Vad jag saknar/irriteras över på HiFi-marknaden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Vad jag saknar/irriteras över på HiFi-marknaden

Inläggav n-puh » 2006-07-16 19:34

Alltså.. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med stativhögtalare.

Vad är meningen med en högtalare som tar upp lika mycket plats som en golvhögtalare (vad gör man med utrymmet under dom ner till golvet - förvaringskåp för lillens vinterkläder?) men som oftast saknar den där djupaste basen och som då (till slut - trots ägarens tidigare uttalanden om hur tillräckligt mycket bra bas en sådan ändå är kapabel att ge) kräver en extra låda.

Ok, med hembio följer den där +10dB LFE-kanalen som man kanske ändå vill ha en extra baslåda till för. Men ändå. Det blir ju svårare att att få till basen än att bara låta subban skaka fram några bumliga effektljud medan hela den medvetna uppmärksamheten är riktad mot de dramatiska händelserna på tv-rutan eller filmduken (som föranledde LFE-kanalen att gå igång).

Risken att kringrusande hundar och barn ska välta omkull dyrgriparna är dessutom överhängande.

Och de där små plastburkar på vingliga stativ som är tänkta som surroundhögtalare att placeras strax bakom soffan då (så ser det ut på reklambilderna iaf). Surroundljud blir det inget av för man hör precis var dessa står och skräller).

Varför finns det inte istället små lättplacerade högtalare som kan hängas på vägg, stå på golv eller tryckas in i bokhyllan (allt efter skiftande behov) för? Typ Sonab OD-11..

Tja, vad saknar ni och/eller vad irriterar ni er på? Ordet är fritt.
Senast redigerad av n-puh 2006-07-16 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-07-16 19:38

Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 19:41

Jag saknar den glädje som musiken ska förmedla.

&J
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-16 19:41

[quote="Rickard"]Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.[/quote

Men hallå!!

Det finns faktiskt många många fler förstärkarmärken av mycket hög klass förutom dessa märken!! 8O

Snacka om enkelspårigt tyckande! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-07-16 19:44

Nefilim skrev:
Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.[/quote

Men hallå!!

Det finns faktiskt många många fler förstärkarmärken av mycket hög klass förutom dessa märken!! 8O

Snacka om enkelspårigt tyckande! :wink:

Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 19:46

Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.

Du skojar?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-16 19:46

Slartibartfast skrev:Jag saknar den glädje som musiken ska förmedla.

&J

Aj, då. Vad lysnar du då på för musik :wink:

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-07-16 19:54

Koffe skrev:
Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.

Du skojar?

Skojar? Att jag inte kan F/E-lyssna förstärkare själv?
Noops, fullt allvarlig. Jag har varken tid eller kunskap att fixa en konstlast. Själva lyssningsproceduren verkar dessutom för omständig för att jag skall ge mig på den på egen hand.

(att jag väljer bort förstärkare som inte passerat F/E-lyssning beror på att jag tycker att metoden är bra. Så länge det finns apparater som passerar den på ett bra sätt är det ju ingen förlust att välja bort de andra. Dock vore det kul med en ökad variation vad gäller utseende och handhavande av apparaterna.)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-16 20:03

Koffe skrev:

Du skojar?

Inga egna åsikter? Ingen egen vilja? 8O

Då köper du aldrig någon bil om den inte är testad i provbänk heller!???
Senast redigerad av Nefilim 2006-07-16 20:07, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 20:05

Det är väl en egen åsikt att kräva att en förstärkare skall passera F/E-lyssning utan att ha kunnat beslås med hörbar färgning. Likaså är det väl ett uttryck för egen vilja att enbart köpa dylika produkter.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 20:11

niklasz skrev:Det är väl en egen åsikt att kräva att en förstärkare skall passera F/E-lyssning utan att ha kunnat beslås med hörbar färgning. Likaså är det väl ett uttryck för egen vilja att enbart köpa dylika produkter.

Förvisso. Men jag måste fråga - vad gör du här? I en hifi diskussion? Jag tycker att man alltid skall undvika att överlämna tolkningsföreträdet till experterna. Historien är full med experter som haft tok-fel.

Välj en anläggning som du gillar och tycker låter bra.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 20:14

Historien är nog ännu mera full av icke-experter som haft än mer fel. Om man dessutom placerar de som påstås vara experter, men inte är det, i kategorin icke-experter blir det nog än tydligare.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-16 20:17

Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.

det tycker jag också....skillnaden är att jag skiter i f/e lyssningen...det finns helt enkelt inte nog effektstarka steg till rimligt pris förutom rotel

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 20:22

Haakan_W skrev:
Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.

det tycker jag också....skillnaden är att jag skiter i f/e lyssningen...det finns helt enkelt inte nog effektstarka steg till rimligt pris förutom rotel

Du kan ju med lätthet hitta andra effektsteg från samma tillverkare som är aningen äldre och levererar enorma krafter till ett lägre pris. Exempelvis NAD 2200 som man kan hitta för någon tusenlapp, levererar 2*400W dynamiskt.

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 20:25

Visst blir marknaden smal om man ska förlita sig på LTS´ f/e-tester. Men varför ska man göra det? Dessa tester är EN liten bit i ett urval som man kan göra.

Varför tror du att denna test är den enda heltäckande du behöver för att välja rätt?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 20:34

Bill50x, hur vet du att han tror att den är heltäckande? Det som betyder något är väl om andra metoder har något att tillföra om man strävar efter att skaffa en förstärkare som släpper igenom musiksignalen så oförvanskad som möjligt. Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-16 20:43

Slartibartfast skrev:
Haakan_W skrev:

Du kan ju med lätthet hitta andra effektsteg från samma tillverkare som är aningen äldre och levererar enorma krafter till ett lägre pris. Exempelvis NAD 2200 som man kan hitta för någon tusenlapp, levererar 2*400W dynamiskt.

/J

ja men den ska förstås vara jämförbar med 208/1090 i mina öron

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 20:43

niklasz skrev:Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.

Känsla! Ungefär som när man lyssnar på musik eller tittar på konst! Funkar utmärkt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-16 20:44

Koffe skrev:
niklasz skrev:Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.

Känsla! Ungefär som när man lyssnar på musik eller tittar på konst! Funkar utmärkt.

Håller fullständigt med!!!! Känslan.. :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 20:48

Japp, känslan använder jag också när det gäller musik och annan konst. Men förstärkare är inte konst eller musik.
Bara för att förtydliga, jag har själv inte någon "F/E-godkänd" förstärkare.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-07-16 21:06

niklasz sammanfattade det bra. Godkänd F/E-lyssning implicerar kanske inte att produkten är perfekt. Men då kan jag ju använda eventuellt andra selekteringsmetoder på det urval som F/E-lyssningen genererade. OM jag nu prenumerar på tanken om återgivningstrohet, varför skall jag då välja en apparat som jag vet presterar sämre i det avseendet?

För att sätta det här i ett kontext kan jag säga att jag tidigare enbart använde subjektiva 'lyssna-och-tyck'-metoder. Detta kostade mig mycket pengar under en period då jag inga hade (studier) pga av byteskaruseller med mera. Jag kan verkligen förstå dem som är där nu. Jag beställde exempelvis 300B-rör för stora pengar för att de skulle ge en särskilt skir klang. Tre månader senare var man mätt på den klangen och nästa 'ljudupplevelse' skulle jagas ned.

Sedan jag ramlade på LTS synsätt har mitt apparatintresse fullständigt försvunnit. Kvar finns ett intresse för akustik och ljudåtergivning rent tekniskt. Jag saknar inte apparathetsen det minsta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-16 21:14

Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-16 21:20

vad jag irriterar mig över är alla de sk fantastiska "tweaks" som vissa hifi-krämare vill pålura godtrogna människor.

