Lite frågor som dykt upp.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trajton

Lite frågor som dykt upp.

Inläggav Trajton » 2006-10-02 13:14

För ett par månader sedan kompletterade jag upp min 2 kanals anläggning med ytterligare ett NAD 214 slutsteg. Dessa bryggkopplar jag nu en till varje högtalare.
Gissa om jag blev förvånad när speciellt basen i mina Jamo 670 ökade riktigt markant till en skön och kontrollerad nivå. Musiken låter mer öppen nu. Trodde aldrig att det skulle bli sådan skillnad som det blev. Riktigt roligt att lyssna på musik nu om det inte vore för att jag emellan åt vill dra på lite mer än vad högtalare vill vara med på.

Idag bestämde jag mig äntligen för att bära upp mina Jamo 128or jag har på min nedervåning till min hemmabio anläggning och se vad dessa kunde prestera. Det första jag märke var att jag tycker nog att mina 670or levererar något mer bas trots de mindre 2x6,5" bas elementen mot 128ornas dubbla 8". Detta finner jag lite konstigt för med bara en 214 tycker jag defenetivt att det blir tvärtom resultat. Tittade igenom specarna på högtalare och visst det skiljer 1dB fördel för 128orna som är lite lättdrivnare på pappret, men skall detta verkligen spela någon roll i detta sammanhang?

Igentligen har detta ingen större betydelse varför det nu blir så men jag kan ändå inte sluta vara nyfiken på svar från någon/några som kan sådant här mycket bättre än jag

Återgå till Generellt om hifi