Hur får man bort "phonoljudet"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

visions

Hur får man bort "phonoljudet"?

Inläggav visions » 2006-07-23 16:21

Hej! Jag har precis fått en ny vinylspelare å har kopplat den till min gamla förstärkare (den e säkert 15 år gammal men har förvånansvärt bra ljud).
Hur som helst så får jag inte riktigt till det med ljudet, utan får det där surrande som jag kallar det "phonoljudet".. dvs samma ljud som man får om man håller fingrarna mot en ljudkabel. Är det min förstärkare som e för kass eller finns det något anant allmänt tips? Förstärkaren e somsagt rätt gammal och det sprakar lite ibland när man till exempel ska skifta från cd till phono osv. Snälla hjälp mig!

//Vision

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-23 16:33

Ja du har problem med skärmen. Du får kolla mycket noga vad som händer om du flyttar på kablaget mellan skivspelaren och stärkaren. Det ska kunna bli helt tyst och jag tror knappast att det är något fel på din stärkare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-23 16:44

Finns det en speciell jordkabel från skivspelaren så skall den anslutas till förstärkarens jord. Det brukar finnas en speciell plats där man kan skruva dit den baktill.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-23 17:20

Vad menar du?

Phon-oljudet? :D

Det går bara bort om man jordar Phon 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-23 17:50

Använder du Phono (RCA)-kontakter eller DIN?
Spelare som har Phono-kontakter har en speciell jordkabel som ska jordas i en skruv i förstärkaren. Det har Vee-eight" så rätt i.
DIN-kontakterna har oftast inte en speciell jordkabel, utan jordningen ligge i kontaktens skärm.
Brumproblem kan också uppstå når skivspelarens och förstärkarens kontakter inte är av samma typ, utan en adapter krävs. Då gäller det att prova sig fram. Ibland blir det brumfritt utan att man behöver ansluta den speciella jordkabeln, ibland blir brummet värre om man ansluter densamma.
Ett annat tips kan vara: Öppna förstärkaren och sätt jordkabeln så nära nätdelens jordpunkt som möjligt.
Dessutom kan ju felet vara att kablarna på pickupen sitter fel.
Eller: På en del pickuper finns ett litet jordbleck. Ibland kan det hjälpa att pilla bort det, från det stift det är anslutet till.
Även fler brumorsaker finns naturligtvis, men dessa tips på åtgärder är nog bra att börja med. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-23 19:14

Måste jordkabeln från skivspelaren fästas i chassit på förstärkaren eller går det att bara fästa den till jorden i det uttag som förstärkarens nätsladd är kopplad till?
Måste bli lika resultat tycker jag.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-23 20:51

Ja jag trodde förståss att det där med jordkabeln var fixad. Jag har nämligen varit med om att kabeln har fångat upp störningar från nätadaptrar som legat i närheten på golvet. :) Men det är ju så att när man står där själv och ser då fattar man direkt var man ska söka felet. :roll:

visions

Inläggav visions » 2006-07-23 21:22

Mjo jag har en liten extra grej som hänger vid audiokablarna.. ser ut som en liten gaffel. På baksidan av min Numark har jag en grej man kan skruva och samma sak på baksidan av förstärkaren.. misstänkte att det kunde ha nått med den å göra.. ska testa det nu..

edit: nu låter det awsome!!! danke! :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-23 22:03

Grismannen:

Vad jag vet så bör pickupens jordpotential vara densamma som hos riaa-steget som förstärker det. Det är inte en allsmäktig sanning att chassiet är det samma som riaa:ts jordplan, så ibland så brummar det iaf, trots jordning mot chassiet. Kul iaf att Visions lirar plattor igen, brumfritt. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-23 23:17

Vee-Eight skrev:Grismannen:

Vad jag vet så bör pickupens jordpotential vara densamma som hos riaa-steget som förstärker det. Det är inte en allsmäktig sanning att chassiet är det samma som riaa:ts jordplan, så ibland så brummar det iaf, trots jordning mot chassiet. Kul iaf att Visions lirar plattor igen, brumfritt. :)

Uh. Jag har inbyggd RIIA i min svarv så då kvittar det eller? 8O

Ja kul att han fick fart på grejerna. :)

Det är det som är så bra att man kan fråga och hjälpa varandra här.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-23 23:27

Om du har inbyggd RIAA i spelaren, får du samma "typ av signal" och ungefär samma nivå på signalen ut från RIAA:n som du får ut från en cdspelare. Du ska inte behöva någon extra jordkabel. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-23 23:33

Kranzberg skrev:Om du har inbyggd RIAA i spelaren, får du samma "typ av signal" och ungefär samma nivå på signalen ut från RIAA:n som du får ut från en cdspelare. Du ska inte behöva någon extra jordkabel. :)

Ok. :)
Men jag har en sån där jordsladd iaf.
Pro-Ject kanske använder samma kablage till spelare utan RIIA.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-23 23:42

Har du inget brum, med den oansluten, är det väl bara att spela på och se lycklig ut. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-24 02:54

Kranzberg skrev:Har du inget brum, med den oansluten, är det väl bara att spela på och se lycklig ut. :)

Appselut.

Var lite nyfiken bara.

Måste lära sig lite. :D

Återgå till Generellt om hifi