Exempel på detta är: Shaktistenar, Viss "ormolja" som man ska smörja in kablar med, kabellyftare, "antivibrationspåsar" att lägga på apparater och högtalare samt mycket mycket annat bjäfs!
:evil:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 21:50

niklasz skrev:Bill50x, hur vet du att han tror att den är heltäckande? Det som betyder något är väl om andra metoder har något att tillföra om man strävar efter att skaffa en förstärkare som släpper igenom musiksignalen så oförvanskad som möjligt. Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.

Heltäckande? Mjae, det vet jag ju inte, det är rätt. Men som jag uppfattade det skulle Richard inte välja en förstärkare som inte passerade en "LTS-test"... Dvs denna test skulle vara utslagsgivande. Det kallade jag, med rätt eller fel, för heltäckande.

För att återgå till topic, vad jag finner irriterande är när någon tar en testmetod, en åsikt eller ett synsätt som den slutliga sanningen och utifrån denna väljer sin utrustning. Men inte spelar det mig någon roll om man spenderar sina pengar på en felsyn, huvudsaken är väl att man är lycklig med sina prylar...

/ B

Användarvisningsbild
MZMK

Inläggav MZMK » 2006-07-16 22:03

Men skit i LTS bara ... det har jag gjort och min musikanläggning har bara gradvis blivit bättre och bättre sen dess.

Harryup skrev:Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-16 22:50

Bill50x skrev
... vad jag finner irriterande är när någon tar en testmetod, en åsikt eller ett synsätt som den slutliga sanningen och utifrån denna väljer sin utrustning.

Nog är det så, fast jag kan inte komma på en enda som passar på denna beskrivning
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-07-16 23:32

Koffe skrev:

Du skojar?

Fyller på, du skojar!?

Tänk på allt roligt som finns på marknaden som inte LTS ens har testat, är det då automatiskt skit?

Du säger att det blir dyrt att testa själv. Kostar väl inget att låna hem/öppet köp, lyssna i affären o.s.v och få en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-16 23:46

Inga egna åsikter? Ingen egen vilja?

Detta har jag funderat lite på, och det verkar som hemst många inte vågar lyssna själva och då kanske köpa något annat än Nad 208 och Rotels slutsteg, för det finns ju faktiskt en hel del annat roligt ute på marknaden som ryst påpekar.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-17 00:39

FBK skrev:
Inga egna åsikter? Ingen egen vilja?

Detta har jag funderat lite på, och det verkar som hemst många inte vågar lyssna själva och då kanske köpa något annat än Nad 208 och Rotels slutsteg, för det finns ju faktiskt en hel del annat roligt ute på marknaden som ryst påpekar.

klart man vågar lyssna! jag har ägt linn bla...bäst hittils har min rotel 991 varit faktiskt...

köpte en nad 208 idag för lite utvärdering....få se hur den sköter sig...

fördelen med en sådan testvariant som lts har är ju att man kan sortera bort en del från testlistan eftersom den blir ganska lång om man ska testa allt....

vad jag önskar mest av allt just nu är att bryston slutsteg ska f/e lyssnas ... förhoppningsvis kommer den inte klara lyssningen lika galant som nad 208 8O ...finns ju så mycket andra roliga saker som kostar pengar

behöver jag tillägga att jag inte är medlem i LTS? fast jag funderar på det om dom bestämmer sig för att ge ut tidningarna i tid samt testa mer saker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-17 09:22

dimitri skrev:Bill50x skrev
... vad jag finner irriterande är när någon tar en testmetod, en åsikt eller ett synsätt som den slutliga sanningen och utifrån denna väljer sin utrustning.

Nog är det så, fast jag kan inte komma på en enda som passar på denna beskrivning

Vad sägs om Rikard och f/e-lyssning?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi