"Fixat" Missljud när jag skulle koppla ihop stere

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

"Fixat" Missljud när jag skulle koppla ihop stere

Inläggav distad » 2006-10-02 13:52

Nu är jag verkligen :cry: Har haft stereon undanställd på pga. renovering. Så jag såg fram emot att koppla in den och få lyssna lite på musik innan man går till jobbet idag. Kopplar in allt slår på slutsteget (McCormack) och de kommer ett kraftigt brummande ur högtalarna :roll: Slår av det och kollar alla sladdar och separerar allt så ingen signalkabel ligger emot någon strömkabel och sådant, men det hjälper inte. Fel på någon signalkabel tänker jag och prövar kabeln som jag har mellan Dacen och 2105an och sätter den istället mellan slutsteget och 2105an. Slår på steget igen och det är tyst :) Men glädjen var mycket kortvarig :cry: Eftersom jag trodde att det var fel på den första kabeln som jag hade mellan slutsteg och 2105an och nu inte hade något annat än lakrits snörre så kopplade jag in ett sådant par mellan DACen och 2105 och slog på slutsteget och brummet var tillbaka :cry: Problemet är alltså att detta brumm uppstår när jag kopplar in signalkabeln mellan Dacen och 2105an, drar jag ur signalkablarna när steget är på så försvinner brummet och strömmen är inte inkopplad till något annan komponent än slutsteget när detta sker :o 8O
Jag fattar inget.... :? :cry:
Hoppas att det finns någon som begriper vad som är fel och som kan hjälpa mig!
Senast redigerad av distad 2006-10-02 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 13:58

Ska bara kolla att jag fattade rätt: Är bara slutsteget på när det brummar?

Om i s f vad händer när du sätter igång de andra apparaterna?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-02 14:12

Ska bara kolla att jag fattade rätt: Är bara slutsteget på när det brummar?

Om i s f vad händer när du sätter igång de andra apparaterna?

Jepp , det är bara slusteget som är på när det brummar och när jag även kopplar in ström till övrig elektronik (2105, Theta Dac och Marantz DVD) och sätter på dem så fortsätter det att brumma på exakt samma sätt. :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 14:18

Låter väl som klassisk jordslinga. Två aparater jordade via nättuttaget och signalkabeljord på det.
Renovering - dragit ny el, jordade uttag?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 14:24

Mmmm kan vara som Flint säger. Vilka apparater är jordade och delar de samma uttag?

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-02 14:36

Jag har pratat med FBK och felet är avhjälpt.
Han fick jordslinga via TV-antennen i fastigheten han har flyttat till.

Han får skaffa "mantelfilter" mellan antenn och TV eller köra optiskt mellan DVD och receiver.

Over'n out från Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 14:54

Manga_X skrev:Han fick jordslinga via TV-antennen i fastigheten han har flyttat till.

Med tanke på att det finns tusentals trådar om brumslingor via kabelnätet så trodde jag det var det första som kollades. Dessutom så stod det ingenting om att detta vara inkopplat. Ajja bajja att undanhålla så viktig info. ;)

När man får problem brum så måste man kolla alla anslutningar och därför är det viktigt (om man vill ha adekvat hjälp) att man berättar exakt vilka apparater som är anslutna med någonsomhelst elektrisk kabel (och detta gäller utan undantag att man måste ange ALLA apparater och anslutningar) och om de har någon anslutning till antenn. Utöver detta så kan man berätta huruvida de sitter anslutna till samma eluttag om det är jordat och vilka apparater som är jordade. Därefter kan lämpligen (men det är inget tvång ;) ) berätta om vilken typ kablar man har. Gör man det så är det lättare att eliminera felkällorna. Bara ett tips i all välmening. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-02 15:19

Ingen fara Nagref :) Jag har haft TVn inkopplad förut. Men nu så hade jag även kopplat in Scart kabeln mellan Tvn och DVDn. Och DVD spelaren använder jag även som transport till Dacen. Så denna Scart kabel ställde till det en del för mig så att säga. Får göra som MangaX sade, skaffa ett sådant där filter om jag vill ha allt inkopplat samtidigt. Tack så mycket ändå för den snabba svaren grabbar! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 15:20

Bra att det löste sig!

Du kan ju köra med optisk kabel mellan dvd'n och dacen oxå. ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-02 15:50

Du kan ju köra med optisk kabel mellan dvd'n och dacen oxå.

Jag vet :wink: Men jag kommer att använda en vanlig CD-spelare som transport snart så den biten fixar sig självt. Sedan så får det bli filter eller optiskt mellan DVDn och stärkaren som MangaX skrev.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2006-10-08 14:15

Tjenare,

Jag har försökt hitta "mantelfilter" på både Biltema och Elfa, men jag kan faktiskt inte hitta någon produkt med det namnet.

Har någon här en länk till en produkt som går att köpa, eller ett namn på en produkt, så det blir lättare att leta?

//magnus

Återgå till Generellt om hifi