Moderator: Redaktörer
niklasz skrev:Men hur är det med förmågan att höra höra frekvenser vid tilltagande ålder egentligen? Det "sägs ju ofta" att den går ner, men är det verkligen fråga om att övre gränsefrekvensen sjunker rakt av? Jag kan, mina 42 år till trots, fortfarande höra 20 kHz testtoner. Det krävs i och för sig en hyfsad nivå, men jag hör dem även i blindtest.
niklasz skrev:Visst är en enskild individ inget att dra mer generella slutsatser ifrån. Vad jag var ute efter var om det fanns lite mer information om hur den övre gränsen för vår hörförmåga ser ut. Exempelvis, kan det vara så att en 10-åring hör 20 kHz vid en nivå av 40dB, en 20-åring behöver 50dB för att höra 20, kHz, en 30-åring 60dB, en 40-åring 75 dB, en 50-åring kanske inte hör 20 kHz oavsett nivå?
Ovanstående siffror är givetvis tagna ur luften, men de kanske illustrerar något slags mönster, som måhända någon undersökning visat att det föreligger eller inte.
Svante skrev:
Mm, jag har sett kurvor nånstans, som fletcher/munson, men med en extralinge för 50-åringar. Det skiljde uppe i diskanten, har jag för mig.
Men nu handlar tråden om huruvida man som 40+-åring ska strunta i de högsta frekvenserna, och om 40+-åriga konstruktörer ofta gör det?
niklasz skrev:Det som väckte min fråga var ändå kopplingen till högtalarkonstruktion. Om lite äldre hör höga toner bara ljudstyrkan är tillräcklig borde det rimligen innebära att det inte är någon skillnad, förutsatt att man lyssnar på någorlunda hög volym.
IngOehman skrev:Allt nog och medan: Så länge man har en "hyggligt väl fungerande hörsel" så kalibreras vår hör-värld om hela tiden, så ju äldre vi blir desto mera diskantfrörluster uppfattar vi som "normalt"!![]()
Både live och när musiken är återgiven. En välåtergivande anläggning är således den som låter naturligast för alla lyssnare, oavsett deras hörsels egenskaper.
PeterAkemark skrev:Svante: Om jag inte hör signalerna över 10 kHz kan jag då höra "spridningen" dvs kan den ha någon inverkan på upplevelsen?
Som jag förestår Öhman så är spridningen viktigare än den sista oktaven. Innebär detta då att spridningen, om den skall ha någon inverkan på min hörselupplevelse måste vara hörbar och där med ligga i ett område lägre än ex vis 10 kHz.
Svante skrev:
Men nu handlar tråden om huruvida man som 40+-åring ska strunta i de högsta frekvenserna, och om 40+-åriga konstruktörer ofta gör det?
Syntesis skrev:Men bredbandselement är väl inte så bra iom att de modulerar de högre frekvenserna när allt ska samsas om samma kon?![]()
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 35 gäster