Vad är sound för nått ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xcisum

Vad är sound för nått ?

Inläggav xcisum » 2006-09-05 00:09

Någon som vill utveckla ?
Har en Hifiapparat ett sound ?
Går det att skapa sound genom att skruva på apparater ?
Går det att sabba ett sound genom att skruva ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-05 01:11

I musik-världen:

Soundet är det som är lika oavsett vilken anläggning man spelar fonogrammet i. En viktig del av produktionen som inkorporerar både mixning, reverb och val av ljud på produktionen, men ingenting som har någonting med ljudkvalitet att göra.

Det inser man lätt om man kontemplerar att; ljudkvaliteten på ett fonogram/en låt, kan man bara avgöra i en välkänd och helst välljudande återginingsapparatur. Soundet på låten kan man med lätthet avgöra i vilken anläggning som helt dock. :P

Myten att "man får offra ljudkvaliteten för att få rätt sound" är en av de största välljudsproblemen i branschen. Okunniga ljudtekniker tror på allvar på detta trams.

I HiFi-världen:

Soundet är den ljudkaraktär med vilken anläggningen färgar fonogrammen. Ordet används primärt av dem som inte ser anläggningen som en återgivningsapparatur - utan som en "ljudskapare".

I den objektiva världen är alla sound färgningar, men i den subjektiva är det självklart att man skiljer på fula och snygga sound.

I HiFi-världens subjektiva irrgångar ( :wink: ) är sound alltså en ljudkvalitetsparameter, medan de av hifi-människor som även snappar de lite objektivare dimensionerna nog delar musikvärldens inställning; att sound är en egenskap hos själva produktionen som skiljer sig från just ljudkvaliteten. :o

Det som subjektivister kallar sound kallar alltså en person som är återgivningsorienterad för "färgning".

Renläriga objektivister gissar jag avstår från begreppet sound helt å hållet, eftersom det kräver att subjektivit ställningstagande, eller kanske de helt enkelt tycker att sound betyder ljud bara. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-19 17:22, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 14:27

"Sound" är ett engelskt ord som betyder "ljud".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-05 15:22

Svante skrev:"Sound" är ett engelskt ord som betyder "ljud".

Nähä! Det betyder sund eller i välbefinnande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 15:27

UrSv skrev:

Nähä, det är ett intransitivt verb som betyder "låta, klinga". Finns ännu fler, duh...

För mig är det synonymt med hur ett instrument eller en inspelning låter. Soundet på trummorna, soundet på gitarren i bryggan, soundet på elpianot, allt det är saker som i första hand åtgärdas medelst rattar och reglage.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 15:57

UrSv skrev:

Ni har rätt bägge två.

Men jag tycker att Ingvar redan givit ett utmärkt svar, som dessutom var mycket användbart. Det finns inte mycket att tillägga.

Vill ni bråka om betydelsen föreslår jag att ni slår upp varsin ordbok och börjar, så har ni att göra en stund. Ordet upptar en hel spalt i min Oxford.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-05 16:40

Ett praktiskt exempel kanske? :)

"Marantz-soundet" = hur tidiga Marantzprylar låter, dvs. "som marsipan, mjukt, sött" (minns ej riktigt, någon kan säkert definiera bättre).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-05 16:53

Mitt ironiska skämt om ords betydelse till Svante funkade illa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 16:54

UrSv skrev:Mitt ironiska skämt om ords betydelse till Svante funkade illa.

F'låt att jag högg, det var inte min mening att verka så dumdryg...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 16:55

Min dumdryghet var helt och hållet avsiktlig. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 17:31

Mitt ironiska skämt om sounds betydelse likaså... :lol:

Fasen att det är så svårt att hitta en svensk stavning till "sound", då skulle jag nog tycka bättre om att ordet används blandat med svenska.

Saond ser ju inte klokt ut...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-05 18:32

Svante skrev:

Mitt ironiska skämt om sounds betydelse likaså... :lol:

Ibland tycker folk saker är roliga utan att dom säger någonting.

Jag till exempel. :wink:

Fasen att det är så svårt att hitta en svensk stavning till "sound", då skulle jag nog tycka bättre om att ordet används blandat med svenska.

Saond ser ju inte klokt ut...

Det har du rätt i, det ser inte riktigt klokt ut, jag tycker det är väldigt bra att du inte har någon "Svensk" stavning! :P

Mejl och webb och liknande missfosterstavningar avskyr jag, :? då är det väl bättre att använda ett svenskt ord i stället.

Varför ta ett engelskt ord och stava fel?

Vh :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 19:31

BACH skrev:Mejl och webb och liknande missfosterstavningar avskyr jag, :? då är det väl bättre att använda ett svenskt ord i stället.

Ok, så vad heter en webbsajt på svenska, då?

BACH skrev:Varför ta ett engelskt ord och stava fel?

För att ordet håller på att bli en del av svenskan, och det kan man inte förbjuda. Då är det bättre att försvenska det så att våra svenska språkregler funkar på det.

Går du på restaurant? Känner du nån nerd? Brukar du tapea upp lappar? Portemonnaie? Parapluie? Fauteuil?

Det finns förstås motexempel, jag har ett garage, inte ett garasch, men det är på sitt sätt problematiskt.

Och jos är som sagt helfint... :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-05 20:00

Tja, va säjs om "nätsida" då? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Vad är sound för nått ?

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-05 20:46

xcisum skrev:Någon som vill utveckla ?
Har en Hifiapparat ett sound ?
Går det att skapa sound genom att skruva på apparater ?
Går det att sabba ett sound genom att skruva ?

En HiFi-apparat kan per deffention inte ha ett sound. En sann HiFi-apparat saknar egen ljudkarraktär.

Går det att skapa sound genom att skruva på apparater? Javisst! Kolla in en studio, eller en EQ.

Går det att sanbba ett sound genom att skruva? Ja, mer troligt är ju att man sabbar än tvärtom...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 20:51

screen skrev:

Tja, va säjs om "nätsida" då? :wink:

Mvh Björn//

Och hur många fattar vad du menar då, direkt?

Oj är jag OT nu igen, f'låt.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-09-05 21:04

(Ljud-)karaktär?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 21:13

guldfisk skrev:(Ljud-)karaktär?

Ja, det är en bra översättning, men det finns ändå en skillnad mellan ABBA-soundet och ABBAs ljudkaraktär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 21:35

Svante skrev:
BACH skrev:Mejl och webb och liknande missfosterstavningar avskyr jag, :? då är det väl bättre att använda ett svenskt ord i stället.

BACH skrev:Varför ta ett engelskt ord och stava fel?

För att ordet håller på att bli en del av svenskan, och det kan man inte förbjuda. Då är det bättre att försvenska det så att våra svenska språkregler funkar på det.

Går du på restaurant? Känner du nån nerd? Brukar du tapea upp lappar? Portemonnaie? Parapluie? Fauteuil?

Det finns förstås motexempel, jag har ett garage, inte ett garasch, men det är på sitt sätt problematiskt.

Och jos är som sagt helfint... :wink:

Bra sagt! Du har min sympati, Svante. Slagsmål med kvarnar, det är vad det är.

Det heter webbplats, f.ö. Men sajt är helt OK, enligt min mening.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-05 21:53

Alltså, jag brukar inte vara den som har något emot OT, men vad är detta? VM? Frågan var ju dessutom intressant, så tillbaka till den:

IÖ skrev:Soundet är det som är lika oavsett vilken anläggning man spelar fonogrammet i. En viktig del av produktionen som inkorporerar både mixning, reverb och val av ljud på produktionen, men ingenting som har någonting med ljudkvalitet att göra.

Jag ställer mig lite tveksam till denna definition. Kan verkligen något alltid vara lika oavsett uppspelningsanläggning? Om man tar mixningen som exempel kan den ju upplevas ganska olika beroende på avspelningsanläggningens egenskaper. Eller har jag missförstått?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-05 23:45

Jag håller inte med dig.

Mixningen är definitivt en del av soundet, och den låter likadan ialla anläggningar! I riktigt dåliga anläggningar kan det vara svårare att höra mixningen. Det samma gäller om man spelar svagare, går ut i köket eller pratar samtidigt som man lyssnar - men mixen låter inte annorlunda! :o

Tycker rent av att den där definitionen jag kom med är helt fundamental för ordet sound (musikbetydelsen alltså).

Man kan ju spela ett fonogram i precis vilken anläggning som helt - och ändå alltid avgöra om man gillar soundet på fonogrammet! Soundet handlar om det man uppfattar som "hur själva musiken låter" (därborta i tiden och rummet, där de spelade). Det inkluderar även alla musikaliska nyanser, alltså även hur folk spelar. :P

Däremot är det hart när omöjligt att uttala sig om ljudkvaliteten på ett fonogram när man spelar det i undermåliga anläggningar. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-06 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 23:52

IngOehman skrev:Däremot är det hart när omöjligt att uttala sig om ljudkvaliteten på ett fonogram när man spelar det i undermåliga anläggningar.

Ja, det där är en intressant fråga. På sätt och vis håller jag med dig, det finns saker i fina inspelningar som bara hörs i en bra anläggning, men samtidigt så finns det saker som hörs i nästan vilken anläggning som helst. Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är dock. Till första kategorin hör rumsinformation och "scenbygge", tror jag.

Sen tycker jag ibland att dåliga inspelningar kan vara njutbara i dåliga anläggningar, men att de blir pinsamt avslöjade i bra anläggningar. Så vissa saker lyssnar jag hellre på i mp3-spelaren än i stereon.

Användarvisningsbild
xcisum

Inläggav xcisum » 2006-09-06 00:10

Max_Headroom skrev

Går det att skapa sound genom att skruva på apparater? Javisst! Kolla in en studio, eller en EQ.

Går det att sanbba ett sound genom att skruva? Ja, mer troligt är ju att man sabbar än tvärtom...

Frank Sinatra har ju ett röstsound och det ska nog till en hel del skruvandes i apparater för att man inte ska höra att det är just frank som sjunger.
Att ta en annan sångare och försöka skruva fram "frank Sinatra soundet" är det väl ingen som har lyckats med än.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-06 01:00

Jag skall inte OT-sabba den här tråden, jag vill bara säga till Svante och Per att jag inte har någonting alls emot att man använder engelska ord.

Engelska ord alltså, inte svengelska ord. :wink:

Svante skrev:Och jos är som sagt helfint... :wink:

:D

Näääee, fult! 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-06 15:36

xcisum skrev:Max_Headroom skrev

Frank Sinatra har ju ett röstsound och det ska nog till en hel del skruvandes i apparater för att man inte ska höra att det är just frank som sjunger.
Att ta en annan sångare och försöka skruva fram "frank Sinatra soundet" är det väl ingen som har lyckats med än.

Exakt!

Rattar man på en EQ ändrar man klangen, och därmed potentiellt ljudkvaliteten, men inte soundet! (Lika lite som olika högtalare, olika rum eller olika tonkontrollvridningar gör det.)

Dock kan man påverka soundet med eq - under produktionen! Exempelvis genom att eq:a olika ljud olika. Då blir nämligen eq-processningen en del av mixningen, och det är definitivt en del av soundet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-06 16:13

IngOehman skrev:
Man kan ju spela ett fonogram i precis vilken anläggning som helt - och ändå alltid avgöra om man gillar soundet på fonogrammet! Soundet handlar om det man uppfattar som "hur själva musiken låter" (därborta i tiden och rummet, där de spelade). Det inkluderar även alla musikaliska nyanser, alltså även hur folk spelar. :P

Håller med, jag känner själv att när jag använder ordet "sound" så är det nog i första hand med betydelsen "hur någon grupp har valt att låta" (jämförbart med "look" m.a.p. klädstil) - och kanske mer i överförd betydelse när det gäller ljudåtergivning eller annat.

Undrar i vilket sammanhang man för allra första gången pratade om ett "Sound"?!

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-09-18 00:48

I min värld är "sound" den karaktär en grupp eller enskild musiker väljer på sin musik, tex genom instrumentering, spelstil, sångstil, röst.

Analogin med "look" är bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-19 17:02

Exakt!

Mycket klokt talat!

En pop-grupp som ställer upp och låter sig fotograferas gör att man genom att titta på fotografiet kan bilda sig en uppfattning om deras look.

Om man en dag råkar titta på TV, och de råkar visa den där bilden på pop-gruppen, så kan man fortfarande se deras look, men det är avsevärt mycket svårare att avgöra bildkvaliteten på fotografiet, på grund av det bildförsunkande TV-systemets brister.

Look och Bildkvalitet förhåller sig till varandra som Sound och Ljudkvalitet. 8)

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi