Klass A förstärkare, hur låter dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Klass A förstärkare, hur låter dom?

Inläggav jeppe » 2006-08-26 22:13

Ja, alltså det har ju F/E lyssnats en väldig massa förstärkare under årens lopp och när det gäller just rena klass A förstärkare så vore det klart intressant att höra om dom generellt låter på ett specifikt sätt? eller är det kanske så att de flesta låter olika.

åsikterna är många om hur klass A låter (varmt, detaljerat, mjukt, rör, fantastisk röståtergivning osv). Någon som har koll på hur det ligger till på riktigt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-26 22:25

Det finns ingen genomgående karaktär som jag märkt, som jag tycker jag kan nämna.

Däremot är vissa Klass-AB-konstruktioner rätt "oimponerande" medan andra är bättre och vissa är förträffliga (så goda att de inte gått att höra i F/E-lyssning). Najs när man träffar på de sistnämnda, tycker jag.

Tittar man på de dåliga AB-förstärkarnas vanligaste fel så är de väldigt ovanliga att finna sådana i KlassA-konstruktioner. :P

KlassA är således ingen garanti för goda prestanda, men det garanterar att vissa specifika typer av fel inte uppkommer.

Nackdelarna är att de (Klass-A-burkarna) istället blir:

1. Dyra per watt.

2. Stora/tunga per watt.

3. Varma per watt.

4. Effektsvaga per krona.

De frågor man måste ställa sig är således:

1. Hur mycket effekt behöver jag?

2. Hur mycket värme står jag ut med att alstra i lyssningsrummet?

3. Hur mycket pengar har jag?

4. Hur mycket av dem kan jag tänka mig att bli av med?

5. Hur viktigt är det för mig att göra en ljudkvalitet-vettig affär?

Ställer man sig dessa frågor brukar det vara rätt lätt att ringa in vilka egenskaper hos förstärkaren som man VERKLIGEN värderar.

I de flesta fall tycker jag nog att det räcker man att besvara fråga 1 och 5. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att av de många hundra förstärkare som Jag och/eller LTS testat till dags dato, är det bara några få som inte har kunnat beslås med hörbara förgningar. Det är inte trivialt att konstruera slutsteg...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-08-26 22:53

IngOehman skrev:Nackdelarna är att de (Klass-A-burkarna) istället blir:

1. Dyra per watt.

2. Stora/tunga per watt.

3. Varma per watt.

Men du nämner inga stora ljudmässiga nackdelar här. Så, klass A är OK bara man vill betala vad det kostar?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-27 03:05

Mitt Klass A monster fungerar bra :D
Dock hör jag ingen som helst skillnad mot när jag kör i AB läget... vet inte vad det är som ska vara skillnaden :oops: Så jag kör nästan alltid i AB mest för att temperaturen i huset blir behagligare... inte kul om hela källaren blir som en bastu.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-27 10:03

nl1970 skrev:

1. Dyra per watt.

2. Stora/tunga per watt.

3. Varma per watt.

Men du nämner inga stora ljudmässiga nackdelar här. Så, klass A är OK bara man vill betala vad det kostar?

Jag äger klass A-steg, Vincent SP-991.Har dessutom haft hemma Nelson Pass, Audion Silver Night samt Dynaco MKIII. (Kraftigt moddade och moderniserade) Har planer på att sälja mina Vincentblock just pga värmeutvecklingen.

Visst blir det varmt, oerhört varmt, speciellt sommartid. När jag lyssnar seriöst vill jag inte ha altandörren öppen för att störa grannar. Närmare bastu kommer man knappast utan bastuaggregat! :(

Om jag hör/hört någon ljudförbättrande skillnade till det bättre är mycket tveksamt!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 19:36

nl1970 skrev:

1. Dyra per watt.

2. Stora/tunga per watt.

3. Varma per watt.

Det går det inte att svara på.

Förstärkare kan ju vara hur dåliga som helst - oavsett vilken klass de arbetar i, men "klass A är i sig" är definitivt inget ljudkvalitetsproblem. Principen har inga inbyggda ljudkvalitetssvagheter. Tvärtom är det lättare att få Klass A att fungera perfekt än Klass AB, men klart dyrare per watt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-27 20:15

Gissar att trådskaparen åsyftar slutsteg, men gäller det försteg är klass A ett ganska naturligt val om man bygger diskret. Slutsteg i nämda arebetsklass är ingen vidare idé av anledningar som IÖ redan anfört.

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-27 20:34

Morello skrev:Gissar att trådskaparen åsyftar slutsteg, men gäller det försteg är klass A ett ganska naturligt val om man bygger diskret. Slutsteg i nämda arebetsklass är ingen vidare idé av anledningar som IÖ redan anfört.

8)

Ja, det är slutsteg och integrerade förstärkare jag undrar över.

Tack för svaren. Inga svagheter med konstruktionen i sig, förutom dyrt och varmt alltså. Ok

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-27 20:43

jeppe skrev:Inga svagheter med konstruktionen i sig, förutom dyrt och varmt alltså.

Jodå, en klass-A stärkare är en miljöbomb oxå! Tänk gärna på att allt vi konsumerar ger ekologiska avtryck och en klass-A förstärkare (med dess höga energiförbrukning) borde enligt mitt förmenande vara snudd på kriminellt att sälja... :(

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-28 11:08

Jag har hört talas om klass A-steg, klass AB-steg och om steg som är omkopplingsbara mellan A och AB. Men hur fungerar ett steg som arbetar i klass A upp till c:a 40W och som däröver automatiskt börjar arbeta i klass AB upp till c:a 150 w? Blir det som att både äta kakan och att ha den kvar?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-30 02:00

Tja... Alla klassAB-steg arbetar ju i klass A vid låga effekter. Det är ju liksom definitionen på klassAB.

Sätter man transitionen vid 40 watt är det ofta rätt svårt att få halvorna att samarbeta väl dock* :? , och varmt utav bara helvete blir det dessutom :( , i varje fall om det är ett ordentligt effektstarkt bipolärt slutsteg.

Ett slutsteg som klipper vid 400 W och arbetar i klassA upp till 40 W (RMS) har en tomgångström om SQR(10) A per två kanaler. Det betyder att det drar minst 505,6 W vid tomgång! 8O

Bygger man med CMOS-trissor istället kan man utnyttja trissornas kvadratiska natur och klara sig med en mindre tomgångsförlust, men varmt utan helsike blir det likt förbaskat, och andra svårigheter tillstöter... (Bland annat att man behöver köra en del ström i drivsteget för att klara effekttrissornas ingångskappar.)

Ett optimalt klassAB-steg (bipolärt) på 400 W kan dock klarar sig med en tomgångsförlust om sisådär 40 W. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Så frågan är om det finns något att vinna på att ha transitionen vid 40 watt istället för 0,2 - 1 watt, sisådär, ungefär. :?

Man vill ju helst hitta den mest harmoniska övergångspunkten (sett till trissornas linjäritetsegenskaper), och den är alltid förhållandevis låg, eller också hamnar den vid full uteffekt (och då jäklar blir det varmt! 8O ).

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-30 02:10

om an skulle vilja bygga en liten förstärkare som arbetar i klass a (transistor) på runt 10w per kanal hur mycket effekt förbrukar den då på tomgång? finns det några lämpliga byggsatser att köpa?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-08-30 05:51

Kör inte i stort sett alla rörförstärkare i klass A ??

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-30 08:23

housemicke skrev:om an skulle vilja bygga en liten förstärkare som arbetar i klass a (transistor) på runt 10w per kanal hur mycket effekt förbrukar den då på tomgång? finns det några lämpliga byggsatser att köpa?

Rent teoretiskt ska det gå att få till nästan 50 % effektivitet i ett klass A
steg, men i praktiken brukar nästan aldrig effektiviteten hamna mycket
högre än 20-25 %.

Mitt gamla hembyggda Nelson Pass Zen steg... Det drar
totalt ca. 90 W per kanal (10 W utgångseffekt som max).
Tomgångström ca. 3 A vid 30 V matningsspänning.
180 W strömförbrukning så fort steget är påslaget... Dock blir det aldrig
mer än 70-80 grader varmt vid kylflänsarna, eftersom de är väldigt stora...
Fast det är rätt varmt ändå... Inte bra för trissorna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-30 09:28

IngOehman skrev:Tja... Alla klassAB-steg arbetar ju i klass A vid låga effekter. Det är ju liksom definitionen på klassAB.

Aha! (Alltid lär man sig något nytt... :) )

En annan fråga; Push-pull - vad menas med det?

Hälsn. Michael

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-08-30 09:53

Kör inte i stort sett alla rörförstärkare i klass A ??

Ja alla förförstärkare men inte alla slutsteg. Push-pull innebär att den ena halvvågen går genom det ena slutröret och den andra halvvågen genom det andra slutröret. Här är det viktigt att man får en exakt övergång mellan de två halvorna så att man inte får s.k. crossover dist.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-30 09:57

Nagrania beskriver något ytterst ovanligt, nämligen Klass B. I ett klass AB-steg(rör eller trissa) finns ett visst överlapp, vilket defineras av viloströmmen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-30 10:23

Och som svar på den andra frågan borde det väl vara att de flesta rörslutsteg idag INTE går i Klass A utan i Klass AB (AB1 eller AB2) antar jag? Tidigt i historien var det väl myclet Klass A men då handlade det ju om kanske 1 W uteffekt på en fet stärkare. Vid högre effekter så är det en smula opraktiskt med Klass A även för rör.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-30 10:32

Morello skrev: I ett klass AB-steg(rör eller trissa) finns ett visst överlapp, vilket defineras av viloströmmen.

Eftersom jag inte kan något om sådant här, så skapas det bilder i huvudet på mig. Just nu får jag bilden av att det av viloströmmen definierade överlappet avgör till hur stor del AB-steget arbetar i klass A. Ju högre viloström, desto större överlapp, desto högre effekt i klass A.

Eller cyklar jag ute?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-30 11:04

Det stämmer.

Kan tillägga att verkningsgraden i ett klassA-steg inte är något entydigt definierbart, eftersom den i verkligheten är beroende av insignalen. Den populära 50%-angivelsen gäller endast vid full uteffekt och med sinusvåg.

Kör man istället en fyrkantvåg kan man nå nära 100% verkningsgrad :o , även med KlassA.
Denna höga verkningsgrad gäller oavsett om man tittar på ett klassA, klassAB, klassB eller KlassC-steg!

Med verklig musiksignal hamnar verkningsgraden oerhört mycket lägre, och klassA är väldigt mycket sämre än klassAB därvidlag. I typisk drift med musiksignal är ett klassA-steg inte sällan mer än 10 ggr sämre verkningsgradsmässigt, än ett välbyggt klassAB-steg.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-30 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-30 11:20

IngOehman skrev:Ett slutsteg som klipper vid 400 W och arbetar i klassA upp till 40 W (RMS) har en tomgångström om SQR(10) A per två kanaler. Det betyder att det drar minst 505,6 W vid tomgång! 8O

Låter ungefär som det Pass Labs X350 jag hade innan som drog 600w i tomgång och petade ur sig 350w. 8)

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-30 11:38

Aha, där kom bildbeviset på att du egentligen är ett stort Dynaudio fan Rydberg :o :lol: Och/eller att du läser Hifi-blaskor 8O :lol: :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-31 00:01

MichaelG skrev:En annan fråga; Push-pull - vad menas med det?

Hälsn. Michael

Det betyder att det finns ett aktivt element mellan utgången och plusmatningen, och ett annat mellan utgången och minusmatningen. Konsekvensen av detta är att utgången kan både pusha ut elektroner och pulla in dem! :P

Det är väldigt bra det, eftersom det ger en potentiellt god symmetri!

Om man inte har push-pull så har man single end. Då finns bara antingen förmågan att aktivt (styrbart av insignalen) trycka ut elektroner, eller också förmågan att aktivt dra in elektroner genom förstärkarens utgång.

För att ändå både positiva och negativa signaler skall kunna representeras (musik består ju at en ständigt polaritetsväxlande signal) har single end-förstärkare alltid en extra intern mer eller mindre (varierar beroende på kontruktör om den är fix eller om den slavmoduleras av spänningsskillnaden till den matning den går till) konstant rinnande ström som går åt det "andra hållet".

Om förstärkaren kan trycka ut elektroner så finns det en konstant rinnande elektronström från utgången till - plusmatningen. Därför man förstärkaren skapa både plus- och minusspänning på utgången!*

Det där sista med att elektronströmmen går från utgången till plusmatningen kan säker verka lite märkligt för många, men elektronerna rör sig från minus till plus och inte tvärt om. När man påstår att strömmen går utåt så går den i verkligheten inåt. Så kan det gå när man definierar saker innan man förstått sig på hur de funkar!

(Den verkliga strömmen domineras av negativa laddningar som går från minuspolen till pluspolen, men eftersom man trodde att strömmen var positiva elektriska partiklar (innan man lärde sig ordentligt om atomen) som definierades strömmens riktning åt andra hållet, och så gör vi än idag!)

Vh, iö

- - - - -

*Vill man ha polariteten åt ena håller så ser man till att putta ut en massa elektroner aktivt.

Vill man ha den åt andra puttar man inte ut några elektroner alls utan låter den där ständiga strömmen suga in en massa elektroner från lasten istället.

Vill man slutligen inte ha någon signal alls på utgången, så måste man putta ut prexis så många elektroner som den där konstanta suga ut eletron-strömmen suger. Då blir summan på utgången noll.

Eftersom väldigt många sådana där single end-konstruktioner saknar eller har mycket klen återkoppling, måste de därför även vara AC-kopplade, för de kommer aldrig att ha korrekt mittbalans mellan aktiv och passiv halva.

Ett annat tillkortakommande är att de alltid är assymetriska, det vill säger uppvisar hög andratonsdistorsion. Dels adderas en massa oktavtoner till enkla signaler (vilket kan låta subjektivt bra), dels adderas en massa skillnadsdist till komplexa signaler (vilket låter grumligt). En transient åt positivt håll kommer därtill inte att låta likadans som en negativ transient. :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-31 01:15

Otroligt intressant tråd, tack alla som delar med sig.

Rydberg, pytsan, 45 grader bara, du ska se vad 12 st EL34 gör med värmen :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-31 01:20

Som vanligt pedagogiska och välskrivna inlägg från Ingvar då det gäller tekniska sakfrågor. Underbart att läsa! Nu är detta förstås grundkurs, men det är likväl dessa små guldkorn som gör faktiskt.se riktigt läsvärt. Mer hifi-bildning åt folket!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-31 07:29

Hifi och hifiutbildning... Elementär analog förstärkarteknik skulle jag vilja
påstå :D :wink:

IÖ: Stämmer ju precis det där med effektiviteten med klass A steg som du
säger (iaf med vad jag fått lära mig), fast jag drog till med en kraftig
förenkling (eftersom jag tänkte att fyrkantsvågor är det ju inte så många
som roar sig med att lyssna på). :lol: Tror jag 8O

Förresten ett push pull klass A steg, går det att bygga ett sådant med
endast en trissa egentligen (minns inte riktigt definitionen på ett push
pull steg) som jobbar både med + och - matning?
Eller är just definitionen på push pull att man har en NPN PNP par (om det
är bipolära trissor man använder alltså)?

De slutsteg som är omkopplingsbara mellan klass A och klass AB:
I klass A läge, jobbar då effektransistor paren då så att de leder hela tiden?
Om så är fallet, finns det verkligen någon som helst anledning till att använda
klass A läget alls då?
Förutom om man fryser då...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-31 08:25

IÖ; Tack för svaret! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-31 13:59

Vet någon något om detta och hur det funkar?
Over the years, countless attempts have been made to design
true class A circuits with a reasonable degree of efficiency.
None have been successful.
Until now.
Crystal Sound System (CSS™) is the name of a new and patented
class A transistor amplifier circuit which combines the high linearity
and accurate sound of class A with the high efficiency of class AB.
The circuit is ingeniously simple and brings the sonic performance
of audio amplifiers to a higher level than previously possible, without
sacrificing efficiency or producing excessive heat in the way that
traditional class A designs do.

Bild
Härifrån: [url]http://www.tunerlux.com/files/Insida_f^rdig.pdf[/url]

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-31 18:16

Ja den här tråden blev ju en hit! faktiskt.se är en icke sinande brunn av kunskap. En sån härlig vilja att dela med sig folk har :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-09-01 10:45

jo hade en följdfråga angående rörförstärkare, nåt som ni verkar ha full koll på här. hur billigt kan man komma undan tror ni med en byggsats 2x10w? behöver väl inte va nåra superdupergrejer
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nästa

Återgå till Generellt om hifi