Mcintosh, någon som är lite insatt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Mcintosh, någon som är lite insatt

Inläggav NNord » 2006-08-03 00:12

Mcintosh, skulle gärna äga ett sådant, dom är snygga :wink: Men jag undrar, är dom neutrala i sitt ljud?

Dom har väl ett lite anourlunda koncept med sina utgångstransformatorer där de länar lika mycket effekt i 8,4,2,1 -ohm.

Kan deras slutsteg fortfarande lämna mer kraft dynamiskt som andra slutsteg när dom har detta koncept?

Alltså, Mcintosh slutsteg, ej rörslutsteg, är de neutrala i sitt "ljud" transparenta är väl ordet att använda.

Alltså, kan någon berätta lite om hur det fungerar med deras tänk - utgångstrafos.
NN

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-08-03 10:40

Jag har faktiskt lyssnat mycket på gamla Mcintosh då min morbror hade en uppsättning på 70-talet. Rör förstås då i alla fall. Mitt minne av det var att det spelades fruktansvärt bra mot det som fanns då men var dyyyrt.. !
Behöver jag säga att just Mcintosh är ett sånt där märke man drömmer heta drömmar om men som jag antagligen får robba en bank eller ha svintur på valla för att någonsin kunna köpa :cry:

Jag har också lyssnat nere i Göteborg på hifistället på deras största integrerade och CD/DVD och ihop med ett par stoora Usher så uppstod ljuv musik :D

Jag skulle tro att Mcintosh transistor färgar mycket lite men jag är mer osäker på rörförstärkarna. Är det inte så att det borde kunna gå att få rörsförstärkare att låta ofärgat om man ger dom en lätt last??

Hur lättdrivna är dina JBL??

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-03 12:19

Det finns begangade till vettiga priser....

http://www.mcintoshaudio.com/

:-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Mcintosh, någon som är lite insatt

Inläggav DQ-20 » 2006-08-04 10:01

NNord skrev:Alltså, kan någon berätta lite om hur det fungerar med deras tänk - utgångstrafos.

Man kan under vissa förutsättningar tänka sig att en ideal transformator kan sänka distortionen hos utgångstransistorerna eftersom strömmen minskar. I praktiska fall idag är det knappast relevant. Vad man däremot får är ett mycket säkert likströms- och kortslutningskydd (om man använder en fulltransformator). Jag skulle tro att skyddsaspekten är den är allt överskuggande faktorn fär McIntosh även om inte rena marknadsföringshänsyn kan uteslutas. De är troligen helt ensamma om dettta i dessa effektklasser. Har tyvärr inte hör dem under kontrollerade förhållanden med det har aldrigt låtit direkt illa heller.

Men snygga och coola är de.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 12:02

Jag skulle nog utesluta markandshänsyn till i princip 100%. Dom är (var) väldigt kompromisslösa om att dom bestämde vad som skulle designas. Mc275 ville asiater köpa under 15 år innan dom tog upp den till produktion igen. Man ville inte tillverka den i början för deras moderna förstärkare lät bättre. Däremot kom den i produktion igen då Clarion köpte McIntosh.
Nä, skydd och impedansanpassning och att faktiskt konstruktörerna från början på 50-talet fortfarande var aktiva in på 80-talet. Och så hade (har) man ett ganska stort antal patent på sina kopplingar med trafos. Fast lägre effektklasser saknar trafos idag.
Man vägrade under hela 80-talet ge bort test ex. så därför saknades dom i regel i tester av alla normala HIFI-tidningar. Idag vet jag inte hur det funkar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-04 14:33

Harryup skrev:Jag skulle nog utesluta markandshänsyn till i princip 100%.

Kan nog tänka mig att hålla med. Det har ju tappat sin tidigare så ledande ställning. På rörtiden handlade det ju faktiskt om att de låg i framkant på vad som tekniskt gick att uppnå med olika rörkopplingar. Nu (för att överdriva lite elakt) verkar de mest uppehålla sig vid hur arbetskrävande det är att tillverka instrumentpanelen i glas.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 15:26

Dom har en längre tid haft ganska olika ljud ifrån olika modeller.
Men dom har nog alltid haft topprenomé för sina typ 2-3 st största slutsteg.
Men dom lite under kan låta lite hur som helst.
Försäljningsargument för "billigare" apparater är mer av typen att dom kommer gå i arv eftersom dom håller hur länge som helst.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-04 15:34

Är det så också, att mcintosh har en trogen användarskara?
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 15:45

Kanske trognast i branschen eftersom alla dom andra gamla fina märkena har flyttat ifrån Usa och bytt produktinriktningar ett antal gånger.
Och grejorna går i princip inte sönder. Man har en mycket mycket noggrann kontroll. Man för kartotek (gjorde) på alla komponenter som satt i varje serienummerbatchar ifrån vilka leverantörer dom kom etc. Så uppstod ett fel på en grej så noterades det och då bytte man automatiskt på andra apparater som kom in för andra fel om dom hade samma komponent ifrån samma leverans.

Återgå till Generellt om hifi