Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-07-10 20:59

Hetsporren skrev:Bild
8O 8O 8O


De går från att vara en larv utan ben, en larv med ben till fullfjädrade skalbaggar. Den nästöversta är snyggast tycker jag.

/ae, som inte har läst tråden i sin helhet och som inte kommer i egenskap av kabelnasare inte moderera den heller.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Manga_X
 
Inlägg: 527
Blev medlem: 2003-09-26
Ort: Enköping

Inläggav Manga_X » 2006-07-10 21:06

:lol: :lol: :lol:

Nu får du sluta "larva" dig Naqref!



Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Jensevik
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2003-09-04
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jensevik » 2006-07-11 00:19

Tror ni den översta funkar som dammsugare? Den der ut så i alla fall.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 00:25

Jensevik skrev:Tror ni den översta funkar som dammsugare? Den der ut så i alla fall.


om inte annat som månlandare

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 00:36

Naqref™ skrev:Bild


De går från att vara en larv utan ben, en larv med ben till fullfjädrade skalbaggar. Den nästöversta är snyggast tycker jag...

.../ae


Jag tycker det ser ut som larv från början till slut! :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-11 01:56

niklasz skrev:popedh, det är ju dessutom så att de som har sakliga invändningar mot de obekräftade påståendena om kablars ljudmässiga egenskaper som beskylls för att vara sektmedlemmar.

I de flesta fall har jag inga problem med att argumenterar för olika HiFi-komponenter utgående från en subjektiv grund. Att njuta av musik eller andra ljud är i grunden en subjektiv upplevelse. Det finns dock minst två fall där jag bir irriterad.
Det första är när personer gör anspråk på att den ena eller andra komponenten är mer välljudande i bemärkelsen mer "naturlig", "äkta", "bättre återgivning", etc. Sådana anspråk kan man förvisso göra, men knappast utan en lite mer stringent metodik än vad som vanligen ligger bakom utsagorna.
Den andra är när åtgärder eller komponenter som inte har någon hörbar inverkan på ljudförmedlingen påstås ha påtaglig betydelse. Till denna kategori hör troligen ett betydande antal påståenden om kablar. Tyvärr ofta också kopplat till ovilja att använda blindtester.


bra skrivet... men det är ju förbannat löjligt att tycka att saker låter mer "äkta" med tex olika kablar eller högtalare... om man inte var där när det hände. Jag tror det största problemet folk har med mig i detta forum är att jag bandar popmusik och inte klassiskt......

Jag har gjort ett flertal klassiska inspelningar... nästan alla av dom har blivit väldigt dåliga, eftersom jag helt enkelt inte kan den grejen...
Dom gånger det har låtit ok så har det enbart berott på att jag har haft en jävla tur...

(Ja, jag försöker vara ödmjuk, jag är jävligt kass på vissa saker)

Att i de fall jag har denna tur sedan skulle kunna återges på ett korrekt sätt i folks hemanläggningar är ju en fullständig utopi...
Även om JAG för en gång skull skulle lyckas, så sitter folk ändå där med reflexer åt alla håll och en kaoskurva på kanske +/- 15 db och snackar om linjäritet och transientsvar i sina kablar...

kom igen nu...
kan vi inte en gång för alla komma överens om att: det är fräckt att ha dyra lågnivåkablar, dom är snygga & goa... men, DOM GÖR INGEN SKILLNAD. ok?

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2006-07-11 02:19

Jag har en känsla av att det är svårt att hitta ett hififorum :wink: där fler håller med dig.

Jag håller i alla fall absolut med dig och jag lyssnar mycket på klassisk musik så det har inte med det att göra, inte i mitt fall åtminstone. :)

Jag tycker det är väldigt mycket vodootrams överhuvudtaget när det gäller HiFi, inte bara kabeltrams. :wink:

När det gäller just ljudåtergivning så verkar man kunna lura i folk nästan vad som helst. 8O :evil:



Tänk om man skulle hålla på så, när folk skall köpa en TV:

Den här TV'n har vibrationsdämpande spikar som gör att radiovågorna inte blir lika förorenade när de inträder i apparaten, skalet är gjort av specialavskärmad kolfiber vilket möjliggör en intesivare bild, man liksom blir medryckt, man tycker man är med i filmen helt enkelt, ser du inte det?

Om vi dessutom byter nätsladden och sätter strumbyxor över bilden då vill du alldrig mer gå tilbaka. 8O :lol: :lol: :lol:

Jag hade nog kunnat komma på ett bättre exempel om jag hade varit lite piggare. :wink:


Vh :)

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-11 02:56

BACH skrev:Jag har en känsla av att det är svårt att hitta ett hififorum :wink: där fler håller med dig.

Jag håller i alla fall absolut med dig och jag lyssnar mycket på klassisk musik så det har inte med det att göra, inte i mitt fall åtminstone. :)

Jag tycker det är väldigt mycket vodootrams överhuvudtaget när det gäller HiFi, inte bara kabeltrams. :wink:

När det gäller just ljudåtergivning så verkar man kunna lura i folk nästan vad som helst. 8O :evil:



Tänk om man skulle hålla på så, när folk skall köpa en TV:

Den här TV'n har vibrationsdämpande spikar som gör att radiovågorna inte blir lika förorenade när de inträder i apparaten, skalet är gjort av specialavskärmad kolfiber vilket möjliggör en intesivare bild, man liksom blir medryckt, man tycker man är med i filmen helt enkelt, ser du inte det?

Om vi dessutom byter nätsladden och sätter strumbyxor över bilden då vill du alldrig mer gå tilbaka. 8O :lol: :lol: :lol:

Jag hade nog kunnat komma på ett bättre exempel om jag hade varit lite piggare. :wink:


Vh :)


Jag blir så uppriktigt glad över ditt inlägg...

Jämförelsen med tv-apparater är helt glimrande,, det enda problemet
är väl möjligvis att kabelbortbytingarna här inte har tänkt på det innan, och nu kommer att skapa ett behov för antennkablar i tiotusenkronorsklassen... men va fan... det skulle hända ändå...
Dom är så korkade att hade det stått i någon "hifi tidning" att om man lägger en egenritad teckning på en stor kuk på slusteget så kommer det att låta bättre, så hade dom gjort det... för att sedan,, med tusentals inlägg i detta forum beskriva de fantastiska skillnaderna mellan olika kukritningar...... Jag har en 1.5 årig liten dotter hemma... hon lysnar mer än många av er... idits!
Senast redigerad av popedh 2006-07-11 03:14, redigerad totalt 1 gång.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-07-11 03:00

Ja du,
klockan är mycket och du bevisar att du är mänsklig
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-11 03:06

BACH skrev:Jag har en känsla av att det är svårt att hitta ett hififorum :wink: där fler håller med dig.

Vh :)


kan tänka mig det.... men fortfarande lyssnar ingen på vad jag säger...
Jag lägger en massa jävla tid på att försöka berätta för folk att dom är ute på djupt vatten...men får bara skit tillbaks...

jaja...
Är så trött på denna sedvanliga rappakalja.

ps.. jag vet att jag inte tillför något nytt heller. men va fan ska jag skriva?

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-07-11 03:12

Du behöver inte skriva mer i saken, dina synpunkter är uppfattade och uppskattade*. Nöj dig.

*du får stå ut med att inte av precis alla.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2006-07-11 03:16

dimitri skrev:Du behöver inte skriva mer i saken, dina synpunkter är uppfattade och uppskattade*. Nöj dig.

*du får stå ut med att inte av precis alla.


Tack, men det är förbannat svårt att inte lägga sig i...
ber om ursäkt för detta.
/I

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-11 07:27

popedh,
jag vill bara betona att jag inte alls har något principiellt emot att det görs anspråk på naturlig, äkta eller god återgivning. Det som retar mig är när detta härstammar från att en person lyssnat öppet – på en anläggning som består av ett flertal komponenter – på musik som denne inte hört vid inspelningstillfället, osv. Utifrån en sådan lyssning kan man inte veta om det som framförs är äkta, naturligt eller väl återgivet. Mer stringenta metoder, exempelvis F/E-lyssning, blindtester, eller det du gjorde när du lyssnade på skillnadssignalen mellan de två kablarna du nämnde tidigare i denna tråd, kan däremot mycket väl vara en lämplig grund för att uttala sig om exempelvis en komponents återgivningsförmåga.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 10:34

Skillnad gör kablarna i de fall man vill ha en diskant eller baseffekt tror jag.

Men nog snackat om det.

Morello sa att de som gav pris till Transparentsnubbarna för deras superba (eller kanske inte superba) kablar, måste vara helt okunniga inom hifi.

Men herregud tror ni verkligen att dessa som ger hifipriser är helt okunniga? Verkar vara väldans konstigt att de som ger hifipriser inte har någon hum. Men om det är så, är det väldigt skrämmande 8O

Man blir hifiskraj, helt enkelt
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-07-11 10:42

mats skrev:Men herregud tror ni verkligen att dessa som ger hifipriser är helt okunniga? Verkar vara väldans konstigt att de som ger hifipriser inte har någon hum. Men om det är så, är det väldigt skrämmande 8O


Det är nog som alla andra priser/utmärkelser nästan...det handlar om pengar :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 10:44

Förresten ni som tror att faktiskt är bäst på hifi (kaxigt uttalande från Nattlorden, har han bevis och blindtestat det) i världen.

Varför skriver ni inte till Transparantgubbarna och tala om för dom att de gör bluffsaker. IÖ som har så stor makt inom hifvärlden, kan skriva till dom och tex dyra högtalarfabrikanter som använder dyrkabel för att testa fram sina högtalare.

Tala om för dom att ni lurar kunderna, för i och med ni testar ut högtalare med dyrkablar så tror era kunder att man måste ha dyrkablar. Lampsladd räcker.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2006-07-11 10:50

mats skrev: Lampsladd räcker.


EKK, Mats! EKK!

//Michael

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-07-11 10:59

Mats, jag kan bara svara för mig själv, men jag så här resonerar jag:

Det har inte med att tro på IÖ eller de som jobbar på Transparent att göra, inte heller att tro på de som utdelar priser.
Jag ser det på följande sätt, det finns ett antal fysikaliska fakta (som inte har framtagits av IÖ) som talar för att det är ganska enkelt att konstruera och tillvekra en kabel som inte förändrar ljudet hörbart. Därmed ligger enligt min mening bevisbördan på Transparent och/eller de som utdelar priset. Trots det är det IÖ som presenterat hållbara sakargument, inte de andra två parterna (i alla fall har jag inte sett dem).
Argument kan nästan alltid bedömas oberoende av personen som uttalar dem, så är definitivt fallet i fråga om kablar.

BTW, jag visste inte att IÖ har stor makt i HiFi-världen.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 11:06

niklasz skrev:Mats, jag kan bara svara för mig själv, men jag så här resonerar jag:

Det har inte med att tro på IÖ eller de som jobbar på Transparent att göra, inte heller att tro på de som utdelar priser.
Jag ser det på följande sätt, det finns ett antal fysikaliska fakta (som inte har framtagits av IÖ) som talar för att det är ganska enkelt att konstruera och tillvekra en kabel som inte förändrar ljudet hörbart. Därmed ligger enligt min mening bevisbördan på Transparent och/eller de som utdelar priset. Trots det är det IÖ som presenterat hållbara sakargument, inte de andra två parterna (i alla fall har jag inte sett dem).
Argument kan nästan alltid bedömas oberoende av personen som uttalar dem, så är definitivt fallet i fråga om kablar.

BTW, jag visste inte att IÖ har stor makt i HiFi-världen.


nja makt o makt, fel sagt. Ingvar är ju väldigt omtyckt och respekterad har jag förstått. Jag kanske har förstått fel :?:

Förresten så är det ju vissa här som har påstått att de lurar folk. då är det väl ni som skall bevisa motsatsen.

Jo visst är det Transparant och de som ger priserna som skall bevisa det, men är det ingen som säger till dom så måste man kanske knäppa dom på nästippen för att de larvar sig så...

Men om de är helt okunniga de som ger priser vilket jag tycker är kusligast.

Transparant är ett företag och de ger reklam osv men de som ger priser hoppas jag är oberoende osv
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-07-11 11:18

Mats, ånyo: Oberoende är inte (nödvändigtvis) liktydigt med kunnig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 11:26

Nattlorden skrev:Mats, ånyo: Oberoende är inte (nödvändigtvis) liktydigt med kunnig.


nja du missförstod har inte påstått att det är samma. Tycker att de borde vara oberoende så att ingen av priskandidaterna kan påverka osv. Har inget att göra med kunnighet (vilket de självklart skall vara i alla fall har hum om saken)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-07-11 11:32

mats skrev:nja du missförstod har inte påstått att det är samma.


Nja, det gjorde du ju... "Titta, det har ju fått priser, alltså måste de vara bra." tyckte jag du utbrast ovan (inget citat - tolkning). Det är det jag vill invända emot.

Tycker att de borde vara oberoende så att ingen av priskandidaterna kan påverka osv. Har inget att göra med kunnighet (vilket de självklart skall vara i alla fall har hum om saken)


Sant, men oberoendet räcker inte för att man skall kunna lita på resultatet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 12:29

Nattlorden skrev:
mats skrev:nja du missförstod har inte påstått att det är samma.


