Vilken är svagaste punkten i din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD/DVD-spelaren
2
2%
DAC:en
1
1%
Förförstärkaren
2
2%
Effektförstärkaren
3
3%
Högtalarna
13
12%
Kablarna
2
2%
Rumsakustiken
73
65%
Inspelningarna
17
15%

Antal röster : 113

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-07 12:52

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Vilken är svagaste punkten i din anläggning?

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 12:54

paa skrev:Vilken är svagaste punkten i din anläggning?

om jag får gissa så borde 90% svara rummet....

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-07 12:59

Fattas det inte ett svarsalternativ?
Lyssnaren själv är den svagaste länken.
Den av oss som har den perfekta hörseln... :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-07 14:05

Kranzberg skrev:Fattas det inte ett svarsalternativ?
Lyssnaren själv är den svagaste länken.
Den av oss som har den perfekta hörseln... :D

Dom flesta av hos bra hörsel. Men många använder den inte :-)

Intressant att så många skriver "rumsakustiken". Men varför gör ni ingenting åt den? Istället för att köpa nya slutsteg eller högtalare i 50.000:- klassen, lägg ner några tusen på akustiken! Här skakas det på huvudet åt dyra kablar och så gör man ändå inget åt det som är billigast att åtgärda och har störst betydelse* för välljudet 8O

Märkligt...

* enligt vissa är det så, jag håller dock inte med...

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-07-07 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-07-07 14:07

Jag anser det vara frugan men nu fick jag rösta på rumsakustiken :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-07 14:09

Kribban skrev:Jag anser det vara frugan men nu fick jag rösta på rumsakustiken :D

Men man kan ju säga att hon tillhör rummet/hushållet :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-07 14:10

Samma här. Rumsakustiken alltså! Alla vet om det, men få gör något åt det! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-07 14:11

Jag röstade rumsakustik, men det är eg på min andra plats på saker som bör åtgärdas. Först och främst måste jag hitta ngt bekvämt att sitta på, är det inte bra sittplattser så är det inte kul att sitta å lyssna.

Resten med aktiv drivning är iof ett stort plus i uppgradering av ljudkvalitet, men det låter redan tillräckligt bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-07 14:14

Jag röstade på inspelningarna, men egentligen är jag ganska nöjd med inspelningarna jämfört med rumsakustiken. Det är lättare att acceptera att inspelningarna oftast är kassa och gör inte anläggningen rättvisa, de är ju som de är. Sedan har jag ganska bra och resonansfri bas i mitt rum.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-07-07 14:15

Givetvis förförstärkaren då den helt och hållet saknas.
Rummet har jag rimligt god kontroll på för tillfället och i apparat/kabel/högtalarväg är jag tillräckligt långt gången för att inte sukta efter annat förutom att det vore trevligt att kunna koppla in en vinylspelare.

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 14:16

Valde rummet... fast dåligt inspelade skivor kanske är minst lika stort problem när jag tänker efter-efter.

Rummet skall dock jobbas vidare med... skivorna blir svårare, även om jag skall börja leka med Cubase så fort jag fått min Phonic-mixer. (Yup, den LTS-testade modellen)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-07 14:20

Bill, hur tänker du när du skriver:

Intressant att så många skriver "rumsakustiken". Men varför gör ni ingenting åt den?

Hur vet du att de som röstar för rumsakustiken inte gjort något åt den?
Kanske är det så att de som gjort något åt den röstar på andra alternativ.

För egen del har jag gjort en del åt den, såsom dämpskivor, draperier, textilier, anpassad möblering (för diffusering), mattor, placering av basmoduler för undertryckning av rumsresonanser. Tyvärr återstår ett problem, nämligen rummets storlek och det har jag svårt att göra något åt med mindre än att jag bygger ett nytt hus.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-07-07 14:27

Valde inspelningarna. Rummet är ju viktigast av hårdvaran i uppspelningskedjan men inspelningarna är ju som de är.

Rummet är för övrigt hyggligt i ordning med div. möblemang basabsorbenter samt diffusorer. Använder dipoler så det hjälper en del också.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 14:36

Bill50x skrev:Märkligt...

Det är väl bara att konstatera att heminredning/design är viktigare för de absolut flesta än ljudet. Det betyder ju inget om bristande ljudintresse, däremot förvånar det att heminredningsintresset är så stort!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-07 14:45

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Märkligt...

Det är väl bara att konstatera att heminredning/design är viktigare för de absolut flesta än ljudet. Det betyder ju inget om bristande ljudintresse, däremot förvånar det att heminredningsintresset är så stort!
Precis! Eller så är det snarare intresset att inte kontaminera hemmet med en massa groteska absorbenter. Nog kan det vara en smaksak men många tycker det är trevligt när ett hem är luftigt och ljust. Ljuddöda bunkrar får man sin tillräckliga dos av på biografen. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 14:48

Martin skrev:Ljuddöda bunkrar får man sin tillräckliga dos av på biografen. :wink:

Nä... klart man vill ha det som Cinemax har det!
Bild
:P :P :P

Men framför allt verkar det enklare att få bygga avancerad hembio för sin S.O.* än att få bygga avancerad stereo.

* Significant Other

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-07 14:51

Jag får nästan lite svårt att andas när jag ser den där bilden, men det kan också bero på att det är sjukt varmt här på kontoret...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 14:54

Martin skrev:Jag får nästan lite svårt att andas när jag ser den där bilden, men det kan också bero på att det är sjukt varmt här på kontoret...

den där vore ju perfekt med en ac installerad också! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 14:58

Haakan_W skrev:den där vore ju perfekt med en ac installerad också! :)

Det har den nog.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-07 15:00

Tror nog att de flesta skulle vilja göra något åt rummet. Men jag tror att många är rädda för att bygga fel så att ljudet blir ännu sämre. Akustikserar för mycket.

Jag är nöjd med mitt rum o anläggning.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-07 15:08

mats skrev:Tror nog att de flesta skulle vilja göra något åt rummet. Men jag tror att många är rädda för att bygga fel så att ljudet blir ännu sämre. Akustikserar för mycket.

Jag är nöjd med mitt rum o anläggning.

Yepp. Man kan tycka vad man vill om mixarna på de cd som säljs. Men jag tror att de huvudsakligen mixas för sunkiga anläggningar stående i vanliga rum. Dämpar man rummet så att det blir "perfekt" kommer troligen merparten av alla inspelningar låta för döda. Dvs, man hör i hög grad exakt det som finns på fonogrammet, nästan lite som att lyssna i ett par bra hörlurar. Men låter det bra? Jo, på det fåtal skivor som är korrekt gjorda med bibehållen dynamik och rumslig klang. Hur många procent av det som ges ut idag uppfyller dom kraven?

Jag tänker inte ändra min musiksmak för att det ska låta mer "korrekt" här hemma. Och inte tänker jag låta merparten av min musik låta "fel" och sitta och lida bara för att veta att "jag har rätt" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-07 15:10

Bill50x skrev:Jag tänker inte ändra min musiksmak för att det ska låta mer "korrekt" här hemma. Och inte tänker jag låta merparten av min musik låta "fel" och sitta och lida bara för att veta att "jag har rätt" :-)

/ B

En av de vanligaste fördomarna som inte stämmer
Class only looks like arrogance from below.

niclas

Inläggav niclas » 2006-07-07 15:13

Röstade på inspelningarna. Välgjorda inspelningar "låter tillräckligt bra" för mig i rummet jag för tillfället änvänder, trots att det inte är akustikreglerat mer än "normal möblering" och snedtak. Sämre producerad musik låter ok, men inte mer. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-07 15:15

jag menar mer att tex om Britt-Arne har för mycket bas och han fixar till det, men han fixar fel så att han istället får för lite bas.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-07-07 15:35

Röstade på högtalarna, fast bas delen e ok 8) . det är topparna som behöver bytas. Rummet behöver fixas lite till också så jag borde nog valt detsom första alternativ :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-07 16:21

Beror väl på hur man ser på saken.

Måste säga att jag tycker att man först måste utgå ifrån hur inspelningana är tänkta att kodas av. De rumsmiljöer vi vistas i kan ju inte påstås vara dåliga lyssningsmiljöer bara så där. De har sin egen inverkan på hur vi uppfattar en del av ljudet men det är ju också helt naturligt. Tom i badrummet kan en torr inspelningsakustik framgå ganska tydligt vill jag påstå. Så jag röstade på inspelningar för det mesta stereomaterialet som finns tillgängligt utgår inte från någon stringent standard.

Sedan kan man ju se på saken som hur tydligt vi kan höra vad som finns på det inspelade materialet. Fast då ingår inte inspelningarna riktigt i kedjan utan vi får ta dom som de är.

Även om det finns rimliga grunder för hur högtalare och rum ska samspela för god återgivning så tycker jag ändå att inspelningarna utgör den största begränsningen i kedjan. Sämst för att tydligjöra intentionerna i framförandet av musiken/ljudet då.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-07 16:36

Jag valde "högtalare", men det är förhoppningsvis inte så länge till. Sedan blir det "rummet" för en kort stund (om jag inte blir klar innan jag får högtalarna), därpå blir det nog "förstärkaren".

Jag får nog ha väldigt bra grejor innan jag hävdar att inspelningarna är den begränsande faktorn, men det kanske beror på att mycket av den musik jag gillar faktiskt är inspelad helt OK. Lyssnar inte så mycket på listpop och hårdrock, och när jag gör det så accepterar jag de begränsningarna som en del av den typen av musik.

Men jag kanske ändrar mig när mina pi60 kommer. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ninja

Inläggav ninja » 2006-07-07 17:25

Definitivt rumsakustiken :roll:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-07-07 18:39

Mina högtalare: Acoustic Energy Aegis One, ett par lågbudgetstativare.

Det är snart åtgärdat*. Därefter är det rummet som ska tyglas ytterligare.

*Så snart som jag valt mellan piP och piPs och bestämt mig för en ytbehandling.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-07 18:53

Lätt:

Inspelningarna.

Det som är så tråkigt med detta är att det är en del man inte har makt över. :(

En dålig hifi-appara kan man alltid yta till en bättre, men ett dåligt fonogram finns oftast bara i den dåliga varianten. Det är ju just den specifika låten man vill ha.

Det som är förmildrande är att det känns som om en bra återgivning av en dålig inspelning, trots allt bringas att få en sorts "begriplighet" med hjälp av en bra återgivning, som gör att man har lättare att stå ut med den.

Dåliga inspelningar på dåliga anläggningarn är oftast ännu mycket värre (tvärtom mot vad de som gjort dem gör gällande alltså). :o

Fast räknar man statisktiskt är det ju bara några procent av inspelningarna som är så dåliga att man blir ledsen över att musiken skadas. Dom procenten är dock så trista och onödiga att jag blir helt nedslagen. Jag har flera fonogram som jag med glädje skulle betala 1000:- för att få i välljudande version.

Hälften av de fonogram jag har är helt ok, hälften är helt klart onödigt dåliga, men bara några procent är så bra som jag skulle önska att alla vore.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi