Moderator: Redaktörer
paa skrev:Vad är den tekniska skillnaden på CT100 jämfört med RG62? har båda förkopprad ståltrådsledare, finns distansspiralen för luftisolering i båda, har båda samma färg på höljet osv?
IngOehman skrev:...Är fortfarande lite brydd över mangers: "RG62 finns det en hel uppsjö av på ELFA men vilken impedans är det man bör använda? 93ohm?"
Menar manger att det finns RG62 med annan karakteristisk impedans?![]()
Vh, iö
manger skrev:Varför inte:
Triaxialkabel Superflex TPE Triax 8 - 75 Ω, 54 pF/m, Dämpning vid 100 MHz*: 8,8db/100m (55:10kr/m - ELFA)
Triaxialkabel Superflex TPE Triax 11 - 75 Ω, 54 pF/m, Dämpning vid 100 MHz*: 6,7db/100m (76:90kr/m - ELFA)
*(Lägsta lika jämförbara värde)
razor skrev:Jag använder
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6577.htm
dvs RG59, efter rekommendation här på faktiskt, och som jag förstått det med 75 ohms karakteristisk impedans. Vad har impedansen för inverkan på ljudet (om någon)? (75 vs 93 ohm t ex)
n-puh skrev:Det kan ju ev. finnas apparater som inte gillar att driva en RG62.
n-puh skrev:razor skrev:Jag använder
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6577.htm
dvs RG59, efter rekommendation här på faktiskt, och som jag förstått det med 75 ohms karakteristisk impedans. Vad har impedansen för inverkan på ljudet (om någon)? (75 vs 93 ohm t ex)
Det enda problemet med dessa färdigterminerade kablar är att kontakthylsorna är så feta att man måste skava bort lite plast på dom för att de ska gå att ansluta till vissa apparater.
n-puh skrev:Jag använder själv RG62 men måste tillstå att jag nog har funderat på om det är mödan värt att sitta och löda ihop nya kablar. För nog utmynnar en lyssningsjämförelse med billiga lakritssnören inköpta på stormarknaden i nån slags västgötaklimax. Det är iaf min erfarenhet. Fast jag tycker å andra sidan att det är rätt roligt att sitta och löda ihop elektroniska grunkor. DIY är roligt.
Fördelen med att använda RG59 är att denna kan användas som ett slags universalkabel i anläggningen. Du kan ju tex tillfälligtvis låna en kabel från din CD för att ansluta tv till ett grafikkort eller nåt sånt utifall det skulle behövas.
Att någon skulle kunna höra skillnad på en RG62 eller RG59 på så korta längder som några meter förefaller fruktansvärt osannolikt om man inte ansluter dessa till någon pickup med extremt hög impedans tillhörande något musikinstrument eller så.
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 18 gäster