Nja, det gjorde du ju... "Titta, det har ju fått priser, alltså måste de vara bra." tyckte jag du utbrast ovan (inget citat - tolkning). Det är det jag vill invända emot.

nej jag uppfattar det såsom att har de fått priser så måste de som ger priser kunna detta stuff.

Tycker att de borde vara oberoende så att ingen av priskandidaterna kan påverka osv. Har inget att göra med kunnighet (vilket de självklart skall vara i alla fall har hum om saken)


Sant, men oberoendet räcker inte för att man skall kunna lita på resultatet.


Självklart inte, men man litar nog mer på det än om det inte hade varit det.

Men återigen. Det är ni som käbblar att det är bluff och hans gösta. Säg, skriv, ring till dessa bluffföretag. Ni kan skriva att det är på deras bevisbörda osv.

Visst men det hjälper inte att lära dom bluffmakarna att de gör fel, genom att käbbla här. Bättre då att kontakta dom.

Ni kan ju samla ihop ett gäng som kan heta faktiskt the gang against fake hifistuff.
Senast redigerad av matså 2006-07-11 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-07-11 12:31

mats skrev:Men återigen. Det är ni som käbblar att det är bluff och hans gösta. Säg, skriv, ring till dessa bluffföretag. Ni kan skriva att det är på deras bevisbörda osv.


Och du tror de svarar?

Visst men det hjälper inte att lära dom bluffmakarna att de gör fel, genom att käbbla här. Bättre då att kontakta dom.


Käbbla? Konsumentupplysning kallar jag det. Företagen slutar när de inte säljer längre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 12:36

Nattlorden skrev:
mats skrev:Men återigen. Det är ni som käbblar att det är bluff och hans gösta. Säg, skriv, ring till dessa bluffföretag. Ni kan skriva att det är på deras bevisbörda osv.


Och du tror de svarar?

Visst men det hjälper inte att lära dom bluffmakarna att de gör fel, genom att käbbla här. Bättre då att kontakta dom.


Käbbla? Konsumentupplysning kallar jag det. Företagen slutar när de inte säljer längre.


Nja mer tillbedjan av ekk. Men allvarligt talat så läser dom som använder bra kablar inte detta forum, så då rä den konsumentupplysningen till fallo. Här ju nästan bara dom som är troende att de är bluffkablar som finns här. Finns någon som har lärt sig men många använnde Ekk eller lampsladd innan.

Tror att de lyssna har någon provat. Tro i för sig själv inte att de lyssnar på mig. Men de kanske lyssnar på Ingvar som de är känd i hifivärlden, han är ju en person som har tyngd i sig (inte viktmässigt), eller kanske Morello, Svante.


Ser scenen framför mig när IÖ, Svante och Morello står över dirren för Transparant.

- nej nej jag skall sluta säga att boxen gör underverk för ljudet.

The gang against hififake strikes again :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-07-11 12:39

Mats,

Jag har uppmärksammat såväl Transpranet, Nordost och Kimber på att respektive företag markandsför produkterna med lögn. Nordost justerade faktisk hemsidan så att åtmindstone en uppgift blev korrekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2006-07-11 12:44

Morello skrev:Mats,

Jag har uppmärksammat såväl Transpranet, Nordost och Kimber på att respektive företag markandsför produkterna med lögn. Nordost justerade faktisk hemsidan så att åtmindstone en uppgift blev korrekt.


visst ja det glömde jag. Men så bra, då ger det ju lite effekt. Och att de lyssnar.

The gang against hififake strikes again.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-07-11 13:21

Morello skrev:Mats,

Jag har uppmärksammat såväl Transpranet, Nordost och Kimber på att respektive företag markandsför produkterna med lögn. Nordost justerade faktisk hemsidan så att åtmindstone en uppgift blev korrekt.

Var det inte: "Propagation Delay: 95% speed of light" som du reagerade på?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re:

Inläggav Morello » 2018-02-27 17:39

Rydberg skrev:
Morello skrev:Mats,

Jag har uppmärksammat såväl Transpranet, Nordost och Kimber på att respektive företag markandsför produkterna med lögn. Nordost justerade faktisk hemsidan så att åtmindstone en uppgift blev korrekt.

Var det inte: "Propagation Delay: 95% speed of light" som du reagerade på?


Så här tolv år senare minns jag inte. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Inläggav jonasp » 2018-02-27 17:53

Nekrobump deluxe!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 11 gäster