IngOehman skrev:Bill50x skrev:...Under 70-talet minskade man ständigt distorsionen (THD) till obefintliga nivåer, ändå lät förstärkarna apa. Matti Ottala ramlade senare in och påvisade att övergångsdistorsionen var boven i dramat. Orsakad av bland annat den hårda motkopplingen, som gjordes för att minska THD....
Nej, nej, nej. Det där stämmer inte alls!
Kort sagt: Påståendet "Under 70-talet minskade man ständigt distorsionen (THD) till obefintliga nivåer, ändå lät förstärkarna apa", stämmer inte alls. De förstärkare som lät apa uppvisade hög distorsion och inte låg (utom i broschyren förstås)
PS. Kan berätta att jag mätte distorsionen på en förstärkare från tiden (vars namn kan få vara onämnt) och i 8 ohm resistivt var distorsionen förvisso hyggligt låg (tredubbla mot vad som påstods) men med en högtalarlast distorderade förstärkaren 80 ggr mer än broschyrsiffran! Det låter kanske mycket, men distorsionssiffran var fortfarande inte alarmerande hög, men alarmerande var distorsionens karaktär. Ökade man signalnivån var desstom distorsionen i verklig högtalarlast 300 gånger högre än broschyrsiffran, och då var vi över 1% och med elaka övertoner dessutom.
Jag kan nämna att Hifi & Musik gjorde en liknande mätning på ett antal förstärkare lastade med verkliga högtalare för kanske 15-20 år sedan, och konstaterade något liknande. Det gladde mig mycket. Det är ju inte så ofta de dyker på djupet och kontrollerar broschyrdata mot verkligheten... En klart läsvärd artikel! Razz
Det kan kanske glädja en och annan att den som gick klart segrande ur den bataljen var en rörförstärkare! En AR.
Här tycker jag att just poängen med varför människor som inte har mätmöjligheter inte är intresserade av mätningar på stereogrejor och att tekniker inte kan förstå varför det finns människor som envisas med att det som är hörbart är inte alltid mätbart. Man kan som "vanlig" människa bara läsa en broschyr, se att det borde låta bra enligt siffror men sen gör det ändå inte det eftersom man normalt sett inte kan lura folks hörsel hur mycket som helst. Vissa tekniker publicerar mätvärden som är osanna/felaktiga/inte relevanta och det får stort genomslag medans dementier inte tränger igenom särskilt mycket. Därför förstår jag mycket väl att folk i gemen inte är särskilt intresserade av mätvärden till många teknikers förvåning.
Så jag skulle vilja säga att jag tycker att Bill50x har helt rätt ur "vanliga" människors perspektiv. Att IÖ sedan har en praktisk erfarenhet av "motsatsen" är för vanliga människor samma sak och bekräftar bara att det inte är lätt att veta vilken tekniker man skall lita på.
Så varför lita på någon tekniker alls?