Behövs HIFI-poliser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Behövs HIFI-poliser?

Inläggav Harryup » 2006-07-10 16:01

Jag tycker att vissa drev går i olika riktningar här rätt ofta som efter ganska få inlägg får en rätt otrevlig dryg ton.
Pratar vissa verkligen som dom skriver? Eller är ni trevligare då ni träffas?
Jag tycker man kan vara lite mer laidback och helt enkelt försöka sätta sig in i vad den andra menar. Kanske skrevs det en aning oförsiktigt eller kanske ett upplevt fenomen förklaras felaktigt, men försök då förstå vad som menas och njut inte av att visa att ni minns har bättre kunskaper än den idiot som bara ville berätta om något han upplevt.

För mig framstår Svante som exemplarisk, han har aldrig visat sig dryg eller "von oben" om andra har berättat något som han vet är fel.

Att alla leverantörer, tidningar och handlare "hela tiden" skall avslöjas som skojare har jag läst här nu i flera år. Hur många av dom är sugna på att debattera något här?

Finns det inget nytt? När berättade någon om en ny apparat och andra blev nyfikna senast?
Någon ny klassiker efter 668 och allt vad alla apparater heter som lurendrejarna har tagit ur produktion bara för att jävlas med mänskligheten?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Behövs HIFI-poliser?

Inläggav phloam » 2006-07-10 17:29

Harryup skrev:Pratar vissa verkligen som dom skriver? Eller är ni trevligare då ni träffas?
Jag tycker man kan vara lite mer laidback och helt enkelt försöka sätta sig in i vad den andra menar.

Håller med, har sagt det i "Kommentar"-avdelningen... att man inte bör skriva som man talar på internet, man bör softa det hela lite och gärna lägga till lite humor. Det finns säkert fler än jag som använt internet flitigt sedan dess tillkomst här, och vet att detta är en bra regel. Om man vill undvika tjafs.

Sen är ju hifi lite speciellt, eftersom det inbjuder till subjektivitet och teknisk analys samtidigt... men huvudpoängen är inte att ha rätt, utan att ha roligt!!

Svante är helt klart ett föredöme! :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-10 23:23

Jag skrev om en färsk upplevelse nyligen. Men resultatet att det skulle "sågas" .. Så för min del kan det kvitta att ens försöka berätta nåt nytt här fast man har nya prylar att skriva om.. senast var nya rör monoblock häromdan..

Varenda gång man försöker "dela med sig" på något sätt här så skall det bara tjafsas o jävlas..analyseras och disikeras. är det inte ett ord "fel" så är det ens omdömme. Så för min del får detta forum gärna sjävdö bland trista diskutioner.. Mig kvittar det helt hundra...

Att ens anstränga sig här med att delta med mer än att bråka är totalt bortkastad tid..

Så man får väl ha faktiskt som där man enbart småsnackar vin kvinnor o sång varvat med politik och lite skitsnack om nån som inte passar in för ens tycke.. Nån som inte orkar lusläsa varenda rad för att ev radbrytning inte är rätt osv..

Eller för att söka lite bråk o sådant.. Nån jäkel råkar väl skriva nåt om hifi till slut så kan man ju sabba den tråden om man hinner före dom andra som vill roa sig..

Trist men tyvärr sant. Hifi är absolut ingen ide att ens försöka dela med sig av här. totalt meningslöst .. Ja, såvida man nu inte skriver om ino eller hur korkade alla är som använder kablar man inte snott vid en rivning av nåt gamalt hus..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-10 23:35

Martyr-Mayro har talat... :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-10 23:59

Jag tycker nog ungefär precis tvärtom!

Faktiskt är det enda stället där de som framför sanningar inte blir trakasserade (annat av en liten minoritet som inte tycker att det skall vara tillåtet att analysera saker) och utslängda. Det är detta som gör Faktiskt till ett unikt hifi-forum - ett där alla synsätt är tillåtna, och där alla får tycka något, både om sakfrågor och om de synsätt de inte delar.

