Olika längd på högtalarkablarna!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Olika längd på högtalarkablarna!?

Inläggav Patrik_B » 2006-09-08 10:42

Jag skall efter en ommöblering dra nya högtalarkablar till mina pi60. Längderna som jag behöver är 4m och 8m.

Eftersom EKK 2G1,5 är så svår att hitta tänkte jag istället använda mig utav den betydligt vanligare EKK 4G1,5 och parkoppla dessa.

Rekommendationen är att ha lika långa kablar; men kommer det göra stor skillnad att ha olika längd på kablarna?

Personligen har jag ingen lust att försöka gömma 4m "överbliven" EKK 4G1,5 i ett hörn i vardagsrummet. Det enda vettiga alternativet är nog då att linda ihop den till en liten rulle (spole) men det är nog ett sämre alternativ än attt ha en kortar kabel.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-08 10:45

Linda ihop den till en liten rulle bakom förstärkaren. Det är det bästa. Extra induktans pga rullen kan du glömma eftersom strömriktningen är motsatt i +/-. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-08 10:50

Jag har lite olika längd och den fasskillnad som uppkommer pga. olikheterna i grupplöptid mellan de tvenne kablarna renderar ljudbildsproblem av sådan dignitet att man går vilse. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-09-08 10:53

Martin skrev:Extra induktans pga rullen kan du glömma eftersom strömriktningen är motsatt i +/-. :)

Stämmer verkligen det där?

(Aaaaargh, är 9 år sedan jag läste analogelektronik och dom kunskaperna har jag inte underhållit. Minns vagt att det inte var så bra att lägga kabel i en rulle pga induktansförändringarna. Exemplet var (har jag för mig) att stora längder skarvkabel kunde få kraftig förändrade egenskaper om man la den i en stor rulle. Och då var det 230V växelström i exemplet.)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-08 10:57

Jag tror det stämmer.

Morello: Det handlar inte alltid om vad man absolut kan höra utan vad som är bäst iaf teoretiskt så att man kan sova gott om natten. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-08 12:32

Patrik_B skrev:
Martin skrev:Extra induktans pga rullen kan du glömma eftersom strömriktningen är motsatt i +/-. :)

Stämmer verkligen det där?

(Aaaaargh, är 9 år sedan jag läste analogelektronik och dom kunskaperna har jag inte underhållit. Minns vagt att det inte var så bra att lägga kabel i en rulle pga induktansförändringarna. Exemplet var (har jag för mig) att stora längder skarvkabel kunde få kraftig förändrade egenskaper om man la den i en stor rulle. Och då var det 230V växelström i exemplet.)

Jo, det stämmer. De bägge spolarna som bildas av de bägge ledrana tar ut varanna pga skilda strömriktningar.

Fallet med en lång lindad 230v-kabel tror jag oftast har att göra med värme pga spänningsfall över kabeln, i alla fall är det så med dosor med ihoprullad kabel. Vid max belatsning kan det bli varmt inuti rullen, och det kan ställa till saker.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-08 12:53

Om den ena kabeln är dubbelt så lång som den andra. Borde de då inte komma väldigt nära varandra i värden om den ena är en korskopplad fyrledare, och den andra en tvåledare?

Tiden det tar för signalen att färdas fyra meter i koppar, väljer jag helt att bortse ifrån. Du kan ju alltid flytta ena högtalarn en pickometer längre bort...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

jannemannen

Re: Olika längd på högtalarkablarna!?

Inläggav jannemannen » 2006-09-09 23:32

Patrik_B skrev:Jag skall efter en ommöblering dra nya högtalarkablar till mina pi60. Längderna som jag behöver är 4m och 8m.

Eftersom EKK 2G1,5 är så svår att hitta tänkte jag istället använda mig utav den betydligt vanligare EKK 4G1,5 och parkoppla dessa.

Rekommendationen är att ha lika långa kablar; men kommer det göra stor skillnad att ha olika längd på kablarna?

Personligen har jag ingen lust att försöka gömma 4m "överbliven" EKK 4G1,5 i ett hörn i vardagsrummet. Det enda vettiga alternativet är nog då att linda ihop den till en liten rulle (spole) men det är nog ett sämre alternativ än attt ha en kortar kabel.

Det gör ingen skillnad på ljudet om den ena kabeln är längre än den andra så länge man inte använder "fruktansvärt" dålig kabel. Jag har själv testat med 3 resp 10 meter kabel till ett högtalarpar, jag kunde inte höra ngn skillnad kan jag säga !

Mvh/Janne

Återgå till Generellt om hifi