Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Svante skrev:"Sound" är ett engelskt ord som betyder "ljud".
Nähä! Det betyder sund eller i välbefinnande.
UrSv skrev:Svante skrev:"Sound" är ett engelskt ord som betyder "ljud".
Nähä! Det betyder sund eller i välbefinnande.
UrSv skrev:Mitt ironiska skämt om ords betydelse till Svante funkade illa.
UrSv skrev:Mitt ironiska skämt om ords betydelse till Svante funkade illa.
Svante skrev:UrSv skrev:Mitt ironiska skämt om ords betydelse till Svante funkade illa.
Mitt ironiska skämt om sounds betydelse likaså...![]()
Fasen att det är så svårt att hitta en svensk stavning till "sound", då skulle jag nog tycka bättre om att ordet används blandat med svenska.
Saond ser ju inte klokt ut...
BACH skrev:Mejl och webb och liknande missfosterstavningar avskyr jag,då är det väl bättre att använda ett svenskt ord i stället.
BACH skrev:Varför ta ett engelskt ord och stava fel?
xcisum skrev:Någon som vill utveckla ?
Har en Hifiapparat ett sound ?
Går det att skapa sound genom att skruva på apparater ?
Går det att sabba ett sound genom att skruva ?
screen skrev:Ok, så vad heter en webbsajt på svenska, då?
Tja, va säjs om "nätsida" då?![]()
Mvh Björn//
guldfisk skrev:(Ljud-)karaktär?
Svante skrev:BACH skrev:Mejl och webb och liknande missfosterstavningar avskyr jag,då är det väl bättre att använda ett svenskt ord i stället.
Ok, så vad heter en webbsajt på svenska, då?BACH skrev:Varför ta ett engelskt ord och stava fel?
För att ordet håller på att bli en del av svenskan, och det kan man inte förbjuda. Då är det bättre att försvenska det så att våra svenska språkregler funkar på det.
Går du på restaurant? Känner du nån nerd? Brukar du tapea upp lappar? Portemonnaie? Parapluie? Fauteuil?
Det finns förstås motexempel, jag har ett garage, inte ett garasch, men det är på sitt sätt problematiskt.
Och jos är som sagt helfint...
IÖ skrev:Soundet är det som är lika oavsett vilken anläggning man spelar fonogrammet i. En viktig del av produktionen som inkorporerar både mixning, reverb och val av ljud på produktionen, men ingenting som har någonting med ljudkvalitet att göra.
IngOehman skrev:Däremot är det hart när omöjligt att uttala sig om ljudkvaliteten på ett fonogram när man spelar det i undermåliga anläggningar.
Går det att skapa sound genom att skruva på apparater? Javisst! Kolla in en studio, eller en EQ.
Går det att sanbba ett sound genom att skruva? Ja, mer troligt är ju att man sabbar än tvärtom...
xcisum skrev:Max_Headroom skrevGår det att skapa sound genom att skruva på apparater? Javisst! Kolla in en studio, eller en EQ.
Går det att sanbba ett sound genom att skruva? Ja, mer troligt är ju att man sabbar än tvärtom...
Frank Sinatra har ju ett röstsound och det ska nog till en hel del skruvandes i apparater för att man inte ska höra att det är just frank som sjunger.
Att ta en annan sångare och försöka skruva fram "frank Sinatra soundet" är det väl ingen som har lyckats med än.
IngOehman skrev:
Man kan ju spela ett fonogram i precis vilken anläggning som helt - och ändå alltid avgöra om man gillar soundet på fonogrammet! Soundet handlar om det man uppfattar som "hur själva musiken låter" (därborta i tiden och rummet, där de spelade). Det inkluderar även alla musikaliska nyanser, alltså även hur folk spelar.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster