sss...!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

wintersun

sss...!

Inläggav wintersun » 2006-07-19 00:49

Katie Melua - Piece by piece - Shy boy

Supermysig musik. Men så fort jag höjer "lite" så känns hennes "s" som en elak tandilning.

Är detta "klippning"? Detta förekommer såklart inte bara i denna låten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-19 00:56

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-19 00:58

Jag menade att karaktären på "s" och andra dynamiska högfrekventa ljud förändras radikalt i takt med volymhöjningen.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-19 11:40

Justering av högtalarnas placering kanske kan hjälpa?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 11:42

wintersun skrev:Jag menade att karaktären på "s" och andra dynamiska högfrekventa ljud förändras radikalt i takt med volymhöjningen.

Då har du allvarliga problem med din anläggning. S-ljuden skall inte ändra karaktär med ändrad avspelningsnivå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-19 12:59

Morello skrev:
wintersun skrev:Jag menade att karaktären på "s" och andra dynamiska högfrekventa ljud förändras radikalt i takt med volymhöjningen.

Då har du allvarliga problem med din anläggning. S-ljuden skall inte ändra karaktär med ändrad avspelningsnivå.

Hahah... Jag gillar konkreta och ärliga svar :D

Har du någon aning om vad det kan vara? Förstärkeriet byts ut snart. Om det inte är mina piP som är fellödda någonstans?

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-07-19 13:44

Mina öron är känsliga för sss eller essiga ljud i allmänhet. Så, när det dras på är det det första som börjar irritera, då kan man ju hävda att det ändrar karktär med ljudnivån, även om det nog beror på mina öron. Särskilt höger öra är känsligt. suck.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-19 15:25

Saknad skrev:Mina öron är känsliga för sss eller essiga ljud i allmänhet. Så, när det dras på är det det första som börjar irritera, då kan man ju hävda att det ändrar karktär med ljudnivån, även om det nog beror på mina öron. Särskilt höger öra är känsligt. suck.

Usch, inte omöjligt att det är något sådant hos mig också.

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2006-07-19 16:31

Det är inte omöjligt att det kan vara öronens fel eftersom man kan bli överkänslig för de frekvenser som orsakat en hörselskada. Vet du med dig att du har blivit utsatt för skadligt ljud i närheten av de skarpa "sss":en du stör dig på? Det kan vara både korta skarpa ljud eller upprepat/konstant buller på lägre nivå.

Om du kommer fram till att du har en hörselskada (testa dig om du misstänker det) så skulle det vara kul att följa en diskussion om hur den anläggning som färgar rätt för just dig ska se ut. :)
Driver IHiFi

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-19 16:40

wintersun skrev:
Morello skrev:

Har du någon aning om vad det kan vara? Förstärkeriet byts ut snart. Om det inte är mina piP som är fellödda någonstans?

Om du kör med nån budget-dvd som signalkälla så... :twisted:

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-19 17:55

Hetsporren skrev:
wintersun skrev:
Morello skrev:

Om du kör med nån budget-dvd som signalkälla så... :twisted:

Hehe... M-Audio Audiophile 2496, dator alltså. Det ska vad jag förstår kunna jämföras med cd-spelare för ett antal tusenlappar. Blir kanske ett DA9 eller DAC-1 någon gång i framtiden.

Och att jag skulle ha en hörselskada och gå och testa mig? "S" låter bra i verkligheten nu när jag tänker efter, så det borde inte vara det?

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2006-07-19 18:01

Och att jag skulle ha en hörselskada och gå och testa mig? "S" låter bra i verkligheten nu när jag tänker efter, så det borde inte vara det?
Sant, då är det nog inte det. Skönt att du slipper lida. :)
Driver IHiFi

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-19 18:19

[/quote]
Hehe... M-Audio Audiophile 2496, dator alltså. Det ska vad jag förstår kunna jämföras med cd-spelare för ett antal tusenlappar. Blir kanske ett DA9 eller DAC-1 någon gång i framtiden.

Och att jag skulle ha en hörselskada och gå och testa mig? "S" låter bra i verkligheten nu när jag tänker efter, så det borde inte vara det?[/quote]

2496 är ett utmärkt kort.. troligen det bästa i prisklassen..
jag tror varken att det är dina öron eller din anläggning som är problemet...
utan själva inspelningen. Finns mängder av exempel på plattor med hemska s-ljud, anledningen är att man plockar upp diskanten på rösten i mixen för att få mer närhet, då höjer man oxå s-ljuden, man brukar därför använda deesser för att plocka tillbaks s-ljuden till sin ursprungliga nivå. detta är tyvärr ganska svårt och tar man för mycket blir s-ljuden läspande... därför är det inte ovanligt att man hellre låter s:en ligga för högt än att låta dom bli läspiga. på höga lyssningsnivåer kan dessa s-attacker kännas satan otäcka,)
Senast redigerad av popedh 2006-07-19 18:21, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-19 18:20

Grismannen skrev:Justering av högtalarnas placering kanske kan hjälpa?

Hurra!!! veckans förslag,)

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-19 18:57

popedh skrev:

Och att jag skulle ha en hörselskada och gå och testa mig? "S" låter bra i verkligheten nu när jag tänker efter, så det borde inte vara det?[/quote]

2496 är ett utmärkt kort.. troligen det bästa i prisklassen..
jag tror varken att det är dina öron eller din anläggning som är problemet...
utan själva inspelningen. Finns mängder av exempel på plattor med hemska s-ljud, anledningen är att man plockar upp diskanten på rösten i mixen för att få mer närhet, då höjer man oxå s-ljuden, man brukar därför använda deesser för att plocka tillbaks s-ljuden till sin ursprungliga nivå. detta är tyvärr ganska svårt och tar man för mycket blir s-ljuden läspande... därför är det inte ovanligt att man hellre låter s:en ligga för högt än att låta dom bli läspiga. på höga lyssningsnivåer kan dessa s-attacker kännas satan otäcka,)[/quote]
Både jag och plånboken tackar för svaret!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-19 22:11

popedh skrev:
Grismannen skrev:Justering av högtalarnas placering kanske kan hjälpa?

Hurra!!! veckans förslag,)

Jaa?

Ironi eller?
Hjälpte mig iaf då jag tyckte mina spelade för mycket diskant.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-20 01:23

Det finns ju också människor som har svåra S-ljud utan att man gör någon eg insatts. Man kan ju också använda sig av ett dynamiskt filter som faktiskt enligt mitt tycke jobbar betydligt snyggare jämfört med en de-esser typ dBx 90? SPL har en med märkligt nog bara två frekvensinställningar.... male/female som fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-20 01:37

Plattan ifråga har ju som primärt fel ett kakelliknande reverb pålagt rösten.

Det bör låta lika på alla avspelningsnivåer, och gör det inte det så är det i regel elektronikfel. Du kan titta på (prova att byta) de grunkor som sitter efter volymkontrollen.

Om du misstänker din hörsel så är det rätt lätt att undersöka det också!

Sätt lite papperstussar i öronen och lyssna sen noga, och se om du tycker att förändringen av s-ljuden uppstår vid samma volyminställning som du tyckte att den gjorde det när du lyssnade utan tussar.

Gör den det inte så är det dina öron - gör den det så är det elektroniken. Vanligast är det slutsteg som har svårigheter med sådant där, om det inte är dina öron.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-20 02:45

jag hade samma problem tidigare när jag spelade från datorn
felet berodde på ett glapp i hörlursutgången (som gick till förstärkaren)
snurrade jag lite på kabeln försvann det, men det var innan hörlursutgången dog helt

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-20 02:49

IÖ, tackar! Då slipper jag gräva i mina piP efter fellödningar. Ska inom kort byta ut i stort sett all elektronik, hoppas att det löser sig då. Bomullstussar i öronen ska jag testa imorgon.

boyafraid: med tanke på att det sitter ordentliga rca-kontakter på ljudkortet så tror jag inte att det är något glapp där.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-20 02:51

näe, tror jag inte heller, men det kostar ju inget att pilla lite :)

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-20 03:03

boyafraid skrev:näe, tror jag inte heller, men det kostar ju inget att pilla lite :)

Sant :)

Återgå till Generellt om hifi