Mayro skrev:Manga_X skrev:Inget illa ment om dig men jag tror att du bränt dina broar på detta forum.
Så risken är stor att du inte får några inbjudningar Mayro.
Annars så förstår jag intresset.
Jag skulle också vilja vara med eller åtminstone lära mig vad som krävs för ett "lyckat" F/E-test.
Mvh Magnus Eriksson
varför skulle jag "bränt mina broar" för? För jag "gjort" vad??
Är du allvarlig?
Vh, iö
- - - - -
PS. F/E-test är varje sorts test som jämför mellan objektets ingång och dess utgång, exempelvis de flesta mätningar (tonkurva, distorsion...) eftersom dessa visar just hur utgångens egenskaper skiljer sig från ingången (som matas med lågdistorderande och "frekvensoväldig" signal).
Jag tror att det som åsyftas i denna tråd är F/E-
lyssning.
En vanlig "lyssna och tyck-lyssning" saknar F/E-elementet. Det omöjliggör åtskillnad mellan objektet å ena sidan och alla andra saker som påverkar "hur det låter" (inspelningarna, resten av apparaterna, rummet...) å den andra.
PPS. En av förutsättningarna för att man med framgång skall kunna lyckas detektera någonting signifikant i blindlyssningssituationer är att det är en trevlig och avslappnad stämning. Att bjuda in personer som är genuint otrevliga är helt otänkbart. Dessutom är det självklart inte
trevligt när folk är otrevliga, så incitamentet saknas.
En annan förutsättningarna för att det skall vara meningsfullt att F/E-lyssna är att förutsättningarna att lyckas detektera något är så bra som vi kan åstadkomma, det betyder att man kan vilja favorisera erkänt goda lyssnare (som utmärkt sig historiskt). En annan förutsätnting är att man inte destruerar statistiken, vilket betyder att man inte bör vara alltför många. Dessa två skäl är osakera till att vi sällan är fler än 5-6 personer, det vill säga inte ens hälften av LTS's styrelse brukar delta. Inte sällan deltar inbjudna personer, men då inte för deras skull (för att de bett att få vara med) utan för MoLts läsares skull, det vill säga för att de är särskilt goda lyssnare, och därför kan bidra till lyssningens värde/kvalitet.
PPPS. Jag har vid ett tillfälle arrangerat ett stort LTS-möte runt F/E-lyssning (eller egentligen handlade det om lyssningstest av en specifik sak), och om jag minns rätt deltog ett femtiotal LTS-medlemmar.
Själva resultaten av lyssningen kunde man slänga direkt dock. Det stora antalet lyssnare kräver oerhörda serier för att man skall kunna extrahera någon statistisk signifikans att hänga i julgranen, om alltför många av dem tillför slump-information (vilket garanterat blir fallet).
Ovana lyssnare uppvisade därtill stor prestige-stress, ett flertal propsade på absurda tolkningar av resultaten ("jag hade 5 rätt av 7, så det är uppenbart att jag hör bättre än du som bara hade 1 rätt av 7!") och många av de diskussioner och feltolkningar som kom som svallvågor efteråt var mera skadliga än nyttiga för sakfrågan.
Mötet var dock i det stora hela så trevligt att det inte är otänkbart att vi repererar konceptet, men inte för att det är ett effektivt sätt att testa apparater, utan för att det är trevligt att alla får veta hur det går till.
Kanske är det bäst att starta ett sådant möte med genomgång av alla fällor dock, på ett par timmar...
Kort sagt: Självklart kan det tänkas gå att ordna att LTS-medlemmar får vara med på ett "möte om F/E-lyssning" igen! Det är ju bara trevligt, men man bör inte vänta sig att resultatet skall gå att använda varken till något publicistiskt, eller för att bilda sig några relevanta uppfattningar om testobjektet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).