Hjälp mig med tv inkoppling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Hjälp mig med tv inkoppling

Inläggav Grismannen » 2006-08-26 12:55

Hej på er.

Jag ska hjälpa en polare med att ansluta sin nya platt tv en Samsung LE32 R71b.

Han har en äldre Pioneer VSX-409 surround reciver. (ej digital)

Jag hade tänkt att man kunde koppla den till audio out på TV'n som i sin tur är kopplad till en Samsung digitalbox via en scart men det händer nada inget ljud vad har jag gjort för fel?

Eller hur ska det kopplas för att få ljud via stärkaren?

Vh// M.E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-26 13:02

Har inte digitalboxen audio out? Om inte finns det ju scartkontakter med uttag för rca också... köp en sån och koppla in i stärkaren..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-26 13:15

Har du kopplat på audio out på tv och inte audio in så ska det fungera...kollat volymen på tv?...ställt ingångsväljaren rätt på stärkaren?...då borde det fungera om inget är trasigt.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-26 13:52

Kaffekoppen skrev:Har inte digitalboxen audio out? Om inte finns det ju scartkontakter med uttag för rca också... köp en sån och koppla in i stärkaren..

Den har endast optisk digital ljudutgång. Jävligt kass.

Får kolla med scart grejjen. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-26 13:58

The_Man skrev:Har du kopplat på audio out på tv och inte audio in så ska det fungera...kollat volymen på tv?...ställt ingångsväljaren rätt på stärkaren?...då borde det fungera om inget är trasigt.

På sidan av tv'n sitter AV-IN ingångar som jag har kopplat in stärkaren på.

På baksidan finns AV-OUT, DVI-IN Audio och Component-IN Audio.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-26 14:37

Grismannen skrev:På sidan av tv'n sitter AV-IN ingångar som jag har kopplat in stärkaren på.

Du har allstå kopplat stärkaren till en audio ingång på TV'n? Där har du problemet isåfall, koppla till en audio out på TV'n istället :).

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-26 15:01

CJNE skrev:
Grismannen skrev:På sidan av tv'n sitter AV-IN ingångar som jag har kopplat in stärkaren på.

Du har allstå kopplat stärkaren till en audio ingång på TV'n? Där har du problemet isåfall, koppla till en audio out på TV'n istället :).

Jag har provat alla som finns och blev desperat. :?

Har provat i audio out det första jag gjorde men det fungerade inte heller.
Och någon slags utgåns väljare i tv'ns menysystem hittar jag inte heller tänkte att det skulle kanske finnas nått sånt.

Har det kanske med recivern att göra?
Men det borde det inte ha tycker jag.

Hur som helst så blir jag galen. :twisted:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-26 16:46

kör du in signalen(bild och ljud) via scart som du gör så ska det vara ljud ut på audio out på tv, är det inte det så är det antingen nån kabel som är trasig eller så är tv trasig eller så stärkaren....prova först med en annan stärkare om det låter, prova även byta ingån på stärkaren. sen prova byta kablar...funkar inget av det så är det nog tv det är fel på....scart-komposit fungerar också, då får du ju ut ljudet innan tv.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-26 19:43

The_Man skrev:kör du in signalen(bild och ljud) via scart som du gör så ska det vara ljud ut på audio out på tv, är det inte det så är det antingen nån kabel som är trasig eller så är tv trasig eller så stärkaren....prova först med en annan stärkare om det låter, prova även byta ingån på stärkaren. sen prova byta kablar...funkar inget av det så är det nog tv det är fel på....scart-komposit fungerar också, då får du ju ut ljudet innan tv.

Ingen kommer att tro mig nu men jag VET att jag hade provat att plugga in den på Audio-out och inget hände sen när vi testar igen så tjopp så funkade det.

Jag fattar inget.
Men men nu är det ljud i högtalarna så det är ju bra. :D

Tack för svaren. :)

Återgå till Generellt om hifi