Jag har inte just något klokt att säga, men tänker säga något ändå, nämligen två saker:
1. Jag tycker att uttalandet:
"You would buy them for real sitting down music, not merely background. You would buy them for a lifetime of use and love.", var mycket poetiskt! Gillar tanken.
2. Tycker det är svårt att svara på frågan, eftersom det så ofta är ett faktum att rummet bäst dikterar vad som är en optimal utrustning. En livstid är (i bästa fall) en bra bit in i framtiden, och det kan vara svårt att veta vilken livsmiljö man kommer att disponera långt framt i tiden.
Mitt val är därför en liten anläggning, en som man VET att man alltid kommer att ha användning för i
något rum, som man råkar befinna sig i någon gång i framtiden.
Livstidsgaranti vill jag ha, men det är dock svårt att hitta, det är ju en sällsynthet. Mitt förslag är därför till hälften en våt dröm - jag vill ha en liten anläggning med mig från nu och för öveskådlig framtid som består av:
1. En Denon D-M33, fast med DVD-spelare (kapabel att spela även DVD-A, MP3 och SACD, och alla format som kommer i framtiden), Digital-TV-mottagare (även den uppdaterbar) och 4 förstärkare (två fram och två bak) på minst 15 W per styck, samt förstås: Livstidsgaranti!
(Den får kosta 5000:-)
2. Ett par piPs plus 6 stycken a1 (de har livstidsgaranti). Finurliga hopfällbara stativ till allihopa.
3. En knäpptyst pytteliten projektor med 1080-upplösning kontrast om 1000:1 och ljusstyrka om minst 500 ansi-lumen, utan regnbågseffekter, och med livstidsgaranti.
(Den får kosta 10 000:-)
4. En duk som är (B*H) 128 * 72 cm och rullas ihop på tvären och har inbyggt ihopfällbart golvstativ. Alltihopa blir ett 80 cm långt rör med en diameter på 6 cm i hoprullat skick. Även den får gärna ha livstidsgaranti.
(Den kan få kosta 2000:-)
5. En specialinredd resväska där alltihopa får plats!
(Den får kosta 1000:-)
En sådan anläggning vill jag ha, och kommer alltid att vilja ha!
Sen kommer jag förstås alltid att vilja ha en ordentligt stor/kapabel stationär anläggning
också, med signifikant mera imponerande prestanda. Men exakt hur den skall se ut beror på hur rummet den skall användas i ser ut.
Eller som Samuel Johnson sa: Det är svårt att sia - i synnerhet om framtiden!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).