Moderator: Redaktörer
Jag har lagt in hela min skivsamling i FLAC-format på en flyttbar hårddisk med USB-anslutning. På så sätt kan jag ta med mig hela min skivsamling vart jag vill och skulle jag en dag råka ut för att någon skulle bryta sig in och sno hela eller delar av skivsamlingen eller den skulle brinna inne eller förstöras på annat sätt så har jag alltså fortfarande kvar hela samlingen i perfekt kvalitet!men jag kommer fortsätta att spela mina fonogram på traditionellt sätt när det ska lyssnas seriöst
molle skrev:FLAC-lösningen verkar ju helt kompromisslös och tilltalande, men jag kommer fortsätta att spela mina fonogram på traditionellt sätt när det ska lyssnas seriöst. Att rippningen inte blir oförstörande och därför inte reversibel har därför inte så stor betydelse. Min Soundbridge tar dessutom inte FLAC-filer (jag funderade på en SlimDevice-grej först, men snikade lite).
molle skrev:Men jag kommer säkert på andra tankar om något/några år...
molle skrev:Var hittar man Lame-dekodern för nedladdning?
Vilken bitrate är "bäst" att köra på? Variabel?
Jag kan väl anvanda Windows Media Player för att skyffla mellan mp3:orna, även om jag rippat dem med Lame?
molle skrev:Sitter som bäst och försöker lura ut hur 17 man får filerna att samlas i en mapp per album. Om någon vet inställningarna för detta i EAC blir jag kalasglad om du delar med dig av infon.
housemicke skrev:vad är .wav för nåt, är det lossless? jag har programmet wavelab använder det formatet wav? (har bara kört mp3 än sålänge) är .wav-filer "bra grejer"?
Magnuz skrev:Yepp, .wav är lossless. Faktum är att det inte är komprimerat alls, det är alltså PCM.
Wav och Flac är båda lossless.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster