Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hembesök hos Jorma *foton*

Inläggav Hetsporren » 2006-09-16 18:16

Robert H. Levi skrev:When my complete system was completely wired with the Jorma Prime cables, a sonic leap to musical heaven occurred. If you buy the Prime interconnects, you absolutely must buy the loudspeaker cables, too. Any other speaker cables will degrade the performance of the interconnects. I know. I tried. There's no way around this. Prepare to pay at least $20,000 for sonic perfection or don't even start.

Efter att sent i går kväll ha sprungit på delar av Swedish Statement-gänget, vilka var ute på representation med engelska kunder, blev jag lite fascinerad av vad framförallt Jorma berättade: om sina exklusiva kablar och svindlande kabelaffärer. Det verkar gå bra för Torslandas bidrag till hifins elitserie, liksom. Något som inte minst denna recension bekräftar (antar att den sålt några kabelpar åt Jorma, direkt eller indirekt). Man undrar förstås vad det är för folk som har råd och lust att investera i dessa kablar men inte bara det, jag undrar dessutom helt fräckt om (den före detta hiss-mekanikern) Jorma mest haft ett sagolikt flyt eller om firmans upphöjda position istället beror på stenhårt arbete, i kombination med en väldigt speciell och avancerad kabeldesign? Kanske är försäljnings-framgångarna en perfekt kombination av tur och skicklighet? Hur som helst så är det ju roligt med svenska framgångar på den lukurativa high end-marknaden, även om jag personligen knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten. Jag ber ändå att få återkomma med ett lyssningsintryck av Jormas egen anläggning framöver...

BildBild

Edit x 2: Rubrik.
Senast redigerad av Hetsporren 2006-09-24 08:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-16 19:01

Tyvärr kan jag inte dela entusiasmen då denna person som tillverkar/konstruerar dessa kablar är ett svin av första klass.. :evil:

Tillåt mig dessutom tvivla om det hörbart går att skilja dessa skapelser från ex Supras kablar som jag högaktar...

Oavsett vad du tycker om honom så yttrar du dig inte så här.

/naqref

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-16 19:04

:evil: ORMOLJA
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-16 19:06

Grattis till Kabel framgångarna Jorma :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-16 19:07

FBK skrev:Grattis till Kabel framgångarna Jorma :P

ja visst är det så!

vi får hoppas vår egen kabelkrängare lyckas lika bra!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-16 19:10

De där trägrejerna ser ju sköna ut att hålla i... hmm påminner de inte om nåt slags träningsredskap eller nåt? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-16 20:16

Tråkigt att läsa förklenande omdömen, liksom (inte så) lite ovärdigt.
Ska bli intressant med Hetsporrens recension.
Själv har jag svårt att inse fördelarna men så har jag varken hört kablarna i arbete eller är rätt person att bedöma kablarnas tekniska egenskpaer.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-16 20:27

Hetsporren; ska bli intressant. Synd att du inte passade på när det var rea:

Bild

Dessa är ju dessutom "inspelade". :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-16 20:38

Inga Prime-kablar som reades ut... :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-16 22:07

Jag hoppas verkligen grabben säljer miljoner av sina kablar, men jag hoppas likväl att det inte är personer med begränsad ekonomi som köper dem i tron att de gör underverk.

Låt dem med mycket pengar ha lekstuga och då är det väl trevligt om en svensk får del av kakan.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-16 23:06

För mig säger det rätt mycket om HiFi-branschen. Rätt kontakter (kan tolkas på två sätt :) ), målmedvetet jobb etc, leder till uppmärksamhet. Saklighet och fakta värderas inte så högt, dvs det finns generellt sett ett stort gungfly och en gråzon att vandra på. Men men, så fungerar det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-16 23:30

Eftersom vi nu är sams i "swedish statement"-tråden kan vi bråka lite här istället ;-)

Är det inte så här? - Jag tror att vi bland bortser i från att hifi, som vara/produkt, är "konstprissatt". Alltså att priset på produkten sätts utan relation till värdet på ingående material/komponenter. Jämför med en målad tavla. Två konstnärer eller två verk kan ha HELT olika pris trots att kvaliten på duken och den använda färgen är den samma. I "elit-serien" finns ingen gräns för vad ett verk kan kosta. Det man betalar för är inte konstverkets funktion eller utseende.

Varför tror vi att hifi skall vara prissatt efter funktion? Eller är det som så att det finns en massa spännande meta-värden som motiverar priset?

Ett jättespännande exempel på det i konstvärlden är Jeff Koons. Jag skulle egenligen vilja länka in ett par av hans verk men jag vet inte om jag vågar så ni får leta själva.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-16 23:53

Jomen så kan man ju faktiskt se det Koffe! Ett för mig lättsammare och behagligare synsätt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:09

Fast seriekopplade konstnärer är ju lika vidrigt som seriekopplad demokrati... :x

Om en musiker skapar konst genom att spela kan ju en konstnär inblandad i återgivningen bara skada konsten. :?

Precis som att riktig demokrati måste handla om att folket har inflytande genom att rösta på saker som är definierade!
Det är inte demokrati som uppstår genom att man får rösta på saker som modifieras genom att genomförarna har en egen "inre demokratisk process" som gör att det man sagt inte gäller längre när det är dags att göra det! 8O

Det politiska systemet borde göras om såtillvida att demokrati inom de politiska partierna förbjuds. De får ha en ideolog eller en ideologigrupp helt enkelt, som bestämmer vad partiet står för. Sen tar demokratin vid genom att väljarna får ge partiet stöd, eller också inte göra det.

Att rösta på ett parti som när som helst "pratar och röstar inom partiet" och sen plötsligt tycker något nytt(!), är inte demokratiskt, utan motsatsen - det är en princip som utarmar demokratin.

På samma sätt som att låta en konstnär förstöra någon annans konst (som jag vill ha tillgång till oskadad) alltså.

Fast seriekopplad konst är naturligtvis helt ok i de sammanhang där det är själva syftet att seriekoppla. Konstnärer får naturligtvis bete sig så om de vill, men de bör vara ärliga med det. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 01:57

Hur lyckades du få in ordet politik, politiska partier och demokrati i en tråd om en svensk kabeltillverkare? 8O

Det bara måste vara så att det är val i dag!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 02:42

Saftig rabatt. Undrar vad marginalen är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 02:47

Håller med Koffe där, det är ungefär som jag skrev i nån annan tråd att bortom en viss gräns blir både musikupplevelsen och ljudförbättringen irrelevant.

Det blir snarare en upplevelse i sig att sträva efter Anläggningen, den i alla avseenden perfekta, den heliga Graal som är så svår att nå fram till. Vilket inte är fel i sig, jag menar att en medvetenhet om detta kanske kan höja nivån på alla områden (musik - återgivning - anläggning som symbol/konstverk/strävan).

Som iö skriver så vill man ju inte att detta ska påverka på fel sätt, men jag tror att det är mer av parallella, åtskilda, men ändå ömsesidigt beroende faktorer.

Ex.vis - en stor del av tillfredsställelsen med en bra hifi-anläggning är för mig mycket mer än bara att ha "nånting" som ger bra ljud, som i sin tur ger en bra musikupplevelse. Den är ett uttryck för mig som person, ett hem för musiken jag gillar, en värdeladdad symbol och kär ägodel.

Teknik som ger sådana känslor är mer än teknik, och det är kanske därför det är så kul med hifi :)

Djupa tankar, ojoj :mrgreen:

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-17 03:00

Vinst marginalen måste vara mycket bra.
Verkar som att grabbarna som säljer olagliga droger ligger efter.
Men och andra sidan kostar väll reklam och annan marknadsföring en del.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-17 06:14

Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-17 07:42

Kaffekoppen skrev:Låt dem med mycket pengar ha lekstuga och då är det väl trevligt om en svensk får del av kakan.

Håller med till 100 %.

Birger skrev:Tillåt mig dessutom tvivla om det hörbart går att skilja dessa skapelser från ex Supras kablar som jag högaktar...

Detta tänker jag snart ta reda på. Jorma har välkomnat såväl mig som mina Supra Ply...

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-17 07:47

dawen skrev:Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Tanken att kabeltillverkare är konstnärer såg inte som att det hade med ljudåtergivning att göra öht. Så den biten räknade jag helt bort när jag läste Koffe's inlägg. Tänkte mest på materialval, arbete, utsmyckning etc.
Eller som Floyd Toole tydligen benämnde dem: kabeljuveler.

Dessutom tycker jag att det är ett konststycke i sig att få folk att köpa ett sådant koncept.
sb17nbac till alla!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 08:00

Visst kan man hävda att kabeln tillför ett mervärde, fast dess grundläggande funktion inte skiljer sig från andra kablar. Man kan jämföra med olika golvmaterial i ett hus. Vi kan föredra golv av klinker, plastmatta, laminat, parkett, osv. Visst kan man peka på att det finns skillnader i exempelvis värmeledning, reptålighet, slitstyrka och andra egenskaper, men oftast görs nog valet utifrån estetiska synpunkter (och kanske kostnader), för de grundläggande funktionerna – att kunna gå på golvet och att kunna ställa möbler på det – klarar alla materialen av. Så kanske man kan se på kablar också.
Vad som är tråkigt i detta sammanhang är recensionen, där recensenten lägger ut texten om avsevärda skillnader i funktion (dvs hur kablarna förmedlar den elektriska signalen mellan olika koponenter i anläggningen). Det kan inte försvaras med resonemang om att kablarna tillför ett annat mervärde än förmedlandet av signalen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-17 08:07

niklasz skrev:Vad som är tråkigt i detta sammanhang är recensionen, där recensenten lägger ut texten om avsevärda skillnader i funktion (dvs hur kablarna förmedlar den elektriska signalen mellan olika koponenter i anläggningen).

Håller med (igen). Recensionen är skrattretande!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-09-17 08:41

När IÖ skrev om seriekopplade konstnärer trodde jag att han syftade på Koons konst. I synnerhet den som involverar honom själv som skulptur :lol:

Ni som inte vet får googla :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-17 08:51

Efter att ha läst Swedish Statement-tråden på hififorum.nu har jag väldigt svårt att bli glad för Jormas skull.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 11:11

Koffe skrev:Är det inte så här? - Jag tror att vi bland bortser i från att hifi, som vara/produkt, är "konstprissatt". Alltså att priset på produkten sätts utan relation till värdet på ingående material/komponenter. Jämför med en målad tavla. Två konstnärer eller två verk kan ha HELT olika pris trots att kvaliten på duken och den använda färgen är den samma. I "elit-serien" finns ingen gräns för vad ett verk kan kosta. Det man betalar för är inte konstverkets funktion eller utseende.

Varför tror vi att hifi skall vara prissatt efter funktion? Eller är det som så att det finns en massa spännande meta-värden som motiverar priset?

Visst. Men få konstnärer påstår att deras konst är annat än konst, dvs att de har ett funktionsvärde. Kablar säljs enbart med argument om påstådda funktioner. Och det är en väsentlig skillnad. Därmot håller jag med om att man inte bör förvänta sig att marknaden för kablar skulle vara annorlunda än för exempelvis hudkräm. Men det hindrar ju inte att man tycker reklam för dyra hudkrämer också suger även om det finns uppenbara värden utöver de rynkutslätande. Så länge det handlar om medvetet/halvmedvetet självbedrägeri eller medvetet sökande av värden utanför de strikt funktionella så är det väl inget att orda om. Men det finns människor som verkligen tror att kablar har en avgörande betydelse för ljudet, att dyra hudkrämer är mycket bättre för huden än mer modest prissatta hudkrämer och att astrologi kan användas till att förutsäga framtiden. Lika illa i samtliga fall.

För övrigt tycker jag inte det är uppenbart att Jorma skulle vara mer moraliskt förtappad än någon annan här på forumet. Man får ju gå på uppsåtet ...kaste första stenen.

/D

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 11:35

Som lite medhåll Dahlqvist,

Hur ofta har man sett reklam för en kabel, eller en recension av någon kabeltillverkares produkt, som lyder något i stil med:

"Den här kabeln låter inte annorlunda än någon annan, men den är oerhört snygg. Vår heminredningsexpert gav den fem stjärnor av fem möjliga".

Däremot är haranger av den art som Hetsporren länkade till i sitt första inlägg desto vanligare, där kabeln marknadsförs eller rekommenderas på basis av påstådda funktionella egenskaper, dvs hur den förmedlar den elektriska signalen. Sådana påståenden kan inte ursäktas med att audiofilkablar måhända är en produkt som "konstprissätts".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-17 12:11

Bild

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-17 12:32

Jorma förtjänar en eloge för hårt arbete och framgång, samtidigt som jag tycker det är oerhört tråkigt att den här typen av ormoljeprodukter över huvud taget excisterar.

Priset och eventuella marginaler struntar jag i. Det är bara en konsekvens av en mycket okunnig kundkrets och en allmänt infekterad bransch.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 12:47

Morello skrev:
(Bild av flaska med ormolja)

:)

Såg du ut sådär före eller efter du dragit i dig innehållet i den där flaskan?

Men, men...

Allvarligt talat är det dags att se bortom de direkt funktionerna. Tänk så här. Du vaknar upp mitt i natten av något främmande ljud. Efter det att uppvaknandets förvirring har släppt inser du att det är någon som går omkring i ditt hus! En inbrotttjuv! Du smyger med hjärtat i halsgropen in i ditt hifirum på jakt efter ett lämpligt tillhygge. Du går fram till dina högtalare och drar ut dina nya Jorma Prime från förstärkare och högtalare, virar kabeln runt handen och börjar svinga. Efter två sekunder viner träklumpen (den stora) med vidhörande lösa ändar på ett sätt som anstår en äkta hifininja. Med Primen i högsta hugg närmare du dig den slemme inbrottstjuven som får sig ett välriktat slag i huvudet så han faller ned medvetslös. Du upptäcker dock att det är din svåger som glömt bilnycklarna och tackar din lyckliga stjärna att det inte var ett par Transparent eller MIT du klappat till honom med: deras klumpar är ju inte lika mjukt välsvarvade. Och tänk om du bara hade haft EKUA att tillgå i denna situation. Inte nog med att det hade krävt närkamp, men det enda säkra hade ju varit att strypa den misstänkte tjuven med en stump EKUA a la mördare med pianotråd. Det kan alltså gå hur illa som helst.

Som sagt, kablar kan har värden bortom hifi. Tänk på det.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2006-09-17 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi