Var finns alla riktigt bra HiFi-anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Var finns alla riktigt bra HiFi-anläggningar?

Inläggav Ronnie » 2006-10-06 02:34

Jag tänkte göra en lista över folk som jag tror har väldigt bra anläggningar, för att eventuellt försöka bjuda in mig och lära mig av deras välljudstaktiker. Jag har ännu inte letat särskilt mycket i HiFi-Sverige, och inte heller hittat.

Har ni hittat några jättebra anläggningar, eller har ni några misstankar?

Nämn gärna vad ni prioriterar i ljudet.
"Klangdynamik" skulle jag kanske hitta på som ord för det jag prioriterar högst, innan jag har lärt mig vad jag menar och vad det eventuellt redan är döpt till.
Jag tycker först och främst om när det låter som om akustiska instrument och röster är verkliga. Lite tonkurveavvikelser, ljudbildsskevheter och uppenbara rumsegenskaper stör mig mindre än klangmässiga brister. Jag tycker _ganska_ mycket om hörlurar. :)

Några misstänkta välljudssystemägare i Sverige:
Ingvar, Morello, "Ulf" på HiFiforum, Jorma kanske?
Mayro, Johan Lindroos(?)

Några utlandsmisstänkta:
Roman Bessnow, Jeffrey Jacksson, John Hasquin, Steve Schell, Victor Sierra

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-06 07:21

Pjotre på HF.nu har en grym anläggning och min fd arbetskollega Jonas Nilsson har ett par högtalare som jag är avundsjuk på ;-)

Annars är det kanske egentligen inte så intressant vad andra har för grejer utan snarare vad man själv kan knåpa ihop för rimliga slantar :-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-06 09:49

Ronnie.

Tack för du tar in mig som tänkbar i att inneha ett bra system. men jag måste göra dig besviken. Just för tillfället är mina grejor INTE fullt spelande till den nivå att jag kan säga det är ett system som är mer av kategoring "fullödigt"..

Däremot OM du kan bortse från brister som är av kategorin att stärkaren INTE har den effekt den bör ha. och därför inte kan göra allt korrekt. Då kan jag garantera dig en upplevelse du kommer ha svårt att glömma aldeles oavsett vad mer fullt spelande system kan uppvisa ifråga om ljudkvalitet/musikuppvisande.

Så stående inbjudan finns för att spendera en helg här med mat husrum. Samt mycket musiklyssnande och skoj samtal är här lämnad..

MVH
Tobbe

Edit.
"Ulf" heter även så här.. Och där är ett verkligen fint nytt system framväxande......Vi åker faktiskt upp idag till Sthlm för att besöka "ulf" samt hjälpa till att klura ut hur hans senaste inköp skall kopplas in samt korrigeras in i hans system.. Skall bli roligt... :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-06 10:54, redigerad totalt 2 gånger.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-06 10:09

Jag skulle av förekommen anledning vilja sätta Trollhättan på hifiturism-kartan. Mer välljud per kvadratkilometer finns inte ngn annan stans. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 10:12

Bo Hansson i Karlskoga har en både välljudande och på andra sätt intressant anläggning.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-06 10:16

EAR i Ystad borde också besitta ngt mkt besökbart. I mitt tycke.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-06 10:58

LarsR, Nerkis. Potentiellt vælljudande, man jag har inte hørt: NNord.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ronnie

summera zum zum

Inläggav Ronnie » 2006-10-06 21:20

Brickman: Tack. Pjotre är antecknad. Han har det iallafall... väldigt prydligt :)

Tack för inbjudan Mayro! Tänkte inte på att jag sett foton på dig och Ulf konkandes högtalare nyligen. Min nyfikenhet väcktes nog av hans gamla Audio Artistry Beethoven(?) och att han verkar lägga många kronor på anläggningen.

Max_HeadrooM: tack för tips! Ska snoka efter LarsR & Nerkis.
NNord har häftiga grejer, men har Niklas någon skiva med ett levande instrument? Förutom en och annan Shpongle-tvärflöjt eller så kanske? :D Jaja. Jag är nyfiken på hans JBL-himmel!

Vee-Eight: Kan du peka på en anläggning på Trollhättan-kartan?
"borde också besitta ngt mkt besökbart" räcker inte för att jag ska packa HiFituristryggsäcken ;)

LypsylateX: Bo Hansson är med i tankarna, men jag tycker att det verkar jätteskumt med stora fyrkantiga horn som sitter ända intill väggarna... och inget övre-bas-horn, utan bara ett monster i källaren?!
Nåja. Nyfiken är jag helt klart :)

...KEEP 'EM COMING! :)

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-10-06 21:51

Vee-Eight skrev:EAR i Ystad borde också besitta ngt mkt besökbart. I mitt tycke.

Det är besökvärt :D

15 km NÖ Ystad finns ett liknande system, med dipolbasar...och med rör, inte EAR, men nästan lika välljudande...........
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-06 21:59

Är trådskaparen ute efter en lista på BRA anläggningar eller suktar han efter en lista över DYRA dylika? Och vad är egentligen syftet?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-06 22:06

Planer för en stöldturne? :?

eller lyssningsrunda? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-06 22:07

Ronnie:

Kan inte bara peka på en, utan på drygt 6 st, varav 4 är Carlsson. Iof kan det bli lite tradigt för den som inte är fullt lika tillstukad som vi kanske.. :wink: Vi har en lokal hififörening Trollhättans Hifi-Nissar. Vi brukade förr anordna carlsson-träffar, men numera även träffar med lite andra inslag. Celibriteter som vart här:

Naqref
John Larsen (tillverkar Carlsson-högtalare)
Timbre (Euphonia)
Pac (hififorum)
drBob (Hififorum)
Gaston
Razor
Zvenzzon
Soundbrigade
...och en mängd flera.

Jag tror att det finns i föreningen 3 anläggningar som är lyssningsbara idag, dvs där ägaren är rätt nöjd med ljudet och inte är mitt uppe i service/uppgradering/flytt. För egen del så är det njutningsbart hemma hos mig, absolut, även om det finns planerade pyssel kvar att göra.

Jag kan inte erbjuda ngn övernattning eller så, men jag bjussar gärna på kaffe, bulle samt en massa carlsson-lyssning. Bara maila eller pm:a innan så löser det sig.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-10-06 22:09

Sanny_X skrev:Planer för en stöldturne? :?

eller lyssningsrunda? :wink:

Lyssningsturne', hoppas jag 8)

Annars får jag vässa tänderna på hunden............
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Ronnie

but why?

Inläggav Ronnie » 2006-10-06 22:31

EAR i Ystad noterat. 3 Carlssonanläggningar noterade.

Planerar stöldturné! :D
Nä, jag är nyfiken på vilka lyckade resultat som finns där ute, och på vad folk uppskattar i ljudet. För att lära mig mer om vilka tekniker och metoder som kan åstadkomma vad i ljudet...

Helst skulle jag börja hitta ledtrådar som "Leffe i Ångermanland har en anläggning som är den bästa jag har har hört på att återge djup i ljudbilden och möjligheten att tydligt urskilja instrument... men det jag främst prioriterar är:... och den anläggning jag tycker bäst grejar den saken är..."
Nåja. Åt det hållet.

Jag har aldrig hört en HiFi-anläggning som jag tycker är riiiiiktigt bra.
Skatten är gömd. Jag vill ta fram en skattkarta!

P.S: På söndag ska jag hem till "Skurt" på HF, som har bjudit in till lyssning i Järfälla. Ville bara göra lite reklam ifall fler vill komma dit.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-10-06 22:44

P.S: På söndag ska jag hem till "Skurt" på HF, som har bjudit in till lyssning i Järfälla. Ville bara göra lite reklam ifall fler vill komma dit.

Bra Ronnie, att besöka andra och ta del av andras anläggningar är gott. det främjar utvecklingen....
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: summera zum zum

Inläggav NNord » 2006-10-07 17:28

Ronnie skrev:NNord har häftiga grejer, men har Niklas någon skiva med ett levande instrument? Förutom en och annan Shpongle-tvärflöjt eller så kanske? :D Jaja. Jag är nyfiken på hans JBL-himmel!

min skivsamling består av kanske 35% klassisk musik, 20 % elektroniskt och resten är jazz, blues och diverse världsmusik ! Kanske ett par tusen CD´s nu. Klart det finns annat än shpongle, vad nu det är, jag har ingen sådan skiva i min samling :wink:

jag lyssnar mest på ambient och jazz faktiskt .

Angående misstankar om välljudssystem, det blir lite svårt för mig eftersom jag värdesätter några saker väldigt mycket.

ett synnerligen tyst lyssningsrum
ett mörkt lyssningsrum, helst utan fönster
en hifianläggning som kan återge mycket hög dynamik i alla register. jag menar då HÖG dynamik.
låg distorsion, det är ett måste.
ett trivsamt lyssningsrum, svalt och avskillt.
god förmåga när det gäller det man kallar för fasinformation eller så..
stereobredd, en bred ljudbild tack.

..sedan har jag nog förkärlek för ganska hårt dämpade lyssningsrum också ! antagligen mer än vad som är godtyckligt för de flesta.

små högtalare gör sig inget besvär.

(ljudbild, vilket fånigt ord) vad ska man säga.. :wink:
NN

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-07 19:09

NNord.
Får man händelsevis komma på en kopp kaffe någon gång?
Din beskrivelse låter som "musik" i mina öron :wink:

/reel

Användarvisningsbild
Ronnie

Nord

Inläggav Ronnie » 2006-10-08 01:48

Hej Niklas.
Jag trodde verkligen verkligen att du bara bara bara tyckte om att lyssna på någon slags techno.
Vet inte hur jag har lyckats hoppa i sån galen trotunna.

Shpongle känns närbesläktade med Infected Mushroom, men finurligare och kanske lite ..gladare. *rekommendera*

Pingvinlakrits bjöd mig på hifi-utflykt idag, så jag har lyssnat på Pi60 hos honom. Tack så mycket till Pingvinlakritsen! :)

Om några timmar bär det nog av till "Skurt" i Järfälla, och de märkligaste av gamla McIntosh-högtalare m.m.

The skattjakt must go o-o-on!
Fler härlig-anläggnings-förslag mottages å det varmaste!

P.S. Ja. Ljudbild låter ju ganska koko. Jajja. Man får blanda ihop sinnena :D
Hur som helst så tycker jag om när den är så bred så att avståndet mellan musikerna verkar rimligt. :)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-08 09:25

Ronnie skrev:

Misstänker att Ranefjord har en mycket fin anläggning. Dessutom så tror jag att han är något av en estet för den är uppställd på ett snyggt sätt och i en snygg miljö! :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-08 09:36

hajen1 skrev:Ronnie skrev:

Misstänker att Ranefjord har en mycket fin anläggning. Dessutom så tror jag att han är något av en estet för den är uppställd på ett snyggt sätt och i en snygg miljö! :wink:

Besöker man honom vintertid så finns det chans att han bjussar på sin idiotiskt mumsiga julskinka. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 09:52

hajen1 skrev:Misstänker att Ranefjord har en mycket fin anläggning. Dessutom så tror jag att han är något av en estet för den är uppställd på ett snyggt sätt och i en snygg miljö! :wink:

Jag fick nyss några bilder på den. Vad ska man säga? Kan det bli mycket stilrenare?

