En liten erfarenhet av kopieringsskydd...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

En liten erfarenhet av kopieringsskydd...

Inläggav Naqref » 2003-12-03 19:04

Datorn kraschade i helgen och jag tänkte byta bort alla 'vanliga' program jag har och bara använda mer eller mindre öppna/gratis-alternativ däribland EAC eftersom jag har hört att det kan vara bra att ha ibland när man vill kopiera en del saker. :)

Testade det för att kopiera en kopieringsskyddad skiva men det tog en evinnerlig tid så det blev inget test. Då körde jag in mitt gamla program (HP RecordNow) och körde ett test med samma skiva utan att göra några inställningar. Funkade fint! :)

Vad det var för skiva?
P!NK 'Try This'

Kopieringsskydd?
BMG-copycontrol

Nu har jag en kopia jag vågar ha i bilen! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-03 20:09

Någon som inte lyckats koiera en "kopieringsskyddad" skiva?

Jag äger bara en vad jag vet och det funkade fint på i win-on-CD som jag använder. dB-PowerAmp hade inga problem att rippa den till wav eller mp3.

Kopieringsskydd är ett sätt för smarta personer att tjäna pengar på skivbolagen, som är lurade.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2003-12-03 20:14

På många skivor räcker det med att hålla ner "shift" när man laddar skivan... Sedan är det bara att bränna/rippa....

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-12-03 21:30

Janne, ditt tips gäller bl a skivor som det står "copy controlled" på (märke med två cirklar och trekanter i varandra). Testade nyss och det funkar jättebra att hålla nere shift. Blir som en vanlig audio-CD.

Då kan man alltså fortsätta att göra lagliga kopior att ge bort till familj och vänner.

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-12-03 21:49

Jag har ett gäng med kopieringsskyddade skivor, däribland MJ´s nysläpp, Kent Vapen & ammunition, alla gick utmärkt att rippa med EAC.
Tycker att det är en fantastisk programvara som går att tweaka rätt hårt bara man tar sig tid att läsa dokumentationen, jag har bara genomfört ett fåtal av de många tweaks man kan trixa med.
Robert Hjertkvist

Återgå till Generellt om hifi