Apropå mätningar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Apropå mätningar...

Inläggav MichaelG » 2003-12-05 20:56

Då och då blossar debatten upp huruvida olika mätdata har någon relevans i hifi-sammanhang.

Själv kan jag inte mer om detta än att mätningarna i den gamla "hifi-bibeln" inte hade speciellt mycket gemensamt med hur komponenterna lät i verkligheten.

Några på forumet hävdar att mätningar saknar relevans (mer eller mindre) även idag i hifi-sammanhang. Eftersom ingen av dessa personer (såvitt jag noterat - men jag kan ju ha fel :oops: ) har någon djupare kunskap inom härför tillämpliga dicipliner, så är det svårt att omedelbart tillskriva dessa åsikter någon större relevans. (Det kan mycket väl vara helt sant - men det kan lika gärna vara helt osant!)

Några andra personer på forumet har emellertid hävdat (om jag minns rätt - inte alltid min starkaste sida :oops: ) att alla fel man kan höra - kan man mäta. Eftersom åtminstone vissa av dessa personer verkar ha kunskaper i ämnet, skulle jag bli glad om någon av dessa ville utveckla följande:

1. Frekvensomfång och olika distorsionsformer går, såvitt jag förstår, utmärkt att mäta upp. Men hur är det med en anläggnings eventuella brist på "timing"? De anläggningar som återger musik mer "oroligt" och "otight" än andra - vilka mätbara parametrar är/skulle kunna vara tillämpliga här?

2. Är det möjligt (i praktiken, eller teoretiskt) att mäta upp en anläggning (spelare, förstärkare och högtalare) och utifrån mätresultaten dra valida slutsatser om anläggningens återgivningsförmåga?

vh, Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-05 21:17

1. Man borde kunna mäta hur fort signaler med olika frekvens tar sig igenom appatraten. Den minnesgode kommer ihåg att varje vågform kan delas upp i ett antal sinusvågor med olika fas och amplitud.
Nu är inte jag någon expert på detta, men lämplig provsignal borde vara en fyrkantsvåg. Kommer den igenom i gott skick, ja då passerar dom frekvenser den är uppbyggd av lika snabbt.

2. Ja, det kan man göra, i alla fall till en viss gräns. Det vill förståss till att man mäter relevanta saker och kan tolka mätresultaten.

Ex.: om man vet hur förstärkare A låter, som rullar av diskanten vid 13kHz kan man utgå ifrån att förstärkare B, med samma egenskaper, kommer att låta likartat som A

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-05 21:36

Fråga 1,
Borde ju gå att mäta på något sätt eller ? kanske inte ...eftersom många lyssnare troligtvis menar olika saker med timing och takt.

Måste reservera mig lite på fråga 2.

Nej, jag tror inte man kan dra någon valid slutsats i allmänhet, om inte mätningarna är orimligt omfattande och avläsaren har en närmast oändlig tolkningsförmåga och erfarenhet av aktuella mätdata och lyssnande.
Vid vissa mätreultat kan det möjligen göras.

Tror däremot att det är möjligt att på motsatt sätt via mätningar få rimliga förklaringar till det man hör.

Politikerfråga kräfva politikersvar. :wink:
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2003-12-06 03:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-12-06 01:08

Egentligen inget svar på frågan, men mätningar och lyssning går väll lite hand i hand.

Den absolut bästa kombinationen tror jag du får fram om du, som i princip alla konstruktörer gör mäter fram och sedan lyssnar fram din produkt, konstruktion.

I sin anläggning hemma däremot som ska spela musik för mej och ingen annan har ju en minimal avikelse på en produkt mindre betydelse, man ska ju inte lyssna på ett mätinstrument utan med sina öron.
Det är ju så mycket annat som spelar in än dom små avikelserna.

Jag är ochså ganska säker på att om 100 år så kan vi mäta saker vi inte kan i dag.
Då kanske man kan mäta allt som "många"upplever i dag

Mvh

Återgå till Generellt om hifi