Jens, skjut mig för att jag tog mig friheten att visa dina bilder, men eftersom dom ligger offentligt på knaak så chansade jag på att det är OK. Bilderna skäms inte för sig.

Bild

Bild

Edit: Ovanligt envisa stavfel och svammel.
Senast redigerad av Flint 2006-10-08 16:13, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-08 10:07

Ronnie, om du vill hälsa på folk och lyssna på olika anläggningar är du såklart välkommen hem till mig också :). Gäller andra med.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2006-10-08 15:58

Flint: Det är lugnt. :)

Så bra som det låter just nu har det aldrig gjort. Det har tagit lite tid att hitta en någorlunda vettig placering i den nya lägenheten, men nu är det sökandet över. Jag är framme.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inbjudan och Skurt

Inläggav Ronnie » 2006-10-08 20:45

patrikf: tackar tackar för inbjudan!

Idag har jag alltså lyssnat hos Skurt. Jag kom dit i tron att det skulle låta knasigt, men nu funderar jag på att stjäla anläggningen.
*rekommenderas*

Användarvisningsbild
Ronnie

Lilla Ranefjordspegeln

Inläggav Ronnie » 2006-10-08 21:08

Ranefjord: Din bokhylla påminner mig om Lilla Sportspegeln! Pris-hyllan för barnen som är där och tävlar alltså. Sen trodde jag att du hade gjort en grej av likheten när jag tittade i mittenfacket längst ut till höger, där du har ställt självaste Lilla Sportspegeln-loggan, som ser ut precis som på ryggsäcken (jumbopriset)!!! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-08 21:45

Tack för inbjudan Mayro! Tänkte inte på att jag sett foton på dig och Ulf konkandes högtalare nyligen. Min nyfikenhet väcktes nog av hans gamla Audio Artistry Beethoven(?) och att han verkar lägga många kronor på anläggningen.

efter denna helg som gått kostar "Ulf´s" system "lite" till... :wink: och spelar väldigt bra efter den "lilla" tillfixningen.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-10-13 10:12

Var finns alla bra stereoanläggningar ?

Hemma hos mig, finns i vilket fall en, tycker jag. Det är den bästa anläggning jag någonsin hört för dessa pengar...Och det är väl det som är avgörande...

Ser man frågan på annat sätt..då finns det inte någon bästa, för hittar jag något som låter bra, finns det alltid någon annan anläggning som låter bättre, eller del av anläggning som påverkar ljudbilden...under förutsättning att man bortser pengarna..

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-10-13 10:38

Hetsporren skrev:Är trådskaparen ute efter en lista på BRA anläggningar eller suktar han efter en lista över DYRA dylika? Och vad är egentligen syftet?

Kunde inte sagt det bättre själv.
Prislapp säger inget, ger inte ens en indikation.
De bästa anläggningar jag har hört har oftast varit medelprisklass.
Redaktör på Faktiskt.io

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-13 11:04

Jag tycker nästan att de häftigaste "aha-upplevelserna" man fått är folk som satt ihop rätt billiga anläggningar men lagt ner riktigt mycket tid och energi på den istället..

Bara handla dyra saker och ställa upp ogenomtänkt är sällan nån höjdare.. även om kapaciteten finns där..

Användarvisningsbild
Ronnie

Förtydligande

Inläggav Ronnie » 2006-10-13 15:46

Jag vill förtydliga ytterligare vad jag söker:

Det jag är nyfiken på är vilka svenska anläggningar / rum som finns idag som låter allra bäst enligt era HiFi-kriterier.

Jag är ute efter att ta reda på till vilken grad HiFi-resultat har uppnåtts.
Hur många eller få kronor det har kostat att uppnå dem är inte intressant för mig i den här tråden.

"aha-upplevelser", som BengtO talar om låter som precis sånt jag är ute efter! -Syftar du på upplevelser av resultat du inte visste var möjliga innan du hörde just den anläggningen? Nämn gärna en sån anläggning isf!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi