Keba skrev:Jo, att få till hög riktverkan långt ner i basen verkar svårt, om inte rent av omöjligt när våglängden är mycket större än basens diameter. Ett gigantiskt horn kanske funkar.
I praktiken kanske man inte behöver riktverkan för frekvenser som är för låga för att de ska vara lokaliserbara.
Jag tänkte mig en line array. Inte så jättelång och inte SÅ mycket riktverkan, utan bara "mer riktverkan än vanligt, dock inte jättemycket". Inom hemmabio har man ju ofta högtalare med mer riktverkan, men där har man ju center också, så då blir det ju helt annorlunda i alla fall.
Gör man en line array för basen som börjar vid golvet och går, låt säga, 1,5 meter upp, borde väl golvreflexen göra att källan börjar fungera lite som om den var typ 3 meter? Eller är jag fel ute? Just det är inte aktuellt, men däremot kanske en line array som är ca 1 meter som jobbar från 80 till 3000Hz och där hela längden används upp till 5-600Hz för att sedan rulla av. Källans längd minskar alltså med ökande frekvens.
Jag tycker det här verkar
lite knepigt...
Men klart verkar vara: Högre riktverkan => sweet spot. Mindre riktverkan => sweet zone. En klar nackdel för högre riktverkan, helt klart. Men kanske går det att hitta något slags balans, man kan ju har mer eller mindre riktverkan. Mer än en vanlig högtalare, men mindre än en extem linjekälla.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!