lågbudget kabeltest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

lågbudget kabeltest

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 14:22

Jag anser att ekk får stå ordentligt tillbaks i mina jämförelser mellan den tunna telesladden med vitt hölje och massiva ledare. Enkarderlig.(0,70 nåt tror jag max)..

Detta faktum att telesladden INTE tillför den elakhet som ekk gör vid kraftfulla kvinnorösters utbrott är enbart det en ynest för telesladdens vinst..

Detaljeringsgraden neröver mellanreg o bas är även den klart bättre. Såsom även den totala ljudbilden ifråga om bredd o stereoperspektiv..

Jag har en god tvåa i en annan kabel som är flerkarderlig som jag hittade i källaren här... Så i bland ytterligare en bunt billiga "gratiskablar så har för mig telefonkabeln unikt bra egenskaper ljudmässigt mot ekk...

Så.. Dit har jag nu efter några månader kommit i utvärderandet.. Elektroniken har växlat runt.. Så den har skapat lite olika förutsättningar ljudmässigt.. Men telekabeln kom i min ägo sist. Men utmärker sig såsom rent oslagbart "bäst" enligt mina preferenser här...

Tack för hjälpen att anskaffa denna telekabel åt mig.. Du vet vem du är som gav mig ett handtag...Tack även Rydberg för vårt samtal om ditt o datt som även detta fanns med vid mina små expriment...

OBS!! Detta var en snabbresention efter den bit jag hitills kommit till.. Mer testande inkommer...

Även guldsäkringen sattes på nytt prov i går här... Lena var nu lyssnaroffret... Hon pallade inte direkt med blindtest då det är rörgrejor som spelar.. Tar en jäkla tid att slå av o på så rören inte skadas. Så kalla det miniprovande.. Guldsäkringen vann omgående samt solklart utan minsta tvekan vid tre försök... Men det är en annan historia det...
:wink:

Så tips om telekabelns förmåga tycks stämma väl även här för mig med mina högtalare samt utrustning i övrigt.... den spelar faktiskt mycket fint telekabeln... Speciellt tillsammans med Silver Resulotions billigaste kablar analog two samt ett set av den ännu billigare typen... Klart rekomendabelt att prova som ev kombo...Hos mig blir det ok i varje fall..

mer tips på lågpris kablar som kan tänkas provas motas gärna för utvärdering.. Mina sk "tester" tar ju aldrig slut. Nytt eller tips provas regelbundet här....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 14:34

Trevligt Mayro men jag fattar inte riktigt, vad är det för telekabel du talar om? Vilken telefonkabel som helst eller nån särskild bra man kan köpa (billigt)? Guldsäkringen vågar jag inte ens kommentera... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-11 14:34

Telekabeln är helt okej om du menar EKUA, och så länge som man inte har alltför lång kabel...

Har den internt i högtalarna jag gör då den inte alls låter något och är lätt att löda på plats.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 14:42

Kaffekoppen skrev:Telekabeln är helt okej om du menar EKUA, och så länge som man inte har alltför lång kabel...

Har den internt i högtalarna jag gör då den inte alls låter något och är lätt att löda på plats.

samma här som internkablage...skulle säkert funka hela vägen till förstärkaren också i det rummet prylarna står i nu....men lika å köra EKK iaf :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 16:06

Hetsporren skrev:Trevligt Mayro men jag fattar inte riktigt, vad är det för telekabel du talar om? Vilken telefonkabel som helst eller nån särskild bra man kan köpa (billigt)?

Sitter just nu och tillverkar en högtalarkabel (till sonens nya Teac/Celestion-stereo) just av en slaktad teledito, tack för tipset Mayro!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:20

Saken är den att jag följt rekomendationerna ifrån Silverlines tillverkare ifråga om tjocklek på kabel vid korta längder.. Därvid anser jag upp till max 2,5 m vara inom "korta längder" nivån. Fast övre gränsen då som sagt....

Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Och detta påbörjades med telekabeln strax efter jag samtalade med Rydberg och Johan Lindros för ett tag sedan... Johan rekomenderade tex telekabeln då han hörde mina högtalares konstruktör talade om kablars tjocklekar osv i samtal samt manualen... Så därför blev den också provad... Och resultatet lät inte vänta på sig...Det spelar väldigt bra får jag nog påstå..Bäst i världen vet jag inte. Men klart bättre än ekk i alla fall.. I mitt system då sagt rätt självklart..

Men ekk anser jag ALLTID över tid ha egenskaper som INTE är tilltalande för mig.. Dom spelar fint ända tills det blir mycket info att förmedla. Då spårar dom ur och börjar tillföra elakartade toner i mellan o diskant...Detta sker INTE med teleledningen..

Att skala en telekabel är ju lättaste i världen.. Den vita manteln med det breda mallanrummet där dom är gjorda för att spika fast delar dom lätt. Inget runt hölje att hålla på att strula med... Jag har väl även sett denna typen av kabel ofta på äldre hus där dom monteras som ringklockekabel från dörrklockan.. :lol: :lol:

Så i rivningshus kan man nog finna sina gratiskablar i massor...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 16:28

Mayro skrev:

å ännu roligare vore det om nån tillverkade egna kablar med ekua som grund och nåt snyggt hölje och sålde för 50000:-/par....men nej då skulle ingen höja på ögonbrynen 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:28

Jag måste även säga som tillägg att jag har fullrange burkar som reference. Så hurvida man KAN uppfatta skillnaderna så tydligt på samma sätt via ej full range (20Hz) vet jag inte..Så där får man nog ha en ev brasklapp liggande ifråga om resultat med andra parametrar i förmåga att återge mer fullskaligt ljud även i botten. Vilket stort påverkar även mellanreg o diskantens återgivande...

Så att min minitest är helt basserad på fullrange. Vilket säkerligen kan vara skäl att göra egna prov om man ändå får det fördelaktiga resultatet med telekabeln..Sedan beror det ju på flera saker också självklart... Men som en av dom grova skillnader man kan få torde detta med högtalarnas kapacitet vara en av dom mest avgörande..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:33

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

å ännu roligare vore det om nån tillverkade egna kablar med ekua som grund och nåt snyggt hölje och sålde för 50000:-/par....men nej då skulle ingen höja på ögonbrynen 8O

Gör INTE om min tråd till en "håntråd" även om jag förstår din humor självklart...

Jag har ju även massa svindyra kablar hemma också.. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 16:37

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

Nej, ge mayro en chans i den här tråden nu tycker jag, låt den handla om hans test, enbart.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 16:41

Mayro skrev:Att skala en telekabel är ju lättaste i världen.. Den vita manteln med det breda mallanrummet där dom är gjorda för att spika fast delar dom lätt. Inget runt hölje att hålla på att strula med...

Ojdå, då har jag nog skalat- och kopplat in en annan typ av telekabel? Min är svart och innehåller fyra ledare, utan mellanrum emellan. De är väldigt tunna så jag beslöt att använda alla fyra till en plus/minus-kanal, allså fick jag skala fyra längder för att få ett komplett stereopar. Funkar utmärkt i alla fall! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 16:42

Eftersom 1 meter EKUA 0,7 mm (diam) med isärdragna ledare ganska exakt motsvarar 4 meter 1,5 mm^2 EKK, så undrar man ju i vilka längder kablarna har testats?

En lång EKUA (>2 meter) kommer ju garanterat att färga hörbart klangligt, men huruvida man "gillar detta" eller ej, det beror ju på både preferenser, anläggningens övriga fel samt högtalarens impedanskurva.

Ett tips är därför att jämföra EKUA med en överföringsfunktionsmässigt motsvarande längd EKK. Annars är det som att jämföra äpplen med päron och försöka för att få fram vilken frukt som är mest lik en okänd drömfrukt...

Exempel:

Visar det sig att du tycker att EKUA låter bäst (subjektivt) i just din anläggning - med just dina högtalare - i just ditt rum med - just de fongram du spelat (ja, nu är vi väldigt subjektiva!) i en längd av 2,5 meter, så kan du inte jämföra med samma längd EKK (2*1,5 mm^2), eftersom EKK är en mycket mera högpresterande kabel, som måste användas i längder om 10 meter för att "färga lika mycket" (om du tyckte att EKUA-kabeln lät bra alltså).

Hänger du med? En kortare längd EKK kommer ju att sakna den färgning som du (tydligen) uppskattade från EKUA-kabeln (och inget fel med det!).

Alla andra jämförelser är missvisande, eftersom de inte visat kvalitetsskillnader mellan kablarna utan bara kvantitetsskillnader.

Alltså:
Är det 2*2,5 mm^2 EKK du använt så måste du använda 16,5 meter kabel för att få samma påverkan som tre meter EKUA. Är det 4*2,5 mm^2 så måste du lyssna med 33 meter kabel(!) för att de skall kunna motsvara varandra. Gör du inte det så är det givet att de aldrig kommer att kunna låta som den EKUA du gillade - eftersom en kortare längd av EKK kommer att vara "alldeles för transparent".

Om detta inte är sjävklart för dig, så tänk så här: Skulle du jämföra kondensatorer i ett delningsfilter (säg att du vill jämföra en elektrolyt (bipolär) med en polyesterkondensator och en polypropylenkondensator) genom att byta en 4,7 uF elektrolyt mot en 22 uF polypropylen? 8O

Troligen inte...

Samma sak gäller här: Skall jämförelsen kunna säga något om teknologin (=sorts kabel) måste värdet vara detsamma, och en kabels överföringsfunktionsrelaterade "värden" är inte varken dess längd, nämna eller pris.
Det är dess resistans (även induktansen ha viss betydelse, vilket för med sig att det är viktigt att koppla kardelerna rätt i en EKK på 4*2,5 mm^2).

Alltså: Ser man inte till så dessa värden är matchade är det en rätt meningslös jämförelse eftersom de säger det självklara - olika värden ger olika överföringsfunktion (vilket inte är någon nyhet), och berättar man inte ens hur långa de är så säger jämförelsen absolut ingenting.

OBS: Att allt detta sagt i bästa välmening. Allt jag försöker göra är att bidra med lite kunskap om hur det faktiskt fungerar. Hoppas ingen tror något annat.

Förslag: Jämför kablarna med varandra igen - men välj då längder som motsvarar varandra (vilket alltså betyder olika längder). Om du undrar exakt vilka längder som motsvarar varandra så ring gärna! (070 - 523 32 32)

Jag hjälper gärna till och berättar med glädje - om det kan vara till någon hjälp för att se till så att jämförelsen blir meningsfull. Jag tror att du kommer att gå bet i att höra några skillnader överhuvudtaget mellan EKK och EKUA därefter. :wink:

(Om ni lyssnar blint.)

Antar du utmaningen? 8)

Vänligaste hälsningar, iö

- - - - -

PS. Med den EKUA-kabel du använt kommer basen att bli rundare, melanregistret ojämnt (kanske så att det uppfattas som snällare) och diskanten kommer troligen att ljusas upp en smula på toppen.

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre :( ), men det är en hygglit insatt gissning.
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-11 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-11 16:43

Hej Mayro!

Kul prov!

Det jag tänker på är att EKUA-kabeln kan ge frekvensgångsförändringar på grund av dess längd (inkl dess tjocklek som ju inte är mycket att hurra för) och tillsammans med dina högtalares impedanskurva så är det fullt möjligt att den ger hörbarhet som ett annat slags sound än någon annan "finfin" tjockare kabel.

Nu vet jag inte vad dina högtalare har för impedanskurva så du kan ju se mitt inlägg som lite input bara över saker som kan tänkas påverka den ljudnade upplevelsen. Om t.ex. högtalarna har en låg impedans som är verierande vid olika frekvenser, så blir hörbarheten större. För att köra EKUA enbart och förvissa sig om att den inte ger någon påverkan på musiksignalen så gissar jag på att den helst behöver vara högst 1 meter eller möjligtvis ännu kortare. Fast om den är 2,5 m så blir det nog trots allt inte mycket påverkan, det är nog svårt att påstå, men klart märkbar, det kan man nog säga i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 16:47

verkar kunna bli en intressant tråd å jag lovar hålla mig i kragen mayro ! :)

(även fast du vet att jag varken hånar dig eller din tråd, ja inte tråden till högtalarna då förstås :D )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-11 16:52

Mayro skrev:Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Ær det inte precis vad LTS rekomenderar som læmplig længd før den kabeln på sin hemsida? Eller har jag læst det någon annan stans.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:53

Haakan_W skrev:verkar kunna bli en intressant tråd å jag lovar hålla mig i kragen mayro ! :)

(även fast du vet att jag varken hånar dig eller din tråd, ja inte tråden till högtalarna då förstås :D )

lugnt haakan.... :lol:

Johan.
Jag har inte kunnat med öronen kunnat höra minsta skillnad med kortare eller längre .. Har provat.. Mina burkar skall enligt tillverkaren ligga på en rak "8 ohm linje"....provade koppla dom via 4 ohm på stegen.. Då blev dom dovare samt mindre skoj....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 16:58

Johan_Lindroos skrev:...För att köra EKUA enbart och förvissa sig om att den inte ger någon påverkan på musiksignalen så gissar jag på att den helst behöver vara högst 1 meter eller möjligtvis ännu kortare. Fast om den är 2,5 m så blir det nog trots allt inte mycket påverkan, det är nog svårt att påstå, men klart märkbar, det kan man nog säga i alla fall.

Nu vet jag ju inte exakt vilka data högtalarna ifråga har (de data de redovisar på hemsidan är rapparkalja som inte får ihop fysikaliskt) men en gissning är att de har en minimumimpedans på 2,5-4 ohm (trots att de anger 8 ohm) och isåfall är hörgränsen för EKUA (givet en högupplösande anläggning) snarare 0,5 meter.

Om du Mayro vill veta högtalarnas verkliga impedans (jag tror inte att tillverkarens uppgifter är att lita på eftersom de inte går ihop sinsemellan) så kan du mäta resistansen med en vanlig ohm-meter på högtalarnas terminal. Är det en 8-ohmshögtalare så bör du inte mäta lägre värde än 6 ohm resistivt hos en dynamisk högtalare av denna sort.

Om du vill vara säker på att inte få in några mätfel från ohmmätaren så kortslut instrumentetsmätsladdar, och avläs värdet. Får du 0,3 ohm så skall du dra bort detta från mätvärdet du får från högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 17:02

Max_Headroom skrev:
Mayro skrev:Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Ær det inte precis vad LTS rekomenderar som læmplig længd før den kabeln på sin hemsida? Eller har jag læst det någon annan stans.

Abolut INTE för en lågohmig högtalare. Hörgränsen bör gå vid ungefär 0,5 meter i en normal 4-ohmshögtalare.

Vh, iö

- - - - -

Fast vad som står på LTS hemsida vet jag inte så mycket om. Kan bara ta ansvar för de rekommendationer jag själv gjort. Jag har så vitt jag vet ALDRIG gjort någon allmän rekommendation av EKUA om högtalarkabel, annat än för just Ino-högtalare, och då i längden 1 meter (+/- 1 meter).

Till högtalare som konstruerats utan hänsyn till kabeln bör den inte användas överhuvudtaget, annat än i pyttesnuttar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 18:46

PS. Med den EKUA-kabel du använt kommer basen att bli rundare, melanregistret ojämnt (kanske så att det uppfattas som snällare) och diskanten kommer troligen att ljusas upp en smula på toppen.

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre ), men det är en hygglit insatt gissning.

Inte en siffra rätt där iö... :wink: Basen mellanreg samt diskant ändras egentligen inte alls i nivåer..... vare sig med ekk eller denna telekabel. Vilken även är förtennad glömde jag säga..

Utan helt enkelt är separationen bara bättre med större tystnad mellan tonerna. Vilket gör den tydligare UTAN att ta bort något som jag kan höra i varje fall...

Och det spelar på en "relativt hög" nivå nu mitt system med dessa Rörmonoblock får man nog säga. Så även den minsta förändring blir kristallklar man gör..Sedan hurvida rörgrejor är ofärgade eller ej är för mig totalt skit samma.. Dom LÅTER då inte färgade enligt "ert" bedömmningssätt. Utan jag "känner" igen det jag hör på samma sätt som alltid om jag säger så. Eller ifrån tex lyssningen hos er inospelande tonalt...

En annan lustiger sak är att nätkablar knappast utgör förbättrande alls egentligen nu. Utan endast förändrar till som jag anser det hela tiden till det sämmre. Så medföljande nätsladdar blir bäst resultat..

I stora hela förutom med Kilimanjaro högtalarkabeln som numera är såld tyvärr så verkar mina burkar ÄLSKA "vanliga no nonsens" kablar till max... Kilimanjaron spelade kanon faktiskt.. Men jag hade inte råd att ha den kvar tyvärr. bensin o tandvård får gå före :? ...

Och angående dina gissningar om ohm iö.. Dom har provats på 4 ohm utgångarna här... och det spelar INTE bra där.. 8 ohm verkar nog vara det rätta hur du än tror.. För oftast märker man inga större skillnader tycker jag mellan dom olika utgångarna till högtalarna.. Dom finns självklart där. men är inte så stora ändå OFTAST.... Men här var det rejäla skillnader mellan 4 och 8 ohm.. Och dessa går bara inte att spela via 4 ohms utgångarna.. Jag skulle kasta ut dom efter tio minuter pga det dova lite "instängda ljudet"

Samt att den lilla lilla 12 wattaren spelade med bra nivå trotts sina begränsningar...mycket bra....bästa jag hört någonsin...

och jag menar vad jag skrev.. Jag hör fasiken inte skillnad alls mellan dom längre (som var ca 2,3 m och inte 2,5 iofs)

mäta.... gissar man måste koppla ur dom för att göra det?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-11 20:11

Mayro> Skillnaden mellan 4 ohm- och 8 ohmsuttaget borde vara av liknande art som skillnaden mellan EKUA och EKK. Jag är liksom Ingvar helt övertygad om att du inte får några skillnader mellan EKK och EKUA om du ser till att jämföra rätt längder (så att de ger samma förluster).

Jag kan köpa några oliak effektmotstånd på ELFA i veckan och sen kanske jag kan komma över nästa vecka så kan vi se om vi får EKK:n att låta som EKU:an (att får till induktansen kanske blir trixigt dock).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 20:16

jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 21:32

Rydberg skrev:Mayro> Skillnaden mellan 4 ohm- och 8 ohmsuttaget borde vara av liknande art som skillnaden mellan EKUA och EKK. Jag är liksom Ingvar helt övertygad om att du inte får några skillnader mellan EKK och EKUA om du ser till att jämföra rätt längder (så att de ger samma förluster).

Jag kan köpa några oliak effektmotstånd på ELFA i veckan och sen kanske jag kan komma över nästa vecka så kan vi se om vi får EKK:n att låta som EKU:an (att får till induktansen kanske blir trixigt dock).

nu var det ju INTE frågan om hurvida en ekk var längre mot en kortare osv.. utan det handlade om i längd jag BEHÖVER jag jämför självklart.... :lol:

edit.rättat
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-11 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 21:36

Pinnick skrev:jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

tror inte direkt jag ens någonsin skulle ha 15 m kabel i mitt system någonsin.... 8O

och som ovan skrivet.. Det var inte i 15 m längd jag jämfört dessa två gratiskablars ljudliga företräden heller...Utan dom jämförs i mitt system med dom längder som avkrävts endast. Där vann teleledningen stort.. Testade även med antenkabel då det "ser" lika ut till stor del. Men DET vart skrik o skrän osv... :lol: :lol:

Man får ju prova allt möjligt för att se om result6aten står sig från förr.. Och det gör dom..ja till nu i varje fall...

Iö..
Då du anser att Alan på Silverline inte vet vad han skriver samt utlovar i text så kan du väl slå en signal till honom och framföra din betänklighet du har som konstruktör.. så får vi det utrett direkt??? För enligt mina erfarenheter verkar då högtalarna i praktiken göra exakt det som utlovats.... :wink:

Samt fungera med den utlovade låg effekt elektroniken också...Exakt som även det utlovat i manualen..Dessutom näms det ofta på nätet just den lättdriva egenskapen samt att dom inte kräver en krell 500 w för att spela musik bra...

Jag vill påminna dig om att du inte heller trodde audio artistry kunde spela 20 hz.. och där hade du ju fel som sagt.. Kan ju vara så att du igen har fel kanske av nåt skäl du förbisett kanske...Man vet ju aldrig..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-11 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 21:37

IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:

Abolut INTE för en lågohmig högtalare. Hörgränsen bör gå vid ungefär 0,5 meter i en normal 4-ohmshögtalare.

Menar du att det blir 0,1 dB skillnad då?

Man ska väl tillägga då att det är långt ifrån alla som har så lågt JND, speciellt med högtalarlyssning och musik. De flesta får problem att höra skillnad redan vid 0,5 dB och bara några få klarar 0,2 dB. 0,1 dB är väl snarast en gräns för att vara närapå idiotsäker (om det nu var den gränsen du menar).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 01:30

Jag brukar lägga kravet på 0,05 dB, eftersom jag lyckats påvisa hörbarhet vid 0,1 dB många gånger (många olika lyssnare). Det är definitivt lättare med testsignaler än klasisk musik dock. 8)

Tror det är OERHÖRT viktigt att inte använda någon sorts A/B-blindtestupplägg som stressar lyssnaren dock, om man skall nå 0,1 dB.

Jag har aldrig träffat på någon lyssnare (med hörsel) som inte klarat 0,5 dB (med rimlig bandbredd vid perseptivt känsliga frekvenser) i perfekta serier av valfri längd, med ett väl upplagt test utan stresselement.

Mayro skrev:

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre), men det är en hyggligt insatt gissning.

Inte en siffra rätt där iö... :wink: Basen mellanreg samt diskant ändras egentligen inte alls i nivåer..... vare sig med ekk eller denna telekabel. Vilken även är förtennad glömde jag säga..

Härligt. Den bryter alltså mot naturlagarna... 8O

De ändras GARANTERAT i nivåer. Om du upplever att de gör det kan jag inte svära på dock. Det beror ju på din vana och förmåga att detektera nivå- och klangskillnader. Många upplever att så här relativt små klangskillnader materialiserar sig som upplevelser som man ger helt andra typer av egenskaper än just klangskillnader. Du kan mycket väl vara en av dem.

Utan helt enkelt är separationen bara bättre med större tystnad mellan tonerna. Vilket gör den tydligare UTAN att ta bort något som jag kan höra i varje fall...

Just det, så uppfattar du (bevisligen) de fysikaliska skillnader jag beskrev.

Och det spelar på en "relativt hög" nivå nu mitt system med dessa Rörmonoblock får man nog säga. Så även den minsta förändring blir kristallklar man gör..Sedan hurvida rörgrejor är ofärgade eller ej är för mig totalt skit samma.. Dom LÅTER då inte färgade enligt "ert" bedömmningssätt.

Är det alltså du som står för "vårt" bedömningssätt? 8O

Tycker det verkar vettigare att var och en står för sitt eget bedömningssätt. Om du hävdar att det är ofärgat enligt DITT bedömningssätt - så kör i vind!

Men vänligen låt mig uttala mig om vilka bedömningar JAG gör, så är jag glad.

Utan jag "känner" igen det jag hör på samma sätt som alltid om jag säger så. Eller ifrån tex lyssningen hos er inospelande tonalt...

Det sa du ju att du gjorde då också. Tror nog att jag får be dig om att du är lite försiktigare med att definiera saker som ofärgade baserade på ett mnne för länge sedan.

Tänk på detta: Om en sak är ofärgad så låter alla andra ofärgade saker exakt likadant! Det är liksom definitionen på ofärgad - INGEN färgning tillagd. Alla saker som inte färgar återger exakt likadant.

Men strunt samma. :wink: Jag har ju lovat att komma förbi och lyssna. Kanske håller jag med dig! Vi får väl se. :P

Jag kommer dock aldrig att hålla med dig om att nämnd sträcka EKUA inte påverkar tonkurvan. Det är ju naturlagsvidrigt om så skulle vara fallet.
Huruvida du uppfattar den tonkurveförändring som kabeln ger som en klangförändring kan jag ju inte säga något om dock (det vet du bäst själv), jag kan bara garantera att det ÄR en tonkurveförändring, och att den är tillräcklig för att rendera en hörbar färgning. Vi tycks ju vara överens om att du hör skillnaden i varje fall, och jag nöjer mig med det, även om du inte tror på att det är en tonkurveförändring du hör.

En annan lustiger sak är att nätkablar knappast utgör förbättrande alls egentligen nu. Utan endast förändrar till som jag anser det hela tiden till det sämmre. Så medföljande nätsladdar blir bäst resultat..

Ok.

Ingen kommentar.

I stora hela förutom med Kilimanjaro högtalarkabeln som numera är såld tyvärr så verkar mina burkar ÄLSKA "vanliga no nonsens" kablar till max... Kilimanjaron spelade kanon faktiskt.. Men jag hade inte råd att ha den kvar tyvärr. bensin o tandvård får gå före :? ...

Ok.

Ingen kommentar.

Och angående dina gissningar om ohm iö.. Dom har provats på 4 ohm utgångarna här... och det spelar INTE bra där.. 8 ohm verkar nog vara det rätta hur du än tror..

Jag har inte påstått något, jag har bara kunnat konstatera att de specifikationer som tillverkaren redovisar på hemsidan är rapparkalja, och därför misstänker jag (om inte känslighetssifforarna är EXTREM överdrivna) att impedansen kan vara lägre än 8 ohm.

Dock tyder det du säger nu på att jag kan ha rätt i misstanken, eftersom du föredrar 8 ohmstappen, vilket man kan vänta sig när du föredrar den tunna kabeln. I båda fallen är det ju en addering av en serieressistans som fördärvar dämpningen av högtalarens basmembransrörelser. Något du verkar gilla.

Huruvida impedansen är si eller så många ohm kan jag inte veta dock.

Har du mätt?

För oftast märker man inga större skillnader tycker jag mellan dom olika utgångarna till högtalarna.. Dom finns självklart där. men är inte så stora ändå OFTAST....

Njae... Det beror på vilka apparater du kombinerar det!

Men här var det rejäla skillnader mellan 4 och 8 ohm.. Och dessa går bara inte att spela via 4 ohms utgångarna.. Jag skulle kasta ut dom efter tio minuter pga det dova lite "instängda ljudet"

Det ger ännu mera stöd för att det är dålig dämpfaktor som är orsaken till att du gillar EKUA. Den gör (i den längden) nämligen samma sak som att använda "fel tapp"! :wink: (Alltså 8 ohmstappen.)

Om du föredrar EKUA finns det således goda skäl att tro att du skall välja den högohmigare (lågdämpande) tappen (8 ohms-) på förstärkaren också. De ger nämligen precis samma sorts färgningar, fast 8 ohmstappen är ett mycket större steg i samma riktning än att gå från EKK till EKUA.

Om min gissning stämmer bör du alltså uppleva att 8 ohmstappen skiljer sig mera från 4 ohmstappen är EKUA skiljer sig från EKK - precis vad du berättat alltså!

Det börjar bli allt tydligare att det är effekten av en tonkurveförändrande serieresistans du upplever.

Samt att den lilla lilla 12 wattaren spelade med bra nivå trotts sina begränsningar...mycket bra....bästa jag hört någonsin...

Har du aldrig hört någon förstärkare som spelat med bättre nivå än detta 12 W rörsteg. Hmmm...

Vad menar du med "bättre nivå" egentligen? :o

och jag menar vad jag skrev.. Jag hör fasiken inte skillnad alls mellan dom längre (som var ca 2,3 m och inte 2,5 iofs)

Mellan vilka hör du inte längre skillnad?

Jag tror definitivt inte att du kommer att höra skillnad mellan 2,3 meter EKUA och 9 meter EKK.

Prova! :P (Gärna blint! Men du gör föstås som du vill.)

mäta.... gissar man måste koppla ur dom för att göra det?

Ta bort högtalarkaben från terminalen på högtalarens baksida, och mät sedan med en ohmmätare mellan + och - på högtalaren. Dra sedan bort den resistans du avläser när du kör ihop ohmmätarens spetsar. Vad får du då?

Ex: Mätning på högtalaren visar 2,0 ohm, med kortslutna mätspetsar visar ohmmetern 0,3 ohm - då är DC-resistansen 1,7 ohm (impedansen är dock högre).
Observera att det var ett exempel bara. Jag tror inte att det är de siffror du kommer att avläsa.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-12 01:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-12 01:35

Mayro, Jag hade pi10orna som surroundhögtalare ett tag. Köpte en 30m rulle och delade på två. Då fick jag 15m /kanal. Men som sagt det var nog inget vidare relevant. Menade mest att tydligen så låter det inget vidare om man har långa kablar. (i detta fall ekua)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 02:17

IngOehman skrev:Jag brukar lägga kravet på 0,05 dB, eftersom jag lyckats påvisa hörbarhet vid 0,1 dB många gånger (många olika lyssnare). Det är definitivt lättare med testsignaler än klasisk musik dock. 8)

Tror det är OERHÖRT viktigt att inte använda någon sorts A/B-blindtestupplägg som stressar lyssnaren dock, om man skall nå 0,1 dB.

Hmm, hur testar du det då då? För blint måste det ju vara när man pratar om så små skillnader att de knappt är hörbara, och A och B (eller vad man nu väljer för namn) måste man väl jämföra? Nä, jag förstår inte...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 02:35

Pinnick skrev:jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

Ja, precis så blir det med piP med alldeles för lång och tunn kabel (din beskrivning stämmer exakt med de tonkurvefel som uppstår).
Man bör definitivt använda lämpligare kabel. Tipset är att följa rekommendationen! :wink:

Mayro skrev:tror inte direkt jag ens någonsin skulle ha 15 m kabel i mitt system någonsin.... 8O

och som ovan skrivet.. Det var inte i 15 m längd jag jämfört dessa två gratiskablars ljudliga företräden heller...Utan dom jämförs i mitt system med dom längder som avkrävts endast.

Då är den tjocka kabeln olämplig om du tycker att det låter rätt först med en serieresistans med i kopplingen.

Antingen betyder detta att du har en originell smak, att ditt rum ställer speciella krav, att dina fonogram behöver klangkorrigares (och att rätt korrektion aven händelse uppstår med den nämnda kabeln) eller att högtalarna helt enkelt är felkonstruerade för den som vill ansluta en kabel med små förluster!

Där vann teleledningen stort.. Testade även med antenkabel då det "ser" lika ut till stor del. Men DET vart skrik o skrän osv... :lol: :lol:

Du behöver alltså både resistans och induktans i serie med högtalaren för att bli nöjd. Din beskrivning visar detta med önskvärd tydlighet. Då är EKUA rätt kabel för dig!

Varnar dock andra för att tro att det du beskriver är några generella kvaliteter hos kabeln. Allt talar ju för att det är kvatitetsegenskaperna du upplevt bara.

Man får ju prova allt möjligt för att se om result6aten står sig från förr.. Och det gör dom..ja till nu i varje fall...

Ok.

Iö..
Då du anser att Alan på Silverline inte vet vad han skriver samt utlovar i text så kan du väl slå en signal till honom och framföra din betänklighet du har som konstruktör.. så får vi det utrett direkt???

Varför skulle jag ha intresse av att göra det? Jag tycker det viktiga är att göra alla uppmärksamma på att de data som står på hemsidan inte går ihop fysikaliskt (se även annat tråd där Svante simuerat lite på det).

Observera att jag inte har framfört någon kritik mot själva högtalaren, vill bara att ingen skall behöva sväva i ovisshet om att påståendena inte är fysikaliskt korrekta.

För enligt mina erfarenheter verkar då högtalarna i praktiken göra exakt det som utlovats.... :wink:

Jag är inte riktigt säker på vad det betyder. Menar du att du "hör" att impedansen är på 8 ohm, att känsligheten är på 93,5 dB och att frekvensomfånget är det redovisade?

Hur hör man impedansen? Den stora skillnaden mellan hur du upplevde högtalaren på 4- respektive 8-ohmstappen antyder snarare att den INTE är på 8 ohm. Eller hur tänker du här?

Samt fungera med den utlovade låg effekt elektroniken också...Exakt som även det utlovat i manualen..Dessutom näms det ofta på nätet just den lättdriva egenskapen samt att dom inte kräver en krell 500 w för att spela musik bra...

Ok, jag tror du missförstått mig lite. Jag har inte sagt att känsligheten är lägre än specificerat. Jag har heller inte sagt att bandbredden är lägra än det specificerade. Ej heller har jag påstått att impedansen är något annat än det specificerade 8 ohm.

Det enda jag har skrivit är att ALLA dessa tre egenskaper (i kombination med baslådans storlek) inte KAN vara riktiga. Fast det är inte riktigt sant det heller, för bandbredden anges inte med specificering av att det är gränsfekvensen som avses (-3 dB), så om det är något annat än -3 dB som menas så kan det ju stämma. Den kan exempelvis mycket väl prestera 93,5 dB och vara på 8 ohm om 20 Hz nivån ligger på - massor av dB.

Eller valfri annan kombination. Minst en av de tre är dock fel (eller behöver beskrivas på ett tydligare sätt, exempelvis klargöra att det gäller i ett rum på 20 m^3, eller att det inte är -3 dB, utan -20 dB, eller kanske att impedansen är på 8 ohm, men går ned mycket lägre än så vis vissa frekvenser, eller vad det nu är som behöver korrigeras för att siffrorna skall gå ihop#).

Jag vill påminna dig om att du inte heller trodde audio artistry kunde spela 20 hz.. och där hade du ju fel som sagt.. Kan ju vara så att du igen har fel kanske av nåt skäl du förbisett kanske...Man vet ju aldrig..

8O

Jag har inte gjort påståenden om systemet ifrågas tonkurvepotential överhuvudtaget! (Jag känner ju inte till systemet ens, har bara hört att vår gemensamma bekant har det). Tycker det är trist att du fortsätter att sprida denna lögn. Detta är minst andra gången jag sett dig komma med detta påstående, vad är syftet? Jag tror ingen går på sådana lumpna försök att misskreditera mig. Eller är ditt syfte något annat?

Dessutom har jag INTE gjort några mätningar som ger stöd för det du påstår, och jag kan näppeligen ta ansvar för mätningar som någon annan gjort.

Jag tror du blandar ihop musikåtergivningens frontala "tonkurva" (den som skall vara rak) med "tonkurva mätt på lyssningsplatsen" (som jag har för mig att du sagt att Johan Lindroos mätt i något fall).

Ditt påstående att jag har sagt något om systemets tonkurva är alltså osanning, och att den frontala tonkurvan når 20 Hz ifrågasätter jag dessutom. Jag kan inte säga varken bu eller bä.

Undanber mig dock att bli påhoppad på detta obehagliga sätt. :(

Hoppas detta tråkiga missförstånd är utrett nu i varje fall. :wink:

Vh, iö

- - - - - -

#Jag tar gärna med mig mätapparatur om du vill ha saken utredd. För egen del är jag dock bara intresserad av att lyssna! :P

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-12 02:49

IngOehman skrev:

Ja, precis så blir det med piP med alldeles för lång och tunn kabel (din beskrivning stämmer exakt med de tonkurvefel som uppstår).
Man bör definitivt använda lämpligare kabel. Tipset är att följa rekommendationen! :wink:

( Det var bara tillfälligt för att kunna spela surroundkanaler :-) )

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-07-12 06:47

Mayro:
Men ekk anser jag ALLTID över tid ha egenskaper som INTE är tilltalande för mig.. Dom spelar fint ända tills det blir mycket info att förmedla. Då spårar dom ur och börjar tillföra elakartade toner i mellan o diskant...Detta sker INTE med teleledningen..

Vad betyder mycket info?
Hör du extratoner från EKK-kabeln?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi