Bästa Ormoljan i stan - en uppfinnartråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Bästa Ormoljan i stan - en uppfinnartråd

Inläggav phloam » 2006-08-30 19:41

Varför inte ha en liten kul uppfinnartråd där vi hittar på nya bra ormoljeprylar?

Tänkte att det skulle vara en tävling men orkar inte skapa regler :)

Obs! Extra kul om uppfinnarna inte avslöjar om deras skapelser är seriösa eller inte :twisted:

Let the games begin!

Edit: Försök hålla er till egna uppfinningar så det inte blir för mycket ormspam :)
Senast redigerad av phloam 2006-08-30 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-30 19:45

Hmm, en låda med blå lysdioder att ställa mellan högtalarna, som stimulerar synsinnet så att man bortser från störande visuella intryck. Lådan riktas så att ljuset fokuseras på lyssningsplatsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-30 19:52

Bild

Det finns ju högtalarkablar o signalkablar med s.k aktiv skärm med blå dioder i ändarna. Kommer inte ihåg vad dom heter, med klassas inte det som ormolja??

Men till uppfinningar.

Bygga ett nätfilter med aktivt kol! Det renar ju det mesta och borde ge oss ren ström..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-30 20:10

Bild

Denna lilla pryl hittade jag i en obskyr hifiaffär i Houston när jag var på semester. Den kallas "Crossover distortion killer" och ska monteras mellan effekttransistorerna. Det går alltså åt två till en förstärkare. Enl uppgift jobbar den utan spänning i och med att den utnyttjar de subtranskonduktionella joniska fält, vilka finns överallt i luften. Som bekant kan dessa fält eliminera övergångsdist. Prof Navabe Kwanumo på "Den röda morgonstjärnans universitet" i Pyonyang har som bekant forskat på detta och det är hans studier, vilka finns publicerade i AES: tidskrift nr 3 2006, som ligger till grund för denna produkt.
Jag köpte naturligtvis ett par. Billigt. Bara 999 USD/paret. De sitter nu i en Sonab 3000. Snacka om förbättring. ALLT blir bättre på ALLA sätt!
:lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-30 20:37

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-30 20:52

Jag tror liksom svante på att ha något mellan högtalarna. En halvstor hifi-kristallkula (storlek fotboll?) i valfri färg med någon typ av aktivitet inuti.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-08-30 21:06

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sugen på att provocera?!? Undra om någon kommer att hugga... :lol:

Förresten har du testat eller är du bara sugen? Jag funderar på att snickra ihop lite vittbrus.... Eller två kanske! Har hittat en artikel i Allt om elektronik 1999 som beskriver en enkelkrets för vittbrus!

Svante skrev:Hmm, en låda med blå lysdioder att ställa mellan högtalarna, som stimulerar synsinnet så att man bortser från störande visuella intryck. Lådan riktas så att ljuset fokuseras på lyssningsplatsen.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-30 21:19

Droppa det där på en cigarett och rök den före fonogram-lyssningen. Din Mark-anläggning från hobbex kommer att låta som en Mark Levinson istället.

Edit: Lägger in en liten stämningsbild:
Bild
Senast redigerad av Max_Headroom 2006-08-30 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-30 21:22

Ställ högtalarna på fjädrar så får du mer gung i musiken!! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-30 21:23

LarsR skrev:
Förresten har du testat eller är du bara sugen? Jag funderar på att snickra ihop lite vittbrus.... Eller två kanske! Har hittat en artikel i Allt om elektronik 1999 som beskriver en enkelkrets för vittbrus!

Hmm, vitt brus (hur menar du?), nu fick jag en ide till en cd-skiva med olika ljud-spår, vart och ett med vetenskapligt framtagna specialfrekvenser, som kan användas för att:

- rensa kapacitorer från residualdistortion
- eliminera spår av induktansfluktuationer i kablage
- optimera rörtemperaturer
- rengöra domediskanter från tonfnas

Kom igen nu, fler uppfinningar! Bryt ny mark! To boldly go...!!

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-08-30 21:29

En trådbunden fjärrkontroll som effektivt förhindrar att IR-strålningen ifrån fjärren skall ackumeleras i den IR-mottagande elektroniken och generera ljudförsämrande störningar i den ljudalstrande elektroniken.

Kan köpas i 2, 3 och 5meters längder!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-30 21:36

Pumpa ut all luft ur lyssningsrummet. Släpp därefter ut luft du köpt av mig på flaska. Speciellt utvald HiFi-luft som jag samlat in på lämpliga platser. Lyssnar du på Vivaldi köper du min Itaienska bergsluft, lyssnar du på Grieg köper du min fiskdoftande norska luft, lyssar du på Hip Hop köper du luft jag samlat upp på en transvestitbar i New York osv.

Endast 100kr/litern(frakt, luftflaska och en del övriga avigfter tillkommer)!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-30 21:42

Max_Headroom skrev:Pumpa ut all luft ur lyssningsrummet. Släpp därefter ut luft du köpt av mig på flaska. Speciellt utvald HiFi-luft som jag samlat in på lämpliga platser. Lyssnar du på Vivaldi köper du min Itaienska bergsluft, lyssnar du på Grieg köper du min fiskdoftande norska luft, lyssar du på Hip Hop köper du luft jag samlat upp på en transvestitbar i New York osv.

...Och lyssnar du på Roger Pontare eller Lisa Miscowsci :wink: så doftar det surströmming..
Senast redigerad av Nefilim 2006-08-30 21:51, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-08-30 21:43

Max_Headroom skrev:Pumpa ut all luft ur lyssningsrummet. Släpp därefter ut luft du köpt av mig på flaska. Speciellt utvald HiFi-luft som jag samlat in på lämpliga platser. Lyssnar du på Vivaldi köper du min Itaienska bergsluft, lyssnar du på Grieg köper du min fiskdoftande norska luft, lyssar du på Hip Hop köper du luft jag samlat upp på en transvestitbar i New York osv.

Och blues; Svett, rök, majswhisky och damm! :D Det skulle faktiskt höja upplevelsen! 8)
Mvh
Patrik Berglund

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-08-30 22:06

Jag har en bra ide! Man kan göra en "sten" som ser lite skum ut som ska läggas på hifiutrustningen. Denna sten kan förbättra alltifrån ljudet i anläggningen till prestandan i bilmotorer... nej förresten, det var nog lite FÖR dumt....
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-30 22:14

Kevin_Mitnick skrev:Jag har en bra ide! Man kan göra en "sten" som ser lite skum ut som ska läggas på hifiutrustningen. Denna sten kan förbättra alltifrån ljudet i anläggningen till prestandan i bilmotorer... nej förresten, det var nog lite FÖR dumt....

Ehhh...Shakti..?? :?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-08-30 22:21

Nefilim skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Jag har en bra ide! Man kan göra en "sten" som ser lite skum ut som ska läggas på hifiutrustningen. Denna sten kan förbättra alltifrån ljudet i anläggningen till prestandan i bilmotorer... nej förresten, det var nog lite FÖR dumt....

Ehhh...Shakti..?? :?

:wink:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-08-30 22:25

Jag skämtar inte! :roll: Projektet står på samma sida som "Svantes" idé (tror jag 8) ) relaterar till. Det handlar om att skapa en referens i rummet som gör att man "hör" bättre. En kass liknelse; Någon som har absolut gehör behöver inte en referens ton men om man bara har gehör behöver man en referens för att att kunna orientera sig.. Ta det skrivna med en nypa salt tills att någon kunnigare förklarar det bättre. Det Svante och jag finurar oss runt är två rätt så skilda saker men ändå inte. Eller? - Svante. :wink:

phloam skrev:
LarsR skrev:

Hmm, vitt brus (hur menar du?), nu fick jag en ide till en cd-skiva med olika ljud-spår, vart och ett med vetenskapligt framtagna specialfrekvenser, som kan användas för att:

- rensa kapacitorer från residualdistortion
- eliminera spår av induktansfluktuationer i kablage
- optimera rörtemperaturer
- rengöra domediskanter från tonfnas

Kom igen nu, fler uppfinningar! Bryt ny mark! To boldly go...!!
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-31 10:38

Underbart! Jag ser gärna någon vetenskapligt baserad ljudförbättrande variant också :)

Edit: jag har faktiskt en konservburk med "Havsluft" :D Platt sillburk typ, bild på skummande vågor.... Känns skönt att ha i reserv :)
Senast redigerad av phloam 2006-08-31 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-31 11:01

Herrejestanes, det var inga dåliga partiklar de använde sig av:

Furutech skrev:...diameter is 8 Nm Max...

Hela ÅTTA Newtonmeter stora var de...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-31 12:20

LarsR skrev:Jag skämtar inte! :roll: Projektet står på samma sida som "Svantes" idé (tror jag 8) ) relaterar till. Det handlar om att skapa en referens i rummet som gör att man "hör" bättre. En kass liknelse; Någon som har absolut gehör behöver inte en referens ton men om man bara har gehör behöver man en referens för att att kunna orientera sig.. Ta det skrivna med en nypa salt tills att någon kunnigare förklarar det bättre. Det Svante och jag finurar oss runt är två rätt så skilda saker men ändå inte. Eller? - Svante. :wink:

Jag tror jag förstår lite bättre nu, tackar! En tonreferens och en visuell fokalpunkt... hmm! Man kanske skulle kunna kalla Svantes diodlåda för en... kognitiv absorbent?? :)

Eller vad heter det där systemet som gör att piloter kan landa på hangarfartyg i mörker... "blå lampa... ok, sweetspot" Hitta sweetspot i totalt mörker, briljant! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-31 13:34

UrSv skrev:

Herrejestanes, det var inga dåliga partiklar de använde sig av:

Furutech skrev:...diameter is 8 Nm Max...

Hela ÅTTA Newtonmeter stora var de...

Åtta Newtonmeter STORA? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-31 15:11

Exakt. Trodde du att man använder Newtonmeter när man mäter vikt eller? :lol: :wink:

De är dessutom så små och många partiklarna att det skulle ta nästan ett halvt ljusår att räkna de som ryms i en flaska. Faktiskt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-31 15:24

UrSv skrev:Exakt. Trodde du att man använder Newtonmeter när man mäter vikt eller? :lol: :wink:

De är dessutom så små och många partiklarna att det skulle ta nästan ett halvt ljusår att räkna de som ryms i en flaska. Faktiskt.

Fniss.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-31 15:25

semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-31 15:50

manger skrev:http://www.audiotweaks.com/collection_ascend.htm :wink:

Oj! Från och med nu uppmanas alla som vill delta i tråden att först se till att förslaget inte redan finns bland de 348 förslagen som redan finns i "The Tweaks Collection"! :D
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-31 15:56

Synd att man inte var "pappa" till detta!
:?

Länk

"The Room Animator works purely according to the laws of Physics (the ordered movement of electrons in matter) and depends on the use of natural matter. It contains only naturally-occurring materials.

Whenever we listen to the music from a HiFi system, we need air in our room to transmit the sound. The more evenly arranged is the “sound conductivity” of the air, the better the acoustic behaviour of the room.

In practice this means: increased dynamics, high resolution, more detail and improved spatial definition, a more accurate bass rendition, and a more live feel to the musical rendition. "
Senast redigerad av Nefilim 2006-08-31 15:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-31 15:57

perstromgren skrev:

Oj! Från och med nu uppmanas alla som vill delta i tråden att först se till att förslaget inte redan finns bland de 348 förslagen som redan finns i "The Tweaks Collection"! :D

Spelar ju ingenr roll hur dumma och fåniga förslag folk kommer med, dom finns bergis med på den där listan i alla fall :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-31 16:03

Dynamic skrev:
perstromgren skrev:

Spelar ju ingenr roll hur dumma och fåniga förslag folk kommer med, dom finns bergis med på den där listan i alla fall :)

Säkert! Det är mycket svårt att vara originell när det gäller dumma förslag...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-31 21:17

Som vi visat i en annan tråd så kan man ju helt eliminera "inspelningstiden" för sina diskanter och uppnå en nivå av mjukt och "fettfritt" ljud som inte är möjlig med vanlig traditionell inspelning... :wink:

Billigt och enkelt är det oxå, man brukar helt enkelt vanligt Yes diskmedel (ytterligare förbättrad effekt uppnås genom 2 sprut Ajax antistatic fönsterputs på de två trådarna som leder fram till talspolen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stefan

Nästa

Återgå till Generellt om hifi