Grön klass A.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Grön klass A.

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-02 17:16

Hej.
Fick för ett tag sen reda på ett nytt sätt att konstruera klass A-förstärkare utan de klassiska problemen med hög effektförbrukning/värme.
Efter en sökning på nätet visade sig att det var ett Uppsalaföretag som låg bakom tekniken.
Nu har jag fått låna hem en prototyp. Det ska enligt vad jag förstår lämna ca 100 W i klass A i 8 ohm!
Om nån i Stockholmstrakten vill testa denna tingest skulle det vara kul att jämföra den mot andra förstärkare. PM:a gärna om det finns intresse :)

Bild
[url]http://www.tunerlux.com/files/Insida_f^rdig.pdf[/url]

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-02 18:14

Det ser ju extremt billigt ut att bygga själv om inte annat!

Men hur kan det vara Klass A utan värmen? Själva prylen med Klass A är ju att det går för full fräs hela tiden, den måste väl heta något annat? Klass AAB kanske ;)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-09-02 22:37

hur funkar den?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-09-03 01:12

hehe, prototyp var det ja. Ser dock jäkligt ynklig ut mot min :P

Bild

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-03 09:25

Med risk för att desinformera eftersom jag är så okunnig inom elektronik...
Det handlar om en smart förstärkarkoppling som gör att en transistor kan hantera både positiv och negativ del av signal (klass A). Istället för att ett par trissor som går för fullt delar på signalhalvorna.
Bättre förklaring finns i Pdf-filen i länken och i patentet, för den som är kunnig inom elektronik.
Detta har satt myror i huvudet på folk. Och fungerar :) !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-03 12:07

Intressant. Vad står det på lappen som ligger i steget på bild 1?

Vettigt liten låda, sätt i en vipp-brytare på fronten så blir det snyggt också. Är det så få komponeneter så är detta ju perfekt för:

- Självbygge.
- Mina idéer om ett slutsteg som klämmer fram minnst 2x200W (väljudande som klarar, eller "nästan" klarar ett F/E-test) och kostar mindre än 10000SEK till konsument.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-03 13:51

Konstruktören har skrivit lite på diyaudio.com och jag har fått intrycket av att han är hjälpsam om man vill tillämpa tekniken i egna hobbykonstruktioner. Hålet på fronten är säkert till för en strömbrytare.

Närbild på lappen:http://hififorum.knaak.dk/patrikf/ccs1.jpg

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-09-03 14:58

Och hur låter det?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-03 15:49

Konstruktionen är mycket intressant, 2x100 W i 1U! Undrar om effekten räcker för att driva ett par frontar?
Kan man bryggkoppla den?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-03 16:02

Fast lämnar det här ultraplatta slutsteget verkligen nämnd effekt i klass A? Transformator och elektrolyter ser ju rätt små ut. Måste de förstås vara för att passa i den lådan.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-03 16:04

Patrik.
Jag tycker att det är lite svårt att säga hur den låter. Man jämför ju mot något annat. Plus att jag kör aktiv delning och bara har kopplat steget till mid/diskant. Men den låter kanske lite snällare än supremeförstärkaren.

Max.
Du kan kanske göra som jag och ta kontakt med konstruktören. Info står på Tunerlux hemsida. Han är väldigt trevlig. Jag tror inte att det finns några särskilda begränsningar ang hur effektstarka förstärkarna kan göras. Och befintliga förstärkare kan ganska lätt byggas om så att det funkar enligt denna princip.

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2006-09-03 21:59

Tycker att tekniken påminner om den Thule använder sig av i IA252B.

"Thule’s unique “Virtual Class A” circuit regulates the control voltage to the output transistors in such a way that both the positive and the negative output transistors are active at all times. This eliminates the annoying crossover distortion that develops in standard class AB amplifiers, when the positive and negative output transistors constantly switch on and off."
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-04 11:37

Det ser ut som ett klass AB steg med en finurlig koppling för att justera tomgången kontinuerligt.
Lite samma tanke som de steg som har manuell omkopplare mellan klass A och klass AB, fast detta skall ske automatiskt och kontinuerligt.
Jag är dock skeptisk till D1, som inte skall leda i vila men leda vid ordentligt ös. Detta borde leda till övergångsdist, liknande den som uppstår i klass AB med lite för låg bias.
Jag är mycket skeptisk till att denna konstruktion skulle låta bättre än ett välgjort klass AB steg. Om det låter bra vid lyssning så vore förståss ett F/E-test mycket intressant.

Vitsen med konstruktionen är att få samma effektivitet som ett klass AB-steg samt fördelarna med klass A.
Om jag har förstått rätt så skall prototypen ge 2x100W. Trafo och strömdel behöver därför av nödvändighet vara lika kraftfulla som i ett klass AB steg på 2x100W. Med blotta ögat ser det inte ut som så är fallet.
Normal verkningsgrad hos klass AB är ca 65%, så för att få ut 2x100W RMS så behövs 200/0.65=ca 307VA trafo.
Med ögat ser det inte ut som tillräckligt stor trafo.

Finns det någon märkning på trafon som anger effekten?

Användarvisningsbild
TUNERLUX

Från konstruktören

Inläggav TUNERLUX » 2006-09-04 16:00

Jaja, trafon är liten, det står 2x30V 200VA på den. Den är bara en passus i utvecklingen. Numer är det switchat som står på tapeten. Jag har en ölkartong full av brända kretskort och ett ihåligt bankkonto efter att ha lärt mig hur SwPSU fungerar och hur man får dom att fungera för förstärkarbruk. Åtskilliga liter svett och tårar, många nätter parfyrmerade med bränd epoxi. Men det är en härligt ärlig teknik, när man kan den så ger den oerhört mycket tillbaka. Inga fåniga kVA toroider som kräver specialmontering, inga jättebatterier med kondingar för en massa tusingar.
Och resultatet de man vill ha, superren DC, alltid samma spänning, inga hundratals ampere som man aldrig behöver, inget brum ingen onödig vikt.
Ja fördelarna är många, förutom att man får en bas man kan hänga hatten på.

Förstärkarens nedre fungerar som en ren invers av lasten på den negativa halvperioden. Lasten plus den nedre delen fortsätter att dra ca 100mA från den övre transistorn , som även på negativa halvperioden fungerar som emitter följare.

Definitionen av klass A är att signalen går EN väg genom hela förstärkaren vid alla signaler, detta är uppfyllt, således är den klass A.

Dioden utgör ett olinjärt motstånd som utgångströmmen mäts över.
Om det inte var olinjärt skulle det ryka en massa effekt där. Olinjäriteten är av samma art som Vbe beroendet av strömmen, således något vi är vana vid att hantera.

Andreas Wahlberg

Användarvisningsbild
TUNERLUX

Inläggav TUNERLUX » 2006-09-04 16:09

För övrigt, angående effekten på en trafo.

#1 Märkningen på en trafo avser maximala effekten under en längre tid, timmar.
#2 En trafo kan lämna flera gånger maximal ström under kortare perioder.

#3 Flödet i kärnan är OBEROENDE av uteffekten. Den beror bara av spänningen på primären.

#4 Det enda som begränsar effekten hos en trafo är lindningarnas värmeutveckling, och inget annat.

#5 Toroider är mycket bra på att tåla stora övereffekter utan att ta skada.
Tack vare att de använder mindre (kortare) tråd än motsv EItrafo får de lägre resistanser i primär och sekundär.

#6 Musik har en medeleffekt på ca 10% av maxeffekten som behövs för att inte slutsteget ska klippa. De flesta trafosar i slutsteg lever ett behagligt liv i nära nog sysslolöshet.

Andreas Wahlberg

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Re: Från konstruktören

Inläggav Jax » 2006-09-04 16:29

TUNERLUX skrev:Definitionen av klass A är att signalen går EN väg genom hela förstärkaren vid alla signaler, detta är uppfyllt, således är den klass A.

Den definitionen var helt ny för mig 8O

Det går ju utmärkt att köra klass A push-pull, t.ex. genom bryggning eller 2 element i mottakt. Likaså går det utmärkt att köra klass C med en enda transistor.

Klass A för mig är ett förstärkande element som leder 360 grader av cykeln vilket din uppfinning verkar göra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-04 16:59

TUNERLUX skrev:För övrigt, angående effekten på en trafo.

Håller med om att transformatorer hos slutsteg brukar vara överdimensionerade, för oftast spelar man ju inte sinusignaler eller andra signaler med hög medeleffekt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-16 12:44

Är det ingen i stockholmsområdet(som har passivt delade högtalare) som skulle vilja prova förstärkaren :cry: :wink: ?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-16 14:47

Bor tyvärr i Malmö men... Vad är det tänkt att det ska utvecklas till? Ett färdigt slutsteg till försäljning? En byggsats? Ett DIY projekt? 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-16 15:35

patrikf skrev:Är det ingen i stockholmsområdet(som har passivt delade högtalare) som skulle vilja prova förstärkaren :cry: :wink: ?

jag har iofs en hyfsad anläggning och ett bra slutsteg (208) att testa mot men dessvärre finns inte tiden till nåt sånt just för tillfället

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-16 23:10

manger skrev:Bor tyvärr i Malmö men... Vad är det tänkt att det ska utvecklas till? Ett färdigt slutsteg till försäljning? En byggsats? Ett DIY projekt? 8O

Det finns redan färdiga slutsteg och integrerade förstärkare att köpa, men jag(och förhoppningsvis nån annan) skulle tycka att det vore kul att prova steget jag har till låns. Jag har det inkopplat hemma men tycker att det är svårt att avgöra hur det låter egentligen eftersom jag kör aktivt delat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-16 23:48

TUNERLUX skrev:För övrigt, angående effekten på en trafo.

#1 Märkningen på en trafo avser maximala effekten under en längre tid, timmar.

#2 En trafo kan lämna flera gånger maximal ström under kortare perioder.

#3 Flödet i kärnan är OBEROENDE av uteffekten. Den beror bara av spänningen på primären.

Korrekt så långt...

TUNERLUX skrev:#4 Det enda som begränsar effekten hos en trafo är lindningarnas värmeutveckling, och inget annat.

Mööööp! Fel.

Vore det som du säger skulle en trafo kortvarigt kunna släppa igenom obegränsat med effekt. Värme-
utvecklingen är dock långt ifrån den enda begränsande faktorn.

De finns en synnerligen signifikant begränsande annan faktor och det är serieresistansen i lindningarna.
Man kan aldrig föra över mera effekt än:

Pmax = halva tomgångsspänningen i kvadrat delat med (sekundärlindningens resistans plus
primärlindningens resistans multiplicerat med omsättningen i kvadrat), nämligen.

Ohms lag gäller, se'. :o

Tänk efter och håll med! 8) :wink:

TUNERLUX skrev:#5 Toroider är mycket bra på att tåla stora övereffekter utan att ta skada.
Tack vare att de använder mindre (kortare) tråd än motsv EItrafo får de lägre resistanser i primär och sekundär.

#6 Musik har en medeleffekt på ca 10% av maxeffekten som behövs för att inte slutsteget ska klippa. De flesta trafosar i slutsteg lever ett behagligt liv i nära nog sysslolöshet.

Absolut. Inte bara sant, utan kloka ord dessutom!

TUNERLUX skrev:Definitionen av klass A är att signalen går EN väg genom hela förstärkaren vid alla signaler, detta är uppfyllt, således är den klass A.

Andreas Wahlberg

Njae... Den definition som jag känner, säger att en KlassA-förstärkare kännetecknas av att de aktiva
elementen arbetar med (moduleras av) signalen under hela cykeln upp till den effektnvå där förstärkaren
inte arbetar i klass A längre. :wink:

Med den definitionen gäller KlassA lika lite när en trissa stryps, som när dess ICE "klipper" (det vill
säga antar ett konstant värde, lågt eller högt).

Non-switching och KlassA är skilda ting skulle jag vilja påstå.
(Båda kan dock, liksom vanlig KlassAB-teknik,
erbjuda alldeles utmärkta förstärkarkonstruktioner! :P )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-17 00:32

patrikf skrev:Det finns redan färdiga slutsteg och integrerade förstärkare att köpa...

Tunerlux's hemsida ger inte mycket information...
Var köper man och till vilka priser?
semper simplicissima solutio

Återgå till Generellt om hifi