Ser du Faktiskt som ett Apparatforum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är Faktiskt ett Apparatforum?

Ja!
13
16%
Nej!
67
84%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
LarsR

Ser du Faktiskt som ett Apparatforum?

Inläggav LarsR » 2006-10-03 16:17

Är Faktiskt ett Apparatforum?

Bevistas ni på faktiskt för att det är ett apparatforum som ger information om nya eller gamla apparater och dess ojektiva samt subjektiva omdömmen? Söker ni aktivit efter nya apparater att köpa eller testa eller handlar det mera om diskussion kring ljudåtergivning och teknik. Det finns givetvis flera andra aspekter som att man vill gå på träffar eller prata musik etc.

Min fråga rör sig om alltså bara apparatforum kontra ljudåtergivning/teknik ( på det teoretiska planet mera)?

Hoppas att det blev någorlunda klart vad frågan handlar om. :oops: Kom annars med era kommentarer. :D

:oops: Sorry jag ser att jag ofrivilligt gav forumet en egenskap genom att skriva "Är Faktiskt ett Apparatforum", det var inte min mening att ge forumet denna generella egenskap, ändrade därmed frågan till "Ser du Faktiskt som ett Apparatforum?"

Man kan givetvis se det hur som helst enligt sitt egna tycke! Återigen förlåt för detta. :oops:
Senast redigerad av LarsR 2006-10-03 16:35, redigerad totalt 1 gång.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 16:27

Något apparatforum hoppas jag att det inte blir. Jag finner teoretiska resonemang mer värdefulla, liksom frågor om exempelvis rummets inverkan och hur det kan modifieras.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-03 17:46

Numera ser jag det mest som ett OT-forum. Rakade pu.... :roll:

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 18:12

Audix skrev:Numera ser jag det mest som ett OT-forum. Rakade pu.... :roll:

Har du kollat i den tråden? Jag vågar inte. :oops: Det är så mycket bildreportage nu för tiden.

Ibland får jag känslan att man har kommit bra nära slutet av de teoretiska diskussionerna och enda sättet att gå vidare är att göra det praktiskt. :P Men vem orkar och har den tiden att kartlägga problem som man inte har förstått eller som man tror på.. :? Nej det enda vettiga verkar ju vara att ha kul! :P
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-03 18:13

Jag vistas här för att adminstyrkan valde mig till Redaktör.. :oops:

...men mest för musiken och människorna! :D

/J
admin

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-03 18:57

Jag ser detta som diskussionsforum runt ljud och bild.

Något apparatforum är det inte, det finns gott om andra forum där man vältrar sig i bilder av senaste inköpen ihop med kaffekoppar och bullar.

Här vill jag utbyta kunskap.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 20:39

Jag tänkte först klicka i ja men efter 2 sekunders eftertanke så insåg jag att så inte var fallet. Om det är bra eller dåligt vill jag inte värdera men personligen gillar jag tankar om hur man kan göra saker mer än själva sakerna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-03 21:11

För att det förekommer trådar om huruvida man rakar pungen eller ej så behöver det inte vara ett apparat-forum för det. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 21:11

Vee-Eight skrev:För att det förekommer trådar om huruvida man rakar pungen eller ej så behöver det inte vara ett apparat-forum för det. :wink:

:mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-03 21:22

Vee-Eight skrev:För att det förekommer trådar om huruvida man rakar pungen eller ej så behöver det inte vara ett apparat-forum för det. :wink:

Rakapparat...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 22:23

Max_Headroom skrev:

Rakapparat...

Man kan ju inte förneka att forumet framkallar skratt ofta, medvetet och omedvetet! :D

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 22:26

Ser att några stycken har röstat på att Faktiskt är ett apparatforum, kul! Det skulle vara intressant att få höra lite kommentarer angående hur bra eller dåligt Faktiskt är som apparatforum! :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 22:33

Jag röstade nyss nej, så det är inte jag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-03 23:18

Samma här, röstade nyss nej. Inte så mycket apparater här, men mycket tankar kring hur eventuella apparater kan tänkas uppföra sig. Det gillar jag bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-03 23:51

Det är just för att apparatsnacket hålls på ett minimum här som jag tycker detta forum är så läsvärt. Här finns en massa roliga diskussioner om allt möjligt som ibland inte handlar om hifi alls. Det är tjusningen - att få lov att blanda hifi och OT.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-04 00:10

Morgan skrev:Det är just för att apparatsnacket hålls på ett minimum här som jag tycker detta forum är så läsvärt. Här finns en massa roliga diskussioner om allt möjligt som ibland inte handlar om hifi alls. Det är tjusningen - att få lov att blanda hifi och OT.

Nu kanske jag bara vaknat på fle sida om ångermanälven - men OT (OFF topic) är INTE ok på faktiskt.se*. Även ifall de oftast bara blir roligare ju mer OT de blir.. ;)

/J

*Litet urklipp från vår gedigna lagbok som jag antar alla läst flera gånger vid det här laget:
4. Inga OT-ämnen!
OffTopic-ämnen gillar vi inte heller. Det är bara så tråkigt när man hittar en massa trådar om sådant man kan läsa om någon annanstans. Vill man diskutera saker som ligger utanför våra egentliga ljudområden så går det bra att göra det under "övrigt". Vi har en öppen attityd till vad som får diskuteras där men vi kan kanske tänka oss vissa begränsningar om några ämnesområden tenderar att spåra ur. Trådar som ligger fel kommer att flyttas till lämplig ställe.

Det är rätt vanligt att trådar börjar handla om något som den som startade tråden inte hade avsett. Det kan röra sig om väldigt mycket OT-inlägg och/eller att någon "tar över" en tråd för att få svar på sina egna frågor. Ibland är det trevligt och ibland inte. Vår policy är att det är antingen trådens skapare eller vi som bestämmer när det har urartat för mycket. Tråden kan då delas och eventuellt flyttas till en annan avdelning.
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 00:35

Nej, jag ser Faktiskt som ett allmänt snackarforum - en trevlig mötesplats där cirka 10% av inläggen har substans. Förut var den intellektuella nivån på en avsevärt högre vill jag påstå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-04 00:46

Morello skrev:Nej, jag ser Faktiskt som ett allmänt snackarforum - en trevlig mötesplats där cirka 10% av inläggen har substans. Förut var den intellektuella nivån på en avsevärt högre vill jag påstå.
Du får gärna utveckla den åsikten lite till. Pratar vi för lite estetik och filosofi?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-04 06:42

Morello skrev:Nej, jag ser Faktiskt som ett allmänt snackarforum - en trevlig mötesplats där cirka 10% av inläggen har substans. Förut var den intellektuella nivån på en avsevärt högre vill jag påstå.

På en avsevärt högre vadå, nivå? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-04 07:39

Som någon skrev så finns det ju forum som är mer inriktade på själva apparaterna och det är helt ok :-) ! Jag tycker att faktiskt är intressant pga att här analyseras djupare om varför det låter som det låter än på många andra ställen. Dessutom gillar jag att så många ser på hifi på ett annat sätt än jag vilket jag ser som berikande.

Hoppas bara att Morello kan hitta ett forum eller inlägg här som matchar hans höga intellektuella nivå mer än det gör just nu ;-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 08:41

Morgan skrev:Det är just för att apparatsnacket hålls på ett minimum här som jag tycker detta forum är så läsvärt. Här finns en massa roliga diskussioner om allt möjligt som ibland inte handlar om hifi alls. Det är tjusningen - att få lov att blanda hifi och OT.

Visst är det skoj med allmänt prat i övrigt-delen, men jag tycker det är ganska trist när seriösa, relevanta trådar kontamineras med ovidkommande inlägg, semantiska spörsmål och/eller ordmärkeri.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-04 09:19

Morello skrev:

Visst är det skoj med allmänt prat i övrigt-delen, men jag tycker det är ganska trist när seriösa, relevanta trådar kontamineras med ovidkommande inlägg, semantiska spörsmål och/eller ordmärkeri.

Håller med trots att det händer att jag är med och förstör ibland. Försöker undvika att skriva så ofta som möjligt för att just inte kontaminera. Jag skulle vilja ha en knapp i verktygsfältet som heter "OffTopic" och trycker man ner den så blir inlägget eller en del av inlägget "datamärkt". Därefter kan man ställa in sin profil alternativt då man söker att inte visa OffTopic.

Kan man få det? :P

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-04 09:24

LarsR skrev:Ser att några stycken har röstat på att Faktiskt är ett apparatforum, kul! Det skulle vara intressant att få höra lite kommentarer angående hur bra eller dåligt Faktiskt är som apparatforum! :P

Har ingen av de som röstar på att Faktiskt är apparatforum något att säga? :roll:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-04 09:45

Audix skrev:Numera ser jag det mest som ett OT-forum. Rakade pu.... :roll:

Den tråden ligger i "öppen diskussion" så det som hamnar där är givetvis allt mellan himmel & jord.
Tål du inte det bör du ej klicka dig i "i det för dig okända".

Mera allvarliga & ljudmässigt viktiga trådar hamnar där dom skall , & det är det som räknas, Faktiskt :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-04 10:26

Osmidigt skrivet. Sånt kan man tänka för sig själv tycker jag om man har den uppfattningen. Kan tolkas som mycket nedlåtande mot en stor skara människor :!:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-04 10:31

Hörde jag ordet "Elit tänkande" eller ;)
//JB
- THE DEAD END -

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-04 11:30

Sorry, det var dumt
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 12:23

Är detta verkligen ett hifi forum över huvud taget?
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-04 12:40

Är det ändå inte intresset för musik & HiFi i grund & botten som får oss att hänga här? i mitt fall är det iallafall så!

Vill man nischa sitt vetande eller bara allmänt bäzzerwissa sin kunskap finns det andra forum för dennes säregna hobby ;)

Väl mött gubb´s,
//Johnny
I love faktiskt :)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 13:12

Vill man nischa sitt vetande eller bara allmänt bäzzerwissa sin kunskap finns det andra forum för dennes säregna hobby

En med riktigt intresse deltar ju inom ALLA "nischande" forum inklusive detta Affald.

För väljer man endast att delta på ett av dom alla så blir ens intag av erfarenheter endast just det specifika "nischandet" på det utvalda som gäller ..

Så deltar man på flera får man mer info att bearbeta och ta in intryck ifrån..

Sedan en fråga. Menar du att på andra fora finner man "bäzzerwissande" medlemmar men inte här :?:

DET anser jag vara en mycket "bäzzerwissande" tankegång.. Som bevisar du har fel. Så du behöver inte ens svara. Du svarade direkt i ditt påstående affald..genom ditt eget rätt "bäzzerwissande" inlägg..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi