Komik - HighEnd-kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Komik - HighEnd-kabel

Inläggav tvett » 2006-09-25 19:07

Bild

Snor denna bild från HF. Var bara tvungen att visa den.
Senast redigerad av tvett 2006-09-27 09:43, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-25 19:08

:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-25 19:09

Har nog dålig syn. Menar du lakritsremmen mellan nätlist och vägguttag?
I så fall är den komisk. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-25 19:16

Kul, men det är väl "ärligare" att ha en snutt vanlig kabel synlig, än att ha bara den osynliga deln, i väggen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-25 19:31

:D

Haha

Men visst är nätlisten snygg??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-25 20:36

Jag tycker det är en snygg demo av att kopplingslisten fungerar lika bra med en vanlig kabel. Högkompatibel nätlist, mao. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-25 20:41

Bevisar att många har en övertro på:

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-25 20:52

Nordsot Valhalla har ju en strömsnok. Vill man ha "dubbel" effekt kan man köpa denna (video):

http://poollogics.is-a-geek.net/pictures/forum4/System/video/DualValhalla.power.cord.(2006.09.06).DivX.avi

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-09-25 22:02

Snor denna bild från HF. Var bara tvungen att visa den.

Om jag inte minns helt fel är bilden från en mässa i Köpenhamn...

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-26 06:23

Merkurius skrev:Nordsot Valhalla har ju en strömsnok. Vill man ha "dubbel" effekt kan man köpa denna (video):

http://poollogics.is-a-geek.net/pictures/forum4/System/video/DualValhalla.power.cord.(2006.09.06).DivX.avi

Varför spelar snubben biljard med sitt headset (eller vad det är) på sitt datorbord? 8O

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-26 15:28

Frutti skrev:
Merkurius skrev:Nordsot Valhalla har ju en strömsnok. Vill man ha "dubbel" effekt kan man köpa denna (video):

Varför spelar snubben biljard med sitt headset (eller vad det är) på sitt datorbord? 8O

Ja, det kan man ju fråga sig :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-09-27 09:44

Det är verkligen komik i bilden. Trodde först att det kanske är annan standard i Danmark men det ska det inte vara...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-27 10:31

tvett skrev:Det är verkligen komik i bilden. Trodde först att det kanske är annan standard i Danmark men det ska det inte vara...

Måste ju vara något passformsproblem, typ som när man ska ha i dom där helt runda ojordade kontakterna i ett jordat uttag. :?

Jag har för mig att jag har haft någon billig kontakt någon gång också där passformen inte matchade passformen mot uttaget.

Hur som helst så spelar det väl ändå ingen roll hur sladden mellan uttaget och "dyr"sladden är i kvalité, den längsta sladden (och därmed det största hindret i "kvalite") är den vi inte ser, d.vs. från vägguttaget till säkringsskåpet, och från säkringsskåpet till elcentralen, och från elcentralen till transormatorskåp osv.. blir dyrt att byta kablar hela vägen såas. :roll:

Fast om den där förgreningsuttaget nu gör något speciellt och man vill bevara "renheten" därefter så kanske det kan löna sig iofs, men sladden/arna mellan förgreningsuttaget och väggen är iaf onödig ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-27 12:54

Eric_Josefsson skrev:, den längsta sladden (och därmed det största hindret i "kvalite") är den vi inte ser, d.vs. från vägguttaget till säkringsskåpet, och från säkringsskåpet till elcentralen, och från elcentralen till transormatorskåp osv.. blir dyrt att byta kablar hela vägen såas. :roll:

Har läst på forum om folk som installerat dyrkabel ända från säkringskåpet, och där vissa kör med speciella audiofilsäkringar. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-27 13:32

rhenrics skrev:
Eric_Josefsson skrev:, den längsta sladden (och därmed det största hindret i "kvalite") är den vi inte ser, d.vs. från vägguttaget till säkringsskåpet, och från säkringsskåpet till elcentralen, och från elcentralen till transormatorskåp osv.. blir dyrt att byta kablar hela vägen såas. :roll:

Har läst på forum om folk som installerat dyrkabel ända från säkringskåpet, och där vissa kör med speciella audiofilsäkringar. 8)

Ett löjets skimmer sänker sig över hifibranschens skojare, bedragare och obildade kunder. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-27 13:57

Obildade kunder är inget att skratta åt, det kommer alltid finnas branscher man inte behärskar oavsett utbildning. Däremot är det ju praktskt med en viss nivå på sin allmänbildning men om man inte har det så tycker jag inte att man skall skratta åt personen som sådan. Däremot så tycker jag tillverkare och säljare är ett tillåtet villebråd.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-09-27 14:41

Jag tror också på passformsproblem mellan propp och uttag.

---

Särskild kabel ända till säkringsskåpet vore att ta i, men om man kan skärma strömsladdarna som sitter i själva anläggningen, kanske störmiljön blir bättre för lågnivåkablarna?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-27 15:37

En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk!

Så den "snoken" vill jag inte hänga i för brotts omr. är ju ganska solklart ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-27 15:40

Om jag hade köpt en förstärkare för 30 000+ så skulle jag bli jävligt sur om den inte klarade av filtrering och strömförsörjning internt. Finns en tillverkare som jag tycker har rätt inställning:
Förstärkartillverkaren skrev:All XXX amplifiers contain high quality, dedicated circuitry in the power supplies to reject RF, line spikes and other power-line problems. XXX power amplifiers do not require any specialized power line conditioners. Simply plug the amplifier directly into its own wall socket.

Jag blir nästan mer misstänksam när förstärkartillverkaren rekommenderar förbättringsutrustning än när förbättrartillverkaren gör det.

Ändrat: Förtydligat litet grand.
Senast redigerad av Almen 2006-09-27 17:00, redigerad totalt 1 gång.

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-09-27 16:46

tvett skrev:Det är verkligen komik i bilden. Trodde först att det kanske är annan standard i Danmark men det ska det inte vara...

De har en annan standard på jordade kontakter i Danmark,
jorden sitter "kl 12" eller "6" jmf med 0:a och fas "kl 9 & 3" .

/there something rotten in te state of Denmark

//"El från kolkraftverk låter lika illa som vindkraftverk"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-27 18:08

Almen skrev:Om jag hade köpt en förstärkare för 30 000+ så skulle jag bli jävligt sur om den inte klarade av filtrering och strömförsörjning internt. Finns en tillverkare som jag tycker har rätt inställning:
Förstärkartillverkaren skrev:All XXX amplifiers contain high quality, dedicated circuitry in the power supplies to reject RF, line spikes and other power-line problems. XXX power amplifiers do not require any specialized power line conditioners. Simply plug the amplifier directly into its own wall socket.

Jag blir nästan mer misstänksam när förstärkartillverkaren rekommenderar förbättringsutrustning än när förbättrartillverkaren gör det.

Ändrat: Förtydligat litet grand.

Hmmm, det där citatet låter bekant. En stilla undran, varför inte berätta vilket företag som står bakom citatet :?: Det är ju ingen dålig publicitet om nu företagets namn kommer upp. Annars kanske du kan skicka PM Almen :?:

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-09-27 18:24

Merkurius skrev:Hmmm, det där citatet låter bekant. En stilla undran, varför inte berätta vilket företag som står bakom citatet :?: Det är ju ingen dålig publicitet om nu företagets namn kommer upp. Annars kanske du kan skicka PM Almen :?:

Låter som Bryston. Japp: http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdf ... l(Oct-2003).pdf

...vilket är lite roligt, med tanke på att det på Brystons hemsida finns en länk till Torus Power, som tillverkar...Power Conditioners!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-27 19:22

rhenrics skrev:Har läst på forum om folk som installerat dyrkabel ända från säkringskåpet, och där vissa kör med speciella audiofilsäkringar. 8)

Va, kör inte du med de speciella guldpläterade säkringarna 8O Jisses, du har du inte kommit i närheten av din anläggnings potential....

Skämt åsido, en förklaring till de biffiga nätkablarna är att det INTE handlar om att på något mystiskt sätt rena strömmen den sista metern utan att skärma vad-det-nu-är från signalkablarna som ju oftast löper kors och tvärs bakom apparaterna. Om det ska behöva kosta tusentals kronor är förstås en synpunkt, men jag kan ha (viss) förståelse för resonemanget.

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-27 20:33

Bill50x skrev:
rhenrics skrev:Har läst på forum om folk som installerat dyrkabel ända från säkringskåpet, och där vissa kör med speciella audiofilsäkringar. 8)

Va, kör inte du med de speciella guldpläterade säkringarna 8O Jisses, du har du inte kommit i närheten av din anläggnings potential....

Skämt åsido, en förklaring till de biffiga nätkablarna är att det INTE handlar om att på något mystiskt sätt rena strömmen den sista metern utan att skärma vad-det-nu-är från signalkablarna som ju oftast löper kors och tvärs bakom apparaterna. Om det ska behöva kosta tusentals kronor är förstås en synpunkt, men jag kan ha (viss) förståelse för resonemanget.

/ B

Finns, vad jag vet, skärmad nätkabel att köpa på ELFA. (Elsanering.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-09-27 21:29

WuXian skrev:De har en annan standard på jordade kontakter i Danmark,
jorden sitter "kl 12" eller "6" jmf med 0:a och fas "kl 9 & 3" .

Och här har jag gått i misstron att våra kontakter såg ut så .... erhhm?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-28 07:29

Bryston, ja. Det var ju jätteroligt med länken till Torus! :D

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-09-28 22:08

Tilläggas bör att jorden på de danska stickkontakterna är en rund pinne,
som likt de andra två alltså går in i vägguttagets platta.

Detta bör innebära att våra svenska gamla runda ojordare
stickproppar, passar i de danska uttagen, jordade såväl som ojordade.

I sverige har 1-fas stickpropparna två jordningsbleck,
som dessutom är förskjutna i längsled.
Jordade vägguttag har "krage"

/Klockan 12 och klockan 6 analågt

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-09-29 02:48

Ser det inte ut som eltejp i kontaktändarna?? 8O
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-09-29 09:37

Komik? Vadå komik? Jag är humorbefriad. När ska jag skratta?
Är det så att ni av en bild kan utläsa hur det låter?
I så fall har jag mycket att lära och ser fram emot det.
Hur lär man sig att utvärdera ljud från en bild?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-29 09:48

Flint skrev:Komik? Vadå komik? Jag är humorbefriad. När ska jag skratta?
Är det så att ni av en bild kan utläsa hur det låter?
I så fall har jag mycket att lära och ser fram emot det.
Hur lär man sig att utvärdera ljud från en bild?

Vad är det du inte förstår? Att man kopplat en svindyr ormolje-kabel till en skarvsladd från OK som kostar 20 spänn och tror det ska bli bättre?

Ja då förstår du kanske nu..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi