"A lifetime of use and love"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

"A lifetime of use and love"

Inläggav Hetsporren » 2006-09-06 11:04

Jag filosoferade för ett tag sen, för mig själv, kring vilka hifi-prylar man skulle satsat på om det vore det sista hifi-köp man ämnade göra. Alltså en anläggning så god att man skulle klara sig livet ut med dess: återgivning, design, användarvänlighet och kvalitet. Måste en dylik anläggning bli dyr? Förmodligen men med rätt prioritering och ett snack med sin bankman/revisor så skulle investeringen kanske löna sig, i så motto att man verkligen erhåller allt det man önskat och lite till.

Lustigt nog så dök tanken upp i morse igen, då jag på min lediga dag låg och läste det igår inhandlade senaste numret (285) av Hifi Choice. I avdelningen Audiofile, på sidan 22, skriver en David Vivian om sin gamle vän serietecknaren Ralph Steadman som han vid ett tillfälle fick att recensera tre olika hifi-anläggningar. En Copland/Sonus Faber-, en B&O- samt en Quad-anläggning. Ralph blev särskilt förälskad i Quad II Anniversary rör-monoblocken, vilka han beskrev så här:

- I've never seen cutting edge technology look more appetising than the Quad IIs. Purely for their beautiful intrinsic selves they are sculptures with enough class to be worthy of the name Bugatti. You would buy them for real sitting down music, not merely background. You would buy them for a lifetime of use and love.

Allt detta leder oss osökt till frågan: Vilken anläggning skulle du själv satsa på, om du i dag skulle införskaffa en anläggning att behålla livet ut. Själv skulle jag nog sneglat på fabrikat som Accuphase, Bryston eller kanske Densen (livstidsgaranti!)...

Bild

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-06 11:27

Svårt att säga. Jag hade nog valt något med designen i fokus. Inte så att jag skulle köpt lifestyle-prylar bara för att de ser bra ut, utan riktig hifi som man vet låter "tillräckligt bra" och vars utseende man kan räkna med att inte tröttna på. Då tänker jag på hifi som är ganska diskret designad och inte alla dessa prylar med 100 ilsket lysande blå dioder och upplysta rör och grejer.
Det som du räknar upp Hetis är ungefär vad jag menar. Accuphase gör ju snygga tidlösa grejor. Även Densens prylar är ju skitsnygga och bägge märkena vet jag att jag skulle sitta nöjd med ljudmässigt i många många år framöver. Som högtalare skulle jag nog skaffat mig ett par slanka golvare med diskret design, var jag tvungen att välja just nu skulle det nog bli någon modell från PMC.

MVH

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-06 12:10

Stranne skrev:Som högtalare skulle jag nog skaffat mig ett par slanka golvare med diskret design, var jag tvungen att välja just nu skulle det nog bli någon modell från PMC.

Javisst ja, högtalare skulle nästan bli svårast att välja. Kanske B&W 801D...

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-07 01:16

Förstärkeriet som jag har nu kommer jag förmodligen aldrig att byta: Dynamic Precision passivt försteg + NAD 208 slutsteg.

Signalkällan vet jag inte.

Quad ESL-63 + Gradient dipolbasar och jag skulle vara hemma på högtalarfronten 8) . Det kommer bli mitt nästa köp när jag får råd.

Pi60 i pianolack är en annars en stark kandidat men den verkar ju så krånglig att få tag i.

/E

Användarvisningsbild
Morgan

Re: "A lifetime of use and love"

Inläggav Morgan » 2006-09-07 01:51

Hetsporren skrev:Allt detta leder oss osökt till frågan: Vilken anläggning skulle du själv satsa på, om du i dag skulle införskaffa en anläggning att behålla livet ut.

Enkelt! Jag skulle satsa precis allt på att få så bra ljudkvalitet som möjligt, för det är bara det som räknas för mig!

• Ino i28
  • Ino pX6
  • Ino cr80s
  • Rotel RB-1090 till i28orna
  • Nad 208 till pX6
  • Heltäckningsmatta
  • Dämpvägg
  • Ett bra fjärrstyrt försteg
  • Lite bra ljud- och bildkällor av olika snitt (DVD, TV, Blu-ray etc)

Det blir inte så fasligt dyrt, med tanke på att man skall ha prylarna i 30-40 år.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-07 02:08

hmm jag skulle nog gå både på välljud och design...iaf om det skulle stå i vardagsrummet...således skulle det nog bli

B&W 802D/801D
En snygg/grym HTPC
Krell KCT (försteg
Krell master reference ampifier

åsså kablar från min favvo kabelmakare förstås :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 07:57

Hetsporren skrev:
Stranne skrev:Som högtalare skulle jag nog skaffat mig ett par slanka golvare med diskret design, var jag tvungen att välja just nu skulle det nog bli någon modell från PMC.

