Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Jag vill vara med på ett fe test

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 12:04

Introt säger allt. Jag vill få delta på en Fe test och ta del av hur man gör. hur man hör.. ja få helt enkelt delta och uppleva en sådan testrunda.. :)

Kan man få vara med? kan man anmäla sig på något sätt? Skall man vara med i LTS??

Eller måste man vara stenbra kompisar med dom som sköter testerna och exakt samma ideal o synsätt..

Ja kort o gott, vad krävs för att få delta? Och kan man få delta?

MVH
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-02 15:35

Varför vill du uppleva ett F/E-test?

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-02 15:43

Inget illa ment om dig men jag tror att du bränt dina broar på detta forum.
Så risken är stor att du inte får några inbjudningar Mayro.

Annars så förstår jag intresset.
Jag skulle också vilja vara med eller åtminstone lära mig vad som krävs för ett "lyckat" F/E-test.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 15:45

Hetsporren skrev:Varför vill du uppleva ett F/E-test?

exakt som att jag gärna skulle vilja delta i ett riktigt bt test.. Eller vad som helt sådand skoj... Jag deltar ju för att se höra o lära. Och samanslaget bredda egna kunskaper samt erfarenheter.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-02 15:53

Mayro skrev:Jag deltar ju för att se höra o lära.

Jaså? OK.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 15:54

Manga_X skrev:Inget illa ment om dig men jag tror att du bränt dina broar på detta forum.

Jag skulle också vilja vara med eller åtminstone lära mig vad som krävs för ett "lyckat" F/E-test.

Mvh Magnus Eriksson

varför skulle jag "bränt mina broar" för? För jag "gjort" vad??

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-02 16:01

Jag får intrycket att du inte är den mest omtyckta personen på detta forum efter att ha läst trådarna där du förekommer.

Men F/E-Test vore roligt!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-10-02 16:07

Jag är nog inte den mest poppis heller men just därför vore det väl kanon med ett test av alla de slag med mig, Mayro, Hetsporren, Morello, Nefilim, Sladd och andra diverse kufar. Troligen omöjligt men det skulle faktiskt vara kul. Dyrhifi och medelhifi och billighifi mot varandra i en enda röra. Vi skulle köra F/E test, blindtest och sån där tontest som linngänget gör :D

Undrar om vi skulle tycka lika eller höra skillander ;-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 16:09

Manga_X skrev:Jag får intrycket att du inte är den mest omtyckta personen på detta forum efter att ha läst trådarna där du förekommer.

Men F/E-Test vore roligt!

Mvh Magnus Eriksson

Måste man vara omtyckt för att få delta ?? De va fan... Lite underligt anser jag i så fall..olikhet brukar ju vara en grund för breddat resultat än likform.

Men det får man se. Ev får man ett napp och få delta ... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 16:11

Birger skrev:Jag är nog inte den mest poppis heller men just därför vore det väl kanon med ett test av alla de slag med mig, Mayro, Hetsporren, Morello, Nefilim, Sladd och andra diverse kufar. Troligen omöjligt men det skulle faktiskt vara kul. Dyrhifi och medelhifi och billighifi mot varandra i en enda röra. Vi skulle köra F/E test, blindtest och sån där tontest som linngänget gör :D

Mycket bra inlägg Birger... :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 16:14

Jag tycker Mayro ær på rætt spår. Borde det inte gå att ordna en (eller flera) F/E-lyssningstræffar? Inte før att såga apparater, eller att folk ska kænna sig løjliga om vad som går at høra eller inte, utan som ett lættsamt sætt før att læra sig lite om vad som går att høra eller inte. Gærna F/E-testa såvæl uppenbart dåliga som bra apparater just før att belysa skillnader och sutdera testmetoden.

F/E-test ær sækert mycket roligare om ær ett gæng.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 16:15

Mayro skrev:
Manga_X skrev:Inget illa ment om dig men jag tror att du bränt dina broar på detta forum.

Mvh Magnus Eriksson

Är du allvarlig? 8O

Vh, iö

- - - - -

PS. F/E-test är varje sorts test som jämför mellan objektets ingång och dess utgång, exempelvis de flesta mätningar (tonkurva, distorsion...) eftersom dessa visar just hur utgångens egenskaper skiljer sig från ingången (som matas med lågdistorderande och "frekvensoväldig" signal).

Jag tror att det som åsyftas i denna tråd är F/E-lyssning.

En vanlig "lyssna och tyck-lyssning" saknar F/E-elementet. Det omöjliggör åtskillnad mellan objektet å ena sidan och alla andra saker som påverkar "hur det låter" (inspelningarna, resten av apparaterna, rummet...) å den andra.

PPS. En av förutsättningarna för att man med framgång skall kunna lyckas detektera någonting signifikant i blindlyssningssituationer är att det är en trevlig och avslappnad stämning. Att bjuda in personer som är genuint otrevliga är helt otänkbart. Dessutom är det självklart inte trevligt när folk är otrevliga, så incitamentet saknas.

En annan förutsättningarna för att det skall vara meningsfullt att F/E-lyssna är att förutsättningarna att lyckas detektera något är så bra som vi kan åstadkomma, det betyder att man kan vilja favorisera erkänt goda lyssnare (som utmärkt sig historiskt). En annan förutsätnting är att man inte destruerar statistiken, vilket betyder att man inte bör vara alltför många. Dessa två skäl är osakera till att vi sällan är fler än 5-6 personer, det vill säga inte ens hälften av LTS's styrelse brukar delta. Inte sällan deltar inbjudna personer, men då inte för deras skull (för att de bett att få vara med) utan för MoLts läsares skull, det vill säga för att de är särskilt goda lyssnare, och därför kan bidra till lyssningens värde/kvalitet.

PPPS. Jag har vid ett tillfälle arrangerat ett stort LTS-möte runt F/E-lyssning (eller egentligen handlade det om lyssningstest av en specifik sak), och om jag minns rätt deltog ett femtiotal LTS-medlemmar.

Själva resultaten av lyssningen kunde man slänga direkt dock. Det stora antalet lyssnare kräver oerhörda serier för att man skall kunna extrahera någon statistisk signifikans att hänga i julgranen, om alltför många av dem tillför slump-information (vilket garanterat blir fallet).

Ovana lyssnare uppvisade därtill stor prestige-stress, ett flertal propsade på absurda tolkningar av resultaten ("jag hade 5 rätt av 7, så det är uppenbart att jag hör bättre än du som bara hade 1 rätt av 7!") och många av de diskussioner och feltolkningar som kom som svallvågor efteråt var mera skadliga än nyttiga för sakfrågan. :?

Mötet var dock i det stora hela så trevligt att det inte är otänkbart att vi repererar konceptet, men inte för att det är ett effektivt sätt att testa apparater, utan för att det är trevligt att alla får veta hur det går till.

Kanske är det bäst att starta ett sådant möte med genomgång av alla fällor dock, på ett par timmar... :wink:

Kort sagt: Självklart kan det tänkas gå att ordna att LTS-medlemmar får vara med på ett "möte om F/E-lyssning" igen! Det är ju bara trevligt, men man bör inte vänta sig att resultatet skall gå att använda varken till något publicistiskt, eller för att bilda sig några relevanta uppfattningar om testobjektet. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 16:54, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Jag vill vara med på ett fe test

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 16:34

Mayro skrev:Introt säger allt. Jag vill få delta på en Fe test och ta del av hur man gör. hur man hör.. ja få helt enkelt delta och uppleva en sådan testrunda.. :)

Kan man få vara med? kan man anmäla sig på något sätt? Skall man vara med i LTS??

Eller måste man vara stenbra kompisar med dom som sköter testerna och exakt samma ideal o synsätt..

Ja kort o gott, vad krävs för att få delta? Och kan man få delta?

MVH
Tobbe

Det bör nog gå att ordna. Vi har ibland lång framförhållning, men ibland är framförhållningen så kort som några timmar! 8O , vilket jag själv råkade ut för eftersom jag flyttade i helgen och inte kunde delta när det senast gick av stapeln. Jag kan lova att det är kul! Dock kanske inte den normala musikupplevelsen eftersom man lyssnar på snuttar av samma musik om och om igen. Sedan har man olika musik för att detektera olika saker hos testobjektet. Jag tror att alla som varit med tidigare som inte har haft erfarenheten av dessa lyssningstetser sedan har fått en god insikt och djupare kunskap om hörbarhet av olika sorters "defekter" och testobjektets "sound".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 16:34

IngOehman skrev:
Mayro skrev:

Mvh Magnus Eriksson

Är du allvarlig? 8O

Vh, iö

- - - - -

PS. F/E-test är varje sorts test som jämför mellan objektets ingång och dess utgång, exempelvis de flesta mätningar (tonkurva, distorsion...) eftersom dessa visar hur utgångens egenskaper skiljer sig från ingången.

Jag tror att det som åsyftas i denna tråd är F/E-lyssning.

En vanlig "lyssna och tyck-lyssning" saknar F/E-elementet. Den omöjliggör åtskillnad mellan obektet och alla andra saker som påverkar "hur det låter".

Jag menar alvar...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 16:44

Birger skrev:Jag är nog inte den mest poppis heller men just därför vore det väl kanon med ett test av alla de slag med mig, Mayro, Hetsporren, Morello, Nefilim, Sladd och andra diverse kufar. Troligen omöjligt men det skulle faktiskt vara kul. Dyrhifi och medelhifi och billighifi mot varandra i en enda röra. Vi skulle köra F/E test, blindtest och sån där tontest som linngänget gör :D

1. Du (och några andra av de nämnda) är väl både trevlig och populär?
Det trodde i varje fall jag.

2. Leve skillnaderna (som de säger i frankrike)!

3. Fy bubblan för otrevliga människor! De skiljer sig från trevliga
människor, men det finns det inget positivt i just den skillnaden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 16:44

Det bör nog gå att ordna. Vi har ibland lång framförhållning, men ibland är framförhållningen så kort som några timmar! , vilket jag själv råkade ut för eftersom jag flyttade i helgen och inte kunde delta när det senast gick av stapeln. Jag kan lova att det är kul! Dock kanske inte den normala musikupplevelsen eftersom man lyssnar på snuttar av samma musik om och om igen. Sedan har man olika musik för att detektera olika saker hos testobjektet. Jag tror att alla som varit med tidigare som inte har haft erfarenheten av dessa lyssningstetser sedan har fått en god insikt och djupare kunskap om hörbarhet av olika sorters "defekter" och testobjektets "sound".

Skulle verkligen vara kul.. Men några timmar är ju pga avstånd inte direkt möjligt...

Men att samla ihop oss lite "oliktänkande" som "en panel" vore än mer roligt. DET är att dela med sig erfarenhet och ha SKOJ tillsammans det..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 16:56

Oliktänkande är helt ok. Till och med trevligt och definitivt en tillgång.

Otrevliga är inte ok.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 16:57

IngOehman skrev:Oliktänkande är helt ok.

Otrevliga är inte ok.

Vh, iö

vilken tur då att ingen är otrevlig då iö... :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-02 16:57

IngOehman skrev:2. Leve skillnaderna (som de säger i frankrike)!

Är inte punkt 2 och 3 motsägelser? ;-) :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 16:58

Jo precis, punkt tre är en specificering av ett undantag från punkt två.

Ett liknande exempel:

1. Det är gott med mat!

2. Viss mat smakar dock rätt illa.

Alltså: Själva konceptet med skillnader är i sig bra (inte minst för att det är ett tecken på frihet), men när skillnaderna är just att något skiljer sig från att vara bra är det inte bra längre.

Ett exempel till:

Nisse gillar att pussa Märta = bra.

Nisse gillar att pussa Sture = bra.

Nisse gillar att mobba Märta = dåligt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 17:00

Just det här med själva intresset att delta på F/E-lyssningstest säger en hel del om hur intresserad man är av highfidelity-begreppet. Man vill veta saker om varför det låter på vissa sätt helt enkelt, och kunna verifiera detta. Bra Mayro!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:01

IngOehman skrev:Otrevliga är inte ok.Vh, iö

Och dom som ifrågasätter dina idéer är alltid otrevliga?
Tumregel?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 17:02

Numera är det ju extra roligt att testa tack vare ny utrustning. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 17:08

Du har snappat det rätt Johan.. Som vanligt iofs... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 17:10

Flint skrev:
IngOehman skrev:Otrevliga är inte ok.Vh, iö

Och dom som ifrågasätter dina idéer är alltid otrevliga?

Inte så vitt jag har kunnat märka. Ifrågasättande är alltid bra. Tycker verkligen om ifrågasättandets grund, som för övrigt är något helt fundamentalt inom vetenskapen. :P

Utan ifrågasättande får man ingen chans att reda ut frågetecken hos den som frågar, eller att hitta egna feltänk som orsakat frågan.

Folk som inte ifrågasätter utan bara kommer med illsinnade och icke underbyggda spekulationer brukar dock göra det för att de vill göra folk illa, och det är MYCKET otrevligt.

Flint skrev:Tumregel?

Jag vet inte om du uppfattar att det du trodde (men hade fel om) var någonting som du skulle kalla en tumregel.

Det vet du nog bäst själv, det var ju din missuppfattning. Du är nog rätt person att sätta rubrik på den. Troligen var det en tumregel, och som vanligt visade det sig att sådana är dumregler - oförståndiga förenklingar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:15

IngOehman skrev:

2. Leve skillnaderna (som de säger i frankrike)!

Vh, iö

Hmm, punkt 2 och punkt 3 kan aldrig vara sagd i Frankrike och menat ärligt eftersom:

1. Fransmän inte gillar sånt som inte är franskt.
2. Fransmän är inte särskilt trevliga innan kl 18.

Fast en F/E-test skulle nog vara ganska skoj, särskilt om det fanns en liten LTS byggsats som kunde köpas via t.ex Hifi-kit.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 17:17

:lol:

Jo, det är faktiskt ett franskt ordspråk (Vive le differance!)

Byggsatsidén är inte ny, men det finns mycket som måste ske innan en sådan sak är realiserbar. Det är ju en grunka som inte kan säljas utan extremt tjock instruktionsbok och därtill körkortskrav - om konsekvenserna skall kunna bli övervägande positiva vill säga...

(Fel förutsättningar renderar dålig utslagskraft - fel hantering renderar falska resultat... :? Båda fallen riskerar att drabbar metodens renommé, helt orättfärdigt.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 17:30

vad har byggsattser och franskt med min tråd o topic att göra egentligen? 8O

nån som kan förklara det för mig så slipper jag vara okunnig i detta som just nu ser ut som ot helt utan minsta koppling till topic ens...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-02 17:31

Hur kommer ni fram vilka apparater ni skall testa? Eller är det så att testdeltagarna tar med dom apparater de vill testa?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 17:41

Bra fråga!

Det finns tre grovsållningsprocesser:

1. Vilka apparater som anses vara intressanta av andra (ryktet).

2. Vilka apparater det finns skäl att hålla som intressanta givet tillgänglig teknisk information (informationen).

3. Vilka apparater som vi kan få tag på för testningen (tillgängligheten).

Därtill kommer väldigt ofta en finsållningsprocess såtillvida att massor av apparater testas lite enkelt (ofta bara av någon i tekniksektionen), och slås ut mycket tidigt. De kan förkastas såsom alldeles för dåliga per krona för att förtjäna att ta spaltutrymme från sådant som är mycket intressantare att berätta om*, eller kanske för att de är omöjliga att änvända på något vettigt sätt, eller kanske för att det finns väldigt mycket bättre alternativ.

Slutligen återstår ett antal apparater som vi tycker det är intressant att studera närmare och sedan skriva om. I testerna ingår nästan alltid en teknisk lab-rapport (hur mäter den?) och en F/E-lyssning (hur låter den?). Det finns undantag dock.

Vh, iö

- - - - -

*Det handlar förstås om att det är hemskt trist att testa apparater också, och därför vill man inte behöva lägga ned en massa tid på att göa nogsamma tester av apparater som omedelbart visar sig oförmågna att kunna passera en musiksinal utan att göra allvarlig åverkan på den.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 17:53, redigerad totalt 2 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi