Mindre trevliga "lyssningsexperiment"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

norko

Mindre trevliga "lyssningsexperiment"

Inläggav norko » 2006-07-17 19:14

Ja, har ni råkat ut för sådana? Vad för några i så fall?

Ett exempel på vad jag menar är följande som jag råkade ut för för ett antal år sedan. Jag var i en Hifi-butik och skulle provlyssna lite prylar när en försäljare vips ville att jag skulle få lyssna på hur en grunka förbättrade ljudet. Så han spelade ett kort stycke från en CD, behandlade därefter CD:n i en avmagnetiseringsapparat i några sekunder och spelade stycket på nytt, varpå han så klart var nyfiken på hur jag uppfattade förändringen! Vilken förändring då, tänkte jag. :? :oops:

Kanske att det växte mossa i mina öron men jag hörde absolut ingen skillnad mellan den "obehandlade" och den "behandlade" skivan. Jag svarade (en aning diplomatiskt och försynt?) något i stil med att jag inte hörde så stor skillnad. Detta verkade han tycka var märkligt så han körde skivan i avmagnetiseraren en stund till och spelade stycket på nytt. Nä, jag hörde ingen skillnad nu heller, vilket jag då lite försynt lade fram. Nu tröttnade han troligen på mig och min hörsel :roll: och berättade istället vad det blev för förbättring (exakt hur beskrivningen var minns jag tyvärr inte).

Nu tror jag inte att han var ute efter att försöka "sätta dit mig", testa min hörsel eller nåt sånt. Han ville säkert i all välmening bara visa en ny häftig pryl för en annan HiFi-intresserad och verkade övertygad om att jag också skulle höra förbättringen, men situationen tyckte jag allt blev lite "obekväm". :oops:

Jag hade ju kunnat rädda situationen genom att ljuga ihop något i stil med att diskanten framstod som klart luftigare och renare efter behandlingen, eller att tajmingen i musiken blev bättre (herregud, man har väl läst tidsskrifter inom området :wink: ), men där går gränsen för mig och min ärlighet. :P

Idag, ganska många år senare, skulle jag nog kunnat hantera en sådan situation mer rakryggigt och sagt rent ut att jag absolut inte hörde någon som helst skillnad. Det här utspelade sig nämligen på den tiden då jag trodde att det fanns de som hade "guldöron" och att jag nog inte hörde någon skillnad eftersom min hörsel inte var så tränad. Idag är jag lite mer skeptisk till "guldöron" så jag skulle vilja göra en blindtest på försäljaren med den där grunkan. :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-17 19:29

.....avmagnetiseringsapparat för cd :mrgreen: Klockren :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-18 01:03

lite Kejsarens nya kläder?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-18 03:10

Jag har blivit utsatt för exakt samma sak flera gånger. Frustrationen från demaren, när man inte reagerar på den suggestion som det är meningen att man skall reagera på, låter inte vänta sig.

Ibland blir de lite stelt artiga, men låter en bli oerhört varse att man är en mindervärdig person som ändå inte förtjänar den fina produkten som man fått lyssna på...

En gång i USA träffade jag dock en snubbe som ville dema en svart klots som man skulle lägga på högtalaren. Och hur jag än misslyckades att höra några effekter från den, så bevarade han sin genuina trevlighet. Jag frågade vilka förändringar han själv hörde, och han berättade. Då frågade jag om han ville visa själv, i blind lyssning, och han ställde upp med glädje!

När han misslyckades blev han fullständigt perplex. Han kunde inte förstå hur detta var möjligt - med tanke på hur kraftig hörbar inverkan klotsen "ju hade", och hur lätt han hörde det i alla sammanhang.

Jag vet inte om han insåg sambanden dock. När jag gick var han fortfarande fascinerad och förbryllad över resultatet.

Han var nog helt enkelt inte en "med berått mod utrustad" ormoljesäljare - bara en hifi-intresserad (och hifi-fascinerad) säljare, som sålde ormolja, utan att veta det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-07-18 09:00

IngOehman skrev:Han var nog helt enkelt inte en "med berått mod utrustad" ormoljesäljare - bara en hifi-intresserad (och hifi-fascinerad) säljare, som sålde ormolja, utan att veta det.

Och de är ganska många. Som alltså inte är uppenbart och medvetet oärliga - trots ormoljan. Själv är jag alldeles för snäll/mesig för att rakt av påstå att jag inte hör något. Jag säger i stället något urskuldrande i stil med "Ja, jag kan ju inte sån´t här. Jag brukar aldrig höra skillnad på någonting." Om jag inte stöter på en lurendrejare, då kan jag bli väldigt sur.

Annars tror jag stenhårt att "Kejsarens nya kläder"-syndromet är mycket utbrett. Dvs;

Guldöron, apparattestare och självutnämnda hifi-experter som överträffar varandra i lovsången kring diverse nätkablar, svarta klotsar och guldpläterade säkerhetsnålar. Trots att flera av dem själva någonstans djupt inne i magtrakten när ett tvivel. Det är alltför ofta de själva inte hört de påstådda skillnaderna, särskilt inte när de av någon anledning - medvetet eller omedvetet - testat blint. Men att erkänna detta, diskvalificerar ju dem för deras ämbete. Det är ju bara de dugligaste medborgarna som ser kejsarens klädesprakt!

Personligen tror jag att detta är en större orsak till ormoljans framgångar inom hifi är beräknande krämare. Man omfattas av en (nästan religiös) kultur där det ingår en lång rad sanningar. Börjar man öppet förneka dessa sanningar (särskilt om man inte är någon av de tongivande) så riskerar man att hamna ute i kylan. Det finns alltså starka incitament till att fortsätta blunda och tro.

Denna typ av (nästan religiösa) kulturer är nog i och för sig inget särskilt konstigt. Vi ser dem överallt och de är nog en naturlig del av människans sociala samspel. Det handlar om trygghet och tillhörighet. Och om någon ifrågasätter grunderna för detta, så uppfattas han som ett hot. Detta, tror jag, är en av orsakerna till varför exempelvis kabeldebatter kan bli så animerade emellanåt.

Kulten kan skapas runt ren vidskepelse (negrer är dumma, kablar för mindre än 10.000 kr är inte så bra) men den kan också skapas runt vetenskapligt "sunda" företeelser (EKK, NAD 208). Det finns personer här på forumet (bland annat jag :D ) som i olika sammanhang hävdar att "EKK duger gott" utan att egentligen ha en aning.

Hälsn. Michael

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-18 09:22

MichaelG,

jag delar din tro att det är många som absolut inte är uppenbart och medvetet oärliga. Snarare rör det sig nog om en sorts entusiasm. I vilket fall tycker jag det är en grundprincip att utgå från att en person inte har oärliga avsikter – förrän motsatsen har bevisats.
Att kritiskt granska är i allmänhet jobbigt. Det tar tid, kraft och energi och människan är nog ofta rätt lat. Dessutom kräver en meningsfull kritisk granskning ofta ett visst mått av sakkunskaper, vilket långt ifrån alla besitter i det aktuella området.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 09:45

Tror också detsamma... man har levt i placebovärlden under så lång tid och läst/hört så mycket säljsnack i produktblad/i tidningar/från distributörer att det är så det är. Att gå in och säga att "din värld är bogus" kommer självklart att stöta på patrull... därför att de självklart kommer att argumentera vidare för sin sak - troligtvis med snälla avsikter att hjälpa mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

norko

Inläggav norko » 2006-07-18 10:34

Jag håller med, de flesta är nog "lyckligt ovetande". Dock undrar jag hur många de är som nog egentligen insett sina missuppfattningar men ändå inte vill erkänna det. Det är nog ingen liten grupp.

norko

Inläggav norko » 2006-07-18 10:41

IngOehman skrev:En gång i USA träffade jag dock en snubbe som ville dema en svart klots som man skulle lägga på högtalaren. Och hur jag än misslyckades att höra några effekter från den, så bevarade han sin genuina trevlighet. Jag frågade vilka förändringar han själv hörde, och han berättade. Då frågade jag om han ville visa själv, i blind lyssning, och han ställde upp med glädje!

Oj, undra om det är vanligt att man lyckas få någon att ställa upp på blindtest så där glatt i en sådan situation?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-18 23:32

demar produkter varje dag på jobbet
tyvärr ingen ormolja, men det är väldigt vanligt att saker är fel inställda, uppställda eller av en eller annan anledning låter helt katastrofalt dåligt
lyckas man inte snabbt lokalisera felet uppstår en rätt plågsam situation, speciellt när kunden öppet visar sin otålighet och missnöje
det händer dock då och då att en sådan situation uppstår (alltså att det låter förfärligt) och kunden är överlycklig över hur bra det låter!

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-07-19 10:34

Precis i början utav min långa vandring bland hifi-produkter så besökte jag en butik som jag inte tänker nämna vid namn (men vi kan kalla den Hifiklubben Uppsala :roll:).

Jag hade en kompaktstereo på den tiden och letade efter ett par nya högtalare. Eftersom jag var i tonåren så tillbringade jag en stor del utav fritiden med att bläddra i kataloger för att hitta den högtalare jag ville ha. Högtalarna som jag fastnade för var Dali 300/350 och B&W DM603 (kan dom ha hetat så).

Beväpnade med mina favoritskivor och en massa siffror ifrån produktkatalogen klev jag in på butiken och blev visad in i rummet där B&W-högtalarna stod. Säljaren kopplar in högtalarna och drar igång en utav mina skivor (Dire Straits - Brothers in arms :oops:). Säljaren ber mig lyssna själv ett tag medans han hjälper andra kunder.

Haksläppet är totalt! Det låter helt otroligt dåligt!? Jag lyssnade ett par låtar och sen kommer säljaren in. Han frågar hur det går och jag säger ärligt att jag tycker att det låter konstigt. Vi pratar lite grann om det och han (har jag för mig) säger någonting om inspelningar, utrustning, inspelning och att det finns bättre grejor. :? Dessutom tyckte han att det lät bra.

Jag lyssnar vidare men blir efter ett tag så nyfiken på om något är fel så jag går fram och tittar bakom högtalarna. Då ser jag att den ena högtalaren inte är korrekt ansluten!!! Vänster högtalare var inte ansluten i basen utan bara i diskanten (dom hade en bi-wire kabel).

Där fick förtroendet för den säljaren sig en törn.
Mvh
Patrik Berglund

norko

Inläggav norko » 2006-07-19 10:46

...
Senast redigerad av norko 2007-12-17 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-19 10:47

Patrik_B - :lol: :lol: Den var go'!

Dali 350 var en av mina absoluta favoriter på den tiden. Speciellt om den fick nedre utrymmet sandfyllt. :)

Skulle vara kul att få återhöra ett par sådana nå'n dag.

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-19 11:03

Har också varit med om den där bläddringsfasen då man ligger och och dreglar över olika bilder på högtalare och häftiga förstärkare.
Blev dock alltid besviken när jag gick till affären då jag nästan alltid tyckte allt lät mer eller mindre dåligt (en kombination av att mycket VAR dåligt samt att jag lyssnade SJUKT kritiskt, upphöjde dessutom mina favoritskivor till skyarna med devisen "låter den här skivan inte bra så är anläggningen dålig", idag vet jag bättre :oops:)
Jag sa ofta min mening ganska rakt ut vilket också ofta slutade med att försäljarna antingen:

A. blev skitsura
B. började förklara för mig att B&W alltid låter exakt som det "ska" låta
C. att jag borde köpa dyrare produkter

:)

mvh

sverker

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-20 02:21

jag upphör aldrig att förvånas över kunder som kommer in med kravet på ett ljudsystem som inte ska synas alls, låta fantastiskt och inte kosta över ett par tusenlappar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-20 07:34

boyafraid skrev:jag upphör aldrig att förvånas över kunder som kommer in med kravet på ett ljudsystem som inte ska synas alls, låta fantastiskt och inte kosta över ett par tusenlappar

Du förvånas inte av att producenterna inte fattat vad kunderna vill ha? :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-21 08:08

boyafraid skrev:jag upphör aldrig att förvånas över kunder som kommer in med kravet på ett ljudsystem som inte ska synas alls, låta fantastiskt och inte kosta över ett par tusenlappar

Mina kunder kräver att cykeln inte ska kosta över 3000, vara fullutrustad, lätt, klara tuff skogskörning och rulla lätt......
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-21 18:59

hehe, är själv ute efter just en sån cykel

Återgå till Generellt om hifi