Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Nej. Faktiskt inte med någon typ av vetenskaplig signifikans. Efter att ha musicerat i bra många år vet jag av erfarenhet att jag kan detektera små skillnader men har inget verktyg för att analysera hur små detaljerna är.
Minns en mycket intressant studie av K-E Ståhl (Ace mm) som beskrevs i EV (eller RT - nuvarande Ljud o Bild?). Han kopplade "dåliga" kablar, kondingar, spolar mm i en "hemlig låda" - matchade nivåerna och bjöd in "Guldöronen" till analys. Till slut lyckades en person "pricka in" lådan. Han fann då en diff i matchning på (tror jag) 0,25dB. Efter åtgärd hörde inte någon skillnad längre!
/Jocke
Magnuz skrev:Har inte nivåavvikelsens bandbredd samt placering i frekvens ganska stor betydelse här?
Magnuz skrev:Har inte nivåavvikelsens bandbredd samt placering i frekvens ganska stor betydelse här?
Bill50x skrev:Men jag gissar att i hörselns ytterområden (låg frekvens eller hög, låg nivå eller hög) så är det svårare att detektera nivåskillnader. Likaså en smalbandig skillnad (säg en brant dip mellan 400 och 450 Hz) borde vara tuff att urskilja. Det är säkert skillnad på sinustoner, brus och musikmaterial dessutom.
perstromgren skrev:PS. Jag vägrar att offentligt schavottera med hur uselt jag hörde skillnader när jag provade.DS.
Morello skrev:Tvante,
Pratar du om att hissa/sänka hela registret eller syuftar du på delar av registret. Skillnaden är ganska stor eftersom den senare förändringen påverkar klang.
Svante skrev:
Edit: fast menar du i labben så rör det sig om en enkel nivåändring över hela registret.
Morello skrev:Svante skrev:
Edit: fast menar du i labben så rör det sig om en enkel nivåändring över hela registret.
Vilket torde förklara varför du inte hört dom minsta avvikelserna.
Testa att ändra delar av registret och sen kanske lampsladden ryker?
Max_Headroom skrev:Jag har testat men kan inte svara. Det berorpå hur bred dippen ær och var på tonkurvan.
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Jag har testat men kan inte svara. Det berorpå hur bred dippen ær och var på tonkurvan.
Då ska du svara med det som ger mest hörbarhet, dvs den lägsta hörbara nivåändringen. Om du tex är känsligast för en dip i mellanregistret och kan höra den om den är 0,2 dB så ska du svara 0,2 dB.
Även om du behöver 3 dB ändring vid 10 kHz.
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Max_Headroom skrev:Jag har testat men kan inte svara. Det berorpå hur bred dippen ær och var på tonkurvan.
Då ska du svara med det som ger mest hörbarhet, dvs den lägsta hörbara nivåändringen. Om du tex är känsligast för en dip i mellanregistret och kan höra den om den är 0,2 dB så ska du svara 0,2 dB.
Även om du behöver 3 dB ändring vid 10 kHz.
OK.
SKulle vara intressant att se vad en HiFi-recensent på någon av dom komersiella blaskorna svarar. Vissa av dom har ju en enormt bra hørsel. Eller førsøker åtminstone få læsaren att tro det...
perstromgren skrev:För den som vill prova själv, kan jag rekommendera (*) PC ABX, gratis programvara för att själv göra blind ABX-testning med hjälp av sin dator. På sajten nedan finns programvara och några stimuliexempel, men sådana är enkelt att göra själv, med Svantes och andras programvara.
Olmo skrev:perstromgren skrev:För den som vill prova själv, kan jag rekommendera (*) PC ABX, gratis programvara för att själv göra blind ABX-testning med hjälp av sin dator. På sajten nedan finns programvara och några stimuliexempel, men sådana är enkelt att göra själv, med Svantes och andras programvara.
Jag provade (Linux-versionen av) programmet och ställer mig lite frågande till hur det räknar. När jag fick 10 rätt av 18 beskrev den det som att det var 0,240 chans att få detta resultat av en slump, och när jag fick 4 rätt av 4 sade den att sannolikheten är 0,000 att få det av en slump. Detta är uppenbart fel, så jag antar att man får göra den statistiska analysen själv, men själva ABX-testet var ju ganska smidigt att göra med programmet.
Svante skrev:Jocke skrev:Minns en mycket intressant studie av K-E Ståhl (Ace mm) som beskrevs i EV (eller RT - nuvarande Ljud o Bild?). Han kopplade "dåliga" kablar, kondingar, spolar mm i en "hemlig låda" - matchade nivåerna och bjöd in "Guldöronen" till analys. Till slut lyckades en person "pricka in" lådan. Han fann då en diff i matchning på (tror jag) 0,25dB. Efter åtgärd hörde inte någon skillnad längre!
/Jocke
Det var i en gammal MoLT. 70- eller 80-tal tror jag det var. En FP lyckades detektera 0,08 dB då.
perstromgren skrev:Det låter märkligt, det håller jag med om. Jag har själv inte använt värden som den räknar fram för sannolikhet. Kontakta Arny Krueger (*) och fråga, han normalt mycket lättsam att ha att göra med.
Olmo skrev: Har ändrat i programkoden nu så att det fungerar som det skall. Får se om jag kontaktar Arny om saken.
perstromgren skrev:Svante skrev:Jocke skrev:Minns en mycket intressant studie av K-E Ståhl (Ace mm) som beskrevs i EV (eller RT - nuvarande Ljud o Bild?). Han kopplade "dåliga" kablar, kondingar, spolar mm i en "hemlig låda" - matchade nivåerna och bjöd in "Guldöronen" till analys. Till slut lyckades en person "pricka in" lådan. Han fann då en diff i matchning på (tror jag) 0,25dB. Efter åtgärd hörde inte någon skillnad längre!
/Jocke
Det var i en gammal MoLT. 70- eller 80-tal tror jag det var. En FP lyckades detektera 0,08 dB då.
Den artikeln fick mig att få tillbaka tron på ingenjörskonsten, efter att läst så mycket guldöronstyckande utan grund. Jag skulle gärna läsa artikeln igen, för att se om den fortfarande har kvar sin aktualitet. Någon som vet exakt vilket nummer det var?
perstromgren skrev:Olmo skrev: Har ändrat i programkoden nu så att det fungerar som det skall. Får se om jag kontaktar Arny om saken.
Snyggt! Detta är tjusningen med kombinationen av öppen källkod och programeringskunniga användare!
n3mmr skrev:Om du inte kontaktar Arny, sprid din ändring här, eller lägg upp en korrigerad version på härvarande FTP.
Snälla!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster