan det ju påstås vara.

Hmm.. det är klart att en Litz kanske kan "packas" så hårt så att problemet upphör, men en eller ett par solida ledare bör vara lättare att få till på ett sånt sätt att de rör sig mindre.

/Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 14:09

Stämmer, ett hårt hölje är att fördra. Ingvar skrev en artikel, som publicerades i elektronikvärlden, om en del distortionsformer och då var bland andra tvärimpedansmodulation och rörelser på kardelerna med (samt ett gäng till).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-07-07 14:22

Rydberg skrev:Stämmer, ett hårt hölje är att fördra. Ingvar skrev en artikel, som publicerades i elektronikvärlden, om en del distortionsformer och då var bland andra tvärimpedansmodulation och rörelser på kardelerna med (samt ett gäng till).


Tror jag har det numret. Tror också att dessa fenomen är de som hörs när folk snackar om grynighet/upplösning i högtalarkablar.

Duncans mätningar i HN&RR visade på olinjäriteter hos kablarna som låg i sådan storleksordning (om jag minns rätt) att de skulle kunna höras.



/Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 14:25

Piotr skrev:
Rydberg skrev:Stämmer, ett hårt hölje är att fördra. Ingvar skrev en artikel, som publicerades i elektronikvärlden, om en del distortionsformer och då var bland andra tvärimpedansmodulation och rörelser på kardelerna med (samt ett gäng till).


Tror jag har det numret. Tror också att dessa fenomen är de som hörs när folk snackar om grynighet/upplösning i högtalarkablar.

Duncans mätningar i HN&RR visade på olinjäriteter hos kablarna som låg i sådan storleksordning (om jag minns rätt) att de skulle kunna höras.

/Peter


Möjligt men det är ju fortfarande, i relation till andra fel, vädligt små fel som introduceras av kablar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-07-07 14:29

Absolut!

Jag sover inte dåligt pga. kablars icke-perfektion. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Gamlingen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-06

Inläggav Gamlingen » 2006-07-07 14:29

Ja, nu börjar det bli invecklat.
Det verkar som om jag gott och väl kan ha kvar min lampsladd, men om jag kommer till Clas Ohlson eller Biltema någon dag kanske jag köper en bit EKK, bara för att prova. Jag antar att jag ska köpa den med 4 ledare och sedan ta bort den vita PVC-isoleringen.

Men signalkablar då? De har ju många koppartrådar.

Var inne i en hifi-affär häromdan. Det var länge sedan nu. Tittade på Gales mindre modeller. Kanske är dags att byta ut mina Goodmans Maxim, som jag köpte i mitten av 80-talet. De ville sälja en Dali silverkabel till mig, 150 kr metern. Skulle bli bättre diskant i mina Goodmans. Kanske bäst att prova med EKK först. Eller vad tror ni? Det var förresten i affären som någon tipsade mig om Faktiskt.
Tack för alla svar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 14:32

Exakt vad man ska ha för kabel beror ju lite på vilka förluster högtalartillverkaren har räknat med när han gjorde konstruktionen. Detta finns dock sällan specat.

Själv kör jag med EKK 2*1,5 (ganska mjuk variant) och den har jag inte gjort något mer med än att jag "pimpat" den med en svart kabelstrumpa.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-07 14:39

Gamlingen:

Hade till en början clas-i-sjön-högtalarkablar, men av ngn anledning tyckte jag att de lät rätt illa. Har iof testat både vanlig lampsladd och även "svalander"-flätad dito, den senare var klart bättre så jag snöade in på flätade och tvinnade kablar. Efter lite diskussioner om kablar på IRC så fick jag inspiration att testa cat5 nätverkskabel, med enstaka ledare som man använder i fast installation då den är lite styvare. Dessa kablar är de jag kör med fortfarande. Skall testa om tillfälle ges förtennade EKUA, mil-klassade som är lite grövre.

En annan fråga, helt OT faktiskt; känner du Kranzberg på forumet?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-07-07 14:43

Gamlingen,

jag tog en bit 2.5ekk och strippade helt koppar-ren, drog över hockey-sko-snören, tvinnade och kopplade in i stället för supra ply. Tyckte jag då hörde en lite renare klang. Flera år senare provade jag naken koppar folie i stället för plyn och ung. samma resultat.

Första ex. var 2 meters längder och andra var 1-1.5 meter.

Om jag hörde skillnad på kabeln i sig eller självsvängningar i slutsteget har jag inte en susning om dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 14:47

Just höljet i EKK är väl det som gör den så bra, just att den håller kardelerna på närma avstånd och stilla. Skulle mao rekommendera att man använder den som den är.
Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-07-07 14:50

.......Och nu fortsätter kabeldebatten..... :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-07-07 14:57

Hittade följande på Ågrens Hifi:s hemsida, under Hifi tips:
Ågrens Hifi skrev:Skepsisen är stor mot kablar, men det är i själva verket en mycket ljudförbättrande produkt. Speciellt de nya kablarna från Audioquest.
Luftigare, mer tredimensionell ljudbild, bättre dynamik. [min kursivering]


Det borde väl falla under marknadsföringslagen eftersom dynamik är mätbart. För det första, bättre än vad då? Resten av deras egna kablar? Eller än alla andra kablar oavsett fabrikat? Vore intressant om de kan verifiera sitt påstående med mätningar...

Jag gillar den nästan 90-talsironiska formuleringen "[kablar] är i själva verket en mycket ljudförbättrande produkt." :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-07-07 15:03

Det lät kanske aningen sämre förr, jag vet inte, men folk kanske hade _roligare_ förr när de slapp tjafsa om teknik vs vidskepelse osv bara för att par sladdars skull :P

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-07-07 15:13

Jag är rätt så säker på att en del av kabeltillvarkare är ärliga. Flera företag har startat som entusiastprojekt. Ärliga i meningen övertygade om deras kablars förträfflighet. Det är lagligt att ha fel.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

kablar..

Inläggav popedh » 2006-07-07 15:20

ojoj.. at folk aldrig slutar att diskutera detta.
Det är ganska fånigt att diskutera vad som händer med ljudet i en kabel som är en halvmeter mellan stärkaren och cdn tex.

Proffesionella studios använder inte några specialkablar.. utan nästan alltid vanliga mogamisladdar.
om man då tänker hur långt signalen färdats innan den till slut hamnar på en skiva är det helt löjligt att snacka om vad som händer den sista halvmetern hemma hos någon.

först miksladd... ca 5m som går in i en multibox.. ca 25m i en stor studio, sen in i mixerbodet via patchbayen ca 3m sen ut till tape eller daw ca 6m
sen tillbaks till bordet ca6m 3 meter till patchar igen.. sen ner till master ca 6 m till. sen till masteringen (om den inte görs helt digitalt.. vilket är sällan. 5m kabel in i daw... så där en 60 meter billig kabel..

sen har ljudet vid det här laget oxå oftast passerat säkert så där en tre fyra hundra ic-kretsar..
Härligt

tillägg: värt att notera är att dessa 60 meter kabel är balanserade hela vägen. så det kanske inte är en 100% jämförelse.
Senast redigerad av popedh 2006-07-07 15:37, redigerad totalt 1 gång.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-07 15:32

Bra att få lite siffror på kabellängderna i inspelningssituationen popedh. När jag skrev mitt inlägg kunde jag bara ana, men det du skrev bekräftade mina aningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-07-07 15:41

For the record:

Jag tror att lampsladd är tillräckligt bra i alla normala och de absolut flesta icke-normala sammanhang.

Om någon påstår sig ha hört en skillnad så tror jag inte att det var en verklig skillnad i ljudet om inte testet var blint, eller om kabeln var feldimensionerad.

Sorry, alla som har hört skillnader, men i de här fallen är blindtest, med en vettig tolkning av resultaten, ett måste.

Så då var det sagt.

Edit: som högtalarkabel alltså. Lågnivåkablar behöver förstås vara skärmade enligt alla konstens regler.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

kablar

Inläggav popedh » 2006-07-07 15:48

Kloka ord Svante.. håller med 100%

Jag ger 10 000:- till den som kan blinda en clas ohlson RCA kabel mot en svindyr.
Senast redigerad av popedh 2006-07-07 15:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-07 15:49

Svante:

(ang. blindtest) Tvärtom. Jag har inget behov av blindtest då när det gäller min anläggning så är det endast mina erfarenheter som gäller. Så mkt litar jag på mig själv. Men när jag skall ingå i en diskussion vad ngn annan bör använda så är jag ruggigt försiktig i mina delgivanden av erfarenheter eftersom de inte är universella. Jag söker inte efter en universell sannings-anläggning, utan bara ett trevligt sätt att spela musik, för mitt egna höga nöjes skull, på det sätt jag föredrar. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster