Musik för bedömning av efterklang och rumsresonanser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Musik för bedömning av efterklang och rumsresonanser?

Inläggav paa » 2006-09-07 08:51

Vilken musiktyp avslöjar rumsakustiska problem på mest åskådliga sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-07 09:40

Sinussvep. Jævla dålig låt, men bra till att kolla rumsresonanser. Vid dom delar av låten dær det låter som starkast, dær har du reosanserna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 09:42

Sinus funkar väl inte så bra för att lyssna efter problem med för lång efterklang?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-09-07 10:42

Georg Riedel på kontrabas...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-07 11:02

paa skrev:Sinus funkar väl inte så bra för att lyssna efter problem med för lång efterklang?

Næ, men du kan ju skicka ivæg en 0,2 sekunder eller så med det frekvens du vill undersøka.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 11:07

Max_Headroom skrev:
paa skrev:Sinus funkar väl inte så bra för att lyssna efter problem med för lång efterklang?

Næ, men du kan ju skicka ivæg en 0,2 sekunder eller så med det frekvens du vill undersøka.

Alltså, jag menar inte mätsignaler, utan musik som är akustiskt krävande .
Alltså för lyssningstest, för att lätt höra att; "här behövs det verkligen fixas till med akustiken" eller, "hör nu hur bra det blev med den tjocka mattan och dom nya yllegardinerna".
Numera pensionär.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-07 11:16

För bastoner är lågfrekventa elektroniska ljud mycket avslöjande. Spela något trevligt, pausa och lyssna hur länge tonen "hänger kvar" i rummet. Elektronisk musik är ju ofta mycket resonansobenägen i sig själv samt har ett stort frekvensspektra så det kan nog rekommenderas allmänt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-07 13:04

Musik som är någorlunda rakt inspelat i en lokal med mycket efterklang kan bli väldigt jobbig att lyssna på i ett dito lyssningsrum. Ett exempel är Drottningsholmsmusikens BIS-inspelning av De fyra årstiderna, som i ett akustiskt kalt rum är närapå olyssningsbart, men i ett mer dämpat rum ger en fantastisk känsla av inspelningslokalen.

Det är även med några djupa orgeltoner som kan ge viss vägledning om basegenskaperna, men det är nog svårare att utvärdera korrekt.

Ändrat: Även orgelmusik inspelat i kyrkor är rekommenderat. Men å andra sidan måste man först veta att det är bra inspelat och att det verkligen låter bra i ett lagom dämpat lyssningsrum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 16:15

Tipset om årstiderna är ju utmärkt, jag har den inspelningen själv, och den är säkert utmärkt för utvärdering av rumsakustik, den har ju massor av ambiens med på inspelningen.
Å andra sidan kan väl musik eller ljud som skall vara väldigt torrt återgivet, bli ganska fel om det är för lång efterklang också.
Finns någon inspelning som har väldigt kort efterklang men ändå låter rät i vettig rumsakustik, men helt fel vid för lång efterklang?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-07 16:23

paa skrev:Finns någon inspelning som har väldigt kort efterklang men ändå låter rät i vettig rumsakustik, men helt fel vid för lång efterklang?

Behövs ingen inspelning för det - kör den klassiska handklappen, bara. Gutturalt utstötta strupläten brukar funka också. Allt som du gör i ditt lyssningsrum är ju extremt torrt inspelat. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 16:26

En skiva som jag använder, då främst när det gäller basproblem, är Madonnas Ray Of Light. Kanske inte er musiksmak.

Men skivan har mycket bra kvalitet och stor dynamik!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-07 17:13

Är det Drottningholms Barockensemble du menar, med N-E Sparf? Dom har spelat in Årstiderna. Den skivan har jag, ska testa. Sist jag spelade den tyckte jag det lät bra vill jag minnas. Men jag har enorma problem med efterklanger och stående vågor i lyssningsrummet. Huvva!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-07 17:20

mapem skrev:Är det Drottningholms Barockensemble du menar, med N-E Sparf?

Japp, den är det.

Dom har spelat in Årstiderna.

Nej, De fyra årstiderna. Det är Haydn som har skrivit Årstiderna. ;) Och Tjajkovskij! 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-07 22:19

Kanske en Champagne-galopp med lite smällar och transienter.
Tror det finns en Telarc med Strauss som kanske kan vara något.

Återgå till Generellt om hifi