bästa ljudet i stan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Georg

bästa ljudet i stan

Inläggav Georg » 2006-10-11 12:19

hej
Jag är totalt amatör på det här med ljud

Jag jobbar på en med lokal som ca 35 meter lång ca 7 meter bred, 3,5 meter i tak, golv och tak är betong, väggar kakel..
inte bästa förutsättnigarna jag vet.

Tanken är att det ska bli en livescen, samt Dj scen. Den Bästa!

Jag har varit på klubbar utomlands där man kan tala med samtalston och höras, samtidigt som man har hela ljudbilden klart och kraftfullt. Jag har förstått att det handlar om bra och många högtalare, samt att dämpa rätt..

budgetten är inte en stureplansnattklubbs, men det finns lite pengar, ambitionen är att få till det absolut bästa ljudet... rummet ska formas efter ljud och inget annat.

är min ide om att dämpa bort sorl och annat oljud genomförbart?
som sagt har jag inte mycket koll, men jag har ambition och det brukar man ju kunna komma rätt långt med...

om jag postat i helt fel del av forumet kan väl någon som kan posta den rätt..

peace

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-11 12:26

Vad roligt! :)

Har du någon skiss/ritning över hur lokalen samt hur det är tänkt att den ska användas. Indelning bar/dansgolv/scen o.s.v.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-11 12:27

Jätteskoj med sådana ambitioner! Vilken stad pratar du om?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 12:29

Kontakta Johan Lindroos eller Ingvar Øhman. Eller någon annan som kan akustik å sånt. Du behøver en proffesionell snubbe med det hær, och æven det kommer att kosta en slant. Dock MYCKET billigare att anlita ett proffs och få en bra løsning (såvæl akustiskt som kostandseffektiva løsningar), æn att førsøka åstadkomma en mindre god løsning på egen hand.

Med betong och kakel så blir det mycket som måste ordnas, men kan du fixa billig arbetskraft så ær det inget omøjligt uppdrag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 13:22

ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.

lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,

är tanken med mycket dämp och fler högtalare bra?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 14:52

Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma.. :wink:

Lycka till..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-11 15:16

Prata med Dawen här på forumet, han jobbar med PA-ljud.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 15:26

Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.

lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,

Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-10-11 15:35

Kul att någon tar akustik i klubbsammanhang på allvar. Det är ju inte så vanligt vad jag har set iaf. Kan ju bero på att man tänker på annat när man är full :)

Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol:

Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.

mvh
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 15:37

Kaffekoppen skrev:
Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!

Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta :?:

Samt förklara VARFÖR "det blir stökigt" om han INTE gör det du säger:?:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 15:49

Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh

Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.

(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:15

Mayro skrev:Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta :?:

Nej, det tänker jag inte ;) Jag tycker ju att han skall prata med folk som kan...Jag kan väl inte svara på en fråga som är precis tvärtemot det jag sagt?Jag har väl inte sagt att han INTE skall prata med folk som kan detta???

Nu får du bakläxa på din läsning igen Mayro-pojken. Du läser fan precis som du vill! Det är ju just med folk som kan detta han skall prata med!

Du vet ju själv hur sunkigt det kan låta i ett rum innan man åtgärdar det akustiskt. Blev det inte bättre hos dig efter att lindroos varit där på sin semester?

Det är ofta väldigt svårt att få en bra akustisk miljö om man inte har riktig koll, utan gör lite på känn. De personer jag rekommenderade vet jag gör ett bra jobb, men det finns naturligtvis massor med folk som sysslar med sådant här.

Att börja i fel ände är att inte fråga om råd innan man plöjjer ner sina slantar på helt fel sätt. Särskillt om tidsfönstret är december månad. Då förlorar man troligen både pengar OCH tid!

Fortfarande oklart Mayro?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:17

Baltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol: mvh
behövs inte. Det är så mycket levande reflektorer och basabsorbenter i rummet iallafall ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 16:19

Baltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol:

Det finns mattor att køpa som ær gjorda før att klara just sådant. Har ingen aning om vad det kostar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:20

Flint skrev:
Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh

Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.

(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )

/
Tja, är lokalen i bra ordning så kan de ju justera ljudet hur de vill med EQ. Det är ju lättare det än att försöka ordna till en betongbunker elektriskt. Jag har alltid uppskattad klubbar med just ljud. Inte nödvändigtvis hifiljud, men ett ljud som inte skriker i öronen eller bara mullrar. Det finns ställen med bra ljud - och tanken att göra ett sånt ställe är ju kanon!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 16:30

Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-11 16:34

Flint skrev:Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?

:lol: :lol: :lol:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:35

Flint skrev:Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?
Han skulle få svårt att få dit rätt attribut!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:02

Ger mig f¤n på att åtminstone han skulle trivas under tiden.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 17:10

oj vad jag uppskattar alla dessa svar, låter på er som om ni gillar iden, men fortfarande har ingen svarat på frågan om studiodämp är en bra eller dålig ide, ni kanske är mer inriktade på just högtalare och allt annat elektroniskt, min fråga jsut nu rör akustiken och möjligheten att ta bort sorlet, om det går och om det e bra, och vad man ska tänka på.. vill att det ska låta precis som i ett par hörlurar i lokalen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:22

Jag är helt övertygad om att lokalen inte ska hårddämpas. En danslokal är ingen inspelningsstudio, och dom tycker jag inte ska hårddämpas dom heller. Men hur den ska dämpas är jag inte kapabel att föreslå. Helst så att folket både hör trycket och kan känna det i kroppen. Jag tror inte att man ska blanda ihop begreppen. Det är mer PA än HiFi som gäller.

/
Senast redigerad av Flint 2006-10-11 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 18:12

Om man skall dämpa sorlet måste, så långt jag förstår, taket dämpas så att inte samtal från ett bord studsar i taket och vidare till andra bord. Mitt över borden behöver det nog inte dämpas, men väl mellan.
Sedan, om man sätter mängder av högtalare i taket, typ över varje bord, så kommer de att höras tydligt utan att samverka till en fruktansvärd ljudnivå.
Detta är bara vad jag tror, men som sagt, Ingvar Öhman eller Lindroos...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 18:17

Nej, det tänker jag inte Jag tycker ju att han skall prata med folk som kan...Jag kan väl inte svara på en fråga som är precis tvärtemot det jag sagt?Jag har väl inte sagt att han INTE skall prata med folk som kan detta???

Nu får du bakläxa på din läsning igen Mayro-pojken. Du läser fan precis som du vill! Det är ju just med folk som kan detta han skall prata med!

Jag anser du bör igen läsa vad som står...Du verkar ha svårt med din läsförståelse . och jag vore tacksam om du omgående slutade titulera mig med nedsättande ordval såsom "Mayropojken"

Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta

Men du kan ju läsa igen så kanske även du fattar...Men jag skall visa för säkerhets skull genom att markera för dig ovan...

Sedan nästa grej

Du vet ju själv hur sunkigt det kan låta i ett rum innan man åtgärdar det akustiskt. Blev det inte bättre hos dig efter att lindroos varit där på sin semester?

Johan L gjorde ju enbart saker tillbaks till där dom BRUKAR stå. Samt satte upp täcken osv där dom har hängt flertalet ggr genom tid... Så inte sååå unikt direkt som du tycks tro att det är. :wink: Alla är inte helt okunniga som du tycks utgå ifrån... Självklart har här provats ÄVEN med filtar osv överallt. Väggarna ser ut som nåldynor av hål ifrån upphänganden som skett o sker...

och igen 8O

Att börja i fel ände är att inte fråga om råd innan man plöjjer ner sina slantar på helt fel sätt

Varför skulle han "plöja ner sina slantar på helt fel sätt" om han frågar även proffisionella företag som just sysslar med saker som detta DAGLIGEN för?? Och sedan jämför dom förmodligen olika tips o priser osv han får? Fattar inte riktigt vad du menar här...

Att du vill marknadsföra dessa av dig ansedda killar inser jag. Men att göra det via snudd påstå inte han kan få seriös hjälp via att fråga andra är väl aningen magstarkt i alla fall..

Till slut..

Jag skrev följande ovan i tidigare inlägg..

..
Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma..

Lycka till..

Där i det nu markerade ingår väl i min värld ÄVEN firmorna som DU anser skall vara dom ända som får frågan....

men igen.Uppför dig vuxet och Kalla mig för mitt nick "mayro". Eller för Tobbe.. Vilket är mitt namn. Hoppas du snappar vinken här..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 18:38

Ber om ursäkt för mayropojken Tobbe!

Men jag tror fortfarande inte du läst mitt inlägg korrekt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 18:43

Flint skrev:Jag är helt övertygad om att lokalen inte ska hårddämpas. En danslokal är ingen inspelningsstudio, och dom tycker jag inte ska hårddämpas dom heller. Men hur den ska dämpas är jag inte kapabel att föreslå. Helst så att folket både hör trycket och kan känna det i kroppen. Jag tror inte att man ska blanda ihop begreppen. Det är mer PA än HiFi som gäller /

Håller med!

Just därför jag tycker han skall prata med nån som kan och förstår innan det börjar byggas!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 18:52

Ber om ursäkt

bra. Så är det utaggerat direkt..

och angående ej förstå..

Jodå. jag förstår vad du skriver... men nu får detta va..

bra du ursäktade dig i varje fall Kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:00

Jag föreslår att trådskaparen tar in anbud från flera olika håll. Kanske hör med någon annan "Klubb" som han tycker har bra ljud och kollar vem som har gjort ljutänket.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 19:02

ska kolla runt och har mejlat öhman...

tänk hörlureljud.. kan faan inte va omöjligt.

tack för alla tips!
men håll sams snälla ni...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 19:24

kom ihåg att besök för att kunna sedemera lämna offertförslag INTE skall kosta något. Det skall ingå i den kostnad som den vinnande anbudsvinnaren lämnar som total helhet..och därmed får betalt för.

Dom som inte gör så kan du ju slopa rakt av..

Annars står du ju med ev fem-tio st som skall ha betalt för att dom vill få jobbet av dig. Vilket är orimligt anser jag..

Och se till att dom också kan visa upp liknande system som föreslås dig.. Samt att det är liknande lokaler dom visar också. Då kan du ju bilda dig en egen uppfattning om deras kunskaper samt deras utrustningar dom marknadsför.. För att inte tala om utrustningen är rätt avägd enligt dom krav din lokal och DU ställer.. :wink:

Lycka till. och glöm INTE att snart berätta vad det blir så man kan besöka ditt nya ställe framöver o kolla in resultatet... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:27

Georg
Tänker du betala konsulten svarta pengar?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi