Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-10 13:06

Du försöker tråla, Mats. Ingen går på detta.
//Johan Lindroos

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2006-07-10 13:37

Bild
8O 8O 8O

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-10 13:43

Johan_Lindroos skrev:Du försöker tråla, Mats. Ingen går på detta.


Trams Johan och angrepp på mig. Jag ställde en fråga :evil:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-07-10 13:45

Du ställde en retorisk tramsfråga.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-10 14:00

De har fått priser också. Är det också trams?

http://transparentcable.com/products/reviews/awards.html

De har fått beröm från de proffesionella

http://transparentcable.com/products/reviews/thepros.html

Kommentarer från vanligt folk



http://transparentcable.com/products/reviews/review_comments.html


Säger varken bu eller bä, men de har ju fått priser. Menar ni att dom som gett dom priser är likaa sk lättlurade idioter eller bara har fått placebo
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-10 14:01

Morello skrev:Du ställde en retorisk tramsfråga.


Förlåt mig Morello, men jag bryr mig inte vad du tycker. Tvärtom :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-10 14:05

Det är ju inte vem som ger ett omdöme om kabeln som spelar roll, utan hur denne gått till väga för att komma fram till omdömet. Metodik och argumentation, inte person, bör stå i fokus. Har vi inte en aning om hur dessa personer som gett priser resp. omdömen (vare sig de kallas "professionella" eller "vanligt folk") gått till väga bör deras omdömen behandlas med stor försiktighet.
Senast redigerad av niklasz 2006-07-10 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-10 14:05

Hur det än är med tramserier så är källorna från just Transparent, vilket påkallar ett och annat nyp salt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-07-10 14:09

Idioter är dom säkerligen inte, men uppenbarligen saknas den kompetens som behövs för att inse att firman ifråga drivs av storskojare. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-07-10 14:10

mats skrev:Menar ni att dom som gett dom priser är likaa sk lättlurade idioter eller bara har fått placebo


Solklart ja.

Har ljuset ännu inte gått upp för dig att du sitter och [s]tjatar[/s]... chattar... på ett av de mest kunniga ställena vad det gäller hifi i världen? Det är därför inte konstigt om det finns kännedom här som vida överstiger det som är vanligt förekommande i hifivärlden. Inkl. prisdomare.

(Instämmer med Morellos reservation ovan, självklart.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-10 14:22

Vee-Eight skrev:Hur det än är med tramserier så är källorna från just Transparent, vilket påkallar ett och annat nyp salt.


jo att de själva höjer sig till himlen (precis som Nattlorden höjer detta forum till himlen) kan jag förstå. Rena reklamen, tänkte mer på de som ahr gett dom priser. De skall ju vara oberoende hoppas jag och inte blivit mutade
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-10 14:31

Transparents snokar är säkerligen jättebra, kanske det de fått pris för. Men jag tvivlar starkt på att priset innefattade om de var prisvärda. Sedan skall man alltid utröna källan till (inte bara länkarna) utmärkelserna, vem som delar ut dem, varför etc etc.

<ironi>
Men att rädda alla stackare från att köpa alldeles för dyra kablar, är inte det sånt slags överförmynderi man är så rädd för? Det är väl upp till var och en att bli lurade på det vis man önskar. Eller? :wink:
</ironi>
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-07-10 14:32

mats - om vi tar t.ex. hifi&musik så brukar de dela ut "årets förstärkare" och så vidare. Dels blir de inte kompetentare temporärt vid prisutdelningen, dels är de flesta tidningar rätt så partiska... så skulle man läsa om någon produkt som refererade till sitt val som "årets blabla", så tar man det lämpligen med ett halvt paket salt.

Är det mer oberoende saker så gör de säkert så gott de kan... men det är inte alltid som det är gott nog för att verkligen betyda något.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-10 14:34

Vee-Eight, det är skillnad på "förmynderi" genom information och förmynderi medelst tvång.
Som jag ser det är det snudd på en skyldighet att informera om felaktigheter i information. Däremot har jag inte sett någon som pläderar för ett förbud att tillverka, sälja, köpa eller inneha "dyrkablar".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2006-07-10 18:50

mats skrev:Säger varken bu eller bä, men de har ju fått priser. Menar ni att dom som gett dom priser är likaa sk lättlurade idioter eller bara har fått placebo



Så om en bok om en kvinna som blir kidnappad av rymdvarelser och sedan skaffar barn med dom på deras planet. Om denna får pris, så betyder det att det är sant?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 19:04

Jag köpte ett par nya Transparent snokar (signalkablar).
De kostade som Öhman egna IL75 ungefär eller som Naqref's/Holographic Audios Serpentine (heter de så?).

Jag gav tusingen med frakt för den från Hifi Consult.
Så är de (Transparent) dyrkablar så är väl alla de ovan nämnda det? :roll:
Med mina Transparent medföljer det en "låda-på-magen" med komponenter i. Det borde göra dem mer prisvärda än de andra... eller...? :wink: :lol:

He he he he...

Hur som helst signalen kommer fram och jag njuter av musiken vilket är huvudsaken för mig.



Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Gamlingen
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-06

Inläggav Gamlingen » 2006-07-10 19:22

165 inlägg men inte ett enda svar på min ursprungliga fråga... :(

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 19:27

Jag har läst ditt första inlägg flera ggr och jag kan fortfarande inte hitta din fråga. Bara dina konstateranden.
- Sorry om jag missat din fråga i denna mastiga tråd.

Jag tror, för egen del, att man var nöjd med det man hade för att man inte visste att det fanns/finns mer att "få ut" av sin anläggning.



Mvh Magnus Eriksson

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

kloka or och inte

Inläggav popedh » 2006-07-10 19:53

Nu börjar jag bli så trött på dessa kabelsnubbar att jag inte vet vad jag skall ta vägen.

Detta är ett mycket kompetent forum, vilket verkar vara förbannat ovanligt när det gäller HIFI, ändå envisas massor av medlemmar att tjata emot oss som har stora kunskaper inom området och dessutom dokumenterade belägg för vad vi säger. vad vill ni? att alla som vet hur det funkar skall dra härifrån.. så ni kan sitta här och prisa varandras hjärnspöken?
Gärna för mig... man blir fantastiskt förvånad att personer som IÖ och Morello mfl fortfarande orkar vara kvar här... Det är ju förbannat enkelt att ge fan i att gå in här... vilket jag oxå gjorde under ett par månader..men man blir så satans bestört över vad folk skriver här (när det gäller kablar) att man känner sig som nån slags Ghostbuster som bara måste rycka in.

Likheten med sektmedlemmar och UFO-romantiker är helt slående..

När UFO-fanatiker berättar att dom har säkrat fynd från en utomjording kan dom aldrig visa upp dessa... precis som när en kabelidiot aldrig kan blinda...

fan.. det känns som om jag har skrivit samma sak 1000 gånger här....

Jag gjorde tom ett test här. där jag jämförde skillnadssignalen mellan en 30cm lång mogami bantam och en 10m lång telekabel från musikbörsens fyndkorg... Skillnaden blev tillslut mindre än vad vårat system kunde mäta... vårat DAW har s/n på 123db.. och när kablarna var vända mot varann maskerades skillnaderna helt av bruset...
Vilket innebär att skillnaden, om den överhuvutaget fanns låg runt -130-150db

va händer här på forumet då? ja.. ingen kabelförespråkare yttrar sig överhuvudtaget alls.....
så klart,,, va ska dom säga? "vi lyssnar på skillnader som ligger under -140db. yeah.

Hela sektsyndromet går igen när man kommer till "inbränning av kablar"

För det första är ljudminnet så kort att det är omöjligt att höra att en kabel låter bättre (eller sämre för den delen) efter tex 2 dagar.. ännu dummare är det att påstå att "efter 32 dagar kom dynamiken" som jag läste här nånstans...


hela denna tes är såklart skapad av kabeltillverkarna och kan (hoppas jag verkligen) inte ha ens något som helst vetenskapligt stöd...
Helt enkelt är det väl så här att om mr "Dum i hatten" köper en kabel för 6000:- och kommer hem å inte tycker det låter bättre så vill säljaren att han skall tänka... wow det låter samma som min gamla kabel... men denna är ju inte inspelad... tänk va bra den kommer att bli när den är det.... ooojj.. det låter ju bättre för varje timma...
suck...

Dessutom jämför folk sina nya och gamla kablar under olika förhållande... i den mån det överhuvudtaget finns nån skillnad så räcker det tex med att man har en annan tröja eller att man har en pizza på bordet för att göra en 100 faldigt större skillnad jämfört med vad en kabel någonsin skulle kunna åstakomma.. för att inte tala om när någon plötsligt har sin polare med...

Tack

ps Jag pratar nu om lågsignalkablar. detta är viktigt astt påpeka då jag ej varken mätt eller lyssnat på olika högtalarkablar... ds




Ang. priser som kabeltillverkare fått:
Det delas ut priser i samtliga sekter som gör kollektiva självmord oxå...

Jämförelsen är faktiskt helt berättigad.

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 20:03

Popedh:
Varför blir du så upprörd? Det där kan inte vara bra för ditt blodtryck.
Ta en kexchoklad vet jag. :)

Hur som helst;
Jag blindar gärna! :)

Vi har t.o.m. gjort det hemma med resultatet att det var mycket svårt att skilja en Proson (149 SEK tror jag de kostade) signalis mot mina dåvarande Harmonic Tech ProSilway MkII (5400 SEK per parmeter).

Frugan träffade 50% jag lite bättre.
Så det är riktigt svårt med blindtest.
Mycket lättare med öppen provlyssning, då hör man alltid "stor" skillnad på allt som förändras i systemet.



Mvh Magnus Eriksson

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-10 20:10

Manga_X skrev:Popedh:
Varför blir du så upprörd? Det där kan inte vara bra för ditt blodtryck.
Ta en kexchoklad vet jag. :)

Hur som helst;
Jag blindar gärna! :)

Vi har t.o.m. gjort det hemma med resultatet att det var mycket svårt att skilja en Proson (149 SEK tror jag de kostade) signalis mot mina dåvarande Harmonic Tech ProSilway MkII (5400 SEK per parmeter).

Frugan träffade 50% jag lite bättre.
Så det är riktigt svårt med blindtest.
Mycket lättare med öppen provlyssning, då hör man alltid "stor" skillnad på allt som förändras i systemet.



Mvh Magnus Eriksson



Blidtest visar verkligeheten... punkt.

Häng inte upp dig på detta... "halvpantade" människor har sin plats i samhället oxå.

/pop

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-10 20:13

popedh, det är ju dessutom så att de som har sakliga invändningar mot de obekräftade påståendena om kablars ljudmässiga egenskaper som beskylls för att vara sektmedlemmar.

I de flesta fall har jag inga problem med att argumenterar för olika HiFi-komponenter utgående från en subjektiv grund. Att njuta av musik eller andra ljud är i grunden en subjektiv upplevelse. Det finns dock minst två fall där jag bir irriterad.
Det första är när personer gör anspråk på att den ena eller andra komponenten är mer välljudande i bemärkelsen mer "naturlig", "äkta", "bättre återgivning", etc. Sådana anspråk kan man förvisso göra, men knappast utan en lite mer stringent metodik än vad som vanligen ligger bakom utsagorna.
Den andra är när åtgärder eller komponenter som inte har någon hörbar inverkan på ljudförmedlingen påstås ha påtaglig betydelse. Till denna kategori hör troligen ett betydande antal påståenden om kablar. Tyvärr ofta också kopplat till ovilja att använda blindtester.

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

mmx

Inläggav popedh » 2006-07-10 20:13

fan nu var jag lite hård.... skyller på att jag e så jävla förbannad på detta...
Ber om ursäkt.

/Pop

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-10 20:16

niklasz skrev:popedh, det är ju dessutom så att de som har sakliga invändningar mot de obekräftade påståendena om kablars ljudmässiga egenskaper som beskylls för att vara sektmedlemmar.

I de flesta fall har jag inga problem med att argumenterar för olika HiFi-komponenter utgående från en subjektiv grund. Att njuta av musik eller andra ljud är i grunden en subjektiv upplevelse. Det finns dock minst två fall där jag bir irriterad.
Det första är när personer gör anspråk på att den ena eller andra komponenten är mer välljudande i bemärkelsen mer "naturlig", "äkta", "bättre återgivning", etc. Sådana anspråk kan man förvisso göra, men knappast utan en lite mer stringent metodik än vad som vanligen ligger bakom utsagorna.
Den andra är när åtgärder eller komponenter som inte har någon hörbar inverkan på ljudförmedlingen påstås ha påtaglig betydelse. Till denna kategori hör troligen ett betydande antal påståenden om kablar. Tyvärr ofta också kopplat till ovilja att använda blindtester.


Absolut...
önskar jag oxå kunde försöka förklara saker utan att bli vansinnig.. men jag har försökt i säkert 15 år nu... blir tokig...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-10 20:16

popedh skrev:
Blidtest visar verkligeheten... punkt.

Häng inte upp dig på detta... "halvpantade" människor har sin plats i samhället oxå.

/pop


Det finns ju faktiskt rätt många undermåliga kablar som de facto ändra ljudet, jag har upplevet det några gånger. Att folk hör dessa skillnader och upplever de som förbättringar får du nog acceptera.

Dessutom så är det ju så att folk känner sina egna anläggningar väldigt väl och då kan ett kabelbyte lura ägaren att tro att skillnaden är mycket större än den egenligen är. Det blir ju inte lättare av att det finns massa undermåliga audiokablar på marknaden.

Tycker du är lite väl onyanserad popedh.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 20:18

No hardfeelings från dig heller nu då hopppas jag.

Samhället har plats även för arroganta "jag vet bättre än alla andra pantade dummerjönsar" personer.

Men visst har ett blindtest förmågan att "öppna ögonen" på många "dummerjönsar".
Jag själv är ett lysande exempel på detta! :)


Mvh Magnus Eriksson

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-07-10 20:24

popedh:
Detta är ett mycket kompetent forum, vilket verkar vara förbannat ovanligt när det gäller HIFI, ändå envisas massor av medlemmar att tjata emot oss som har stora kunskaper inom området och dessutom dokumenterade belägg för vad vi säger. vad vill ni? att alla som vet hur det funkar skall dra härifrån.. så ni kan sitta här och prisa varandras hjärnspöken?


mera specifikt:
vad vill ni?


Vad vill du?
Forumet har ca 2200 medlemmar. Till förumets atmosfär bidrar alla medlemmar, även de mest kunniga. Det är medlemmarna som utgör ett forum och som du benämner som "ett mycket kompetent forum". Du är rätt så ny på forumet, annars hade du märkt att det är en ganska utdragen process för en individ att omvärdera sina föreställningar. Det finns flera medlemmar som har hifimognat under de 3 åren forumet har funnits. Några av dem deltar i tråden. Att läsa inlägg av den typen du just har skrivit bidrar inte till "folkbildningen", snarare tvärtom.
Detta sagt med respekt och uppskattning för dina faktiska.se kunskaper.

Gamlingen, du har faktiskt fått svar flera ggr om. Det går lika bra med lampsladd i inte allt för långa längder även om det kan anföras tekniska nackdelar som rimligen inte påverkar upplevelsen.

Edit: usch vad långsamt jag skriver, det har hunnit komma många inlägg emellan
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 20:36

Dimitri:

Väl skrivet som så ofta från dig!
Jag ser mig själv som en av dem som rest långt under åren.
Så långt att jag klev av i Inoland faktiskt.se . :)


Mvh Magnus Eriksson

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-10 20:47

popedh skrev:

Absolut...
önskar jag oxå kunde försöka förklara saker utan att bli vansinnig.. men jag har försökt i säkert 15 år nu... blir tokig...


Det har jag förståelse för.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-07-10 20:53

Tack Magnus,
Jag blir mera imponerad av en utveckling som bl.a. du är ett exempel på än av de teoretiska kunskaper, också imponerande, som en del besitter.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster