HiFi depression pågår.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

HiFi depression pågår.....

Inläggav Callisto » 2006-09-04 14:49

Flyttade nu i somras och hifi:n placerades i mycket trevlig gillestuga i källaren. Förväntningarna var givetvis att det skulle låta hyfsat bra från början men ack ack.....det är illa! Förvisso har jag inte hunnit göra något åt akustiken än (haft en del andra projekt att hålla på med) men man vill ändå uppnå en viss grundnivå, om ni förstår vad jag menar.
Tyvärr tar det nog lite tid innan ljudet kommer upp i samma nivå som det var i min förra bostad :( .
Jag mottager gärna era tips på akustiska åtgärder och idéer.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-04 14:55

Som sagt, börja med en trevlig heltäckningsmatta. T.ex. denna matta från danska egecarpet
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-09-05 10:34

Tack Rydberg, har du några ungefärliga prisuppgifter.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-09-05 10:40

Slå 070-523 32 32 berätta ditt namn samt att du har problem med välljudet. :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-05 11:08

Callisto skrev:Tack Rydberg, har du några ungefärliga prisuppgifter.
Ligger på ca 500kr/m2, mattan är ca 18,4 mm tjock (10,4mm lugg). Vad jag förstår går den att beställa via Beijers till bra pris

Wolfie skrev:Eftersom jag ska lägga in just Symphony mattan i mitt lyssningsrum så
rotade jag förstås runt på lite priser.

Härikring fick jag klart bäst pris hos Beijer.

Avkap (4 meters bredd) kostar den 465 kr/m2
Konfektion (måttanpassade bitar) 535 kr/m2

Då är INTE inläggning medräknad i priset, utan endast just mattan.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-05 15:12

Funkar inte en billigare matta ungefär lika bra?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-05 15:19

Hetsporren skrev:Funkar inte en billigare matta ungefär lika bra?
Det är tjockleken som är viktig och jag vet inte om det finns så mycket billiga mattor som är 17mm eller därutöver.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 15:21

Vilken matta som helst, ehuru tunnare än Symphony, är nog bättre än inget alls på golvet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-05 15:22

Rydberg skrev:
Det är tjockleken som är viktig och jag vet inte om det finns så mycket billiga mattor som är 17mm eller därutöver.

Är det? Jag trodde det var täckningen av hela golvet som var det viktigaste och därefter tjockleken på det som täcker...

Edit: Almen skrev samtidigt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-05 15:29

Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:

Är det? Jag trodde det var täckningen av hela golvet som var det viktigaste och därefter tjockleken på det som täcker...
Om man nu tar steget att lägga en heltäckningsmatta så ska man väl lägga in en som är så bra som möjligt? Vart vill du komma egentligen? :roll:

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-09-05 16:03

Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:

Om man nu tar steget att lägga en heltäckningsmatta så ska man väl lägga in en som är så bra som möjligt? Vart vill du komma egentligen? :roll:

Att det är möjligt att förbättra de rumsakustiska egenskaperna även om man inte har råd med 500kr/m^2 kanske?
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-05 16:14

razor skrev:
Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:

Att det är möjligt att förbättra de rumsakustiska egenskaperna även om man inte har råd med 500kr/m^2 kanske?
Men jag har ju inte skrivit någonting om någon avvägning mellan tjocklek och att täcka hela golvet! 8O Tjockleken är viktig skrev jag, det är väl underförstått att man ska täcka hela golvet då vi talar om heltäckningsmattor :o

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-05 16:17

Mja...

Det är inte tjockleken som sådan utan det faktum att mattan bör vara långtrådig, det man vill få till är så mycket matrial som möjligt. Dvs långa trådar före kortklippt om man så vill. Sedan om man har 2 eller 7 mm gummi under är nog mera en komfortfråga.

En sak värt att notera: Det är synnerligen vanligt med heltäckningsmatta i USA ;)
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-05 16:44

Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:

Jag vill komma till att det borde räcka (långt) med en billigare heltäckningsmatta...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-05 16:48

En långtrådig matta blir väl per automatik också en tjock matta? :-) En ökning från 2 till 7 millimeter porös gummibotten är heller inte att förakta, eftersom ljudets gånglängd i materialet ökar 3,5 ggr, alltså från 4 till 14 mm.

För att svara på Hetsporrens fråga så har jag vistats i åtminstone ett synnerligen gott ljudrum med kortluggig heltäckningsmatta och kan intyga dess fördelar framför ett kalt golv. Underlaget spelar också roll - mjukt golvspån är att föredra framför stenhård parkett till exempel.

I marginalen kan noteras att städningen underlättas avsevärt med korthårig matta jämfört med en tjock matta - dammsugarmunstycket har en förmåga att nästan helt fastna när man för det mot trådriktningen på den tjocka Silence-mattan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-09-05 17:00, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-05 16:49

Hur är det med saker på/längs väggarna då? Är det problem i basen? Gillestugor brukar ju ha betongväggar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-05 16:56

Men gillestugor brukar väl å andra sidan vara mysigt panelbeklädda samt från början heltäckningsmattebelagda? :-)

Heltäckningsmattan adresserar förstås inte problem i basen. Där får man ta till andra tricks, till att börja med möbleringsmässiga. I rum med betongväggar gör man ofta bäst i att möblera på längden, så att lyssningspositionen inte kommer för nära bakväggen, dvs i ljudvågens tryckmaxima. När man möblerar på längden blir inte den stående vågen i breddled något stort problem eftersom man hamnar nära eller i mitten av rummet. Samma sak gäller höjddimensionen, där ju öronen hamnar ca 1 meter över golv med normal sitthöjd. Därmed inte sagt att det kan bli aktuellt med åtgärder i basen ändå. Hela min bakvägg består t ex av en stor spaltabsorbent som släpper igenom lågfrekventa ljud till rummet bakom.

Mvh Pekka, med numera välljudande betongbunker
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-05 17:28

PekkaJohansson skrev: I marginalen kan noteras att städningen underlättas avsevärt med korthårig matta jämfört med en tjock matta -

Kan man inte tänka sig både korthårig och tjock på samma gång? Jag tänker att man kanske kan lägga något under den korthåriga mattan, sådant man lägger under parkett för stegljudsdämpning t.ex. eller nån billig nålfilt underst. Vet förstås inte om totalpriset blir lägre då .... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-05 17:45

Hur är det med tätheten på matthåren och själva tjockleken på håren? Jag har en matta där håren sitter tätare än symphony, är det bättre eller sämre tro???

Återgå till Generellt om hifi