Jag skulle vilja säga att det är såhär:
Musiken (som ger upplevelser = komposition + instrument + lokal + tolkning) motsvaras av motorcykel + väg + väglag + väder mm. Allt som bidrar till upplevelsen alltså.
Hifi-anläggningen skall inte bidraga (i varje fall inte om jag får som jag vill) utan bara släppa igenom musiken. Den måste alltså till för att kunna ta del av den inspelade musiken. Därför motsvaras den närmast av bensinen.
På bensinen (som i det stora hela är lika ointressant som hifianläggningen, eftersom man vill att den skall fungera bara) ställer man kravet att prestanda skall vara tillfyllest, men i övrigt intresserar man sig för den, bara när man måste, det vill säga när man behöver tanka t ex.
På samma sätt intresserar man sig för sin hifi-anläggning i princip bara när man tvingas ha med den att göra, det vill säga när man sätter på en ny skiva, eller när man fipplar med några av dess knappar (precis som man slår över bensinkranen till reserv när man måste). Så kanske det är bensinkranen på motorcykeln + tanklocket tillsammans med själva bensinen motsvaras av hifi-anläggningen).
Vh, Ing. Öhman
PS. Nu tror väl folk att man är obstinat när man inte går med på att vägen är musiken och motorcykeln är hifianläggninen, men det finns goda skäl att jag inte köper den uppdelningen. Även om den kan verka materiellt riktigt (fast väg är ju också materia) så brister den i att upplevelsen inte blir ett komplett paket. Först när man låter upplevelsens alla komponenter få plats i samma paket blir det lätt att sortera begreppen.
Att olika människor kan föredra olika motorcyklar är lika rimligt som att man kan föredra olika musik, men att välja hifi-anläggning är känsligare och
inte rent subjektivt - för den som bara bryr sig om musiken alltså. Då vill man ha den ursprungstroget återgiven.
Andra kan naturligtvis strunta i ursprungstroheten och se anläggningens bidrag som en del av upplevelsen, vi lever ju i en fri värld. Som tur är.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).