I vimlet syntes Pekka, Sanny_X, mike34, Morgan, Audix m.fl.

Moderator: Redaktörer
Birger skrev:Hiskeligt ful hifi det där men det låter säkert kanon![]()
Skall högtalarna stå så där??
Max_Headroom skrev:Hur lät det då? Skulle vara intressant att höra, särsklit vad gäller basen.
rexq skrev:Morgan skrev:Kunde de inte ha anlitat en lite bättre akustiker? Lindroos eller Öhman, exempelvis?
Kanske till och med överlämna högtalartillverkningen åt andra...?
Mikael2 skrev:Haakan_W skrev:oj vilken kapning![]()
nån som hört dom i ett annat rum?
Ja verkligen en kapning.
Morgan kallar Mårten Design för glada amatörer. Vad baseras det på?
niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
´Koffe skrev:niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
Spelar ingen roll. Det finns oändligt mycket mer kommersiell potential i det än det försvinnande fåtalet som har dämpade rum.
Personligen är jag dessutom mest lockad av hifi som en del av famljens vardag. Det är jättekul att sitta och äta middag i samma rum som huvudanläggningen och låta fyraårignen välja musik (mozart - trollflöjten i en DG inspelning är favoriten). Så fort det blir den ensamma mannen i källaren har ni tappat mej. För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget. Mycket musik, överallt och så bra som möjligt är det som gäller
Mjae. Visst har rum en massa brister men jag tycker de är relativt likartade. Kanske inte i strikt teknisk mening, men det ljudande resultatet
Koffe skrev:niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget.
niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.
Bill50x skrev:niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.
Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör...
Bara en så enkel sak som att småhögtalare ofta passar bättre i små rum. Carlssonhögtalarna fungerar bäst i vissa miljöer medan mer riktade högtalare passar i andra. Dipoler kanske fungerar i ett sorts rum, mer konventionella konstruktioner i ett annat.
/ B
Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare. men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum?
Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare.
men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], VSWR och 31 gäster