EAC / CD-rippning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

EAC / CD-rippning

Inläggav i » 2006-08-14 15:09

Använder EAC just nu för att rippa CD:s.
Men jag saknar hjälp till vissa funktioner.
Någon som vet om det finns någon sådan att hitta på nätet ? (Annat än de "Tips & Tricks" han har på sin sajt.)

(Han som gjort EAC deklarerar att han inte inkluderar hjälp eftersom programmet bara är i stadiet beta/alfa så vi får vänta på hjälpen till det är färdigt... - samtidigt läser jag på http://www.cdrfaq.org om EAC att "There are many programs for extracting digital audio, but EAC has become the de facto standard application for doing so." Rolig kille ! :) )

Bl a undrar jag hur "Normalisering" funkar. Jag antar att det handlar om anpassning av absolut volymnivå men skulle vilja veta det säkert och huruvida det påverkar den absoluta ljudkvaliteten.

Även hur "Namngivningsschema med olika artister" funkar.

Eller hur man automatiskt kan få rippningskatalogen skapad med namn efter skivan.

Etc.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-08-14 16:53

Jag följde instruktionerna på http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html som jag tycker funkar bra. Inställningarna för kvalitetsgrad ställer man in i FLAC frontend och namngivningen i EAC. I EAC options under fliken Filename görs det och där står det vad man kan ha i namngivningen.

Jag kör med %D\%Y - %C\%N - %T och då får jag en mapp med artistens namn och i den en mapp för varje skiva med artisten med dess utgivningsår och i dessa mappar ligger låtarna med låtnummer och namn i filnamnet. Exempel: Cult of Luna\2004 - Salvation\01 - Echoes.flac

Hoppas det hjälper!
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 17:38

MusicMan skrev:Jag följde instruktionerna på http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html som jag tycker funkar bra. Inställningarna för kvalitetsgrad ställer man in i FLAC frontend och namngivningen i EAC.

Fast jag kör med mp3 (pga min spelare Archos Gmini 202s inte klarar FLAC eller OGG/Vorbis).
Annars var det där med FLAC en bra ide för full kvalitets mod. Kör med WAV f n men det är ju lite onödigt kanske.

MusicMan skrev:I EAC options under fliken Filename görs det och där står det vad man kan ha i namngivningen. Jag kör med %D\%Y - %C\%N - %T och då får jag en mapp med artistens namn och i den en mapp för varje skiva med artisten med dess utgivningsår och i dessa mappar ligger låtarna med låtnummer och namn i filnamnet. Exempel: Cult of Luna\2004 - Salvation\01 - Echoes.flac

Hoppas det hjälper!

OK, så en backslash "" skapar automatiskt en mapp s a s ? Men vet du hur det där med "Namngivningsschema med olika artister" funkar ?

Tack f ö !

Thomas
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 17:42

Normalisering innebär att alla låtar höjs i volym så peaken blir 100% utstyrning. Det skulle jag bara använda om jag rippar diverse låtar från olika album för att göra en samling av låtar till cd-bränning eller fylla mp3-spelaren med. Rippar man en hel CD är det bäst att bibehålla den ursprungliga balansen mellan de olika låtarna.

Om det finns olika typer av normalisering (på beräknat medelvärde typ) vet jag inte. Någon annan?

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 17:44

i skrev:OK, så en backslash "" skapar automatiskt en mapp s a s ? Men vet du hur det där med "Namngivningsschema med olika artister" funkar ?

Tack f ö !

Thomas

Finns ju 2 inställningar, en för "vanliga" skivor och en för samlingsskivor, både finns på samma ställe, bara att ställa in hur man vill att det ska se ut!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 17:51

Strauss skrev:
i skrev:OK, så en backslash "" skapar automatiskt en mapp s a s ? Men vet du hur det där med "Namngivningsschema med olika artister" funkar ?

Tack f ö !

Thomas

Finns ju 2 inställningar, en för "vanliga" skivor och en för samlingsskivor, både finns på samma ställe, bara att ställa in hur man vill att det ska se ut!

OK, så fältet till höger direkt under "Namngivningsschema med olika artister" är för just samlingsskivor ? Och att det är en samligsskiva avkänns tydligen automatiskt ? Eller måste man specifikt ställa in det när man vet att det är en samlingsskiva ? Och hur bör man lämpligen fylla i namngivningsfältet för samlingsskivor ?
(För det vanliga fältet tänker jag prova "%D\%C\( %N ) %T".)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 17:57

Bill50x skrev:Normalisering innebär att alla låtar höjs i volym så peaken blir 100% utstyrning. Det skulle jag bara använda om jag rippar diverse låtar från olika album för att göra en samling av låtar till cd-bränning eller fylla mp3-spelaren med. Rippar man en hel CD är det bäst att bibehålla den ursprungliga balansen mellan de olika låtarna.

Jo, det var närmast m t p mp3-spelaren som jag frågade. Vad jag lite funderade över var om ändring av dynamikomfånget ingick. Finns det f ö ngt program som kan ändra det i rippningssammanhang ? Dvs även öka dynamiken.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 17:58

i skrev:
Strauss skrev:

Tack f ö !

Thomas

OK, så fältet till höger direkt under "Namngivningsschema med olika artister" är för just samlingsskivor ? Och att det är en samligsskiva avkänns tydligen automatiskt ? Eller måste man specifikt ställa in det när man vet att det är en samlingsskiva ? Och hur bör man lämpligen fylla i namngivningsfältet för samlingsskivor ?
(För det vanliga fältet tänker jag prova "%D\%C\( %N ) %T".)

Vet faktiskt inte exakt hur det funkar, har inte rippat några samlingskivor, men om man tittar på program som taggar om musik brukar man kunna markera att det är en samlingsskiva så ordnar sig resten med automatik... du får pröva!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 18:41

Har f ö testat med "%D\%C\( %N ) %T" i namngivningsfältet. Fungerar alldeles utmärkt !
(Får en mapp för artisten, en undermapp för varje album och sedan låtarna i den mappen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 19:08

i skrev:Finns det f ö ngt program som kan ändra det i rippningssammanhang ? Dvs även öka dynamiken.

I Adobe Audition kan man leka med dynamiken, jag har dock inte testat den funktionen själv. Är dock tveksam till att en ökning av dynamiken ger något bra resultat. Men att komprimera bör gå bra.

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 19:22

Hur stänger man av den #%¤& "CD-spelaren" som hela tiden vill vara med o leka när man ska rippa skivor ? :evil:

Har letat i kontrollpanelen men som vanligt inte hittat rätt ställe.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 19:54

i skrev:Hur stänger man av den #%¤& "CD-spelaren" som hela tiden vill vara med o leka när man ska rippa skivor ? :evil:

Hittade det. (Det fanns i själva "CD-spelaren". Hur skulle man kunna gissa det ? :oops: )
Mundus Vult Decipi

malare

Inläggav malare » 2006-08-15 09:04

i, har du stängt av visning av popup fönster i Windows?

Det finns en hel del information som fungerar som hjälp i dessa gula pratbubblor som dyker upp om man håller muspekaren stilla en liten stund över valmöjligheterna i inställningarna.

Det enklaste sättet att sätta namn på skivorna man ska rippa är att klicka på ikonen som ser ut som en CD-skiva till vänster om "brevlådan". Då kopplas man upp till en freedb databas som hämtar all information om skivan (om man är uppkopplad mot internet). Om skivan mot all förmodan inte skulle finnas i databasen så får man fylla i alla fält och namnge alla låtar och det är vid dessa tillfällen som man ska fylla i om det är en samlingsskiva. Sen är det förstås bra om man skickar denna information till databasen genom att klicka på "brevlådan".

En annan sak som kanske inte många vet är att man kan använda EAC till att snabbt göra en databas för sina skivor. Man kan stoppa i skiva efter skiva så länge man orkar och sen ansluta till freedb databasen så hämtas information om alla skivor som man har laddat. Sen kan man exportera denna information till andra program.

Faktum är att detta lilla program innehåller mängder av information och möjligheter som inte syns vid första anblicken. (Jag blev själv ganska förvånad över allt programmet innehåller när jag för några år sedan översatte programmet till svenska) Killen som har gjort programmet är fantastiskt duktig och med tanke på allt arbete som ligger bakom ett sådant program så är det märkligt att han inte tar betalt. Att det fortfarande är en beta ser jag bara som ett tecken på att han fortfarande inte är helt färdig med alla tillägg som han tänkt att programmet ska ha, och att det tar tid beror på hans studier som gör att han inte hinner med uppdateringar.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-15 16:10

malare skrev:i, har du stängt av visning av popup fönster i Windows?

Nej, men jag är nog lite för otålig/snabb för att få upp dom. Vet att de finns men glömmer bort det då jag i regel inte hinner få upp dom.

malare skrev:Det enklaste sättet att sätta namn på skivorna man ska rippa är att klicka på ikonen som ser ut som en CD-skiva till vänster om "brevlådan".
...

Jo, jag har upptäckt och använd mig av funktionen, mycket smidigt !
Den delen av EAC är ganska självförklarande.

malare skrev:Faktum är att detta lilla program innehåller mängder av information och möjligheter som inte syns vid första anblicken. (Jag blev själv ganska förvånad över allt programmet innehåller när jag för några år sedan översatte programmet till svenska) Killen som har gjort programmet är fantastiskt duktig och med tanke på allt arbete som ligger bakom ett sådant program så är det märkligt att han inte tar betalt. Att det fortfarande är en beta ser jag bara som ett tecken på att han fortfarande inte är helt färdig med alla tillägg som han tänkt att programmet ska ha, och att det tar tid beror på hans studier som gör att han inte hinner med uppdateringar.

Mvh. Per Målare

Jag är oerhört imponerad av programmet ! Har inte inte stött på ett program med den funktionsrikedomen och den buggfriheten/kvaliteten på många år (i windowsvärlden vill säga).
Att han sedan har gjort det på fritiden medan han pluggar och ger bort det gratis är ännu mer imponerande !
Det är ju inte bara programmering det handlar om, han måste ju även ha lärt sig och noga undersökt och testat hur bitströmmarna är kodade och hur CD-spelare och mjukvara är kodade. (Han är definitivt intelligent !)

Jag har annars sedan första början haft dåliga erfarenheter av Windowsprogram. Antingen har de saknat elementära funktioner som jag behövt eller också har de haft så mycket buggar att jag inte stått ut med att använda dem i längden. Det har naturligtvis funnits undantag, som jag då förstås behållit.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-15 16:15

Förresten, finns det någon beskrivning hur databas(informationen) fungerar ?
Jag har sett att det finns möjlighet till en "lokal" databas, men skulle vilja veta hur det är kopplat till "online" funktionen som jag använt hittills (freeDB) och även hur det är tänkt att exportering/importering ska funka till/från andra program (tänker format/kompabilitet med andra program och standarder etc.).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-15 16:47

i skrev:Förresten, finns det någon beskrivning hur databas(informationen) fungerar ?
Jag har sett att det finns möjlighet till en "lokal" databas, men skulle vilja veta hur det är kopplat till "online" funktionen som jag använt hittills (freeDB) och även hur det är tänkt att exportering/importering ska funka till/från andra program (tänker format/kompabilitet med andra program och standarder etc.).

Du laddar helt enkelt ner databasen och har den lokalt, sen uppdateras det eftersom. Vad man vinner på detta har jag inte förstått ännu dock :oops: .. En dator utan internet är väl inget man vill använda ;)

Dock vet jag att det finns "mediaspelare" som använder sig av den nerladdade databasen för att identifiera skivor vid uppspelning och ev rippning utan att vara uppkopplad någonstans.

malare

Inläggav malare » 2006-08-15 17:43

i skrev:Förresten, finns det någon beskrivning hur databas(informationen) fungerar ?

Under databasmenyn finns det "Exportera Hela Databasen Till" och sedan några alternativ, bl.a db-text, separerat med semikolon som du sedan kan välja att importera till ditt databasprogram.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-15 18:00

Helt klart en bra funktion att man kan exportera databasen. Jag har t.ex. min databas i PDAn så att jag enkelt kan köpa CD och film utan att fundera på om jag har köpt den aktuella varan redan. Innan jag fick med mig denna har det inträffat både en och två gånger att jag köpt dubletter...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-15 20:54

slarver :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-15 22:56

Kaffekoppen skrev:slarver :)

Jo :oops: tre stycken MIB är ju lite mycket...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-15 23:31

malare skrev:

Under databasmenyn finns det "Exportera Hela Databasen Till" och sedan några alternativ, bl.a db-text, separerat med semikolon som du sedan kan välja att importera till ditt databasprogram.

Mvh. Per Målare

Såpass enkelt. Där ser man. Tack!

Thomas
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-08-18 10:37

i skrev:Hur stänger man av den #%¤& "CD-spelaren" som hela tiden vill vara med o leka när man ska rippa skivor ? :evil:

Såg att du fixat det men om man inte vill stänga av funktionen utan bara gå förbi den ibland så kan man hålla ner shift-knappen när skivan matas in så laddas inte skivans innehåll automatiskt.

Sedan frågade i om namngivning för samlingsskivor eller andra skivor med flera artister. Det finns en liten ruta i huvudfönstret under textfälten för artist och skiva där man kryssar i för Various artists vilket då ger den alternativa namngivningen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-18 14:44

MusicMan skrev:

Såg att du fixat det men om man inte vill stänga av funktionen utan bara gå förbi den ibland så kan man hålla ner shift-knappen när skivan matas in så laddas inte skivans innehåll automatiskt.

Sedan frågade i om namngivning för samlingsskivor eller andra skivor med flera artister. Det finns en liten ruta i huvudfönstret under textfälten för artist och skiva där man kryssar i för Various artists vilket då ger den alternativa namngivningen.

Är tanken då att man använder t ex variabeln %A för "CD- eller spår-artist" ? Måste man själv kryssa i (resp. "kryssa av") "Namngivningsschema med olika artister" varje gång man har en sådan skiva, eller känner EAC själv av det ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-08-21 13:28

i skrev:Är tanken då att man använder t ex variabeln %A för "CD- eller spår-artist" ? Måste man själv kryssa i (resp. "kryssa av") "Namngivningsschema med olika artister" varje gång man har en sådan skiva, eller känner EAC själv av det ?

Jag kommer inte ihåg vilka variabler som ger vad men det står ju där man ställer in det.

Sedan måste man kryssa i och ur rutan manuellt för den alternativa namngivningen men det behöver man ju inte gå in i några menyer eller liknande för att göra så det är rätt smidigt.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-09-06 22:45

Jag lånar den här fina tråden för en närliggande fråga:

I vissa mappar efter en läsning kan jag få filer med namn som "0tmp7374" eller "0tmp82-4)" utan info om spårnummer, artist eller låt. Hur kommer det sig? Har jag fått flugor i trumpeten? Tidigare har det fungerat klanderfritt.. :(
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-06 23:00

molle skrev:Jag lånar den här fina tråden för en närliggande fråga:

I vissa mappar efter en läsning kan jag få filer med namn som "0tmp7374" eller "0tmp82-4)" utan info om spårnummer, artist eller låt. Hur kommer det sig? Har jag fått flugor i trumpeten? Tidigare har det fungerat klanderfritt.. :(

Låter som temporära filer från kodning av mp3/flac som blivit kvarliggande.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-09-07 21:59

Ja, fast min EAC/Lame-kombo uppför sig lite konstigt. Ibland har jag en tempfil förutom de ordinarie spåren. den filen är ju en kopia av något av spåren. Lika ofta saknas det en del spår från ett album som jag rippat, även fast EAC rapporterat att läsningen gick bra.

Är det någon som råkat ut för detta?
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-08 00:33

Hmm. Mystiskt! Låter iofs som om skrivningen har gått fel. "Pillade" du på i mappen?

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-09-08 11:00

Nja, både och. Jag har i några fall lagt till en bild på albumet för den aktuella mappen, men även när jag inte rört mappen har det blivit konstigheter.

Under helgen tänkte jag testköra lite grann. Kanske kan övriga pågående verksamheter störa processen på något sätt? Jag har haft ganska många andra program igång samtidigt, vilket kanske inte är så gynnsamt.
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2006-09-10 03:36

Om man använder flacformat så kan man "normalisera" förlustfritt, Detta har iofs inget med eac att göra så det är lite ot.
Det finns en parameter för flacformatet som heter replaygain som används för att justera nivån enbart vid uppspelning, använder man denna för att utföra nivåjusteringar så påverkas inte musikdatan utan man "ändrar nivån på försteget" för att normalisera. man sätter helt enkelt ett värde i metadatan som talar om vilken peaknivå filen har, kolla under metaflac i dokumentationen för flac http://flac.sourceforge.net/documentation.html#metaflac
Hurvida detta påverkar den absoluta ljudkvaliten? ja det beror ju på en del andra parametrar också! du flyttar ju dacens "arbetsområde", normalt så uppför de sig linjärare ju närmare full utstyrning du kommer, men om det inte rör sig om enormt stora nivåförändringar så bör ju skillnaden vara marginell, hursomhelst om man använder flac och dess metadata så lagras musiksignalen opåverkad av gaininställningen och man kan gå tillbaka och ändra den eller ta bort den om man vill det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi