Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns samband mellan företeelser?

Omröstningen slutade 2003-12-06 11:44

Det finns helt klart ett samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning!
24
49%
Det finns inget samband alls. Tvärtom är musikmänniskor så upptagna av musiken att de inte ägnar sig ens "normalt mycket" åt andra njutningar.
1
2%
Musikälskare är precis lika intressarade av andra sinnesnjutningsgrejjor som övriga populationen.
24
49%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
IngOehman

Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 11:44

Jag har noterat att osannolikt många av mina kunder är mer än normalt intresserade av mat, film och motorcykelkörning! I styrelsen för LTS (där jag ju var ordförande under många år) körde nästan hälften av medlemmarna motorcykel!

Min slutsats är att det beror på att alla dessa saker har en sak gemensamt, nämligen att de stimulerar sinnena, och att alltså musikälskare är inte bara musikvällustningar, utan allmänna dito.

Kan det stämma? Rösta!

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 11:46

Röstar på den första, men tar mig friheten att byta motorcykel mot något fyrhjuligt dito... t.ex. gocart när tillfälle bjuds...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 11:53

Skulle va kul att göra en kvantitativ analys på det, gäller bara att ställa frågorna på ett så smart sätt som möjligt sen får man räkna fram matematiska samband.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 12:05

Sådana här frågeställningar är inte att betrakta som vetenskapliga. Det finns flera skäl till att så är fallet, det viktigaste är väl att det inte är syftet. Jag kommer inte att göra några djupare analyser av det, men tycker att det är kul att se hur folk svarar.

Man skall även minnas att svaren på en sådan här enkät inte säger någonting om faktiska förhållanden, ens för den grupp som svarar, bara om vad de TROR om de faktiska förhållanena.

Jag frågade ju inte vad var och en hade för egen inställning till frågan, utan vad de tror kännetecknar musikälskare som grupp.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-01 12:06

Tror också på ettan. Stämmer nog ganska bra tror jag. Många av de människor jag träffat som varit ointreserade av musik och andra kulturyttringar har även varit tämligen apatiska och ointresserade av det mesta.
Märkligt det där med MC. Har också kört (hur många här kör egentligen?). Tröttnade dock ganska snabbt. En riktig MC går på nitrometan....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 12:07

Nej sa att det skulle vara kul att göra en "riktig" undersökning på det. Kräver ju runt 50 frågor och ca 100 rätt ifyllda respondentsvar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 12:15

Man kan fråga sina motorcykelpolare också, och konstatera att praktiskt taget alla är svårartat drabbade musiklyssnare.

Sen kan man fråga musikälskarpolarna om deras matvanor, och finna att de nästan undantagslöst är gourmeer eller ibland tillåme gourméer + gourmander.

Därefter kan man fråga alla restaurangvänner om vad de har att säga om olika drycker, och finna att alla har uppfattningar om alla sorters drycker! Oavsett om det gäller obskyra whiskydestillerier eller hur varje espressoböna bäst bör malas för den ena eller andra apparaten...

Sen kan man fråga sig hur ofta man träffar olika delar av bekantskapskretsen på teater, och finna att det är just dom som syndar i övriga kategorier som man träffar på teatern.

Om man inte vill bevisa något utan bara bilda sig en egen uppfattning alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-01 13:28

Vågar nog inte rösta. Har dock noterat att de av mina vänner som gillar att spisa skivor även gillar god mat, matlagning, goda drycker(med eller utan alkohol), motorfordon(två eller fyra hjul) samt annat som förgyller tillvaron :lol:

mvh\Morello 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-12-01 13:50

Segling är som musik för mig. Och väl förankrad i en vik njuter jag gärna av god mat och goda drycker. Antog att allt detta ingick i (1) så jag röstade på det alternativet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 14:42

Korrekt. Allt som har med sinnlig upplevelse att göra.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-12-01 15:30

En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-01 15:33

hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Å jag upplever ojludet från de raka Harley-rören som just oljud :x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-12-01 15:37

Morello:
Samma här... Tur att man inte äger en hagelbössa ibland.. 8)
Det gör ju ont i öronen...

Mvh
//Hobbes

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 16:40

Finns det någon övervikt till vad man föredrar när det gäller typen av motorcyklar bland hififolket?

Jag har en fin fördom att om man är med i LTS så gillar man inte HD eftersom dom mäter så dåligt, medan man däremot går igång på snabba sporthojar som mäter finfint.

Kan det stämma?
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 16:44

Alltså, att man föredrar perfektion även där istället för att gå mer på den känsla man får av produkten. Jagmenar, HD är ju en myt också. Och då gör det inget att den läcker lite olja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 17:04

Jag tycker det finns en slint i resonemanget, således att motorcyklars rimliga parallell, liksom mat, dryck mm, är MUSIK och inte hifi-apparater. Vem är intresserad av sådana?

Att utvärdera motorcyklar på annat sätt än musik (man gillar det man gillar) är därför ologiskt. Själv gillar jag min vibrerande enstånka. Bra orr, men inte så mycket effekt egentligen. Bara dryga tjugotusen watt. :o

Vem gillar "kliniskt ren och högpresterande musik"?

Man gillar det man gillar.

Att däremot många medlemmar (men förstås långt ifrån alla) säkert gillar högpresterande hifi-apparter beror nog snarast på att de egentligen inte är intresserarade av apparaterna, utan bara av musiken. Då är det ju rimligt att man vill höra musiken och inte appraternas bidrag därtill. :wink:

Vh, iö

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2003-12-01 17:07

Vad jag har märkt så verkar det vara så att dom flesta "audiofiler" tycker om Wiskey.
Detta är iofs bara positivt eftersom man får många goda råd om olika sorter :)

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 17:18

Hmm, nej, musiken är att man är ute och åker på kurviga vägar med blåsten svepande runt lockarna (om man har lite långt hår, eftersom om man har kort hår så täcks det av hjälmen) eftersom det är upplevelsen. Man använder motorcykeln till att göra det.

Jag tänkte: Vägarna är musiken och MCn är utrustningen. Men jag kan ju tänka fel naturligtvis!

"Fy 17 vilken dålig skiva!" kan man tänka, precis som när man tänker, "Fy 17 vilken tråkig väg!"

Och så kan man fundera vidare, att vissa kanske gillar vägen mellan Gränna och Jönköping för där är det vackert och man kan blåsa på rejält med sin Ninja eller Firebird. (Steely Dan)

Eller så gillar man vägen mellan sommarstugan och stranden för där finns det utmanande hinder att ta sig över med sin Africa Twin. (Jeff Buckley)

Eller så tycker man bättre om Norges fjäll där man kan sitta och beundra utsikten bekvämt i sin Goldwing. (Norah Jones)

Eller så gillar man att släppa lös sin V-Max eller Buell mellan rondellerna vid Åkeshov och Brommaplan. (Prodigy)

Jag vet inte riktigt vart jag ville komma, men kul var det! ;-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-01 17:25

Jag har inte orkat läsa allt här, men jag tror att dom som är roade av att lyssna på musik är roade av upplevelser rent allmänt. Flyning, cykling, motorcyklar, mat eller vad som helst. Man vill upptäcka nytt, se nya saker och höra ny bra musik!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 17:51

Jag skulle vilja säga att det är såhär:

Musiken (som ger upplevelser = komposition + instrument + lokal + tolkning) motsvaras av motorcykel + väg + väglag + väder mm. Allt som bidrar till upplevelsen alltså.

Hifi-anläggningen skall inte bidraga (i varje fall inte om jag får som jag vill) utan bara släppa igenom musiken. Den måste alltså till för att kunna ta del av den inspelade musiken. Därför motsvaras den närmast av bensinen.

På bensinen (som i det stora hela är lika ointressant som hifianläggningen, eftersom man vill att den skall fungera bara) ställer man kravet att prestanda skall vara tillfyllest, men i övrigt intresserar man sig för den, bara när man måste, det vill säga när man behöver tanka t ex.

På samma sätt intresserar man sig för sin hifi-anläggning i princip bara när man tvingas ha med den att göra, det vill säga när man sätter på en ny skiva, eller när man fipplar med några av dess knappar (precis som man slår över bensinkranen till reserv när man måste). Så kanske det är bensinkranen på motorcykeln + tanklocket tillsammans med själva bensinen motsvaras av hifi-anläggningen). :o

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu tror väl folk att man är obstinat när man inte går med på att vägen är musiken och motorcykeln är hifianläggninen, men det finns goda skäl att jag inte köper den uppdelningen. Även om den kan verka materiellt riktigt (fast väg är ju också materia) så brister den i att upplevelsen inte blir ett komplett paket. Först när man låter upplevelsens alla komponenter få plats i samma paket blir det lätt att sortera begreppen.

Att olika människor kan föredra olika motorcyklar är lika rimligt som att man kan föredra olika musik, men att välja hifi-anläggning är känsligare och inte rent subjektivt - för den som bara bryr sig om musiken alltså. Då vill man ha den ursprungstroget återgiven.

Andra kan naturligtvis strunta i ursprungstroheten och se anläggningens bidrag som en del av upplevelsen, vi lever ju i en fri värld. Som tur är. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-01 18:03

Så här tror jag att det är:

Det finns människor som är mer sinnligt njutningslystna än andra människor.

Dessa människor kan njuta av allt möjligt (och gör det!). Musikälskaren såväl som gourmanden, motorcykelisten och BMW-föraren är överrepresentrad i denna grupp.

Den senare gruppen (den mindre sinnligt njutningslystna) befolkas av människor som använder bilen som transportmedel, tycker att det är intressant med stereoapparater och äter mat för att bli mätt.

Hälsn. Michael

Ps. Egentligen tror jag ju inte det förståss...fast kanske ändå :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-01 18:43

Kul tråd! Jag har också funderat över huruvida det finns något samband mellan dessa saker och det verkar ju onekligen som att så är fallet.

Själv kör jag inte MC (men skulle nog vilja, fast det är dyrt och farligt) och är inte heller så förtjust i film. Mat och dryck gillar jag däremot. :wink:

Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-12-01 18:55

Magnuz skrev:Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Husvagnssemester kanske? :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-01 19:09

Magnuz skrev:Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Sex?

//Michael

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-01 19:15

distortion ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 19:20

MichaelG skrev:
Magnuz skrev:Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Sex?

//Michael

Nope, det är inte ointresse... bara att så många tjejer flyr hem så fort de ser en högtalarkon utan galler framför.... :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-01 19:45

Inte om du har rejäl fasplugg på den ! :oops: :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-01 19:49

Rimligtvis så har vi alla olika "njutningsområden" tillsammans med HiFi. Jag tror man kan hitta alla tänkbara kombinationer av områden tillsammans med "HiFi området". Det går nog inte att kategorisera folk med HiFi intresse. Det följer sannolikt en normalfördelning som antagligen grundar sig på utbud, erfarenhet och ekonomiska tillgångar.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-01 20:00

Vad är det jag läser för trams? Verkar som att många tror att hififolk är så mycket duktigare och finare än andra och förstår sig på kultur och njutningar här i livet, till skillnad från den gråa massan. Ett uppifrån-perspektiv som jag inte alls tycker om. Tror inte hififolk skiljer sig från medelsvensson vad gäller smak för "njutningar". Kan skriva under på Callistos analys, men tror att den gäller folkflertalet och inte bara hifi-intresserade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-12-01 20:43

Tror inte riktigt på detta påstående.
Men jag ser en annan liknelse mellan Hifi och t ex motorcyklar.
Inom båda så finns det dom som är mer intresserad av "hårdvaran" än själva "mjukvaran". 8) :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi