cd och dvd-spelarrengöring

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DWho

cd och dvd-spelarrengöring

Inläggav DWho » 2003-12-06 15:49

Är det någon som har erfarenheter av att rengöra dvd eller cd-spelaren??? Funkar det? Pajar det apparaten?? Behövs det???
:?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-06 16:27

du menar rengöring av linsen? inte speciellt svårt så länge man vågar skruva av locket på spelaren (och bryta eventuell garanti). sen är det bara skaffa isopropanol alkohol (vilket verkar vara den vanligaste linsrengöringsvätskan). du måste dock späda den med batterivatten för att undvika att den fräter på linsen (vilken är gjord av plast faktiskt). Använde inte vanligt kranvatten då detta inte är rent nog..
När du väl har din vätska så är det bara at en tops (som inte luddar) och försiktigt rengöra linsen.

Om det behövs vet jag inte.. Har du problem att spela skivor?

Användarvisningsbild
DWho

Inläggav DWho » 2003-12-06 17:36

Egentligen inga problem att spela skivor men jag tänkta att kanske ljudkvalitet skulle kunna försämras om man inte rengjorde. Eftersom dom säljer skivor som man kan stoppa in och köra så undrade bara jag om det är nödvändigt eller om det bara är en grej för att sälja mer prylar.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-07 03:15

jag har rengjort min med isopropanol några gånger, dock utan att spä ut den med batterivatten :!: som jag inte visste att man behövde göra.... :( :lol:
Fast linsen är inte bortfräten än... :wink: inga problem med min cd i varje fall. Under ett år hinner det samlas en hel del damm kring linsen så rengöring lite då och då rekommenderas. Liksom rengöring av kontaktytor och kabelkontakter som också blir lite smutsiga med tiden.

Mvh,

Återgå till Generellt om hifi