På alla nästan andra ställen är det enbart flum och löst "tyckande" som är tillåtet. (Inbillning och fakta FÅR inte separeras, allt skall betraktas som "åsikter" av lika värde...)

Här på faktiskt får vem som helst säga att de tror på stooora skillnader mellan kablar, och berätta att de är så säkra att de inte "behöver" blindtesta. Man får också anklaga dem som förespråkar blindtester för att vara sönderanalyserande och inskränkta typer som inte fattar att man tycker det man tycker, och att man hör det man hör!

På samma sätt är det också tillåtet att mena, att man om man är så säker på att skillnaderna finns så borde man våga lita på sina öron och lyssna utan att behöva ha facit tillgångligt - blindtesta. Och därmed är det förstås tillåtet att påpeka att de som inte vågar blindtesta inte förstått de psykologiska effekter som drabbar dem.

Kort sagt:
Här på faktiskt ventileras alla synpunkter och endast de som lämnar sakfrågan helt, till förmån för tillmälen :( , blir ombedda att skärpa sig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 00:06

ja fast det är ju så också ingvar att alla uppskattar inte detta tekniska mumbojumbo som alltid försigår på detta forum (jag är inte en av dom förstås) men kan ändå sätta mig in i mayros sits även om jag inte riktigt håller med honom....

jag tror att det är väldigt få personer som förstår hur svårt det egentligen är att korrekt bedömma hifiprylar...det är så många faktorer som ska klaffa så om en person kommer med en subjektiv bedömning på ett par högtalare så kan jag tycka precis tvärtom bara för att prylarna står i 2st helt olika rum...

så jag försöker helst hålla mig utanför dom diskussionerna och koncentrera forumtiden på det som känns viktigt dvs att analysera om saker har en chans att förmedla välljud!

allt annat känns som slöseri med tid eftersom det ändå inte säger nånting överhuvudtaget

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-11 00:25

IngOehman skrev:Jag tycker nog ungefär precis tvärtom!

Faktiskt är det enda stället där de som framför sanningar inte blir trakasserade (annat av en liten minoritet som inte tycker att det skall vara tillåtet att analysera saker) och utslängda.

Vh, iö

Problemet är att vems sanning får man framföra? Många upplevelser sablas ner ganska snabbt av rätt många i klunga, fast upplevelsen kanske inte var fel men väl förklaringen av den eller möjligen var den bara ett hjärnspöke. Och jag skulle vilja säga att många gånger så är "nyomvändna" dom mest hätska.
Jag har inga problem med sanningar alls om dom framförs som Svante alltid gör det eller som du Ingvar nästan alltid framför dom.

Och detta eviga "avslöja alla" korkade handlare, fabrikanter och distributörer som profiterar på folk. Är det inte enklare att bara släppa detta sätt och känner man sig djupt enggagerad och kunnig kan man väl gå till sin lokala handlare och erbjuda dom lite hjälp? Är inte övertygad om att alla uppskattar det men har bara en handlare "omvänts" så har någon gjort något konstrutivt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-07-11 00:59

Jag tycker det känns fint om någon har lust att berätta om en t.ex. hifi-upplevelse eller annat. Det kan för många (bl.a. mig) bli en målerisk vardagsflygt som man kan se framför sig. Ungefär som att läsa en god bok med älsklingsingredienserna i.

Synd bara att det ofta rackas ner på sådant genom att disikera innehållet till sk_t. Det blir då ingen kvar som har lust att delge sina upplevelser, vilket gör hela forumet slutligen till en fnöske-torr läsning där endast kalla fakta har sin fortlevnad.

I have a dream... :)

Kom igen nu boys, så kan vi inte ha det. Det skall ju vara kul det hära med ljud & bild och dom fantastiska upplevelsekickar de stundom frambringar.

Nä, fram med mera upplevelser oavsett med vad vetja... 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 01:09

Screen!

Man kanske skulle kunna lösa det där problemet genom att skribenten i de fallen annonserar att just sådana berättelser är bara det, och inte ett diskussionsunderlag?

Tycker mig ha sett rätt många sådana faktiskt, som inte har kommenterats överhuvudtaget. Var har de skrivit dem? Hmmm...

Tror det är rätt svårt att undvika dock, att inlägg som bara skrivs för att folk skall köpa en eller annan kabel för 100 000:-, kommer att bli kommenterade.
Den som "utsatts" för en sådan skrift måste ju rimligen får ställa de frågor som är relevata för ens eget intresse. Exempelvis så måste den som undrar vilka fonogram eller vilket kringutrustning som har använts få fråga det, liksom den som undrar om de testats blint måste få fråga detta.

Vill man slippa få den senare frågan kan man ju börja med att berätta det. Det man berättar själv slipper man ju eventuellt blir tillfrågad om. Fast det går självklart inte att garantera att inte någon frågar varför det inte testades blint... Jo, kanske genom att berätta det också! :wink:

Haakan_W skrev:ja fast det är ju så också ingvar att alla uppskattar inte detta tekniska mumbojumbo som alltid försigår på detta forum (jag är inte en av dom förstås) men kan ändå sätta mig in i mayros sits även om jag inte riktigt håller med honom....

Nu tänke jag inte på Mayro eller någon speciell person, men vad jag ville säga var bara att vissa förstår inte/uppskattar inte tekniken, andra förstår inte/uppskattar inte att vissa vill tycka saker utan att ha undersökt dem först.

Båda har rätt att framföra sina åsikter, och sina ömsesidiga dubier. Här på faktiskt kan det göra just detta, utan att bli utkastade. Alla som vill kan argumentera för sin ståndpunkt, och alla som vill får anföra skeptik mot den andres ståndpunkter.

Kort sagt: Här på faktiskt uppstår diskussioner! :P På andra stället är det mera som anföranden, och ve den som försöker ifrågasätta något! :x

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker nog ungefär precis tvärtom!

Faktiskt är det enda stället där de som framför sanningar inte blir trakasserade (annat av en liten minoritet som inte tycker att det skall vara tillåtet att analysera saker) och utslängda.

Vh, iö

Problemet är att vems sanning får man framföra?

Allas ÅSIKTER/SYNPUNKTER får framföras. Vissa av dem är osanna andra är sanna. Alla får framföras, och alla kommer att ifrågasättas om någon önskar göra det.

Vad som sen är sanning får var och en bedöma själv, och bra är väl det. Förhoppingsvis får man fram en uppfatting om det, när man följer diskussionerna. Varje läsare bedömer själv, och tycker man att det saknas någon vinkel är det bara att lägga till den, eller ställa någon fråga som gör att någon annan utreder det oklara.

Många upplevelser sablas ner ganska snabbt av rätt många i klunga, fast upplevelsen kanske inte var fel men väl förklaringen av den eller möjligen var den bara ett hjärnspöke. Och jag skulle vilja säga att många gånger så är "nyomvändna" dom mest hätska.
Jag har inga problem med sanningar alls om dom framförs som Svante alltid gör det eller som du Ingvar nästan alltid framför dom.

Tack!

Det är ju inte var dag som jag får stå på samma piedestal som Svante. :P

Tycker väl också att många är onödigt nedsablande, men verkligen inte ensidigt från ena kanten. Tvärtom tycker jag nog att den religiösa sidan kan var väl så kärv i sina angrepp. Ofta är de dessutom snabbare att lämna sakfrågorna och vill koncentrera diskussionen bara på HUR de blivit bemötta.

Det vore förstås trevligast om alla personangrepp upphörde, men jag tycker också att det ibland finns en sorts frisk ärlighet i att de som skriver inlägg berättar att de uppfattar en synpunkt som dum, när de gör det. Det kan ju faktiskt vara bra att veta att det man skrivit får en att verka dum i andras ögon. Bara det inte stannar vid att folk dumförklaras utan att det finns en förklaring på VAD som sakligt är orsaken till att en synpunkt är dum. Lämnas sakfrågan helt blir det ju bara ett dumkäftande.

Och detta eviga "avslöja alla" korkade handlare, fabrikanter och distributörer som profiterar på folk. Är det inte enklare att bara släppa detta sätt och känner man sig djupt enggagerad och kunnig kan man väl gå till sin lokala handlare och erbjuda dom lite hjälp?

Bra idé!

Man skall dock minnas att det är ett mindre steg att lära sig att identifiera vad som är ormolja än att förstå alla mekanismer som spelar in i den komplierade återgivningsproblematiken. Det är således inte otänkbart att många kan se en bluff, utan att ha full insikt i det komplexa problemet. Därför kan det vara svårt att marknadsföra sig som utbildare till hifi-handlare.

Eller för att påminna om Ellen Key's kloka ord: -Bildning är det som finns kvar när man har glömt allt man har lärt sig.

En bildad person kan ha en mycket god intuition, och prima förmåga att skilja rätt från fel och falskt från sant, men ändå vara helt utan förmåga att lära andra, eftersom det kräver att man inte bara kan identifiera sanna svar, utan även kan skapa svar själv.

Är inte övertygad om att alla uppskattar det men har bara en handlare "omvänts" så har någon gjort något konstrutivt.

Visst är det så, men det är en rätt svår uppgift.

Tror dessutom att rätt många hifi-handlare läser faktiskt, faktiskt! Och uppskattar att diskussionerna går både djupt och brett. Jag har träffat många som yttrat dyligt.

Ingen vettig hifi-handlare (eller annan person som arbetar proffesionellt med ljud, såsom studiotekniker, hifi-tillverkare, musikproducenter, tillverkare av mikrofoner eller annan proffesionell utrustning...) tar ju åt sig av något som stått att läsa här.

Tvärtom har jag hört många som uppskattar att det finns ett forum där även sanningar får sägas. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-11 01:55

Va’ synd att jag såg den här tråden så sent!

Klockan är 01.47 och jag måste lägga mej. När ord som "sanningen" används så flitigt då är det läge att gå in. I den här tråden flyger det omkring så många subjektiva värdeord att jag har svårt att få överblick. Här avfärdas saker och företeelser som osanningar i rungande fart!

I den här tråden hade man kunnat säga saker som att: - intressant är att det tycks mej som om objektivitetsförespråkare är de som är mest subjektiva i sitt förhållningssätt.

Men som sagt mitt i natten... jag backar ur denna gång :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 02:17

Jag såg ett program på sexan tidigare ikväll, jag vet inte varför jag kom att tänka på det nu, men det handlade om vatten som säljs på flaska (i USA förstås) Det visade sig att det var mycket mindre myndighetskontroll på det vattnet och att det inte tekniskt var "bättre" eler säkrare.

Så frågade de folk på gatan varför de köpte vatten i stället för att dricka kranvatten och då sa de att det var hälsosammare och att det smakade godare. Godare är ju subjektivt och då gjorde de blindtester, dels fick folk på gatan smaka på två olika flaskor varav den ena var kranvatten. Den fick högst betyg (!).

Sen gjorde de en rolig sak de fyllde flera olika flaskor med kranvatten från trädgårdsslangen och sålde det via en "vattenkypare" (på en restaurang) för kanske $6 per flaska. Likt vinkännare smakade besökarna av vattnet som "kom från amazonas" och allt vad kyparen nu sa. Och visst beskrev besökarna stora skillnader i smak och friskhet, med stor övertygelse. Suggestionens makt är stor. De fick sig ett gott skratt på slutet när han avslöjade att vattnet kom från trädgårdsslangen.

Det visade sig också att de flesta vattenbuteljerare faktiskt buteljerar vanligt kranvatten.

... ja, åter till ämnet, jag vet inte varför jag kom att tänka på det här, nu...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-07-11 02:33

Kul att du kunde delge oss det upplevda/sedda programmet Svante :wink:

Vi har en skopa som hänger ovanför kökskranen, den använder vi i familjen när vi suktar efter gott kranvatten. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

popedh

forum

Inläggav popedh » 2006-07-11 04:07

Mayro? har du tappat kollen?

detta är det enda forum jag hittils varit med om där man smutskastar dom som har kunskapen..
Jag säger inte att jag har det, men IÖ tex... så fort jag får ett svar från honom på en fråga eller en fundering så betänker jag detta, kanske är vi inte alltid överens, men vi kan hålla en mycket bra diskution. men man hinner ju knappt börja innan det kommer ett inlägg av typen: IÖ e bara här för att locka högtalarkunder... eller att popedh gör skitkassa produktioner... osv.. detta känns jävligt märkligt och främmande... i andra forum jag är med i hjälper man varandra och framför allt... lyssnar på dom som har koll... om jag tex frågar nån om varför det är 3v på en trissa fast det står 1.75 v på ritningen (jag är rätt halvdann på elektronik) så får man hjälp... å i nästa stund kanske samma person frågar om vilken mik han skall köra på virveln om han vill ha si eller så sound... så e det aldrig här.... om någom frågar mig tex vad jag gillar för akustiska gitarrer så kommer det genast ett svar från typ erik i sin första lägenhet i karlstad: "han förstör ju ändå musiken med kompressorer så det spelar väl ingen roll" Utan att överhuvudtaget veta vad det handlar om.. och det smittar av sig... nästa gång är det tio som svarar samma sak... därför blir jag så förbannad...

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 09:37

Det finns två förhållningssätt, om vi spetsar till det. Det ena är att fokusera på upplevelsen av att lyssna på skivor via sin ljudanläggning, det andra att värna om återgivningen av den musikhändelse som spelades in. Jag är fullt medveten om att en sådan kategorisering varken är ny eller utan problem, exempelvis kan man anföra att en god upplevelse på intet sätt står i motsatsförhållande till god återgivning (det kanske rent av är så att god återgivning förbättrar upplevelsen). Trots det kan det vara värt att försöka använda dessa två kategorier i det följande resonemanget.

Min bedömning är att de allra flesta är ute efter en god upplevelse. De vill höra musiken ur högtalarna på ett sätt som de gillar. Det är absolut inget fel i det. Tvärtom är det en mycket rimlig målsättning, kanske inte minst i de fall då skivorna som spelas inte har något entydigt facit i form av en komplett inspelad musikhändelse. Njuter lyssnaren av musik som spelas på anläggningen är det bra.
Ett problem är att en del av de personer som har detta förhållningssätt ändå gör utsagor som sträcker sig längre än vad deras metod ger saklig grund för. I praktiken handlar det om att man gör utsagor med återgivningsanspråk, trots att man inte använt ett sätt att undersöka saken som kan ge en hållbar grund för detta.

En annan fundering jag har är om vilken vits ett forum fyllt med personliga upplevelser har. Om upplevelserna ändå är rent personliga, vad är det då för nytta med att läsa dem? Eller handlar det om tillfredsställelsen att skriva dem?

Förespråkarna för en god återgivning tror jag är i klar minoritet, i alla fall de som inte bara har läpparnas bekännelse, utan också faktiskt är beredda att använda en metodik och/eller befintlig kunskap för att komma närmare en god återgivning.

En av orsakerna till krockar i diskussionerna är just att upplevelsesökarna uttrycker sig på ett sätt om diverse HiFi-komponenter som är mer generaliserande än en subjektiv, personlig upplevelse. Deras utsagor tenderar ibland att kliva in på återgivningsområdet, vilket då renderar motargument från de som är anhängare av återgivningsskolan.
Är detta fel? Jag tycker inte det. Faktiskt.se är väl ett disussionsforum, då får man väl räkna med att ens påståenden ifrågasätts, vari ligger det konstiga i det? Jag tror dessutom att många inte fullt ut förstår vad som krävs för att göra utsagor om en apparats återgivningsförmåga och att detta därför bör diskuteras, exempelvis i samband med att sådana utsagor görs.
I mina ögon är det också en fördel att argument framförs för behovet av blindtester, användande av vetenskapliga metoder, utnyttjande av exempelvis den fysik som behandlar elektriska signaler, osv. Om det är ett beteende som förekommer hos HiFi-poliser är jag för HiFi-poliser.

Ett annat kapitel är rena bluffprodukter. Låt oss ta ett exempel från en helt annan värld än HiFi, nämligen följande produkt:

http://turbonator.com/

Jag tycker att den som pläderar för en sådan produkt bör få rejält mothugg och det gäller likaväl motsvarigheter inom HiFi-världen. Kommer någon och hävdar att denne fått ner bränsleförbrukningen med närmare 25% genom att montera turbonator på bilen bör denne mötas av rejält mothugg. Det vore olyckligt om man underlät att framföra motargument bara för att man ”skall respktera personens upplevelse”. Samma förhållande gäller i HiFi-världen. Detta är ett skäl till att jag vill besvara frågan i trådens rubrik jakande.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-11 09:53

Jag skulle köpa förklaringen för hur Turbonator fungerar. Det säger säkert mer om mig än om Turbonatorn.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 10:06

Jag klandrar inte den som faller för turbonatorn, inte heller den som faller för dyra kablar. Däremot tycker jag att det skall vara fritt fram för kritik av dylika produkter, utan att den som framför kritiken behöver möta invändningar av annan art än sådant som berör sakfrågan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-11 10:12

- "Behövs hifipoliser"?

Nej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 10:15

Vilken effekt uppnås genom att kombinera:

1. Turbonator i insuget.
2: Tändkablar från Transparent
3. Bybees i förgasaren
4. Hallograph i passagerarstolen.
5. 2% Nordost Eco3 i bensinen

Bränsleförbrukningen torde minska med bortåt 90% och effekten öka med minst en á två tiopotenser. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-11 10:15

Jag klandrar inte den som faller för turbonatorn, inte heller den som faller för dyra kablar. Däremot tycker jag att det skall vara fritt fram för kritik av dylika produkter, utan att den som framför kritiken behöver möta invändningar av annan art än sådant som berör sakfrågan.

Därvid är vi helt överens liksom flera andra i tråden inklusive de tyngsta elefanterna.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-11 10:19

Svante skrev:Jag såg ett program på sexan tidigare ikväll, jag vet inte varför jag kom att tänka på det nu, men det handlade om vatten som säljs på flaska (i USA förstås) Det visade sig att det var mycket mindre myndighetskontroll på det vattnet och att det inte tekniskt var "bättre" eler säkrare.

Så frågade de folk på gatan varför de köpte vatten i stället för att dricka kranvatten och då sa de att det var hälsosammare och att det smakade godare. Godare är ju subjektivt och då gjorde de blindtester, dels fick folk på gatan smaka på två olika flaskor varav den ena var kranvatten. Den fick högst betyg (!).

Sen gjorde de en rolig sak de fyllde flera olika flaskor med kranvatten från trädgårdsslangen och sålde det via en "vattenkypare" (på en restaurang) för kanske $6 per flaska. Likt vinkännare smakade besökarna av vattnet som "kom från amazonas" och allt vad kyparen nu sa. Och visst beskrev besökarna stora skillnader i smak och friskhet, med stor övertygelse. Suggestionens makt är stor. De fick sig ett gott skratt på slutet när han avslöjade att vattnet kom från trädgårdsslangen.

Det visade sig också att de flesta vattenbuteljerare faktiskt buteljerar vanligt kranvatten.

... ja, åter till ämnet, jag vet inte varför jag kom att tänka på det här, nu...

Tack Svante för den underbara historien :P
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-11 10:21

Ja det är lite tramsigt att klaga att man har gjort för mycket eller för lite radbrytningar eller ett ord fel. Till dom säger jag, skaffa ett liv 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-07-11 10:29

Morello skrev:Vilken effekt uppnås genom att kombinera:

1. Turbonator i insuget.
3. Bybees i förgasaren

Bränsleförbrukningen torde minska med bortåt 90% och effekten öka med minst en á två tiopotenser. 8)

Du glömde det viktigaste.
http://www.shakti-innovations.com/automotive.htm
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Behövs HIFI-poliser?

Inläggav MichaelG » 2006-07-11 10:43

Harryup skrev:Finns det inget nytt? När berättade någon om en ny apparat och andra blev nyfikna senast?

Jag håller med dig om att det ibland "ballar ur" när människor börjar kallas för idioter eller när man börjar ifrågasätta varandras intelligens. Även om det inte händer alltför ofta, så är det tråkigt när så sker.

Jag tycker tvärtom mot dig att det generellt finns en stor nyfikenhet mot nya eller udda saker o företeelser. Ett exempel är diskussionerna som handlat om jättebilliga slutsteg med massor av watt. Några har varit euforiska, många har varit nyfikna o intresserade och några har ställt frågor eller gjort kommentarer som gett saker och ting dess rätta proportioner.

Ett annat exempel på nyfikenheten är att när någon vittnar om något som verkar för bra för att vara sant, så möts detta inte bara av tystnad eller av hallelujakörer, utan av frågor och nyfikenhet.

Låt vara att nyfikenheten kan vara uppblandad med mer eller mindre skepsism - men det är ju sunt när det handlar om något som "är för bra för att vara sant".

Generellt upplever jag att människors "tyckanden" (nu bortser jag från politik o religion) respekteras rimligt väl. Däremot brukar påståenden - särskilt sådana som strider mot beprövad kunskap och vetenskap - ifrågasättas och nagelfaras. Och det är väl bra?!

Låt oss anta att jag (eller ännu hellre någon av auktoriteterna på forumet) fixar ett tweak som jag upplever ger en stor ljudförbättring till min anläggning. Jag vittnar om detta i ett euforiskt inlägg. Vilken reaktion vill jag då ha?

"Oj vad kul o fantastiskt! Jag måste genast fixa/köpa tweaket!" ...vill jag defenitivt inte ha som reaktion. Man kan väl inte utan vidare acceptera något som inte borde fungera?

"Ditt dumhuvud! Det fattar du väl att det inte kan fungera! Det vet ju varenda människa att jorden är platt!" ...är ju inte bara otrevliga, utan dessutom oförskämda kommentarer. Kommentatören riskerar ju dessutom att avslöja sin egen inskränkthet/okunnighet.

"Tystnad" ...är ju alltid jättetråkigt!

"Men, det där verkar ju konstigt. Hur 17 skulle det kunna fungera? Är du säker på att du hört någon skillnad, eller kan det vara placeboeffekt?" ...är ju sunda, intelligenta och naturliga reaktioner. Dels tyder de på någon form av intresse, dels sporrar de mig att verkligen undersöka saken. Hur vet jag att jag verkligen hör skillnader? Är i så fall denna skillnad en förbättring? Och hur vet jag det?

Jag kan faktiskt inte förstå hur någon skulle vilja ha andra reaktioner än i det sista exemplet. Men det kanske inte någon heller vill! :wink:

Hälsn. Michael

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-11 10:47

väl talt MichaelG!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 10:51

Jax skrev:
Morello skrev:Vilken effekt uppnås genom att kombinera:

1. Turbonator i insuget.
3. Bybees i förgasaren

Du glömde det viktigaste.
http://www.shakti-innovations.com/automotive.htm

Tack Jax! Jag glömde det viktigaste av allt. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-11 10:56

På ett medicinforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdar att man blir friskare av att dricka urin och i alla fall be om referenser och bevis på det, samt förmodligen inte nöja sig med utsagan "Jag mår bättre av det!". [Sant: urindrickande förekommer som "naturläkemedel".]

På ett bilforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdade att han med en ring av ett speciellt material placerad runt batterikabeln erhöll "renare gång, lägre avgasutsläpp, högre vridmoment, samt bättre väghållning".

På ett jaktforum skulle nog de kunniga reagera om någon hävdade att det faktiskt fungerar bättre att skjuta en älg med en finkalibrig .22-bössa än ett klass 1-vapen, eftersom krutmängden är mindre och det gör att... ja... Något.

På ett HiFi-forum... :roll:

Det som är unikt med faktiskt är väl att andelen kunniga är så stor jämfört med många andra HiFi-forum, och att dumheter inte accepteras lika lättvindigt som på andra ställen.

Jag kan hålla med om (men det gäller internet generellt) att man skall anstränga sig både när man skriver och när man läser så att det inte uppstår missförstånd eller att folk blir ledsna. Sedan är ju å andra sidan en del extremt känsliga och tål ingen kritik alls...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-11 10:57

hmmm...

Som jag ser det består ett budskap av tre delar:

Vad man har att säga.
Hur det framförs.
När man säger det.

Lyckas man inte med alla ovanstående har man misslyckats.

Utöver detta finns ett social spel att ta hänsyn till. Där finns andra parametrar som vem man är, vilken relation i gruppen motagaren av budskapet har osv.

I mörka stunder skulle ni kunna få mej att säga att får man inte till ovanstående blir "rätt" till "fel". Det måste vara mottagaren som bedömmer värdet i budskapet. Sen får sändaren tycka att det är hur sant som helst.

Logisk/filosofiska/matematiska sanningar är något vi sällan ser i sociala sammanhang.

... men idag skiner solen! Stranden lockar och flickorna har sommarklänningar... mmm.... sommarklänningar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-11 11:07

Jag tycker att vissa drev går i olika riktningar här rätt ofta som efter ganska få inlägg får en rätt otrevlig dryg ton.
Pratar vissa verkligen som dom skriver? Eller är ni trevligare då ni träffas?
Jag tycker man kan vara lite mer laidback och helt enkelt försöka sätta sig in i vad den andra menar. Kanske skrevs det en aning oförsiktigt eller kanske ett upplevt fenomen förklaras felaktigt, men försök då förstå vad som menas och njut inte av att visa att ni minns har bättre kunskaper än den idiot som bara ville berätta om något han upplevt.

För mig framstår Svante som exemplarisk, han har aldrig visat sig dryg eller "von oben" om andra har berättat något som han vet är fel.

Att alla leverantörer, tidningar och handlare "hela tiden" skall avslöjas som skojare har jag läst här nu i flera år. Hur många av dom är sugna på att debattera något här?

Finns det inget nytt? När berättade någon om en ny apparat och andra blev nyfikna senast?
Någon ny klassiker efter 668 och allt vad alla apparater heter som lurendrejarna har tagit ur produktion bara för att jävlas med mänskligheten

Väl talat Harryup :)
Orkar inte kommentera många av inläggen efter ditt.... :roll:
Martyr-Mayro har talat...

Det tragiska är att han har rätt i mycket :(

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 11:21

Jag är lite osäker på om jag förstått det inledande inlägget korrekt. Kanske skulle det vara en god idé att ge ett eller flera konkreta exempel, samt förslag på hur man borde/borde inte agera i de situationerna. Hypotetiska exempel kanske är att föredra, om man är rädd för att dra upp gammalt groll.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-11 11:25

FBK skrev:

Någon ny klassiker efter 668 och allt vad alla apparater heter som lurendrejarna har tagit ur produktion bara för att jävlas med mänskligheten

Martyr-Mayro har talat...

Det tragiska är att han har rätt i mycket :(

Visst kan man hålla med Mayro. Absolut. Har även förutom detta reagerat på hur "utvecklingen har stannat" på detta forum många ggr. :wink:

Jag har ragagerat på LTS´s site där man rekommenderar elektronik. Efter nästan alla står det -"tillverkas ej längre"!

Dessa prylar ju nästan ibland helgonförklarade på detta forum!

Tillverkas det inga bra prylar i dag?

Min erfarenhet är att tillverkas mycket bra produkter i dag.

Ok visst är det intressant att testa prylar och på bekräftelse på om dessa är neutrala eller inte, men många ggr kan ju även en apparat som
"färgar" ljudet låta mycket bra.

Varför måste man mäta allt? Det viktigaste är ju ens egen hörsel och tycke och smak!

Och just att kunna skriva om någon apparat eller liknande som ligger en varmt om hjärtat.

Eller en hifiupplevelse av sällan skådat slag, utan att ifrågasättas för sin personliga uppfattning. :) :?
Senast redigerad av Nefilim 2006-07-11 11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi