Hur stort får ett vitrinskåp/bokhylla/annat vara?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Hur stort får ett vitrinskåp/bokhylla/annat vara?

Inläggav Martin » 2006-07-28 10:42

Säg att man använder sitt vardagsrum. Man vistas i det, tillbringar timmar, umgås och gör saker. Det kan vara att äta fin middag, fika, spela sällskapsspel, lyssna på musik, läser böcker, ser på film osv.

Hur stor plats får olika möbler mm ta? Om man nu gillar bra ljud väldigt mycket och tittar mycket på film och lyssnar mycket på musik, hur stor plats och visuellt ytrymme får möblerna/högtalarna/apparaterna/andra associerade attiraljer till detta ta i anspråk?

Jag menar vad är det man försöker dölja? Är målet att det ska se ut som att rummet inte används till någonting förutom att sitta vackert i?

Varför är tex ett åbäke till gammalt ruttet gnagarbebott piano eller ett stort matsalsbord med tillhörande stolar mer rumsrent än ett par högtalare, en TV-apparat eller en projektorduk egentligen?

Kort sagt: Vari ligger den estetiska hyresrätten för möblemang?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-28 11:04

först ställer man in stereon. Sedan kollar man om mer får plats. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-28 11:08

Otroligt! 8O

Jag håller med Mayro, helt och hållet. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-28 11:10

och jag dig med andra ord :D
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-28 11:11

:D

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-28 11:16

:)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 11:22

Jag hör som bekant till dem som, också ur upplevelsesynpunkt, tycker att stereoanläggningen ska vara så osynlig som möjligt. Till skillnad från ett piano ska ju stereon bara skapa en illusion - inte briljera med sin egen närvaro.

Med lite inspiration, planering och kunskap går det utmärkt att låta möblerna agera i välljudets tjänst. Låt bok- och skivhyllor agera diffusorer, låt stoppade möbler bli absorbenter och så vidare. En filmduk kan gömmas i sin kassett, bashögtalare byggas högsmala och ställas i hörnen samt döljas av akustikbefrämjande draperier, stereon gömmas i ett skåp (med god ventilation!) eller placeras bakom kortsidan på en soffa. Låt utrymmet mellan högtalarna vara så rent som möjligt för att inte olika synintryck ska störa. En stor och tjock matta kan täcka så mycket av den tomma golvytan som möjligt. Man kan arbeta med färger på högtalarna som antingen är väldigt diskreta eller går i ton med rummets väggar.

Ja, det var några snabba förslag så här i all hast innan lunch...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-28 11:29

Pekka

Lägg in en bild på ditt rum. Jag tror nog att det är få som tycker att din anläggning inte har "en framträdande" roll i ditt rum. :wink:

För de som inte haft förmånen att besöka Pekka; rummet är "byggt runt ljudet" (speciellt en vägg). Väldigt snyggt och det låter fantastiskt, en av de bästa rum jag lyssnat i.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 11:54

Vi har nog alla olika syn på vad "framträdande roll" innebär för våra kära anläggningar. Jag har sett alla möjliga märkliga placeringar av högtalare "för dom ska inte styra möbleringen".

Personligen har jag svårt att förstå hur man kan lägga ner 20 papp på ett par högtalare och sedan inte möblera optimalt för att få valuta för pengarna. Det finns många bra OCH snygga högtalare, det går att få till snygga rum utan att för den skull behöva gömma högtaleriet bakom soffan...

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-28 12:04

ja en anläggning ska helst inte synas (dahh säger killen med 60cm djupa högtalare)...hade jag dock fått välja och optimera ett rum som jag ska ha i all framtid hade nog det största av inos CC-system varit ypperligt....då får man all plats man behöver till alla vardagliga saker.... (för att inte tala om att man kan optimera rummet till max om man låter den där öhman bestämma rubbet tom vart väggarna ska stå)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 12:50

Sanny_X skrev:Pekka

Lägg in en bild på ditt rum. Jag tror nog att det är få som tycker att din anläggning inte har "en framträdande" roll i ditt rum. :wink:

Jag borde förstås ha nämnt att de föreslagna idéerna i varierande utsträckning var implementerade i mitt förra vardagsrum, som alltså också tjänade som lyssningsrum. I det nya ljudrummet har jag förstås kunnat göra saker och ting mer optimalt. :-)

Det är tveksamt om jag har några rättvisande översiktsbilder på det gamla rummet. Jag tror å andra sidan att det mesta är beskrivet i den artikel jag skrev i MoLt för några år sedan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-28 13:43

Jag är helt klart inne på Pekkas linje - att göra saker så osynliga som möjligt. Jag vill också ha möjlighet till fullständig mörkläggning i hifi-rummet, eftersom jag tycker att det blir lättare att tänka sig bort från vardagsrummet och till den musikaliska händelsen om man inte ser anläggningen. Helst skulle jag vilja ställa högtalarna bakom ett akustiskt transparent skynke, som spänns som en vägg i lyssningsrummet.

Att ha anläggningen placerad på ett spider-rack på första parkett i vardagsrummet, väl belyst med spotlights och med de feta kablarna vackert placerade för att synas så mycket som möjligt tycker jag är höjden av apparatdyrkan. Jag kan acceptera att det finns de som vill ha det på det viset, men jag tycker föralldel att det är fånigt. På samma sätt som jag tycker det är fånigt att ha märkeskläder som skyltar med att de är märkeskläder. Det är dock en fånighet jag har lätt att överse med, ety jag själv brukar ge uttryck för den i andra sammanhang. Fåfänga, kallas det visst ;)

Jag är dock beredd att göra stora estetiska uppoffringar för att få till bra ljud. Anläggningen får gärna stjäla åtskilliga kvadratmeter golvyta och kräva att möblemanget orienteras på speciellt vis, bara det låter optimalt. Men den skall inte synas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 13:59

Varför framhäva sina stereo-prylar när man kan skapa sig ett diskret lyssningsrum?
Bild

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 14:08

En kyrka med bönematta och altare..? :-)

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 14:10

Jo... det finns många sätt att möblera på.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 14:52

All elektronik gömd i ett skåp, ser ganska prydligt ut trots stora högtalare. Det står två rack inne skåpet, som mer står som en "mössa" över racken.
Ofta är det inte apparaterna i sig som stör tycker jag utan alla fördömda sladdar :evil:

Bild

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 15:07

Håller med om att skräpande kablar hör till det mest anskrämliga, men just kabelproblemet är ändå ett av de enklare att avhjälpa. För den som inte kunnat gömma kablarna i väggarna eller under golvet är en stunds spikande längs golvlisten allt som behövs för att det ska se väldigt mycket prydligare ut. Likadant kan man göra med nätsladden om det skulle vara långt till närmaste eluttag. Så gjorde jag, till både min och särskilt sambons förtjusning, med vår vardagsrumsanläggning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-28 15:12

Bill50x skrev:Ofta är det inte apparaterna i sig som stör tycker jag utan alla fördömda sladdar :evil:

Verkligen! Dock brukar de sammarbeta väl, har man gömt undan det mesta väl, men sladdarna syns - så reagerar man inte såå kraftigt, inte jag. :)

/J
admin

Återgå till Generellt om hifi