Swedish Statement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Swedish Statement

Inläggav Hetsporren » 2006-09-08 20:13

En hektisk hifi-fredag avrundades hos Mårten Design:

Bild

Bild
I vimlet syntes Pekka, Sanny_X, mike34, Morgan, Audix m.fl. :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-08 20:19

Hiskeligt ful hifi det där men det låter säkert kanon :)

Skall högtalarna stå så där??

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-08 20:20

Birger skrev:Skall högtalarna stå så där??

Japp! 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-08 20:24

Birger skrev:Hiskeligt ful hifi det där men det låter säkert kanon :)

Skall högtalarna stå så där??

jag tycker det är apsnyggt

jag tror jag ändrar mig i den andra tråden om drömanläggningen...dessa högtalare vill jag ha

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-09-08 20:31

Gott om plats att koppla med grejjorna på golvet. :)

OT: Själv är jag så in i helvete less på att bryta sönder sig totalt då man ska göra några ändringar för att det är så trångbott hos mig. :evil:

(Märks det att jag kanske har kopplat runt med sladdar precis?)

Stilren och snygg anläggning förresten. :wink:
Hoppas den låter underbart också. :P

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-08 20:33

Så ska hifi se ut! Hoppas det lät därefter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-08 22:01

"Orginella" grejjor undertill. Dubbla spikes för att dom ska stå extra vingligt? Fast jag gissar att dom är så ****** tungar att det inte spelar någon roll alls. Snyggt? Nej, inte enligt Max som tilltalas mer av Nerkis eller NNs riggar. Men det är ju rena smaksaker. Idéen med många element på topparna är nog inte dum (särskilt inte då Max varit inne på/är inne på liknande idéer). Och lågbasdelens utformning kan ha sina fördelar den också.
Men vita element? Ja, jag vet vad dom består av, man kan man inte få dom med något tyg framför så man slipper se dom? Eller få elementen i svart eller mörkgrått?

Hur lät det då? Skulle vara intressant att höra, särsklit vad gäller basen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-09 00:07

Smaken är delad, helt klart. :) Gräsligt fult, tycker jag.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-09 02:56

Max_Headroom skrev:Hur lät det då? Skulle vara intressant att höra, särsklit vad gäller basen.

All right - ett försök till nyktert omdöme, trots att jag har suttit och tagit en whisky med Sanny-X, Crille och Pekka.

Basen lät oartikulerat, bumligt och rätt mycket som man föreställer sig ett par obehagliga CervinVega-burkar eller något från Boomer eller Zachry eller MGR eller någon annan boombox-fabrikant skulle ställa in i rummet. Det var ingen vidare attack i basen, och "ringningarna" i basregistret var helt klart bland det värsta jag hört på länge.

Efterklangen i hela rummet var på det hela på tok för lång, och Hetsporrens bilder är en god ledning till varför. Man hade en liten matta på golvet, lite metallnätsförsedda så kallade tubetraps "vid sidoreflexerna" och på lite andra platser, en stor diffusor som syns på bilden och en stor mer lågfrekvensingripande diffusor/absorbent bakom lyssningsplatsen. På det hela taget alldeles för lite absorberande material, och en alldeles för levande efterklang och ringningar i basen. Usch och fy för att "kasta pärlor för svin" på det här viset. Inte för att jag skulle påstå att högtalarna är pärlor, direkt, men de är i alla fall kompetenta att spela hyggligt kraftfullt med hyggligt låg dist, och att då ställa dem i ett rum som är i princip odugligt för musiklyssning, trots att man köpt vissa akustikbehandlingsprodukter, ja det är rent motbjudande.

Och grabbarna på Marten som ju är så in i helsike hygglo. Bjuder på prit och tilltugg och snackar musik och pratar så glatt. Tråkigt att behöva ge dem en så dålig recension. Kunde de inte ha anlitat en lite bättre akustiker? Lindroos eller Öhman, exempelvis?

Nåväl. Så till det högtalarna klarade skapligt - (kom ihåg att detta rör sig om en glad amatörprodukt, som genom sina extrema materialval och gedigna position mitt i high-endparadigmet kommit att bli haussad). De här högtalarna kan spela rätt så högt. Det är kul. De distar inte så det stör när man höjer. Jag sätter punkt där. Jag hittade inga andra kvaliteter som var så goda att de förtjänar att omnämnas som särskilt goda. jag måste lyssna mer för att kunna yttra mig om dersa fördelar, för så här vid en snabb lyssning i så uselt lyssningsrum framstår bara en massa dåligheter.

Förstärkarna verkar intressanta. De verkar ha pulver, om man säger så. Skulle vara kul att höra dem med kompetentare högtalare i ett bra rum eller att se dem i ett F/E-test.

Edit: Whisky heter det visst när det kommer från Skottland. Jag skrev whiskey först, men det är irländskt livsvatten som heter så.
Senast redigerad av Morgan 2006-09-09 04:10, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-09-09 03:06

Morgan skrev:Kunde de inte ha anlitat en lite bättre akustiker? Lindroos eller Öhman, exempelvis?

Kanske till och med överlämna högtalartillverkningen åt andra...?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-09 03:23

rexq skrev:
Morgan skrev:Kunde de inte ha anlitat en lite bättre akustiker? Lindroos eller Öhman, exempelvis?

Kanske till och med överlämna högtalartillverkningen åt andra...?

Nej, nej, jag respekterar fullt ut deras rätt att sälja en högtalare vars bärande princip är att man sneglar på var som är mest "inne" i high-end-svängen och överdriver det till max. Helt illa låter ju inte högtalarna, och om någon vill betala för själsfriden att ha "det bästa som finns" så vill inte jag ta det ifrån dem. Jeg menar bara att de borde vara smarta försäljare, och visa upp sin produkt på bästa sätt.

Tänk om du skulle gå till en bilhandlare och be att få provköra en riktigt häftig bil, och de glatt nickande lät dig köra den ett varv på den 50 meter långa cirkelrunda cykelbanan bakom butiken. Då skulle du förmodligen tycka att du aldrig fick en rättvis chans att bedöma dess kvaliteter.

Jag tycker att hela högtalaren i det här fallet är gjord lite som man kan tänka sig att en femtonårig bilsportentusiast skulle satt ihop sin drömbil: Den skall ha världens häftigaste motor, däck, fälgar, dämpare, växellåda, chassie, karross, etc, etc. Men det som saknas är systemkunnandet - förmågan att välja komponenter som verkligen passar tillsammans och få dem att integrera till en högpresterande helhet.
Senast redigerad av Morgan 2006-09-09 04:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-09 03:32

oj vilken kapning 8O

nån som hört dom i ett annat rum?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-09-09 08:23

Haakan_W skrev:oj vilken kapning 8O

Ja verkligen en kapning.

Morgan kallar Mårten Design för glada amatörer. Vad baseras det på? 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-09 09:29

Mikael2 skrev:
Haakan_W skrev:oj vilken kapning 8O

Ja verkligen en kapning.

Morgan kallar Mårten Design för glada amatörer. Vad baseras det på? 8O

Lyssningsintrycket, verkar det som?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 09:42

Det blir lätt lite overkill när man tar i och ska göra det absolut bästa och häftigaste. Ibland blir det inte ens bra. Jag har hört Mårtens högtalare i andra sammanhang, tyvärr dock bara på mässor. Potentialen har i alla fall funnits där men jag har aldrig gått hem med önskan att jag skulle ha råd att köpa högtalarna.

Å andra sidan frodas i dessa faktiskt-kretsar ett mode om det superdämpade rummet som inte på något eget sätt ska bidra till musiken. Det är inspelningen man ska lyssna på och inget annat. En utmärkt idé om inspelningarna och mixarna var gjorda för sådana rum. Det är dom knappast. Satt jag på ett stort skivbolag skulle jag se till att insspelningarna lät bra i folks normala vardagsrum OCH att musiken gick att spela i ett brett spektrum av apparater. Vill man sälja många skivor finns det ingen annan väg att gå.

Mycken musik som spelas i hårddämpande rum låter ungefär som i hörlurar. Och då blir det både enklare och billigare att faktiskt lyssna i hörlurar!

Bara som en liten kommentar till synpunkten på Mårten designs lyssningsrum. Jag har ju inte varit där och har alltså inga synpunkter på just det rummet. Det kanske lät så illa som det angavs? Annars tycker jag nog personligen att ett litet bidrag från det egna lyssningsrummet bara är positivt.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-09 10:00

Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 10:26

niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.

Mjae. Visst har rum en massa brister men jag tycker de är relativt likartade. Kanske inte i strikt teknisk mening, men det ljudande resultatet. Många har sin huvudanläggning i rum som inte variera så mycket i storlek och inredningen brukar vara likartad. En soffa, någon/några fåtöljer, en bokhylla av varierande storlek, en matta vid soffan och lite tavlor på väggarna. Skillnaderna mellan olika rum är mindre än skillnaden mellan "normalen" och ett idealt rum.

Och det är ju här valmöjligheten mellan olika utrustning kommer in. Här på faktiskt härskar ju som sagt hårddämpningen samt ett par Ino burkar någonstans. I alla fall om man lyssnar på de som skriver mest. Annars är det väl egentligen en ganska bred flora av produkter som används. Den medelmåttigt intresserade byter nog hellre högtalare och fintrimmar med övrig utrustning än att bygga om hela lyssningsrummet och bygga möbleringen utifrån ett ljudande perspektiv.

För dessa medelintresserade är det nog bättre om inspelningarna delvis utnyttjar akustiken i lyssningsrummet. Synd bara att skivorna är så komprimerade och "fixade". Visst vore det bättre om enklare avspelningsapparatur hade nödvändig komprimering inbyggd och att fonogrammet därför kunde innehålla "fullt sving". En sådan inställning hos de säljande skivbolagen kanske skulle kunna förlänga cd´ns livslängd avsevärt!

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 10:58

niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.

Spelar ingen roll. Det finns oändligt mycket mer kommersiell potential i det än det försvinnande fåtalet som har dämpade rum.

Personligen är jag dessutom mest lockad av hifi som en del av famljens vardag. Det är jättekul att sitta och äta middag i samma rum som huvudanläggningen och låta fyraårignen välja musik (mozart - trollflöjten i en DG inspelning är favoriten). Så fort det blir den ensamma mannen i källaren har ni tappat mej. För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget. Mycket musik, överallt och så bra som möjligt är det som gäller :-)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-09 12:25

Det är klart man kan lyssna i ett odämpat rum, men de flesta inspelningarna har ju efterklang, antingen "naturlig" eller pålagd i studion.

Vh :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-09 12:26

Koffe skrev:

Spelar ingen roll. Det finns oändligt mycket mer kommersiell potential i det än det försvinnande fåtalet som har dämpade rum.

Personligen är jag dessutom mest lockad av hifi som en del av famljens vardag. Det är jättekul att sitta och äta middag i samma rum som huvudanläggningen och låta fyraårignen välja musik (mozart - trollflöjten i en DG inspelning är favoriten). Så fort det blir den ensamma mannen i källaren har ni tappat mej. För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget. Mycket musik, överallt och så bra som möjligt är det som gäller :-)
´

Applåder från mig Koffe :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-09 13:10

Bill50x skrev:

Mjae. Visst har rum en massa brister men jag tycker de är relativt likartade. Kanske inte i strikt teknisk mening, men det ljudande resultatet

Visst kan man tycka det, och kanske stämmer det för vissa egenskaper, exempelvis i den bemärkelsen att efterklangen ofta är väl lång. I basregistret är det dock knappast troligt att rummets inverkan går att generalisera så väl att man kan "kompensera" det med inspelningarna.

Självklart kan man lyssna på det egna rummets efterklang i stället för efterklangen hos rummet där musiken framfördes, men bra skulle jag knappast kalla det.

Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara oförenligt att ha med familjen vid lyssning i ett rum med någorlunda vettig akustik. Mina barn sitter gärna med och lyssnar, inte minst på opera (Siegfried verkar vara favoriten hos dem). Rummet blir inte omöjligt att vistas i för andra syften än musiklyssning, om det är någorlunda dämpat.

Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 13:32

Koffe skrev:

För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget.

Finns det komponenter som
intekräver ingrepp i rummet? Akustiken följer ju sina egna lagar oberoende av komponenter! 8O
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 14:41

niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.

Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör... Även om detta aldrig nämns i marknadsföringen, för tillverkaren vill knappast missa någon chans till försäljning.

Bara en så enkel sak som att småhögtalare ofta passar bättre i små rum. Carlssonhögtalarna fungerar bäst i vissa miljöer medan mer riktade högtalare passar i andra. Dipoler kanske fungerar i ett sorts rum, mer konventionella konstruktioner i ett annat.

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 14:42

Det är klart jag också funderar kring dämpning. Det snabb onyanserat när alla argrument skall spännas ut till max hela tiden.

Men OK, är det på en övertydlig nivå vi skall vara så skall försöka vara jattetydlig.

Tänk er ett rum vilket som helst. I det rummet står en musikanläggning, vilken som helst. Antag sen att du inte får förändra rummet. Jag menar då att alla komponentbyten, på marginalen, i anläggningen som förbättrar den subjektiva upplevelsen i det givna rummet är bra, alla byten som försämrar upplevelsen är dåliga.

Jag alltså menar att i valet mellan två komponenter, på marginalen, är den som kräver minst tillpassning av rummet den bästa.

Verkligheten är naturligtvis komplex än så. Neutral återgivning är alltså inte målet. Det kan dock vara en av vägarna till hifi-nirvana.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 14:45

Bill50x skrev:
niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.

Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör...

Bara en så enkel sak som att småhögtalare ofta passar bättre i små rum. Carlssonhögtalarna fungerar bäst i vissa miljöer medan mer riktade högtalare passar i andra. Dipoler kanske fungerar i ett sorts rum, mer konventionella konstruktioner i ett annat.

/ B

Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare.
men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum? 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 14:51

Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare. men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum? 8O

Det skrev jag inte. Jag upprepar: "byter nog hellre högtalare och fintrimmar med övrig utrustning".

Fintrimmningen avsåg jag med att få till det där sista ur högtalarna. Har man tex med vald högtalare och med vald placering ett aningen för hårt och/eller analytiskt ljud kanske man kan kompensera det med en lite ljudmässigt varmare förstärkare. En förstärkare som kanske inte passar om de högtalare man har valt (och passar i sitt rum) har lite för beskedligt mellanregister.

Eller nåt, du förstår säkert vad jag menar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 14:53

Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare.
men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum? 8O

Pja. Sen har vi det här med kablar och visst har även förstärkare en "klang" som kan passa olika bra i olika rum.

Inser att det var högtalare jag skrev om ovan men jag låter mina påståenden stå kvar.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-09 14:55

Men hur man än gör så kan man inte få bort rumsreflexerna utan dämpning, det är nog sällan det låter sämre i ett dämpat rum.

Såvida man inte dämpar på fel sätt förstås, då kan det nog låta sämre.

Vh :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 14:58

Helt rätt BACH! Man måste dämpa ett rum. Sätt upp en anläggning i ett helt omöblerat rum och spela! :(

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 15:02

Skulle iofs inte banga en sekund på att digital rumskorrigering om det subjektvt lät bra. Just nu är min server för svag för att köra beräkningarna. Den går ibotten och blir tyst. Lite trist att inte kunna prova.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi