Jag brukar lägga kravet på 0,05 dB, eftersom jag lyckats påvisa hörbarhet vid 0,1 dB många gånger (många olika lyssnare). Det är definitivt lättare med testsignaler än klasisk musik dock.
Tror det är OERHÖRT viktigt att inte använda någon sorts A/B-blindtestupplägg som stressar lyssnaren dock, om man skall nå 0,1 dB.
Jag har aldrig träffat på någon lyssnare (med hörsel) som inte klarat 0,5 dB (med rimlig bandbredd vid perseptivt känsliga frekvenser) i perfekta serier av valfri längd, med ett väl upplagt test utan stresselement.
Mayro skrev:PS. Med den EKUA-kabel du använt kommer basen att bli rundare, melanregistret ojämnt (kanske så att det uppfattas som snällare) och diskanten kommer troligen att ljusas upp en smula på toppen.
Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre), men det är en hyggligt insatt gissning.
Inte en siffra rätt där iö...

Basen mellanreg samt diskant ändras egentligen inte alls i nivåer..... vare sig med ekk eller denna telekabel. Vilken även är förtennad glömde jag säga..
Härligt. Den bryter alltså mot naturlagarna...
De ändras GARANTERAT i nivåer. Om du
upplever att de gör det kan jag inte svära på dock. Det beror ju på din vana och förmåga att detektera nivå- och klangskillnader. Många upplever att så här relativt små klangskillnader materialiserar sig som upplevelser som man ger helt andra typer av egenskaper än just klangskillnader. Du kan mycket väl vara en av dem.
Utan helt enkelt är separationen bara bättre med större tystnad mellan tonerna. Vilket gör den tydligare UTAN att ta bort något som jag kan höra i varje fall...
Just det, så uppfattar du (bevisligen) de fysikaliska skillnader jag beskrev.
Och det spelar på en "relativt hög" nivå nu mitt system med dessa Rörmonoblock får man nog säga. Så även den minsta förändring blir kristallklar man gör..Sedan hurvida rörgrejor är ofärgade eller ej är för mig totalt skit samma.. Dom LÅTER då inte färgade enligt "ert" bedömmningssätt.
Är det alltså du som står för "vårt" bedömningssätt?
Tycker det verkar vettigare att var och en står för sitt eget bedömningssätt. Om du hävdar att det är ofärgat enligt DITT bedömningssätt - så kör i vind!
Men vänligen låt mig uttala mig om vilka bedömningar JAG gör, så är jag glad.
Utan jag "känner" igen det jag hör på samma sätt som alltid om jag säger så. Eller ifrån tex lyssningen hos er inospelande tonalt...
Det sa du ju att du gjorde då också. Tror nog att jag får be dig om att du är lite försiktigare med att definiera saker som ofärgade baserade på ett mnne för länge sedan.
Tänk på detta: Om en sak är ofärgad så låter alla andra ofärgade saker exakt likadant! Det är liksom definitionen på ofärgad - INGEN färgning tillagd. Alla saker som inte färgar återger exakt likadant.
Men strunt samma.

Jag har ju lovat att komma förbi och lyssna. Kanske håller jag med dig! Vi får väl se.
Jag kommer dock aldrig att hålla med dig om att nämnd sträcka EKUA inte påverkar tonkurvan. Det är ju naturlagsvidrigt om så skulle vara fallet.
Huruvida du uppfattar den tonkurveförändring som kabeln ger som en klangförändring kan jag ju inte säga något om dock (det vet du bäst själv), jag kan bara garantera att det ÄR en tonkurveförändring, och att den är tillräcklig för att rendera en hörbar färgning. Vi tycks ju vara överens om att du hör skillnaden i varje fall, och jag nöjer mig med det, även om du inte tror på att det är en tonkurveförändring du hör.
En annan lustiger sak är att nätkablar knappast utgör förbättrande alls egentligen nu. Utan endast förändrar till som jag anser det hela tiden till det sämmre. Så medföljande nätsladdar blir bäst resultat..
Ok.
Ingen kommentar.
I stora hela förutom med Kilimanjaro högtalarkabeln som numera är såld tyvärr så verkar mina burkar ÄLSKA "vanliga no nonsens" kablar till max... Kilimanjaron spelade kanon faktiskt.. Men jag hade inte råd att ha den kvar tyvärr. bensin o
tandvård får gå före

...
Ok.
Ingen kommentar.
Och angående dina gissningar om ohm iö.. Dom har provats på 4 ohm utgångarna här... och det spelar INTE bra där.. 8 ohm verkar nog vara det rätta hur du än tror..
Jag har inte påstått något, jag har bara kunnat konstatera att de specifikationer som tillverkaren redovisar på hemsidan är rapparkalja, och därför misstänker jag (om inte känslighetssifforarna är EXTREM överdrivna) att impedansen kan vara lägre än 8 ohm.
Dock tyder det du säger nu på att jag
kan ha rätt i misstanken, eftersom du föredrar 8 ohmstappen, vilket man kan vänta sig när du föredrar den tunna kabeln. I båda fallen är det ju en addering av en serieressistans som fördärvar dämpningen av högtalarens basmembransrörelser. Något du verkar gilla.
Huruvida impedansen är si eller så många ohm kan jag inte veta dock.
Har du mätt?
För oftast märker man inga större skillnader tycker jag mellan dom olika utgångarna till högtalarna.. Dom finns självklart där. men är inte så stora ändå OFTAST....
Njae... Det beror på vilka apparater du kombinerar det!
Men här var det rejäla skillnader mellan 4 och 8 ohm.. Och dessa går bara inte att spela via 4 ohms utgångarna.. Jag skulle kasta ut dom efter tio minuter pga det dova lite "instängda ljudet"
Det ger ännu mera stöd för att det är dålig dämpfaktor som är orsaken till att du gillar EKUA. Den gör (i den längden) nämligen samma sak som att använda "fel tapp"!

(Alltså 8 ohmstappen.)
Om du föredrar EKUA finns det således goda skäl att tro att du skall välja den högohmigare (lågdämpande) tappen (8 ohms-) på förstärkaren också. De ger nämligen precis samma sorts färgningar, fast 8 ohmstappen är ett mycket större steg i samma riktning än att gå från EKK till EKUA.
Om min gissning stämmer bör du alltså uppleva att 8 ohmstappen skiljer sig mera från 4 ohmstappen är EKUA skiljer sig från EKK - precis vad du berättat alltså!
Det börjar bli allt tydligare att det är effekten av en tonkurveförändrande serieresistans du upplever.
Samt att den lilla lilla 12 wattaren spelade med bra nivå trotts sina begränsningar...mycket bra....bästa jag hört någonsin...
Har du aldrig hört någon förstärkare som spelat med bättre nivå än detta 12 W rörsteg. Hmmm...
Vad menar du med "bättre nivå" egentligen?
och jag menar vad jag skrev.. Jag hör fasiken inte skillnad alls mellan dom längre (som var ca 2,3 m och inte 2,5 iofs)
Mellan vilka hör du inte längre skillnad?
Jag tror definitivt inte att du kommer att höra skillnad mellan 2,3 meter EKUA och 9 meter EKK.
Prova!

(Gärna blint! Men du gör föstås som du vill.)
mäta.... gissar man måste koppla ur dom för att göra det?
Ta bort högtalarkaben från terminalen på högtalarens baksida, och mät sedan med en ohmmätare mellan + och - på högtalaren. Dra sedan bort den resistans du avläser när du kör ihop ohmmätarens spetsar. Vad får du då?
Ex: Mätning på högtalaren visar 2,0 ohm, med kortslutna mätspetsar visar ohmmetern 0,3 ohm - då är DC-resistansen 1,7 ohm (impedansen är dock högre).
Observera att det var ett exempel bara. Jag tror inte att det är de siffror du kommer att avläsa.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).