Javisst ja, högtalare skulle nästan bli svårast att välja. Kanske B&W 801D...

Det skulle nog blivit nåt Ino-system förresten. Kanske toppversionen i pi60-serien, dvs. pi60es á 80 000 kr.. De skulle passa fint även i ett mindre rum och låta tillräckligt bra?!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-07 11:08

Jag hade nog valt samma som Morgan, men med större basar.

Ett Infra-system baserat på Inos 15", mums!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-07 11:41

Hade valt McIntosh elektronik om jag velat ha något som garanterat skulle hålla ett bra tag och behålla sitt värde.

Högtalare är värre men någon klassisk Tannoy skulle jag kunna leva med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-07 12:35

Tror att jag skulle valt något klassiskt och/eller vintage-nostalgiskt... Ett par gamla riktigt bra och snygga JBL-högtalare, lite gammalt Technics-high end... en Rega Planar kanske....

Det svåra skulle vara att hitta nåt riktigt trevligt bärbart som skulle hålla livet ut :)

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Re: "A lifetime of use and love"

Inläggav Tank » 2006-09-07 13:23

Hetsporren skrev:Jag filosoferade för ett tag sen, för mig själv, kring vilka hifi-prylar man skulle satsat på om det vore det sista hifi-köp man ämnade göra. Alltså en anläggning så god att man skulle klara sig livet ut med dess: återgivning, design, användarvänlighet och kvalitet.

Det är ju vad jag håller på med!

Typ som Morgan, fast pY-4/pZ-4 och en 1090 till basarna också. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-09-07 14:28

densen dm-20 dm-30 kombo "life is to short for boring hifi"
dessutom tidlös i designen, snygg som få.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 14:36

OlA-68 skrev:densen dm-20 dm-30 kombo

Jag röstar på nya serien: B-200, B-330 & B-400...

Bild

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-07 14:51

Riktigt fina prylar. Stilrent är det och man tröttnar nog inte i första taget på varken desing eller ljud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-07 15:15

Jag har inte just något klokt att säga, men tänker säga något ändå, nämligen två saker:

1. Jag tycker att uttalandet: "You would buy them for real sitting down music, not merely background. You would buy them for a lifetime of use and love.", var mycket poetiskt! Gillar tanken.

2. Tycker det är svårt att svara på frågan, eftersom det så ofta är ett faktum att rummet bäst dikterar vad som är en optimal utrustning. En livstid är (i bästa fall) en bra bit in i framtiden, och det kan vara svårt att veta vilken livsmiljö man kommer att disponera långt framt i tiden.

Mitt val är därför en liten anläggning, en som man VET att man alltid kommer att ha användning för i något rum, som man råkar befinna sig i någon gång i framtiden. :P

Livstidsgaranti vill jag ha, men det är dock svårt att hitta, det är ju en sällsynthet. Mitt förslag är därför till hälften en våt dröm - jag vill ha en liten anläggning med mig från nu och för öveskådlig framtid som består av:

1. En Denon D-M33, fast med DVD-spelare (kapabel att spela även DVD-A, MP3 och SACD, och alla format som kommer i framtiden), Digital-TV-mottagare (även den uppdaterbar) och 4 förstärkare (två fram och två bak) på minst 15 W per styck, samt förstås: Livstidsgaranti!
(Den får kosta 5000:-)

2. Ett par piPs plus 6 stycken a1 (de har livstidsgaranti). Finurliga hopfällbara stativ till allihopa.

3. En knäpptyst pytteliten projektor med 1080-upplösning kontrast om 1000:1 och ljusstyrka om minst 500 ansi-lumen, utan regnbågseffekter, och med livstidsgaranti.
(Den får kosta 10 000:-)

4. En duk som är (B*H) 128 * 72 cm och rullas ihop på tvären och har inbyggt ihopfällbart golvstativ. Alltihopa blir ett 80 cm långt rör med en diameter på 6 cm i hoprullat skick. Även den får gärna ha livstidsgaranti.
(Den kan få kosta 2000:-)

5. En specialinredd resväska där alltihopa får plats!
(Den får kosta 1000:-)

En sådan anläggning vill jag ha, och kommer alltid att vilja ha! :P

Sen kommer jag förstås alltid att vilja ha en ordentligt stor/kapabel stationär anläggning också, med signifikant mera imponerande prestanda. Men exakt hur den skall se ut beror på hur rummet den skall användas i ser ut. :)

Eller som Samuel Johnson sa: Det är svårt att sia - i synnerhet om framtiden! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-08 08:03

Jag har nästan den anläggningen jag kommer att leva väldigt länge med :D

Det enda som jag vet att jag kommer att byta ut inom de närmsta åren
är mitt gamla Dynamic Precision slutsteg.
Kanske även 668:an om den går sönder eller då HD-DVD är tillräckligt
komersiellt.

i28 och pX-4 får stå kvar lääänge.

(fast ska man vara helt ärlig har man faktiskt lite sådär smått
smått börjat snegla på i32s och Y-4, alternativt Infra Y-6)
8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-08 09:52

kontrast 1000:1? låter lågt, eller du skrev kanske fel :?:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-08 10:07

Med mig på tåget till Göteborg idag kommer jag att ha en anläggning som jag hoppas ska fungera om inte livet ut så åtminstone i några år ytterligare. I alla fall är jag väldigt förtjust i kombinationen för dess goda ljud och hanterbarhet samt lätta retrolook. En vacker dag ska jag dessutom bygga en liten låda som rymmer samtliga ingående delar (inköpspris inom parentes):

Bärbar cd-spelare Philips AZ6805 (50 kr)
Hörlurar AKG K271S (1 500 kr)
CD-väska innehållande 24 Verbatim CDR (100 kr)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-08 13:02

mats skrev:kontrast 1000:1? låter lågt, eller du skrev kanske fel :?:

Om det är 1000:1 på riktigt, så räcker det gott för den anläggning IÖ beskrev.

Min proje har ett angivet värde på 400:1, och det funkar att titta på.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-08 13:32

Precis.

Jag talar SJÄLKLART om det fysikaliska begreppet kontrast. 8)
Inte om det tämligen ointressanta och verklighetsfrämmande pajasbegreppet "broschyr-kontrast". :lol:

I övrigt tog det inte lång tid innan du Mats bröd den överenskommelse som vi tog igår eller om det var i förrgår. :(

Då utgår jag ifrån att den inte gäller längre, eftersom du bröt den.

Vi får nog ta hjälp av admin för att få den att fungera på riktigt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-08 14:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-08 13:34

lasselite skrev:
mats skrev:kontrast 1000:1? låter lågt, eller du skrev kanske fel :?:

Om det är 1000:1 på riktigt, så räcker det gott för den anläggning IÖ beskrev.

Min proje har ett angivet värde på 400:1, och det funkar att titta på.

Hm kanske inte menar samma sak, men grabbarna på Component vill ha minst 3000:1.

MIn proj är på 1000:1 och var inte så himla bra förrän jag skaffade progressiv dvd.

Oj förlåt för OT :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-08 14:02

mats skrev:MIn proj är på 1000:1...

Vad har du för grund till att tro det?

(Det är inte bara viktigt att skilja mellan verklig konstrast och uppgiven konstrast, utan också att skilja mellan intrinsisk kontrast och förhållandet "ALLT vitt:ALLT svart".)

mats skrev:...och var inte så himla bra förrän jag skaffade progressiv dvd.

Kontrasten har ingenting med överföringsformatet att göra. :lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-08 14:18

Vad var det för meningen med :lol: , att skriva så??

Ok, jag vet bara att det står i manualen 1000:1. Ingvar vad skulle de då skriva dina 1000:1?

och jag skrev rätt bilden var bra men ännu bättre nu (mindre posteringar) men helt rätt har inte med kontrasten å göra.

Vet och vet förresten. Vet inte alls hur mycket kontrast min proj, mer än att det står 1000:1 på pappret.

Hm tror jag förstår vad du menar nu Ingvar och då blir det inte så tokigt. Tänkte väl det att du inte vill ha en proj som saknar kontrast.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-08 14:24

Broschyrkonstrat är pajaseri? OM i så fall varför håller dom på så. Är det inte viktigare att de nämner den riktiga i broschyrerna? Finns det någon orsak att de gör så??

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-08 14:25

siffror säljer, sen om dom stämmer eller inte spelar mindre roll...tyckte jag läste någonstans att på en biograf är kontrastförhållandet under 200:1
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-08 14:57

The_Man skrev:siffror säljer, sen om dom stämmer eller inte spelar mindre roll...tyckte jag läste någonstans att på en biograf är kontrastförhållandet under 200:1

Hm bevisar ju återigen att man inte skall lita på siffror för mycket, bättre o kolla bilden i verkliga livet o se om man är nöjd med kontrasten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-08 15:00

Snarast handlar det om att vara källkritisk. Det gäller för övrigt inte bara projektionsapparater, utan alla tänkbar utrustning i allmänhet och konsumentprodukter i synnerhet, eftersom konsumenter ofta är mindre kunniga köpare (se kabelbranschen) än yrkesfolk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-09-08 22:57

Jag har nog dom grejer som jag vill ha och kan leva med länge :) . Bara att hoppas på att prylarna håller, tänker närmast på CD-spelaren som börjar bli till åren (93:a).......

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-09 14:19

Tänk om tillverkarna kunde satsa på grejer som verkligen håller istället för att bara tänka på välljud :P ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 15:17

phloam skrev:Tänk om tillverkarna kunde satsa på grejer som verkligen håller istället för att bara tänka på välljud :P ;)

hehe!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi