Rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Rör

Inläggav LEXrasta » 2006-10-08 16:07

Jag ska snart uppgradera lite och jag e lite klyven när det gäller förstärkeri.har funderat på marantz PM15s1 men nu har jag börjat fundera på att kanske köpa rör försrtärkare.jag skulle gärna fått några bra råd av er proffs.

har sett en rör försrtärkare som heter Dared VP-300B
om jag fattarde det rätt så fanns det nåt demo ex på rund 12000 kr
Var e skilnaden på marantzen och Dareden ljud mässigt?!

Jag ska driva mina Carlsson oa.58.2 med rörförstärkaren e det tänkt..

om jag nu köper den är det då bara att tuta och köra eller e det inte så enkelt?!

http://www.daredaudio.se/index.asp?index=2113&lang=se

Mvh /Danne

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-10-08 16:12

Nu vet jag inte hur lättdrivna dina Carlsson är, men så vitt jag förstår det ger förstärkaren du länkade ifrån sig 6/9W per kanal. Det är inte speciellt mycket, så du får nog nöja dig med att spela väldigt lågt isådanafall. Personligen skulle jag valt Marantzen 17 gånger av 10. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-08 18:07

Min begränsade erfarenhet av Carlsson-högtalare är att de är relativt lättdrivna och dessutom ganska snäll last för förstärkaren. Har en bekannt som driver ett par stora 2212:or med en 5-watts rörförstärkare och det duger för normala lyssningsnivåer i ett 25m2 rum. I en stor lokal med massor med folk och partymusik räcker det förstås inte alls :-)

Men att högtalarna är lättdriva betyder inte att bättre och kraftigare förstärkare är bortkastat, tvärtom.

Har du någon chans att provlyssna innan köp? Alltså med den egna övriga utrustningen? Själv skulle jag aldrig lägga 12 papp utan lyssning hemma...

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-08 19:08

Allt under 2x50W är att betrakta som förtsteg. Köp gärna en rörhäck, men se till att den lämnar tillräckligt med effekt. Annars riskerar du att bli missnöjd och pengarna är bortkastade.

Carlsson-högtalare ska ju stå vid vägg, så känsligheten borde ju rimligen bli skapligt hög. Beroende på rum, musikval och hur högt du vill spela kan du kanske klara dig med mindre än 2x50W. Jag rekomenderar starkt att låna hem och prova (och var kritisk när du provlyssnar, leta efter fel. Kan tyclas negativt, men du ska ut med ganska mycket pengar och det är ju tråkigt om det blir fel).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 19:29

Max_Headroom skrev:Allt under 2x50W är att betrakta som förtsteg. Köp gärna en rörhäck, men se till att den lämnar tillräckligt med effekt. Annars riskerar du att bli missnöjd och pengarna är bortkastade.

Säger en som jag tycker mig ha sett föredrar Italiensk Disco. Då går det åt basdunk och därmed effekt. Vi andra som spelar musik :D klarar oss ofta med en bra rörmaskin. Men testa för bövelen innan du handlar.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-08 19:46

ok då får jag helt enkelt låna hem både en marantz och en rör stärkare och gämföra lite...men det verkar lite små jobbigt med rör alltså,man måste väl byta rör på ibland va? vad kostar ett sådant kalas??
Så jag kan altså inte bara köpa en rör stärkare utan måste jag ha ett försteg till med??

En grej till hur låter rör gemfört med en vanlig stärkare??alltså att rör låter varmare vet jag men jag tänkte mer på detaljrikedomen,ja ni vet vad jag menar va!"!!!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 19:58

jo ror är för dyrt ett 300b kostar så där en 1500-2000 stycket men å andra sidan håller dom inte så länge en så där tva tre år om man har tur för med ror är det tur som gäller vid närmare efter tanke kanske pöket inte är så bra

/Edit: stavfel.
Senast redigerad av Flint 2006-10-09 13:49, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-08 20:20

rör eller trissor. Den eviga frågan.
Jag har rör El34 Push-Pull. 2x35W. Jag är nöjd. Skimrande mellanreg och diskant. Tyvärr så når den inte upp till min gamla nad 3155 vad anbelangar basen. Alltså kvaliteten på basen. Mina högtalare har 90 db känslighet.
Hur än entusistisk jag än må vara över rör så skulle jag rekommendera dig att köpa en trissestärkare, åtm for now. Sedan, om du vill, så kan du själv bygga ihop en rörstärkare för helt andra pengar än fabrikstillverkad.
Det finns många bra integrerade stärkare till överkomligt pris out there.
ett par ur senaste annaonsflora: Audio Alchemy, Rotel 03 osv. Begagnat ger mest valuta för stålarna. Du sliper bekymra dig om tillräcklig effekt mht högtalarnas känslighet. Tanken kommer att gnaga ifall du skaffar dig en förstärkare på 6-9 W (300B) eller på 2,5 W (2A3).
Vid första demot av grannforumets alldeles förträffliga högtalare användes singleended 300B stärkare på 9 W. Det lät verkligen inte bra vid mer komplex musik, inte bara i basen. Jag har hört dessa högtalare många gånger senare med mera potenta transistorstärkare, det lät helt annarlunda, upplöst, klart, rent med trevlig bas till på köpet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-10-08 20:36

tackar för infon..!! :D :D 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-08 21:15

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:Allt under 2x50W är att betrakta som förtsteg. Köp gärna en rörhäck, men se till att den lämnar tillräckligt med effekt. Annars riskerar du att bli missnöjd och pengarna är bortkastade.

Säger en som jag tycker mig ha sett föredrar Italiensk Disco. Då går det åt basdunk och därmed effekt. Vi andra som spelar musik :D klarar oss ofta med en bra rörmaskin. Men testa för bövelen innan du handlar.

Mina jazz-plattor är betydligt mer effektkärmande än italo-discon.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 21:18

Max_Headroom skrev:Mina jazz-plattor är betydligt mer effektkärmande än italo-discon.

Så kan det vara. Det vet alla som går på ravejazzklubbar. Ståbas gäller på.

Återgå till Generellt om hifi