Audio Physics har mycket bra info om högtalaruppställning. Mycket seriöst och informativt, samt lärorikt.
Högtalaruppställning
Moderator: Redaktörer
Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.
Rule No. 9
This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.
guldfisk skrev:Håller alla med om nedanstående?Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.
Rule No. 9
This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.
Nefilim skrev:guldfisk skrev:Håller alla med om nedanstående?Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.
Rule No. 9
Tror nog det gäller Audio Physics modeller.
mapem skrev: Jag tycker mig ha läst liknande placeringstips många många gånger förr....
paa skrev:mapem skrev: Jag tycker mig ha läst liknande placeringstips många många gånger förr....
Med så bred vinkel som 75+75 = 150 grader?
120 grader har ju varit den gamla tumregeln, som senare forskning visat vara för stor för bästa stereoseparation. Därför är denna breda vinkel väldigt förvånande.
paa skrev:Med så bred vinkel som 75+75 = 150 grader?
jeppe skrev:AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)
Rätt, jag fick nåt sorts hjärnsläpp på måndagsmorgon. Jag korrigerar.RogerGustavsson skrev:Och den tidigare "standarden" var väl 60 grader och inte 120, PAA?
jeppe skrev:--snip--
AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)
--snip--
RogerGustavsson skrev:jeppe skrev:AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)
Förklara gärna vad det är som upplevs som en förbättring? Är det återskapande av en verklig ljudbild det gäller eller handlar det mera om att "det låter bättre"?
Det förespråkade 46 grader mellan högtalarna från lyssningsplats innebär lyssningsposition =1.18 x avståndet mellan högtalarna.
jeppe skrev:Jag kan säga att det gäller just APs modeller och även konstruktörens nya företag Sonics. Uppställningen fungerar oerhört bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster