Kan jag dra nytta utav "dämpkuddar" till mina högt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Kan jag dra nytta utav "dämpkuddar" till mina högt

Inläggav NNord » 2006-07-13 19:18

Hej

Eftersom jag rustar upp vardagsrummet, är det mycket grubblande medans man står o spikar lister osv..

Främre högtalarpar
Jag funderade lite, och funderade då ifall jag kan dra nytta utav "dämpkuddar" till mina högtalare. Jag tänker då på till exempel paa´s Sonic Design - dämpkuddar.

Nu väger ju varje högtalare (K2s9500) 150 Kilo stycket, så jag undrar om det har någon inverkan.

Sedan tänkte jag såhär, varje högtalare består ju utav:

Baskabinett
Hornkabinett
Baskabinett
Betongfundament

Man kanske kan ha någonting imellan där också, fast då skulle man påverka höjden på högtalaren, antagligen väldigt negativt.

--

Bastornen
En annan fundering, var ifall jag skulle dra nytta utav att använda "dämpkuddar" under eller i mellan alla lådorna i auroratornen. Här handlar det också om en enorm vikt, och jag ifrågasätter ifall det verkligen kommer bli bättre.

Jag är tacksam för lite input i ämnet.

PS: Jag hoppas vara klar med allt nu om en månad. Det har vart mycket på jobbet, det är det iof ganska ofta, men jag tar alla tillfällen jag har möjlighet till. Jag ber såklart om ursäkt till sveriges hifi-diy-kår, då jag vart väldigt dålig på att skynda mig på med mina projekt hemmavid. Jag hoppas Eder har översende med detta och att jag inte behöver få någon reprimand från överstehövningen DIY-guden Nagref själv. :)
NN

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-13 22:16

Kablarna är mycket viktigare än högtalarna... lägg pengarna där istället.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-13 22:34

okej, jag funderade på at välja någonting dyrt, inte för de kanske låter bättre, men det kommer ge mig mindre magsår.

kanske någonting o prisklassen >200 000:- per decimeter !
NN

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-13 22:38

Det är klart att det låter bättre!!! 8O

Jag tycker absolut att du skall satsa på riktigt dyra kablar, precis som popedh säger, det ger säkert en ENORM förbättring. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-13 22:44

Bild

Dina högtalare verkar vara små och ynkliga förresten, var de billiga? :wink:

Allvarligt talat, jag tycker det ser ut som om de redan har några slags fötter mellan lådorna och betongblocken.

Men dämpkuddar skadar väl inte tror jag, men du får kanske använda extra många eller extra styva för att kompensera för den höga vikten.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-13 22:44

Jag tycker du ska knäppa upp ett par knappar i din skjorta nu, du ser lite trängd ut ! :wink:

Här kommer inte några dyrkablar in, never ever !
NN

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-13 22:53

Så då ljög du nyss alltså?! 8O :mrgreen:

NNord skrev:okej, jag funderade på at välja någonting dyrt, inte för de kanske låter bättre, men det kommer ge mig mindre magsår.

kanske någonting o prisklassen >200 000:- per decimeter !

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-13 22:56

Men hursomhelst, är det inte några slags fötter där mellan lådorna och betongblocken?

(Nu är jag faktiskt allvarlig för ovanlighetens skull :wink: )

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-13 23:45

Betongblocken verkar ju effektivt motverka några resonanser i golvet... :D
Det enda jag tänker på är avkoppling mellan bas och diskant...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-13 23:54

NNord:

Du tog inte illa upp för mina (ganska grova) skämt hoppas jag? :oops: :roll:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 01:47

hej
ja alltså lådorna står på varandra i "koppar och stift", det är inget gummi mellan, men jag hade tänkt fixa nått sånt senare.

Hornet och betongfundamentet är tyngst.

Högtalarna vibrerar inte när jag spelar musik, inte nämndvärd iaf.
NN

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-14 09:48

Om jag inte missminner mig totalt från strukturakustiken så finns det bara två sätt (igentligen fyra men kommna av två metoder) att avkoppla en i ett rum vibrerande massa. Öka massan - till sist kommer vibrationsenergin inte vara tillräcklig att flytta sin massa - och att ställa sin massa på en fjäder med tillräckligt låg egenfrekvens (hög fjäderkonstant) så systemet inte ska kunna spela an på någon egenfrekvens.

Jag har ingen koll på vad SD-fötter gör mer än reguljär bullerdämpning. Om det är något mer magiskt de gör får detta gärna uttalas här, om NN vill!

En vidarefråga jag kom på här, hur många egenfrekvenser har ett material - som materialegenskap - igentligen? Är det molekylstrukturberoende eller molekylviktsberoende eller bindningsstyrkeberoende eller allesamman? Antagligen en kombination av dessa tillsammans, enkelt beskrivet m h a Elasticitetsmodulen. Nåja, antalet egenfrekvenser för ett material känns mer intressant!

/J
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-14 11:18

Niklas, jag bedömer det så att dina högtalare är ändå så tunga att mjuka fötter inte kommer att kunna åstadkomma någon förbättring. D.v.s. resonansfrekvenerna för den fundamentala egensvängningen är ändå klart lägre än 20 Hz. Sådant är ganska enkelt att mäta upp, men man behöver accelerometer vilket gör det "lite" komplicerat...

Kolla även om du har skrammelljud, för i såna fall kan det vara bra med vibrationsisolatorer.

När du får full fart på dina basar, kommer du även att märka att alla prylar i rummet plötsligt får mycket lätt att börja skallra, papper, fönsterrutor, dörrar, soffan, ja allt egentligen. Sådana saker bör man då titta över på olika sätt för att ta bort skrammelljud*.

* Detta är även en stor sak inom bilindustrin. Skrammelljud är bland det värsta som kan hända med en bil eftersom det märks så tydligt av bilförarna. Det kanske funktionsmässigt funkar som det ska, men det oroar bilägaren som tror att något är galet (vilket det iofs ofta kan vara också).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-14 12:16

Men Johan, kan man inte använda extra många/extra styva dämpkuddar för att kompensera för den höga vikten?

Fast du kanske menade att eventuell egensvängning är så lågfrekvent att den är betydelselös? :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:01

Hej Johan !

Ja alltså, jag har ju kört en delningsfrekvens på 110hz mot mina basar och det har medfört att K2 inte vibrerar, det gjorde dom inte fullrange heller iof.

Skrammelljud är jag väldigt glad att slippa, det enda som skramlar är balkongdörren, nedre delen av denna är en tunn plastskiva med isolering innuti, den komer i självsvängning vid en sådär 10hz, men det gör inte så mycket. Annars så är det väl lugnt !

Föresten så spelar jag aldrig speciellt starkt på min stereo.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:02

BACH skrev:NNord:

Du tog inte illa upp för mina (ganska grova) skämt hoppas jag? :oops: :roll:

Nejdå kompis ! Här skämtas det friskt !

Hursomhelst, jag är lite rädd för att använda dämpkuddar på en hgtalare som K2, de är ju så höga, och vad händer om det blir ostabilt, kanske ramlar omkull :wink:
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-14 16:04

BACH skrev:...

Fast du kanske menade att eventuell egensvängning är så lågfrekvent att den är betydelselös? :)

Japp. Fast mest att den stora masströgheten gör att högtalarna knappt rör sig ändå.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:07

masströghet, jag gillar ordet !

Ungefär som min Carimali, den rör sig inte den heller. :wink: Eller hur Johan !

Det enda som rör på sig är de som har lägre masströghet då 8)
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-14 16:07

NNord skrev:Hej Johan !

Ja alltså, jag har ju kört en delningsfrekvens på 110hz mot mina basar och det har medfört att K2 inte vibrerar, det gjorde dom inte fullrange heller iof.

Skrammelljud är jag väldigt glad att slippa, det enda som skramlar är balkongdörren, nedre delen av denna är en tunn plastskiva med isolering innuti, den komer i självsvängning vid en sådär 10hz, men det gör inte så mycket. Annars så är det väl lugnt !

Föresten så spelar jag aldrig speciellt starkt på min stereo.

Ja på sätt och vis har du ju redan märkt att det knappt behövs några vibrationsisolatorer.

Balkongdörrskrammel: inte bra! Tänk när du laddar på lite mer, då kommer ALLT i ditt rum och de andra rummen i lägenheten att skramla! Då vet du vad jag menar. :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:11

Varför skulle det skramla mer med 16 basar än med 2, om jag inte tänkt spela starkare ?

:wink:

Jag är nöjd så länge inte någonting skramlar loss i huvudet på mig !

Det är typ bara på 5:e elementet -skivan man hör skramlandet från balkongdörren.. Och vid bassvep.

Som tur är, siter jag inte o lyssnar på bassvep :wink:
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-14 16:50

Snart får vi kanske se bilder med..

Återgå till Generellt om hifi