Bärbart på resa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

sverker

Bärbart på resa

Inläggav sverker » 2006-07-10 15:24

En fråga till om bärbart...!

Ska resa utomlands om cirkus ett halvår och stanna borta i närmare ett år (den obligatoriska resan mellan gymnasiet och forsatta studier/jobb).
Har därför lagt en beställning på ett par AKG K271S som verkar vara en av de bästa hörlurna ute på marknaden. Mitt problem är dock hur jag ska driva högtalarna på resan, för det fungerar väl inte så bra med t ex bara en ipod eller bärbar-cd? Eller finns det möjligen bärbara tingestar som klara att driva dessa lurar?
Ett annat alternativ är ju då en bärbar hörlursförstärkare, men var får man tag på en sådan om man inte är tillräckligt skillad för att bygga en själv (som t ex den där Nagref hörlursförstärkaren)?
Ett alternativ är i nödfall att man kan få hjälp med att bygga något :)

mvh

sverker

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-07-10 15:47

Jag kör mina AKG K271S med en iAudio X5L som driver lurarna utan problem så de är ju inte så otroligt trögdrivna tror jag. Kopplar jag in mina Sennheiser HD-600 däremot så tappar spelaren andan lite.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-10 16:16

Min bärbara dator driver dem utan problem (Dell Latitude D400). Min bärbara CD-spelare (någon billig från Sony) driver dem inte alls någe vidare. För att lägga in en brasklapp så ska de där iAudio vara ruggigt starka!

Tips på sådana där hörlursförstärkare kan ju vara Naqrefs pa-1 som också inkluderar Ino Audio X-feed om jag inte missminner mig. Sådan skulle jag byggt!

/J
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-10 16:29

K271S har fördelen att de har bra verkningsgrad för att vara så stora lurar. (dock: såna man kan stoppa i öronen kan låta starkare, hellre än "bra" så att säga)

Jag tror du kommer att kunna driva dem med någon i-pod el.dyl utan större problem. Något "värre" dock är dagens nivåbegränsning i vad jag vet alla bärbar utrustning, något slags EU-norm jag vet inte riktigt, som gör att nivån är svagare än den var förr på bärbara apparater. Om man hittar en gammal bärbar CD med fyra batterier, så kan det vara så att den ger betydligt högre utnivå. Fast då får man ingen MP3 förstås...

Min dotters ipod Shuffle och K271S tyckte jag funkade helt ok nivåmässigt. :) Sedan rekommenderar jag inte alltför starkt ljudtryck med lurar heller. Det kan tendera att bli alldeles för starkt för att vara hälsosamt för öronen i längden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-07-10 21:50

Det finns gratisprogram att hitta för att ta bort spärren i iPods.
Kommer inte ihåg namnet och är bortrest några veckor.
/99

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-07-10 21:52

Det finns gratisprogram att hitta för att ta bort spärren i iPods.
Kommer inte ihåg namnet och är bortrest några veckor.
/99

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-10 22:03

Som jag skrev i en annan tråd har jag skaffat en bärbar cd-spelare från det glada 80-talet som med sin 6V-försörjning driver K271-orna till mer än tillräckliga nivåer.

Med vänlig hälsning

Pekka, mumsandes på ostkaka med hallonsylt och grädde
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-10 22:08

Är LTSarna ;) igång igen och rekommenderar produkter som har lagts ned?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-10 22:08

bärbar cd är definitivt ett alternativ eller till och med att föredra då jag vill kunna köpa nya skivor då jag är utomlands. var skulle man kunna få tag på sådan gammal elektronik?

har en ipod nano för tillfället

klarar man att bygga en sådan där nagref hörlursförstärkare utan några tidigare specifika kunskaper (är ganska lättlärd)?

tack för alla svar!

/sverker

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-07-10 22:58

en del bärbara spelare är det ganska bra kräm i. tex irivers spelare med ett stort AA(LR6)batteri. när jag åker utomlands så tycker jag det skönt att ha nån bergsprängare med mej, jag lyssnar hellre på en sån än i lurar, dom väger inte så mycket heller. skulle va om man är på resande fot hela tiden eller om man kanske flyttar mer än en gång i veckan dom blir osmidiga.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Generellt om hifi