Schysst kvantmekanik eller ormolja?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Schysst kvantmekanik eller ormolja?

Inläggav Morgan » 2006-09-21 22:07

Något som aldrig upphör att förvåna mig är hur otroligt lätt det tycks vara att sälja audio-tillbehör (så kallade "tweaks") genom lite roligt snack om kvantmekanik. Folk har sådan genuin noll-koll på hur digitalteknik för lagring av musiksignaler fungerar att man kan lura i dem vad som helst. Jag tänkte bjuda på lite kvalificerad ormolja - GSIC - läs med andakt:

http://www.machinadynamica.com/machina64.htm

Litet smakprov ur texten:
The IC works quantum mechanically, via coherent quantum superposition and quantum entanglement. Two coherent light sources (the CD player laser and the Q-dots in the IC) interact strongly with the atoms in the CD's polycarbonate layer to produce long-lasting, superior optical transparency, thus better optical signal to noise ratio (OSNR) during the laser-reading process for better sound.

CD laser light escapes the player through a number of small holes, unused input/output jacks and narrow gaps in the player case. The emitted light from the quantum dot arrays in the IC combines with the CD laser light that is everywhere in the room and inside the player; the commingled light interacts with the CD's polycarbonate material, improving its optical characteristics (transparency). The new Intelligent Box, with quantum material and light source inside the box, lends credence to this Definitive Explanation of How the Intelligent Chip Works.

När man bekantat sig med denna djupsinniga tekniska förklaring kan man med fördel läsa vidare om hur en viss Michael Anda, audiofil hifiskribent, ansöker till "the James Randi Educational Foundation Million Dollar Challenge" för att i ett vetenskapligt test visa att han kan höra om GSIC har använts eller inte. Den som inte känner till vad JREF är för en organisation gör kanske bäst i att läsa lite om det innan man ger sig in i den snåriga (men enormt underhållande) tråden:

http://forums.randi.org/showthread.php?t=36074

Kanske är det så att det finns en del svenskar som skulle kunna ansöka om att få vinna den där miljonen dollar? En förening som jag själv är med i - Humanisterna - har också ett pris (100.000 kronor) som man delar ut under liknande villkor. Om någon Shakti-hörande tog hjälp av den vetenskapliga metodiska expertisen som finns här på faktiskt, så skulle man ju kunna designa ett prydligt testförfarande som håller för JREF-utmaningen. Ingen som känner sig manad att försöka?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-21 22:14

Ja, om vi anstränger oss riktigt, kan vi överhuvudtaget komma på något där kvantmekaniken spelar en avgörande roll för hifi. Som inte kan förklaras med den klassika fysiken, alltså?

Jag kan inte det, just nu iaf. Kan någon annan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-21 22:24

Näe, jag kan det då inte... Om man då bortser från att olika förklaringsnivåer är "supervenienta" på varandra, så att många av de makro-fysikaliska skeenden vi ser "beror på" kvantmakaniska sakförhållanden. Men man gör förstås bäst i att hålla sig på den förklaringsnivå där ekvationerna blir enklast och relevantast för det man sysslar med ;)

Kul "trivia" att svänga sig med är att en liten del av det brus man ser då man justerar en TVs kanalväljare till en frekvens "mellan stationerna" faktiskt kommer från den kosmiska bakgrundsstrålningen, som är en rest av Big Bang. Men det har ju inte så mycket med kvantmekanik och hifi att göra. Jag ville bara nämna det, liksom. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-21 22:43

Ja, brus, hur är det med det, går det att förklara utan kvantmekanik?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-22 16:37

ahhh, man blir ju mörkrädd..... Undrar om dom som skriver ihop eländet tror på det själva?

Fast, man kan ju inte veta om det funkar förrän man lyssnat..... :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Schysst kvantmekanik eller ormolja?

Inläggav PerStromgren » 2006-09-23 09:25

Morgan skrev:När man bekantat sig med denna djupsinniga tekniska förklaring kan man med fördel läsa vidare om hur en viss Michael Anda, audiofil hifiskribent, ansöker till "the James Randi Educational Foundation Million Dollar Challenge" för att i ett vetenskapligt test visa att han kan höra om GSIC har använts eller inte. Den som inte känner till vad JREF är för en organisation gör kanske bäst i att läsa lite om det innan man ger sig in i den snåriga (men enormt underhållande) tråden:

http://forums.randi.org/showthread.php?t=36074

Jisses! Jag läste igenom tråden och undrade i mitt stilla sinne om Mr Anda finns i sinnevärlden, eller är ett påhitt av någon som vill driva gäck med JREF. Michael Anda börjar i stor stil med något som ser ut som ett ärligt försök för att senare slingra sig mer än jag trodde möjligt!

Är det någon som har erfarenhet av sådana här test och vet om detta är vanligt?

Det är dock litet trist att se hoten på slutet, som inte borde vara nödvändiga från en seriös organisation:
Stay away. You are NOT welcome here. You are banned not only from the JREF forum, but from the grounds of the JREF, as well.

We WILL call the police immediately and have you arrested for trespassing if you step foot on our property.

respektive

Any further electronic correspondence from you will be automatically rejected from our systems, and any effort to further communicate with the Foundation or any JREF personnel, will be presented to our legal consul with a view to obtaining an injunction.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-23 15:07

norman skrev:Undrar om dom som skriver ihop eländet tror på det själva?

Nej, det gör de naturligtvis inte. Denna typ att tweakförsäljare är bondfångare och inget annat, till skillnad från de som genuint tror på sina produkter. Nu är väl detta inte värre än något annat medvetet bondfångeri, som t.ex. försäljning av begagnade bilar, men jag tycker ändå att man kan har mer tålamod med dem som lurar både sig själva och andra än med de som bara lurar andra. Uppsåtet är ju väsensskilt, om ej konsekvenserna.

/D

Återgå till Generellt om hifi