En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

En sund HiFi-utveckling.

Inläggav Flint » 2006-10-02 14:44

Istället för att bara gnälla om allt som är fel inom HiFi och branschen kanske vi istället skulle diskutera hur vi vill ha det och hur framtiden skall se ut. Vad är bra nu och värt att behålla? Hur kan vi själva bidra till en positiv utveckling. Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Huvudfrågan alltså:
Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?

edit: förtydligande.
Senast redigerad av Flint 2006-10-02 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-distortion-

Re: En sund HiFi-utveckling.

Inläggav -distortion- » 2006-10-02 14:48

Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 14:52

-distortion- skrev:
Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.

beror nog på VEM man avslöjar--diskuterar--kritiserar--Eller har tankar och åsikter om det..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 14:55

Tvärtom tycker jag att det knappt gnälls någosin, och när det vid enstaka tillfällen gnälls så är det bara för att den som gör det vill berätta just hur det borde vara istället och hur man kanske kan lösa problemet.

Oavsett allt detta så gnäller ju du Flint värst av alla (och jag vet inte om jag någosin sett att du kommit med några konstruktiva förslag). :wink:

Du borde därför föregå med gott exempel och komma med denna tråds första förslag! :P

Fast allra först kommer jag:
Mitt förslag är att Flint skall sluta gnälla utan att sen komma med positiva konstruktiva förslag! :twisted:
Okonstruktivt gnäll är bara destruktivt, det hörs ju nästan på namnet. Så inget mera solo-gnäll, utan alltid en kompletterande lösning! 8)
(I varje fall senare i tråden. Om du vill gnälla i ett inlägg för att komma med ett bra förslag i ett senare inlägg går det förstås bra.)

I övrigt tycker jag att de största problemen är att:

1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.

2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!

4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.

5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 14:58

Mayro skrev:
-distortion- skrev:

Njaoo..

beror nog på VEM man avslöjar--diskuterar--kritiserar--Eller har tankar och åsikter om det..
Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.

Men det är naturligtvis lika viktigt att belysa det som är riktigt bra eftersom det ger möjlighet för många att se närmare på saker man kanske annars missat.

Informationsutbyte i största allmänhet alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 15:03

Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.

Så du anser detta fora vara ett "Agenda hifi" då? :lol: Där agnarna skiljs från vetet..eller va det vettet tro... 8O

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 15:18

Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-02 15:25

Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

Morello sa precis det jag tänkte. Bort med all trams om voodoo kablar i tidningarna mm så kanske vi slipper se sådant i framtiden och så kan folk lägga pengar på sånt som verkligen gör skillnad.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-02 15:33

Morello skrev:Jag önskar:

Själv önskar jag fler kvalitetsprodukter från större företag... :mrgreen:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-02 15:36

Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-02 15:36

Morello skrev:1. Mindre eller ingen voodoo.

1. och 3. kan mycket väl bli följden av 2!

Jag tror att problemet är att få tidningar som MoLT och The Audio Critic, som jag tycker båda uppfyller krav 2, att överleva. Annonser korrumperar, verkar det som, så det är bara fristående tidningar som kan bli kritiska. Tyvärr försvinner ofta läskretsen med annonserna...
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 15:43

Mayro skrev:

Så du anser detta fora vara ett "Agenda hifi" då? :lol: Där agnarna skiljs från vetet..eller va det vettet tro... 8O

:)
Jag hoppas det är så mycket mer än så... varför göra livet så smalbandigt och klassificera allt i absurdum? Jag blir bara glad om jag får info som är nyttig - var jag än får den!

Jo, sen vill jag ha kul också!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 16:16

Jag önskar:

Hur skulle det påverka dina egna inköp?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 16:20

Jag önskar:

Inte mycket att tillægga, men jag ser gærna æven mer kvalitetsprodukter æven från større føretag. Ett stort føretag kan ha større serier vilket ger lægre pris till konsument.

En grej till: Alla dessa nya modeller som kommer hela tiden.... Lægg ner det! Några føretag kør sina produkter under lång tid, t.ex. Quad, McInosch, Burrmester m.fl. Den enda jag kænner till som har denna filosofi och som har någrolunda rimliga priser ær Quad. Alla nya modeller, alltså, vad var fel på den førra, så fel att modellen helt læggs ned och ersætts, kanske till och med av en sæmmre produkt.

En seriøs førstærkare bør kunna sæljas oførændrad i 10 år eller mer. CD och DVD har ju så mycket finnser och sånt, så dær ær det ju lite annorlunda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 16:27

JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Jag tror inte att anmälan av olika företag leder någon som helst vart. Det är bara destruktivt beteende enligt mig (att anmäla saker alltså).

Dessutom handlar inte denna tråd om att "gnälla", den handlar om hur man konstruktivt kan göra en bättre HiFi-brasch i framtiden. Jag personligen tror inte att anmälan hit eller dit gör någon gladare, snarare blir det bara än mer problem för alla konsumenter och HiFi-firmor.

Nog gnällt nu. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 16:53

Positiv utveckling?

- Bätre integrering med datorvärlden, inkl fungerande nätverk etc

- Snyggare apparater

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 17:01

Mindre integrering med datorvärlden. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 17:04

Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:32

Önskelista.
Jag vill ha kvar lokala HiFi-butiker med bra pesonlig service.
Dom får gärna sälja kablar som kostar 3miljarder stycket om dom vill. Jag tänker ändå inte köpa någon, utom möjligen något demoex.
Jag vill kunna välja att lyssna på vad som helst. Även Pi60 och jämföra med säg Cerwin Vega utan att behöva gå en kvällskurs i hur Pi60 ska placeras. Jämförelse på mina vilkor. Sen vill jag kunna pruta och tro att jag har gjort en bra affär.

Personligen tycker jag ungefär lika illa om mångkanalstereo och hemmabiosar som många här tycker om ormolja och dyrkablar men det skulle aldrig falla mig in att idiotförklara branschen för det. Det gäller för den att sälja eller gå under och försvinna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:33

Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 17:36

Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.

HOPPPAS du har fel... :wink: JÄTTEFEL....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 17:38

Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.

Det är i alla fall denna rikting som mediabranschen söker sig. Annars riskerar dom att gå under. OBS detta är inte samma sak som att kulturen och dess utövare går under. Dom kommer få betalt på annat sätt....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:39

Mayro skrev:

Senast jag hade fel var någon gång i början på 70-talet. :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:40

Det där tycker jag passar bättre på TV-aparater. Då kunde licenspengarna gå till public service-program och betala-per-timma-inkomsterna finansiera skitunderhållningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 17:42

Harryup skrev:
Mayro skrev:

Vad misstog du dig på då, trodde du att du alltid skulle ha rätt? 8)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 17:45

Bill50x skrev:

Det är i alla fall denna rikting som mediabranschen söker sig. Annars riskerar dom att gå under. OBS detta är inte samma sak som att kulturen och dess utövare går under. Dom kommer få betalt på annat sätt....

/ B

Helt riktigt, men musikbrachen vill styra vad vi ska køpa. Konsumeterna (det ær vi det) ska inte kunna påverka. Helst ska alla køpa samma låt och betala før den hemma, i mp3-spelaren, i bilen, på kontoret etc.

Medaibracnhen vill ha minimal kostnad (exkl. reklam) och maximal intæckt. Musikalsik utveckling och teknsikt vælgjorda produkter tillhør INTE musikbranches intressen, i så fall hade dom ju hållit på med den nu. OBS! Med musikbranchen meas "Dom Stora Bolagen". Det ges ut ny, dynamisk och kulturellt berikande musik, ibland t.o.m. med god teknioks kvalitet. Men det ær på små skumma bolag som "vanligt folk" aldrig hørt talats om.

Framtiden før musiken finns (hoppas jag) i Live-framtrædandet.

(Dom Stora) Skivbolagen kommer næstan helt att sluta att ge ut skivor och istællet inrikta sig helt på att stæmma folk, eftersom det ger stor intæckt med mycket små kostander.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 18:35

Harryup skrev:
Mayro skrev:

låter kanonbra det va så länge sedan. Då säger statestiken att det nu kan vara dax igen...vilket jag hoppas starkt på att du har..

Men tror tyvärr du har rätt i själv... :cry:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-02 20:10

Johan_Lindroos skrev:
JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Jag tror inte att anmälan av olika företag leder någon som helst vart. Det är bara destruktivt beteende enligt mig (att anmäla saker alltså).

Dessutom handlar inte denna tråd om att "gnälla", den handlar om hur man konstruktivt kan göra en bättre HiFi-brasch i framtiden. Jag personligen tror inte att anmälan hit eller dit gör någon gladare, snarare blir det bara än mer problem för alla konsumenter och HiFi-firmor.

Nog gnällt nu. :wink:

Vilseledande marknadsföring är ju olagligt och jag kan inte förstå varför det inte skulle beivras. Jag är själv övertygad om att lagstiftningen på den punkten har bidragit till att marknadsföringen rent allmänt har mått bra av det, men det kanske du inte heller håller med om och då förstår jag din ståndpunkt vad gäller hifi-branschens marknadsföring bättre (även om jag inte håller med). För övrigt såg jag mitt förslag som konstruktivt, inte som gnäll :wink:

Ett annat önskemål är att grundförutsättningarna för bra ljud byggs in redan från början i våra bostäder; väggar som inte är parallella; det gyllene snittet (rummets dimensioner); och allt vad som nu kan tänkas gynna ljudet ska naturligtvis införas i byggstandarden. Det är enormt frustrerande med bostäder där det knappt fungerar att smälla upp en stereo på ett vettigt sätt.

Men för att detta skulle förverkligas skulle det behövas en ljudlobby som påverkar våra politiker att ta tag i dessa högprioriterade frågor.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 20:15

Om tillverkarna säljarna osv skulle någonsin bli fällda i Sverige då dom inte blir det i stämmningarnas land nr 1 USA så vore det unikt... :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 20:34

Kan ju absolut inte tänka mig att det skulle gagna någon i Sverige att hacka på enskilda leverantörer. Har en känsla av att kabeltillverkare inte brukar lova så mycket extra välljud utan bara att dom är ett alternativ som kan ge bättre ljud.
Däremot om man vill sänka ett antal av våra få butiker som sysslar med bättre HIFI så är ju en negativ publicitet av hela branschen bra. Snarare att verka för att folk upptäcker alternativen skulle vara bättre.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi