Är du nöjd med utseendet på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vadå, skulle utseendet spela nån roll? Skit samma.
15
16%
Det duger bra?
18
19%
Inte helt nöjd, men i brist på annat...
21
22%
Svårt att hitta nåt som jag verkligen gillar!
3
3%
Hade jag kunnat välja ett något annorlunda utseende på den skulle jag gjort det.
12
13%
Designen är viktig; vill gärna ha nåt utöver det vanliga.
26
27%

Antal röster : 95

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-19 04:22

Vill veta hur nöjda ni är med utseendet på er Anläggning...! Obs - frågan gäller utseendet, rent estetiskt, _inte_ handhavande/ergonomi såvida det inte har betydelse för utseendet.

Vi förutsätter att man är helt nöjd med innehållet, så att det inte påverkar vad ni tycker om själva utseendet!

Ni får naturligtvis gärna fylla ut med motivation, mer om era ev. önskemål, åsikter, vad ni tycker fattas när det gäller hifi som centralt prydnadsföremål i ett hem...(!)

Hoppas ni hittar nåt alternativ som motsvarar på ett ungefär vad ni tycker.

Thank you for your co-operation.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-07-19 07:39

8) Yepp, är nöjd med Primares design. Har dessutom en CD-spelare från Advantage som jag gillar utseendet på. Förbehållet är en tuner från Denon som tyvärr är i guld. 8O
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-19 07:45

Tycker utseendet på elektroniken är helt ok. Det jag inte är helt nöjd med är högtalarna (QRS Merkurius) som jag tycker är lite stora. Hade gärna haft ett par mindre och smäckrare golvare som lät likadant. Utseendet skulle gärna kunna få gå i stil med typ PMCs små söta transmissionline-konstruktioner eller Totem Hawk.
Röstade alltså på: "Hade jag kunnat välja ett något annorlunda utseende på den skulle jag gjort det."

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-07-19 08:14

Vadå, skulle utseendet spela nån roll? Skit samma.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-19 08:30

Denon elektroniken är helt okej faktiskt.
Liiite irriterande att rörcdspelaren är i guld när resten är i silver.

Supernöjd med mina nylackade finfina pi60!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-19 08:33

Hade ju varit snyggare med enhetlig stil istället för olika märken, men det får stå tillbaka för ljudet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-19 09:13

Næ, det ser inget vidare ut. Men någon (typ jag) ska ju betala apparterna och då får man ta vad pengarna ræcker till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-07-19 10:06

Jag är rätt nöjd, har ju byggt det mesta själv :wink: Slutsteg, eq och andra grejer är iof fula men dom kan man ju gömma bakom nåt annat.

(gillar inte de superpråliga glänsande hifisakerna...)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-19 10:21

Jag hade gärna sett att apparaterna vart mindre, och sett lite snyggare ut. Hembyggda högtalarnas finish är ju inte den bästa heller då jag är dålig på sånt.

Men jag är rätt nöjd ändå.

norko

Inläggav norko » 2006-07-19 10:21

Ja, jag är ganska nöjd. Extra nöjd blev jag igår när jag äntligen bytte köksstolarna :oops: under pr10 till Atacama Nexus-stativ. Ser liiiite snyggare ut. :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-19 10:24

Det var länge sedan som det tillverkades hifi-utrustning som duger att titta på. Nästan ingen ljudapparat som producerats under de senaste 40 åren fungerar estetiskt i ett hem. De högar med allt från svarta plåtlådor till science fiction-insprirerat krom med julgransbelysning som folk envisas med att stapla upp, ibland mitt i synfältet, gynnar knappast musikupplevelsen. Det enda raka är att gömma undan apparaterna.

Jag röstade på alternativ 1.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 10:26

Konservativa klubbens ordförande har gett sig tillkänna. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-19 10:28

Det kom ju från rätt person... :-D

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-07-19 10:30, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 10:29

PekkaJohansson skrev:Det kom ju från rätt person... :-)

Pekka

:)

Måste pasa på och tipsa om Mark Knopflers och Emmy Lou Harris nya album - lysnade pop/country. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-07-19 10:34

Jag har blandad färg och form på alla prylar i stereohyllan och det är inte snyggt.

Men det krävs mycket pengar och engagemang föra att hitta en enheltig, bra och snygg lösning, så jag har gett upp hoppet lite.

Morello:
Har Knopfler och Harris gjort ett album tillsammans, eller är det två olika album du tipsar om?

/Tobbe

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-19 10:48

Utseende spelar ingen roll för mig! Det viktiga är att apparaterna gör det det ska! Dessutom tycker jag det ser mer "proffsigt" ut med lite olika stuk på prylarna. 8) Man kan nämligen inte förväxla dessa med stormarknadsprylar då. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-19 10:48

???

Jag blundar bara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-19 10:49

PekkaJohansson skrev:Det var länge sedan som det tillverkades hifi-utrustning som duger att titta på. Nästan ingen ljudapparat som producerats under de senaste 40 åren fungerar estetiskt i ett hem. De högar med allt från svarta plåtlådor till science fiction-insprirerat krom med julgransbelysning som folk envisas med att stapla upp, ibland mitt i synfältet, gynnar knappast musikupplevelsen. Det enda raka är att gömma undan apparaterna.

Tror du fejkar för att du vet om hur coolt det uppfattas att ha en dold anläggning. 8) :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-19 11:07

Nja, jag tycker verkligen att det mesta som produceras idag är hiskeligt fult. Jämför med 30-talets bordsradioapparater i ädelträ eller 50-talets radiogrammofonmöbler i teak som verkligen harmonierade med andra ting i hemmet. Till apparatproducenternas försvar får kanske sägas att det inte är helt lätt att hitta något som fungerar med dagens minimalistiska möbleringsmode. Dessutom har ju kostnaden för att producera de fina träkabinetten blivit relativt sett oerhört mycket högre.

För att vara riktigt ärlig har jag gömt mina slutsteg och kablar, men ännu inte orkat måla och montera de dörrar till det i väggen infällda stereoskåpet som ska göra resten av anläggningen osynlig. En uppgift för semestern, kanske... :oops:

Mvh Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-07-19 11:11, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-19 11:09

Pekka - jag har ett Holfislutsteg med träfront som jag inte använder. Intresserad? :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-19 11:11

Jag passar in i både första och sista alternativet. Av en händelse så har anläggningen blivit en slags optimerad vintage-stil. Det är en uppsjö av olika märken och tidsepoker, men jag tycker att det absolut passar tillsammans. Jag är faktiskt rätt förundrad att min Yamaha B-2 har ett för sin tid (1975-1980) futuristisk stil, men ändå inte.

Bra grejjer som är speciella och egenartade känner sig hemma hemma hos mig, det är den likriktade tråkiga nutida designen som skulle kännas fel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-19 12:54

Rent utseendemässigt är ju B&O det snyggaste man kan vila ögonen på (tycker jag!) men ljudet lämnar ju en hel del att önska... :?
Har Primare A20/D20 som låter lika bra som de ser ut! :D
semper simplicissima solutio

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-19 12:54

Jag tycker inte att vissa äldre prylar var snygga! ARC i sin linda t.ex.

Bild

Eller

Bild

Hallå! När du skall länka till dina bilder så använd aldrig ftp-adressen, då avslöjar du ditt lösenord för alla. Gör istället som ovan. /V8
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-19 13:08

Svårt att hitta något jag gillar.

Bakgrund: mina högtalare är LTS S2 samt 4st NHT1259-försedda basmoduler. Dessa har jag byggt själv, och medvetet undvikit att lägga tid på finishen eftersom jag ändå inte skulle nå en finish jag är nöjd med på riktigt.

Apparaterna är pioneer, nad, sony, etc. Vanligt skrot alltså.

Jag är missnöjd med apparaternas utseende men har å andra sidan petat in dem i en gammal fin möbel, förutom slutstegen som är för stora och värmealstrande. Det är NAD-steg, ganska fula men åtminstone ändamålsenliga.

Högtalarna... ja, sådana blir väl aldrig snygga hur man än ser det. Det är klart att ett par B&W 801 eller Ino i56s är "snygga" men de är samtidigt stora och tar upp stor plats, plus att de ser gammaldags ut - ofta träfinish, eller som en metalliclackad historia.

Roligast hade naturligtvis varit om ljudapparajterna var helt integrerade i rummet, i meningen osynliga alltså, i ett akustikreglerat rum. Allt som ska synas är fjärrkontrollen (som man bara ska ha en av - inte sex stycken som nu).

I dagsläget omöjligt att åstadkomma dock.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-19 13:36

PekkaJohansson skrev:Det var länge sedan som det tillverkades hifi-utrustning som duger att titta på. Nästan ingen ljudapparat som producerats under de senaste 40 åren fungerar estetiskt i ett hem. De högar med allt från svarta plåtlådor till science fiction-insprirerat krom med julgransbelysning som folk envisas med att stapla upp, ibland mitt i synfältet, gynnar knappast musikupplevelsen. Det enda raka är att gömma undan apparaterna.

Jag röstade på alternativ 1.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för förklaring..! Det visar ju klart att du har ett sinne för det estetiska - vilket iofs skulle kunna motivera ett annat svarsalternativ! OM det fanns något som tilltalade dig tillräckligt så skulle du kanske slippa gömma dem? ("i brist på annat" kanske?)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-07-19 13:39

PekkaJohansson skrev:Nja, jag tycker verkligen att det mesta som produceras idag är hiskeligt fult. Jämför med 30-talets bordsradioapparater i ädelträ eller 50-talets radiogrammofonmöbler i teak som verkligen harmonierade med andra ting i hemmet. Till apparatproducenternas försvar får kanske sägas att det inte är helt lätt att hitta något som fungerar med dagens minimalistiska möbleringsmode. Dessutom har ju kostnaden för att producera de fina träkabinetten blivit relativt sett oerhört mycket högre.

För att vara riktigt ärlig har jag gömt mina slutsteg och kablar, men ännu inte orkat måla och montera de dörrar till det i väggen infällda stereoskåpet som ska göra resten av anläggningen osynlig. En uppgift för semestern, kanske... :oops:

Mvh Pekka

Jag håller delvis med, men min Teac A-3340S rullbandspelare är estetiskt acceptabel, precis som mitt NAD 208 slutsteg är OK. 208-an mest för att det, storleken till trots, är diskret . Dvs inte syns så mycket.

Denon 1803-an i champagne eller vad det är är ju bara för vidrigt ful, fast mest p g a kontrasten med den mörkbetsade lundqvist-hyllan den står i.

Dual Golden-1 är vacker, riktigt vacker, däremot.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-07-19 13:42

Allt går i svart och guld till och med högtalarna, utom en behringer deq2496 som passar in som en böld på en fin kvinna, usch. Men, bara att blunda. :) Lusting nog har det varit slumpen som gjort att allt går i svart guld, även om dac, försteg och slutsteg kommer från samma firma.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-19 13:50

Jag kan alltså uppskatta åsynen av ett litet fåtal hifi-apparater - framför allt just vinylspelare, som har en naturlig funktionalistisk skönhet - men då när jag inte spelar! Så även om de väl återgivande apparater jag helst väljer hade varit vackra hade jag ändå föredragit att ha dem osynliga vid speltillfället, just för att så lite som möjligt ska störa illusionen av pågående musicerande.

Det stora gisslet i jakten på det osynliga ljudet är förstås högtalarna. Mörka, matta färger på burkarna är väl det enda alternativet för oss som inte har satsat på en (kostsam) fullödig hemmabio med högtalarna dolda bakom en ljudgenomsläpplig duk.

Pekka

PS. Jo, 208-an får nog anses vara bland det minst störande som tillverkats under flera decennier - särskilt om man tejpar över lysdioderna... DS
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-19 14:01

Har ett par ganska fula silvriga högtalare som tyvärr inte riktigt passar in, men ljudet är väldigt bra så man tvekar verkligen inför ett nyköp (Men ett nybygge kanske ;)).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-19 21:38

Kommer ifrån en estetiskt tilltalande (för mig) och homogen Primare-stapel, via Denon/Pioneer-kombo (vilket blev hyfsat matchat i racket) till det nuvarande: Meridian för- och slutstegen med en silvrig Pioneer som cd/dvd.

Det sticker i ögonen jämfört med vad jag skulle vilja ha och Meridianförsteget ser ut som en 395kr's klockradio i svart, billig, plast. Slutstegen är åtminstone diskreta.

Släcker man ner rummet så ser det bra ut (syns inte).

:roll:
Inaktiv

Nästa

Återgå till Generellt om hifi